הרפואה הסינית מזון לחיים- סקירה

הוראתו של ז'אן מארק איסלה עולה על הכתב
הרפואה הסינית

את טניה אגורסקי הרצל אני מכיר משנת 2000, השנה בה התחלתי ללמוד עם ז'אן מארק איסאלה, פעם בשנה עד היום ובתקווה לעוד שנים רבות.טניה מתרגמת את ז'אן מארק היות ודוברת צרפתית ולומדת עימו ועם אליבת רושה דה לה וואלה, במכון Ricci שבפריז, צרפת ובארץ משנת 1988.
טניה, שבתחילה הגיעה מעולם הביולוגיה, ההיסטוריה והפילוסופיה של המדעים וגם בעלת תואר שני בגנטיקה מטעם האוניברסיטה העברית, היא מטפלת ומורה לרפואה סינית במשך שנים ומתרגלת צ'י גונג, דאו יין, קאראטה וקריאה ופענוח של השפה הסינית.

הספר הזה הוא חובה לכל מטפל ולכל מטופל. הוא ברור, מפורט, נקי לעין הקוראת, ומבוסס כולו על התרגומים של ז'אן מארק איסאלה ואליזבת רושה דה לה וואלה, ועל כן לא רק שמדייק, אלא מביא את הרוח הנאמנה למה שמובע בטקסטים הסיניים שמעבר לקריאה, את ליבת הלימוד.
הספר בנוי על פי חוקיות ה- Li qi Shu חוקיות הצ'י של הספרות, מ- 1 ועד 10 עם פירוט נרחב על המהות, הכיוון והדרך המוצגת בכל ספרה בשלב ההתפתחותי.
בשבילי באופן אישי זו הייתה חוויה מתואמת כי כך למדתי ולימדתי רפואה סינית בעשר השנים האחרונות, אני מאמין בהעברה הזו והיא מסדרת ומנגישה את האוצרות שבטקסטים הסיניים, בצורה שניתן להבין ולגבש את הבסיס התפישתי של הרפואה הסינית הקלאסית.

Su Wen פרק 1 מציין בתשובה של צ'י בו לקיסר הצהוב, בדבר אורך החיים וחולי: "הקדמונים שמרו על הדרך, איזנו את הוויתם על פי יין יאנג, והיו שרויים בהרמוניה שמתוך אימון ומספר."
ההתמדה בדרך, תיאום והרמוניה עם יין יאנג וחוקיות הספרות, הופכים את הספר הזה מראשיתו נאמן לרוח הרפואה הסינית, הוא עשוי בצורה הכוללת פירוט על דאו, שמים וארץ, יין יאנג, אדם, שלושת האוצרות, ארבע העונות חמשת התנועות, ה- Zang, ששת הצ'י, שבע הרגשות/תשוקות, טעמים, כוכבים, שמונת הטריאגרמות, 8 המרידיאנים המופלאים, תשעת האזורים בשמים בארץ ובאדם, עשרת הגזעים השמימיים.
אלו מסכמים את החלק הראשון של הספר ויש בם שימוש נרחב בסימניות הסיניות בצורה שמנתחת אטימולוגית לעומק, שימוש נפלא בציורים ודגמים המסייעים להמחיש וליצור צורה למופשט, כמו גם חלק מהטקסטים המתורגמים יופיעו בצורה המפרטת את הסימניה הסינית, ה- Pin Yin שלה והתרגום לכל סימניה.

החלק השני של הספר מכונה  "המזון בזרימת החיים". מכיוון שלמדתי עם ז'אן מארק מספר שנים את נושא התזונה, אני סמוך ובטוח שמידע עמוק כזה ביחס להבנה של מהי תזונה סינית, עדיין לא קיים בעברית.
פירוט על הצ'י של המזון, על חמשת הטעמים והריחות והשפעתם ברמת השמים הארץ והאדם,הצורה של המזון, הבנתו דרך דגמים שונים של יין יאנג, רשימת מזונות, סיווגם על פי צורך טיפולי, כולל ההנחיות התזונתיות המרתקות של סון סי מיאו בהתאם לחודשי השנה, ולימוד ישיר של ששת הטיפוסים של בני האדם על פי זרימת הצ'י, אשר הגיע ממקור וויטנאמי ופותח על ידי ז'אן מארק איסאלה, הופכים את החלק הזה ואת הספר החשוב הזה, לעמוק, מרתק, וכזה המהווה בסיס איתן של תפיסה הן למטפלים, להם חשוב ביותר להבין לגבש וללטש את הבסיס, והן למטופלים אשר מבקשים הבנה של הדרך.

ישנם לאחר הסיכום, 7 נספחים הכוללים את תולדות המחשבה הסינית העתיקה, את רשימת הרופאים והספרים החשובים בהתפתחות הרפואה הסינית, מבוא לאבחון דופק, לשון, מילון מושגים אליו ניתן לשוב, טבלאות מסודרות, ורשימת הסימניות שבספר.

אני מאושר מכך שיש ספר ברמה כה גבוהה ומתורגם נאמנה ובעברית.
תודה רבה טניה על כל פועלך, על הארגון והסידור החשוב הזה, אני ממליץ מכל הלב על הספר, ומאמין שיהווה בסיס נפלא והרבה מעבר לכך, לכל המתעניין בדרך הסינית, ובדרך בכלל.

הרפואה הסינית מזון לחיים
מאת: טניה אגורסקי הרצל
הוצאת ידע ספרות אקדמית
לקריאה נוספת אודות הספר, כולל הורדה בחינם של פרק בחינם לחצו על הקישור: רפואה סינית טניה אגורסקי הרצל

המחבר:
מיכאל ליטבק
מטפל ומורה ברפואה סינית קלאסית
michaellit09@gmail.com 

Total
0
Shares
כתיבת תגובה
Related Posts