פעילות יתר של בלוטת התריס

סיפור מקרה מהמחלקה האנדוקרינית בהאנגז'ו
בלוטת התריס

בעיות בבלוטת התריס הן שכיחות למדי – ורבים מהסובלים מהן פונים לטיפול ברפואה סינית על מנת לנסות להתאזן ולטפל בתסמינים הנלווים. הסימפטומים רבים ומגוונים והאבחון אינו תמיד פשוט, אך כאשר הוא נכון והטיפול מדוייק, הרפואה הסינית בהחלט יכולה לעזור למטופלים רבים. במאמר זה אציג סיפור מקרה מהמחלקה האנדוקרינית בבית החולים האוניברסיטאי בהאנגז'ו.

בלוטת התריס – רקע מערבי
הבלוטה הממוקמת בבסיס הצוואר והיא בלוטה אנדוקרינית, כלומר כזו המפרישה הורמונים לתוך זרם הדם ובכך יוצרת קשר ומעבירה פקודות להפרשת חומרים שונים. הורמוני בלוטת התריס, 3T ו- T4, (תריודוטירטנין וטירוקסין), אחראים על הקצב המטבולי של הגוף, והם מווסתים ע"י הורמון ה –TSH  (תירוטרופין) שמגיע מהיפופיזה. כאשר יש ירידה בכמות ה- T3 וה- T4, עולה כמות ה- ,TSH ולהיפך.
עלייה של הורמונים אלו תביא לפעילות יתר בבלוטת התריס שתחמיר ככל שרמתם עולה. בין הסימפטומים הנפוצים: עצירות או ריבוי יציאות, בליטה של העיניים, אודם בעיניים, רעב מוגבר, שינה לא טובה, טכיקארדיה (מעל 80 פעימות בדקה), רעידות (בעיקר של כפות הידיים), טיקים בעיניים ועוד. נציין גם שישנה פגיעה באנזימי הכבד, פגיעה שנוצרת גם על ידי התרופה שניתנת כמענה ראשוני לפעילות יתר- thiamazole. לכן ,על המטופל לעקוב אחרי תפקודי הכבד באופן סדיר. אופציה טיפולית נוספת היא הרס הבלוטה על ידי שתיית יוד רדיואקטיבי, זהו טיפול מקובל ב- 30 השנים האחרונות אך אינו מתאים, למשל, לנשים פוריות (ובמקרים נוספים בהם הוא מהווה קונטרה-אינדיקציה), אז ניתן גם להסיר את הבלוטה בניתוח כירורגי. שני הטיפולים הללו יגרמו לתלות המטופל בתחליפים הורמונליים לכל החיים.

סיפור מקרה
בשיא החורף שקדם לשנת הנמר הסינית, שהיתי במשך שישה חודשים בהאנגז'ו, לצידה של רופאה אנדוקרינולוגית, מומחית לטיפול בצמחי מרפא בכל הקשור לבלוטת התריס.
לחדר נכנסה סו, צעירה סינית בת 23 שסבלה בעבר מהיפרתאירודיזם וטופלה ביוד רדיואקטיבי עד להשבתה מלאה של הבלוטה, אך המשיכה לסבול מהסימפטומים של היפרתאירודיזם. ניתן היה לראות כבר במבט ראשוני בלט של שתי העיניים, אדמומיות בפנים אשר מלווה בתחושת חום כללית ותזזיתיות מרובה. בן זוגה, שנכח בחדר, העיד באותה הזדמנות גם על דיבור מתוך שינה.
סו התלוננה גם על שינה לא טובה ומרובת חלומות, ועל יציאות רכות ומרובות – תלונה אופיינית מאוד.

בבדיקת המעבדה: TSH 0.003
לשון: גוף הלשון בצבע תקין עם הרבה נקודות אדומות וחיפוי צהוב יבש.
דופק: מיתרי ומתגלגל.
אבחנה מערבית : graves disease cause hyperthyroidism
אבחנה סינית: Liver Fire & Wind Invading Spleen
טיפול: סילוק של רוח והורדה של Liv yang עם הנעה וקירור של הכבד.

לסו ניתנה הפורמולה: Tian ma gou teng yin modification + si wu tang modification .
Tian ma 12g – מסלק רוח ומפסיק רעידות
Gou teng 15g – מוריד Liv yang החזק בטבע
Shi jue ming 20g – מוריד Liv Yang וצמח (מינרל כבד) חשוב לנפיחות בעיניים על רקע בעיות בבלוטת התריס
Huang qin 15g – מטפל בעיניים נפוחות על רק היפרתאירודיזם – (כאשר יש בליטה של העיניים מבחינה מערבית מדובר בבצקות, סינית נתייחס לזה כלחות, לכן הצמח הכרחי)
Sheng di huang 15g – מקרר את הכבד ומזיןYin  – עיקרי לטיפול בתחושת החום הכללית.
Bai shao 12g – מניע את הכבד ומאזן Liv – Sp
Chuan xiong 10g – מדגיש את אלמנט ההנעה בדגש על מחמם עליון
Hong hua 10g – מניע דם, אלמנט חובה בסילוק רוח

כפי שהזכרתי, שכיחה במצב זה עלייה באנזימי כבד. הצמח הראשון בחשיבותו להורדתם הינו Ma bian cao. עקב חוסר זמינותו בארץ אני משלב במקומו את הצמח Wu wei zi שבהחלט נותן תוצאות טובות. הצמח משפר תפקודי כבד ואף נמצא מחקרית כשומר על הכבד מפני פגיעה של תרופות מערביות.

צמחים נוספים שנמצאו מחקרית כמשפרים תפקודי כבד וניתנים לשילוב בהתאם לאבחנה הסינית הם: Nu zhen zi Ban zhi lian, Gou qi zi.
כאשר המטופל/ת מתלונן/ת גם על פלפיטציות (תופעה שכיחה), אני משלב את Ku shen במינון יומי של 10 גרם.

כעבור שבועיים חזרה סו עם שיפור משמעותי בתזזיתיות, בשינה וכמעט ללא תחושת חום.
לאחר שבועיים נוספים עם המרשם הנ"ל (סה"כ חודש) נעלמו הסימפטומים והטיפול החל להתמקד בבלט של העיניים, במקביל לחיזוק דם הכבד.

עקרון הטיפול בבלט של העיניים הינו סילוק לחות על ידי ייבוש ושיתון. בסין נהוג לתת במרתח Fu ling pi 30g  + huang qin 15g ליום.
הצמחים העיקריים שאני משלב בארץ לסילוק לחות על ידי שיתון הם:
che qian zi  או bai mao gen  בהתאם לאבחנה. מינון של כ- 15 גרם אבקה ביום.
Huang qin – ספציפי לבלט של העיינים על רקע לחות
Pu Gong Ying – היות ומדובר בהליך דלקתי, חשוב לשלב צמח זה כנוגד דלקת.

סיכום
את סו ראיתי פעם נוספת אחרי חודש, במהלכו טופלה באמצעות מודיפיקציה של si wu tang לחיזוק דם הכבד במקביל לטיפול בבלט של העיניים. התוצאות היו מרשימות מאוד – הבלט פחת באופן משמעותי, סו לא דיווחה על סימפטומים נוספים שעלו, וגם בן זוגה דיווח כי אינה מדברת עוד מתוך שינה.

לאחר דיון על המקרה הזה עם הרופאה האנדוקרינית בתום יום הטיפולים בבית החולים, סיפרה הרופאה כי היא עצמה הופתעה מהמהירות היחסית של הצלחת הטיפול וכי לרוב הליך טיפולי במקרה כזה לוקח בין 3 חודשים לחצי שנה – בעיקר הטיפול בבעיות עיניים על רקע היפרתאירואיד. היא הוסיפה שעל סמך ניסיונה, ניתן לצפות שאנשים שאינם נוטלים תרופות שונות יגיבו מהר יותר לטיפול. גם עם מטופלים כאן בארץ אני שם לב להתקדמות הטיפול עם ובלי תרופות, כמו במקרה הזה, גם בבעיות שכיחות נוספות כגון תת פעילות של בלוטת התריס או מחלות אוטואימיוניות אחרות של בלוטת התריס (כמו השימוטו, אדנומה רעלנית, גידולים שפירים, נודולות ועוד).

הגהה ועריכה: תמי ברקאי

המחבר:
יונתן רונן
מטפל ברפואה סינית אנדוקרינית
jonathan.ronen84@gmail.com

Total
0
Shares
כתיבת תגובה
Related Posts