חמש עונות במטבח- סקירה

בישול טבעוני ברוח הזן
חמש עונות במטבח

כמה קל להיכנס לדיון הקבוע  של "מה נכון", כאשר מדברים על טבעונות.
הכל כבר היה מצוין לי בראשי פרקים, אתם יודעים- כמה שזה קשה, איך מדברים עם מטופלים על הנושא, למצוא את דרך המלך בין כל הגישות, כל אדם והחלטתו הוא וכיו"ב.
ואז אני נזכרת, שהספר "חמש עונות במטבח- בישול טבעוני ברוח הזן" של אביטל סבג, כפי שאמרה לי אביטל כשנפגשנו לכמה דקות, הוא ספר שמגיע קודם כל מהזן, ורק אחר כך מהטבעונות.
ככזה, כל ראשי הפרקים שהיו ערוכים ומזומנים לפיתוח נמחקים מראשי לאלתר.
הספר של אביטל סבג מעורר בי יותר מרק דיון ידוע מראש על טבעונות.

הספר הוא אחד מספרי הבישול היפים ביותר שראיתי.
מדובר על ספר עם סטנדרט אסטטי גבוה, המשלב קליגרפיות מקסימות של אלזה פוין ותמונות אוכל שמהפנטות אותי כל פעם מחדש. שמחה ניבטת כמעט מכל עמוד בספר, בדרכים שונות, מה שגורם לספר הזה להיות קצת יותר מ"רק ספר בישול". הוא ספר עיון לכל דבר.
הספר מסודר על פי העונות, כאשר בטח כבר שמתם לב שהמחברת מדברת על 5 עונות. כלומר, יש פה קיץ מאוחר.
מה שמיד גורם לנו להבין, שהפילוסופיה הסינית שזורה עמוק בגישה של אביטל סבג, שלמדה גם רפואה סינית, כפי שהיא באה לידי ביטוי בספר.
המתכונים בספר מחולקים על פי חמש העונות, מגוון מזונות ומשקאות שיכולים בקלות להרכיב ארוחה מותאמת לעונה. הספר כתוב בשפה ברורה, עם הערות שמשולבות בספר על ערך תזונתי כזה או אחר של המזונות השונים. ההתמצאות בספר קלילה, המתכונים אינם מורכבים כי אם פשוטים להבנה ולהכנה- גם למאותגרים יותר במטבח.

מורגש ניסיון כן ואמיתי להנגיש את המטבח הטבעוני לקהל הרחב, ולפשט אותו עד כמה שניתן.
בנוסף, שפע המתכונים המוצעים מדגישים ששינוי לכיוון בריא יותר, לאו דווקא אומר וויתור על מגוון ושמחה קולינארית באשר היא. וכך ניתן למצוא אלטרנטיביות טבעוניות לגלידה, שוקולד, לחם, עוגיות, סורבה, קוקי סאן ז'אק, ניוקי ועוד. ניסיוני לימד אותי שהמתכונים אכן פשוטים. כמו עם כל מתכון, לפעמים צריך לשחק קצת עם הכמויות כדי להגיע לטעם הנכון לכל אחת ואחד מאיתנו. הכנתי סלט ירוק ברוטב חרדל ומיסו, שלאחר כיוון עדין יותר של מרכיבי הרוטב לטעם האישי של בני הבית, יצא משגע.

ואולי זו גדולתו האמיתית של הספר, להציע את האלטרנטיבות.
מטפלים ממליצים רבות על שינויים בתזונה, אך לא תמיד יודעים להציע מתכונים פשוטים למזונות שיכולים לבוא במקום המזונות שירדו מן התפריט היומי.
הספר של אביטל סבג יכול לשמש כמקור מידע מקצועי ומהימן להפנות אליו מטופלים, כדי להגיע למתכונים בריאים יותר, ומכאן, לבריאות איתנה יותר.

חמש עונות במטבח- בישול טבעוני ברוח הזן
אביטל סבג
הוצאת גפן 2014

המחברת:
יעל ארנסט
רפואה סינית
yael@sinit.co.il

Total
0
Shares
כתיבת תגובה
Related Posts