עם היד על הלב

מרידיאני הקיסר ומושל הלב בקליניקה
עם היד על הלב

מאמר זה נכתב בהשראת Dr.Wang Ju Yi, ובהשראת הבנתו והיישום הקליני הייחודי שלו את תיאוריית מערכת המרידיאנים, הן בהיבט האיבחוני והן ביישום.

הקדמה
בקריאת האינדיקציות של נקודות הדיקור של מרידיאן  Shao Yin של היד, הקשור לאיבר הלב, והאינדיקציות של נקודות הדיקור של מרידיאן ה- Jue Yin של היד, הקשור למעטפת הלב, נראה דמיון רב והקבלה כמעט זהה באינדיקציות הקליניות שלהן. שני המרידיאנים קשורים ומשפיעים על הלב, על איזור החזה ולשניהם השפעה במצבים פסיכו-אמוציונליים. למרות זאת, כאשר נתעמק בפיזיולוגיה של כל מרידיאן בנפרד, יחד עם נסיון קליני של אבחון בטכניקת המישוש המרידיאני, נמצא יישום קליני שונה וייחודי לכל מרידיאן, דבר אשר משפר את התוצאות הקליניות באופן משמעותי. מאמר זה יעסוק ביישום הקליני של המרידיאנים הללו ובחשיבותה של טכניקת המישוש המרידיאני מתוך הבנתו של ד"ר וואנג.

מתוך הכתבים
בפרק 71 של ה'ציר השמיימי' שואל הקיסר את הרופא צ'י בו:
"מדוע מרידיאן ה- Shao Yin של היד הינו המרידיאן היחיד ללא נקודות?" צ'י בו עונה לקיסר: " Shao Yin  הוא המרידיאן של הלב. הלב הוא השליט של חמשת איברי ה- Zang וששת איברי ה- Fu.
הוא מאחסן תמצית ונפש (Jing- Shen). הלב הוא חסין ואטום – פתוגנים לא יכולים לחדור אליו. למרות זאת, אם פתוגנים יחדרו ללב, הלב יפגע. פגיעה בלב תוביל לאיבוד של הנפש, שמשמעותה מוות. לכן בכל מצב שבו פגותנים חודרים ללב, הם נמצאים במרידיאני החיבור הזעירים (Collaterals) של מעטפת הלב. מרידיאני החיבור הזעירים של מעטפת הלב זהו המרידיאן ששולט על הלב. לכן למרידיאן של הלב אין נקודות משל עצמו."

בפרק 20 של הציר השמיימי יש הסבר נוסף לשאלה. שם נאמר: " Shao Yin של היד הוא המרידיאן של הלב. Jue Yin של היד הוא המרידיאן של מרידיאני החיבור הזעירים (Collaterals) של מעטפת הלב. למרות שיש שני ערוצים ללב, שניהם חלק מאותו איבר (Viscera). בכדי לטפל במחלות של הלב תבחר נקודות על גבי ערוץ  מעטפת הלב, זה יהיה כמו לטפל בלב. לכן לערוץ ה- Shao Yin אין נקודות משל עצמו".

בתקופה בה נכתב הציר השמיימי האינדיקציות של ה- Shao Yin של היד ואלה של ה- Jue Yin של היד לא היו שונות זו מזו. בנוסף, ניתן למצוא איזכורים רבים בכתבים העתיקים המדברים על חמישה איברי Zang ושישה איברי Fu אשר למעשה לא כוללים את מרידיאן הלב. הלב הוא הקיסר, ובסין של אותה עת שלטה התפיסה הפילוסופית והתרבותית האומרת שהגנת הקיסר מפני כל פגע נעשית בידי אחרים. רק בתקופה מאוחרת יותר החלו להזכיר את השימוש בנקודות של הלב. אך תפיסה זו מולידה שתי שאלות חשובות: האם הערוץ של הלב אינו מסוגל לטפל במחלות הקשורות למרידיאן ולאיבר שלו עצמו? והאם יש שוני באינדיקציות של מרידיאן הלב ומרידיאן מעטפת הלב?

מישוש מרידיאנים
כיאה למורה סיני טוב, ד"ר וואנג מרבה, תוך כדי הוראה, לספר סיפורים מנסיונו רב השנים כרופא. מקרים אלה, בנוסף לחקירת הכתבים העתיקים, הובילו אותו להבנה קלינית ייחודית ופיתוח טכניקת המישוש המרידיאני, טכניקה שלטענתו נזנחה במהלך התפתחות הרפואה הסינית. להבנתו, טכניקת המישוש המרידיאני הייתה חלק בלתי נפרד מהמגע שאנו מבצעים במטופל בכדי לאבחנו. שיטת איבחון זו משרתת בעיקר את האקופונקטוריסטים שכחלק מהותי בעבודתם נוגעים במרידיאנים ובנקודות הדיקור.

בתחילת דרכו ד"ר וואנג לא הרבה לגעת באיזורים השונים של נקודת הדיקור בגוף. מטופלת אחת בבית החולים גרמה לשינוי בצורת החשיבה שלו. אישה זו סבלה מכאבים בחזה כתוצאה מאנגינה פקטוריס לא יציבה. עקב הבעיה בלב חשב ד"ר וואנג לטפל דרך מרידיאני הלב ומעטפת הלב. מגוון הנקודות לכאבים בחזה הינו גדול ועל כן התלבט באיזה נקודות לבחור. כאשר ניגש לדקור את האישה משהו באינטואיציה שלו משך אותו לגעת ולמשש את האמה שלה. במישוש הבחין בטונוס שרירים מוגבר ובנודולה קטנה אך מוצקה למדי בתוואי המרידיאן של מעטפת הלב ובנקודת ההצטברות שלו: Pc4. ד"ר וואנג החליט לדקור רק את הנקודה הזו. מיד עם החדרת המחט דווחה המטופלת על תחושה חזקה של הקרנה מהאמה אל עבר החזה. לאחר כדקה נעלמו הכאבים בחזה. המטופלת וד"ר וואנג היו מופתעים ונרגשים בו זמנית.

בציר השמיימי פרק 75 נרמז שמישוש איזורים מסוימים בגוף הוא חלק בלתי נפרד מתהליך האיבחון וטכניקה זו היא בלתי נפרדת מאיבחון דרך מגע, מה שלאורך מאות השנים האחרונות נקשר בעיקר למישוש העורק הרדיאלי.

"לפני השימוש במחטים עלינו לבחון ולמשש את הערוצים ולקבוע עודף וחוסר. עלינו להפריד ( Qie ) את הדופק ולמשש (Xun ) עלינו ללחוץ (An ) ולצבוט (Tan ), עלינו להתבונן כיצד התעלות מגיבות לפני שנמשיך".

הבנתו הייחודית של ד"ר וואנג אודות מבנה החלל בו נמצאים המרידיאנים מגיעה הן מהכתבים הקלאסים, שם לטענתו מתוארת הבנה מדוקדקת של האנטומיה של הגוף, אך גם הבנה מודרנית אודות מבנים וחללים בגוף. על פי ד"ר וואנג לכל מרידיאן בגוף יש מסלול משל עצמו וכן מבנה וביטוי פיזי הנוצר בגוף. המקום הזה בגוף, החריץ (Crevice) נקרא בסינית 閒隙 Jian Xi. בחלל הזה, בין המבנים האנטומים של חמשת הרקמות, עוברים המרידיאנים בגוף. למעשה על פי ההבנה הקדומה של הרפואה הסינית, ומתוך קאנון הרפואה הפנימית של הקיסר הצהוב אנו יודעים על קיום חמישה סוגי רקמות בגוף – עור, שריר, כלי דם, גידים ורצועות ועצם. ההבנה המודרנית של האנטומיה בגוף האדם יצרה סיווג שונה ומורחב של רקמות בגוף. אחת מהמעניינות ביותר עבור ד"ר וואנג היא הרקמה המחברת.

כל חמישה סוגי הרקמות עטופים ברקמה מחברת אשר למעשה יוצרת שתי גדות של תעלה. ברקמה נמצא הנוזל הבין תאי. ד"ר וואנג מאמין כי הזרימה המתרחשת בין גדות הרקמה המחברת היא מה שהרופאים הקדומים קראו לו זרימה במרידיאנים, והיא המשפיעה על הפזיולוגיה והפתולוגיה של מערכת המרידיאנים. כמו כן, מאמין ד"ר וואנג שהגושים והקשריות השונים שניתן לחוש באופן אובייקטיבי בשיטת המישוש המרידיאני, הם תוצאה של התגבשות בנוזל הבין התאי, הנוצרת עקב האטה או הגברה בזרימה. המרידיאנים מתחברים עם כל איבר אליו הם קשורים באופן ספציפי, ויש להם השפעה על וויסות והסדרה של תנועת הצ'י בערוץ ובאיבר עצמו. האטה או הגברה בזרימת הנוזל הבין תאי דומה מאד בתפיסה הסינית של התמרת הצ'י – Qi Hua 氣化 – זהו למעשה תהליך בניית הצ'י המתרחש בכל מרידיאן.

התמרת הצ'י במרידיאן מתרחשת דרך חמשת הנקודות העתיקות – Wu Shu Xue 五输穴 ועל כן האיזור בין נקודות הבאר לנקודות הים, הוא החשוב ביותר למגע ומישוש בכדי להבין איזה מרידיאן אינו מתפקד כראוי.

פיזיולוגיה של המרידיאנים
מרידיאן ה-Shao Yin מורכב ממרידיאן היד של הלב ומרידיאן הרגל של הכליות. ב- Su Wen פרק 24 נאמר על מערכת ה- Shao Yin שהיא מלאה ביותר צ'י ופחות דם. היא הציר בין הפתח (Tai Yin) והסגירה פנימה Jue) Yin). בציר זה נע הצ'י בעזרת הדופק של הלב ותנועת ה- Ming Men שבין הכליות. זהו ציר תנועה עיקרי במערכות היין. מבחינת ששת הצ'י החיצוניים (גורמי אקלים) המערכת קשורה לחום. איברי ה-Zang של מערכת זו – הכליות והלב אחראים על שמירה ויצירה של החום המטבולי בגוף בעוד הערוצים מווסתים את האש בגוף. במערכת ה- Shao Yin הערוצים והאיברים מאזנים את הפעולה אחד של השני.

מרידיאן ה- Jue Yin מורכב ממרידיאן היד של מעטפת הלב ומרידיאן הרגל של הכבד. ב- Su Wen פרק 24 נאמר על המערכת שהיא מלאה ביותר דם ופחות צ'י. מערכת ה- Jue Yin היא החלק האחרון במחזור היין, היין הסופי. זהו המקום הפנימי ביותר בגוף, של נסיגה פנימה לאחסון והתחדשות. ה- Jue Yin מאד קשור לדם. מבחינת ששת הצ'י החיצונים (גורמי אקלים) המערכת קשורה לרוח. התנועה הכאוטית שיוצרת הרוח מבוקרת ומאוזנת על ידי הנינוחות ומלאות הדם של ה- Jue Yin. הכבד מאחסן את הדם ומשחרר אותו על פי הצורך על ידי אפשור הזרימה החופשית בגוף. מעטפת הלב מרגיעה את הנפש על רקע של סטגנציית צ'י שמקורה ברגשות. בנוסף, הלב בעל נטיה לסבול מחום – עודף יאנג. ומעטפת הלב מגנה עליו על ידי קירור של דם ויין.

בעיות שכיחות של הלב
איבר הלב נוטה לסבול משלוש בעיות עיקריות: הראשונה קשורה באספקה לקויה של דם לשריר הלב – Myocardial Ischemia. התסמינים הם אי נוחות וכאב באיזור החזה, מצב הנקרא אנגינה פקטוריס. מקורו בירידה באספקת הדם אשר מובילה לירידה באספקת החמצן לשריר הלב. מצב זה הינו מצב רפואי מסוכן היכול להוביל לאוטם שריר הלב.

הבעיה השניה קשורה בעיקר במערכת ההולכה החשמלית של הלב – Conduction System. כדי שהלב יבצע את תפקידו ויזרים דם לכל חלקי הגוף, עליו להתכווץ ולהרפות באופן קבוע ומתוזמן. מערכת ההולכה החשמלית של הלב, הבנויה מקוצבי הלב ומסיבי ההולכה החשמלית, מתזמנת את התכווצותו ומעבירה את האות החשמלי בכל סיבי השריר. כאשר יש בעיה במערכת זו, התסמינים הם טכיקרדיה או ברדיקרדיה והפרעות קצב. הבעיה יכולה להיווצר מסיבות שונות, ביניהן: מחלה בשריר הלב, מחלת לב ראומטית, בעיה במסתמי הלב דלקת בשריר הלב.

הבעיה השלישית קשורה בעיקר למחלת לב מסתמית, שמקורה באחד מארבעת מסתמי הלב. מחלות אלו, בעלות אופי מולד או נרכש, יכולות לערב אחד או יותר מבין מסתמי הלב.

יישום קליני של מרידיאני הלב ומעטפת הלב
כפי שציינתי קודם, מבחינת מערכת תיאוריית המרידיאנים, מרידיאן ה- Jue Yin של היד קשור מאד לדם ולכן בעיות של אספקת דם ללב מטופלות על ידו. לעומת זאת, אי סדירות בקצב הלב הנובעת מבעיות בהולכה החשמלית ומחלות של מסתמי הלב, קשורים יותר, מרידיאנית, ל- Shao Yin של היד אשר מהווה ציר (Pivot) הקשור יותר לצ'י מאשר דם.

אספקת דם לקויה אל הלב קשורה  ל- Epicarduim (עילית הלב), האיזור בו עוברים העורקים והורידים הקורונרים. הזרימה הווסקולארית קשורה מאד לאיזור זה. זוהי הממבראנה החיצונית ביותר מבין שלוש: עילית הלב- Epicardium  שריר הלב Myocardium, ופנים הלב Endocardium. כיס הלב Pericardium עוטף את הלב מסביב ולמעשה הכי "קרוב" פיזית לעילית הלב.
מבחינת תיאוריית המרידיאנים ה- Jue Yin של היד קשור לסירקולצית הדם באיזורים אלה.

על פי הבנתו ונסיונו הקליני של ד"ר וואנג מישוש מרידיאנים הינו כלי האיבחון היעיל ביותר בכדי להבין איזה מהמרידיאנים אינו מתפקד כראוי, ולבחור נקודות מתאימות לטיפול. במצבי אספקה לקויה של דם לשריר הלב- Cardiac Muscle ניתן למצוא באיזורים שונים לאורך האמה על גבי מרידיאן ה- Jue Yin של היד, ממצאים שיחזקו את ההשערה הקלינית הזו. באופן כללי, אלו הממצאים שניתן למצוא על גבי המרידיאנים בבעיות הקשורות לאיבר הלב:

  • גוש – Lump Jie Kuai 结块- בדרך כלל ניתן למצוא סוג ממצא זה באיזורPc4  במידה ויש בעיה בשריר הלב. ממצא זה בגודל של בין גרגיר סויה לגרגיר שעועית, הוא הממצא הגדול ביותר.
  • נודולה – Nodule Jie Jie 结节- בדרך כלל תימצא זה באיזור Ht4-Ht6 כשיש פלפיטציות, בעיות רגשיות, בעיות שינה ובעיות על רקע של הפרעות במערכת ההולכה החשמלית של הלב. ממצא זה קטן יותר מהראשון.
  • נודולה קריספי – Crispy Nodule  Cui Luo 脆络- בדרך כלל ניתן למצוא באיזור פרק כף היד, היכן שהעור שטחי. לרוב באיזור Ht7 כאשר יש פלפיטציות על רקע הפרעות בקצב לב ובעיות במערכת ההולכה החשמלית של הלב. זהו ממצא מאד קטן אשר נעלם בלחץ חזק על העור. התחושה היא כמו של חול או שברי זכוכית, ולכן מכונה קריספי.
  • נוקשות וטונוס שריר מוגבר – לעיתים יורגשו באיזור אמצע האמה, באיזור Pc4, בבעיות בשריר הלב.

מקרה
מטופלת בת 53, עם תלונה עיקרית של נחירות ודום נשימה.
סובלת מדום נשימה ולחץ דם גבוה מזה שש שנים. לחץ הדם שלה בדר"כ 150/100. בנוסף, סבלה מהתקפי וורטיגו מפעם לפעם. בבדיקת מישוש מרידיאנים נמצאו ממצאים על גבי ה-Shao Yin וה-Tai Yang של הרגל וה Shao Yin של היד. הדופק עמוק ודק, לא סדיר ומחסיר פעימה. בטיפול הראשון נדקרו נקודות הים של ה-Shao Yin: Ht3, Kid10. בטיפול השני, הדופק היה סדיר, לא מחסיר פעימה, וחזק יותר. לחץ הדם היה 130/90. בטיפול נדקרו אותן נקודות.

ברפואה הסינית משוייכת תסמונת דום נשימה לרוב לבעיות ב- Tai Yin של היד ואיבר הריאות. אך במישוש המרידיאנים נמצאו ממצאים ב-Shao Yin של היד והרגל. בנוסף, הדופק לא היה סדיר – גם זה קשור למרידיאן הלב. נקודות הים של ה-Shao Yin עזרו לווסת ולהסדיר את תנועת הצ'י התקינה ולחדש את הקשר בין הלב והכליות. לאחר חמישה טיפולים חל שיפור ניכר בנחירות ובדום הנשימה של המטופלת. לחץ הדם שלה ירד ל- 120/80 והתקפי הוורטיגו לא חזרו מאז הטיפול הראשון.

ד"ר וואנג משלב הבנה מערבית של האנטומיה והפתו-פיזיולוגיה של הלב, עם הבנה עמוקה של תיאוריית מערכת המרידיאנים המאוששת דרך מישוש מרידיאנים ונסיון קליני רב. לד"ר וואנג הצלחות קליניות רבות, והוא ממשיך לחקור ומעודד את תלמידיו להמשיך ללמוד בעצמם.
"יש עוד הרבה עבודה לעשות, עלינו להמשיך ולחקור בכדי שתיאוריית מערכת המרידיאנים תמשיך להתפתח.." הוא תמיד נוהג לומר.

עריכה והגהה: תמי ברקאי

המחבר:
גיל טון
מטפל ברפואה סינית
gilitoon@gmail.com 

מקורות

  • Notes from lectures of Wang Ju Yi, Beijing China 2011- 2012
  • Applied Channel Theory in Chinese Medicine, Wang Ju Yi Lectures On Channel Therapeutics, East Land Press
  • Discussion of the Difference between the disorders treated by the hand shao yin and hand jue yin, Wang Hong Min from the first international symposium of Wang Ju Yin’s Applied Channel Theory
  • Navigating the channels of traditional Chinese medicine, Yitian Ni, Paradigm Publications
  • The Clinical Significance of channel changes, Wang Ju Yi and Mei Li, The Journal Of Chinese Medicine No 99, June 2012
  • Yellow Emperors’s Canon Of Internal Medicine, China Science and Technology, Chinese-English Edition
  • קורס תיאוריית המרידיאנים, שון גודמן, 2012-2013 ת"א

 

 

Total
1
Shares
כתיבת תגובה
Related Posts