הכל מגיע מהכבד

סיפור המקרה של רונית
הכל מגיע מהכבד

מטיפול זה למדתי הרבה דברים, ראיתי כמה חשוב בטיפול זה הסבלנות וההתמדה של המטופל בלהגיע לטיפולים וביכולת שלי להתמיד בטיפול לפי האבחנה שלי.
לאנשים רבים קשה להבין את החשיבות של תהליך טיפולי, ולמרות השינוי המהיר במטופלת זו, עדיין המשכנו בתהליך אשר הוביל בסופו של דבר ליציבות, שיפור אמיתי בסימפטומים והשפעה גם בנפש וגם בגוף.

"רבי חנינא: הרבה למדתי מרבותיי, ומחברי יותר מרבותיי, ומתלמידי יותר מכולן" (מסכת תענית)

רקע
רונית (שם בדוי), תאריך לידה: 9.12.1937.
גרושה פלוס 2 ילדים, כיום פנסיונרית ומתעסקת באומנות, בעבר עזרה בניהול חנות של משפחתה.
בעלת מבנה גוף נפוח, נמוכה, ומתקשה בתנועה, מרבה לדבר בטון צועק, דיבור מרובה עד כדי כך שצריכה לקחת אוויר באמצע המשפט.

בילדותה היא מספרת "היו הרבה צעקות בבית מאבא ואימא", סביבה מתוחה עם הורים קפדנים, בגיל 30 אביה נפטר ולא הורשתה להיפרד ממנו כראוי, נאסר עליה ללכת להלוויה, עד היום מרגישה תחושה קשה בגלל חוסר הפרידה מאביה.
התגרשה מבעלה כאשר גילתה שהוא בוגד בה במהלך השנים, וכיום הקשר עם הילדים והמשפחה מאוד מתוח ומורכב.
במהלך חייה סבלה מדיכאונות מרובים, וניסיונות התאבדות על ידי לקיחה מרובה של כדורים.

תלונה עיקרית
סובלת בשבועות האחרונים מסחרחורות קשות, המלוות בחושך בעניים, הקאות, שילשולים, כאב ראש כללי חזק. מכיוון שמפחדת ליפול מסתובבת עם מקל הליכה.
כאשר שאלתי מה התרחש לפני הסחרחורות, פרשה היא לפני את השתלשלות האירועים:
לפני 3 חודשים – הרופא שינה לה את הכדורים לבלוטת התריס, זה גרם לדיכאון, וחסר חשק בפעילות גופנית.
לפני חודשיים- חסר שיווי משקל, נפילות וסחרחורות.

תלונה משנית
סובלת מסיוטים בלילה.
חוסר שליטה על הסוגרים הגורים לבריחת שתן.
יתר לחץ דם גבוה ומזגזג.
כבד קצת שומני.
היפו תאירודיזם.
תרופות – toriaz, אלטירוקסין, קלציום, cardiloc, סטטינים

אבחנות
פנים – נפיחות כללית ועין ימין יותר נפוחה משמאל, אדמומיות באזור הכבד.
לשון – מתוחה עם עכירות במרכז, צדדי הלשון הדוקים.
דופק – באופן כללי עמוק ומתוח, עמדת הריאות מלאה וגדושה, ומתח רב בכבד.

אבחנה
אין ספק שהאספקט הריגשי/נפשי/רוחני משחק תפקיד חשוב במקרה זה, השינוי שחל במטופלת במהלך הטיפולים התאפיין בשינוי באספקט הפיזי, סחרחורות ואי שליטה על סוגרים, וגם באספקט הנפשי, בסיוטי הלילה ונטייה לדיכאונות.
האיבר הכי בולט במקרה הזה הוא liv. לפי מפת הלידה של המטופל אנחנו רואים שהמתכת נוטה לבקר את העץ. בנוסף הענף במפה גם משויך ל- Liv, מה שמדגיש את מערכת היחסים בין עץ למתכת, שכבת ה- Tai yang עם אקלים קור היכול להתבטא כקור רגשי אשר גורם לנטייה של הסתגרות וכיווץ.

כבר בסיפור חייה של המטופלת אנחנו רואים את המאבק בין העץ למתכת, אישה אומנית הרוצה לבטא את רגשותיה דרך הציור, נתקלת בילדותה במשפחה "חונקת", שצועקת ולא מאפשרת למטופלת להביאה את רגשותיה, הכבד עוד יותר ניסגר על ידי המתכת המבקרת.
חוסר היכולת לפרוק אבל עקב מות אביה, הבגידה של בעלה והקשר הבעייתי עם משפחה הקרובה לא מאפשרים לכבד את זרימתו החופשית.

Liv הוא האביב בגוף, הוא מאפשר את היציאה מהחורף, מהיין, מ-kid . כאשר הוא סובל מעודף בקרה, נוצרת סטגנציה עמוקה וחום בעקבות זה. Liv בנטייתו הטבעית לפרוץ ולצמוח מתפרץ לכיוון האש כסיוטים, לכיוון האדמה בפגיעה בבלוטת התריס, מזיק למים בשאיבה בעודף והחום הנוצר עקב התקיעות הגורמים לבריחת שתן.

סקירת הטיפולים
טיפול ראשון – lu 3.
עקב חוסר האיזון בין המתכת לעץ, חולשה של צ'י ומתח בכבד, הנק' כאשנב לרקיע על ערוץ הריאות יכולה לאזן ולשחרר עודף בקרה על העץ, בנוסף לווסת את התנועה כנק' אשנב וכנקודה המופיע בשמה tian (שמים).
הטיפול הראשון גרם לתגובה מהירה וטובה אצל המטופלת, בטיפול השני לאחר שבוע היא דיווחה שהסחרחורות כמעט ואינן מורגשות, לחץ הדם המזגזג התייצב והשינה ללא סיוטים.

טיפול שני – yin qiao mai + sp 10 .
כל היינים הרגישו מתוחים ותקועים, הרעיון בטיפול היה לאפשר זרימה טובה באיברי היין ועידוד התנועה שלה כלפי היאנג, ובכך לאפשר הוצאה ושחרור של רגשות וחום.sp10 עוזרת בזרימה טובה של דם (אספקט ייני באחריות liv), בנוסף נקודה על איבר האדמה שעוזר ביציבות רגשית.
לאחר שבוע לא היו סחרחורות, תחושה של אנרגיה חזקה, הרגשה תזזיתית, ואולי קצת מוגזמת, כל זה מראה על כך שהחום והרגשות התקועים מתחילים להשתחרר.

טיפול שלישי – dai mai + sp 15.
בדופק הורגשה תחושה של זרימה לא חלקה בעיקר באיברי ה- sp וה- ,liv זהו המחמם האמצעי, המרכז, עקב תחושת המטופלת לתזזיתיות, החלטתי לחזק את המרכז ע"י dai mai ו-sp15 .
בהמשך הטיפולים המשכתי לעבוד על שחרור הכבד, במהלך הטיפולים גם אחיה נפטר ורק מספר ימים לפני פטירתו נודע לה שהוא חולה במחלה סופנית.
אין ספק שעקב התנודות הנפשיות המתרחשות במטופלת זו גם הסימפטומים השתנו באופן מהיר יחסית.

את הטיפולים המשכנו באופן כללי אחת לשבוע (עם ביטולים קטנים באמצע), ולאחר הטיפול ה- 14 הגענו לנקודת איזון בטיפולים: מרגישה טוב, ללא סחרחורות וללא מקל הליכה, התחילה קצת להוריד מהכדורים ללחץ דם. מבחינה נפשית חזרה לעסוק באומנות, הסתפרה, פחות צועקת וכיום היא בעיקר מפחדת לחזור למצבה מלפני הטיפולים.

המחבר:
עדיאל אדר
מטפל ברפואה סינית
adiel_adar@walla.co.il

Total
0
Shares
כתיבת תגובה
Related Posts