טיפול בסוכרת בסין

סיפור מקרה כל הדרך מסין
טיפול בסוכרת בסין

יום שני בשבוע , אני מגיע לבית החולים נכנס לחדר הטיפולים הקטן ומתיישב ליד ג'ון (לרוב הסינים יש שמות לועזיים), הסטודנט ויד ימינו של הרופא בחמש השנים האחרונות והמתורגמן שלי. אנו יושבים צמוד לרופא ומסביבנו ישנם עוד 10 סטודנטים סינים חרוצים שלכל אחד תפקיד משלו במערכה שעובדת כמו שעון שוויצרי.

אישה בת 61 , עם סוכרת זה 16 שנים. שוקלת 62 ק"ג , גובה 1.53 , BMI = 26.49 –משקל יתר.
נתונים לפני הטיפול: המוגלובין מסוכרר (HBA1C) 9.5% , בצום: 150 , שעתיים לאחר ארוחה: 220.
במהלך השנים היא לוקחת מטפורמין שלוש פעמים ביום לאחר האוכל. למרות הטיפול התרופתי היא נאלצה להתחיל להזריק אינסולין לפני שנה וחצי. מזריקה אינסולין 40 יחידות בבוקר ו-40 יחידות בערב. אך למרות זאת רמות הסוכר נשארו יחסית גבוהות.

היסטוריה רפואית: שבץ מוחי ומחלת לב איסכמית לפני 6 שנים.
צמא: יש צמא ללא רצון לשתות.
תיאבון: רעב מוגבר.
שינה: אינסומניה , יש קושי להירדם , מתעוררת בקלות וכ-3-4 התעוררויות בלילה, ישנה כ-5 שעות עם חלומות רעים.
יציאות: יש עצירות עם יציאות יבשות כל 3-4 ימים.
שתן: מתעוררת בלילה 2-3 פעמים לתת שתן.
קור/חום:  ישנו קור במיוחד בקצות אצבעות הידיים והרגליים.
כאבים: ישנה חולשה בשתי הרגליים ורדימות בשתי הכפות רגליים.
דופק: מיתרי, עמוק.
לשון: אדומה, מעט תפוחה, רועדת, חיפוי מטולא לבן וורידים בולטים מתחת ללשון.
כמו כן ישנן לפעמים סחרחורות , יל"ד 70/140 וכולסטרול גבוה זה 9 שנים. מטופלת תרופתית.
אבחנה: חוסר צ'י בטחול וחום בקיבה , חוסר יין+ חום ותקיעות דם.
עיקרון טיפול: לאזן את רמות הסוכר , לחזק את צ'י הטחול ולהוריד חום בקיבה , לתמוך ביין ולהניע דם.

פורמולה:
GAN JIANG 9
HUANG LIAN 15
ZHI MU 30
DANG SHEN 15
GUI ZHI 15
HUANG QI 30
JI XUE TENG 30

הסבר על המרשם:
כשמסתכלים תחילה על המרשם הוא נראה מעט מוזר , הרי למה לשים GAN JIANG  שהינו צמח מקבוצת מחממי פנים ובעל טמפרטורה חמה כשיש חום בקיבה? ולמה לשים HUANG LIAN שהינו צמח מר וקר במצב של חוסר יין וחוסר צי בטחול?  הדבר יכול לפגוע בהן.
הרי כשמסתכלים טוב טוב לתוך המרשם היפיפה הזה, מגלים ששבעת צמחים אלו מכילים בתוכם רעיונות מ- 2 פורמולות מתוך ה-SHANG HUN LUN ו- JIN GUI YAO LUO של Zhang Zhongjing.

הראשונה: .GAN JIANG HUANG LIAN HUANG QIN REN SHEN TANG

השנייה: HUANG QI GUI ZHI WU WU TANG.

הפורמולה הראשונה:  ,GAN JIANG HUANG LIAN HUANG QIN REN SHEN TANG  מצוינת למצב שמאפיין חוסר ועודף / קור וחום יחדיו. תפקידו המרכזי והחשוב של הצמח GAN JIANG  הינו "לפתוח" את הקיבה וכך לאפשר לצ'י לרדת בצורה טובה יותר בעזרת הטעם המר של הצמח HUANG LIAN. תפקוד נוסף של צמח זה הינו לסתור את הקרירות ולהגן על הקיבה מהצמחים המרים והקרים HUANG LIAN  ו- HUANG QIN אשר נמצא בפורמולה המקורית. כידוע לנו, GAN JIANG  הינו בעל אופי חריף ומפה מגיע תפקוד נוסף ומרתק, אשר בעצם יוצר תנועה של צ'י ע"י המרירות של  HUANG LIAN והחריפות של  ,GAN JIANG אשר יוצרים יחדיו תנועה של צ'י ע"י הורדת הצ'י עם הטעם המר, ופיזור הצ'י לצדדים עם הטעם החריף. HUANG LIAN הינו יעיל גם למצבי אינסומניה הנובעים מחום בקיבה ובלב , נימצא בפורמולות HUANG LIAN WEN DAN TANG ו- HUANG LIAN E JIAO TANG. פורמולות אשר מטפלות בצורה יעילה באינסומניה.

 הצמח ZHI MU נוסף לפורמולה מכיוון שהוא יודע להוריד חום מהקיבה ולהזין יין של הכליות דבר הנחוץ פה. הצמח DANG SHEN (במקור REN SHEN) נוסף בכדי לחזק את צ'י הטחול.

* מבחינה מחקרית הוכיחו שהצמחים HUANG LIAN , ZHI MU ו- HUANG QI יעילים להורדת  גלוקוז.

 הפורמולה השנייה: HUANG QI GUI ZHI WU WU TANG- פורמולה עיקרית לנוירופתיה בסוכרתיים.  ברצוני לפרט קצרה על הצמח  HUANG QI , צמח המכיל בחובו אלמנטים רבים אשר יכולים לשרת אותנו במקרה זה: הוא מרחיב כלי דם ולכן טוב למצבי יל"ד, שימו לב שבתפקוד הסיני שלו הוא מעלה יאנג, הוא מצוין לנימולים הנובעים מחולשה ותקיעות דם, הוא טוב למצבי POST CVA  .- הקיסר בפורמולה BU YANG HUAN WU TANG , יעיל מחקרית להורדת סוכר וכמובן מחזק את הצ'י הטחול. הצמח GUI ZHI נימצא בתוך הפורמולה HUANG QI GUI ZHI WU WU TANG והינו יעיל לנימולים ע"י הזרמת היאנג לגפיים ולכן טוב גם לקור בקצוות במיוחד באצבעות הידיים , הוא גם יעיל למחלת לב איסכמית מכיוון שאחד התפקודים שלו הינו הנעת יאנג בלב. הצמח JI XUE TENG הינו מעולה לפתיחת תעלות ולכן יעיל לנימולים ולחולשת רגליים.

חודש וחצי לאחר תחילת הטיפול:
כל הסימפטומים השתפרו בכ- 90% , בדיקה בצום: 120 , שעתיים לאחר ארוחה: 180. ירדה במינון האינסולין בחצי ל-20 יחידות ביום ובלילה.

לאחר 3 חודשים של טיפול: HBA1C: 7.2% , בצום: 105 , שעתיים לאחר ארוחה: 150. הורידה לגמרי את המטפורמין והורידה מינון האינסולין ב-50% מפעם שעברה. כל הבדיקות נעשו בבית החולים ביום הטיפול.

לסיכום, אנו רואים מרשם קצר ומדויק העונה לנו בצורה מלאה על העיקרון הטיפולי ומטפל בצורה יעילה בכל הסימפטומים של המטופלת. שאנו בונים פורמולה חשוב לנסות להכליל צמחים אשר יטפלו בו זמנית בתלונת המתרפא ובמחלה מבחינה מחקרית. וכך אנו יוצרים שילוב יפה בין מזרח למערב בפורמולה אחת.

מחבר:
נדב סגמן
מטפל ברפואה סינית, מטפל במטופלים עם סוכרת
nadavsegman@gmail.com

Total
0
Shares
כתיבת תגובה
Related Posts