טיפולי פריון

סיפור המקרה של הילה
טיפולי פריון

טיפולי פריון תמיד היוו אתגר רב, לאור הרצון הרב של הזוג להשיג הריון, ובנוסף רצוננו כמטפלים לעזור. אתגר רב עוד יותר נמצא באותם טיפולים שלא מתנהלים "חלק" על פי הפרוטוקול הרפואי ודורשים מאיתנו לבצע את ההתאמות הנדרשות.

לפי הגדרת ארגון הבריאות העולמי (World Health Organization; WHO) אי-פוריות היא חוסר יכולת של זוג להשיג הריון או להשלים הריון לאחר שנה או יותר של יחסי מין סדירים לא-מוגנים. הסיבות לכך שונות, השכיחות ביניהן כוללות: גורמים גבריים, בעיות ביוץ, בעיות מכאניות, אנדומטריוזיס ובעיית פוריות בלתי מוסברת כאשר כל הנתונים תקינים לכאורה.

מחקרים אינטגרטיביים וניסיון קליני מהשנים האחרונות, הראו כי סיכויי ההריון משתפרים כאשר משלבים בין האסכולה המערבית לסינית. לכן זוגות רבים פונים לקבל תמיכה בדיקור סיני במהלך טיפולי הפוריות.

לטיפול ברפואה סינית בטיפולי פוריות יש מספר מטרות:
1. הכנת הגוף לקראת טיפולי הפרייה חוץ גופית.
2. שיפור התגובה לטיפול כולל: גיוס מספר הזקיקים, עובי רירית הרחם, סיכויי להשתרשות העובר.
3. הקלת תופעות לוואי שעלולות להיווצר כתוצאה מהגירוי ההורמונאלי.
4. תמיכה ריגשית בתקופת הטיפול.

להלן סיפור מקרה בקליניקה, של זוג עם בעיה משולבת של זרע עם מורפולוגיה נמוכה וגירוי יתר שחלתי, שיכול לעמוד על טיב השילוב בין הרפואה המערבית לסינית:

הילה בת 33, נשואה. מנסים כשמונה חודשים להרות.

בדיקת זרע: ריכוז 45 מליון, תנועתיות 44%, מורפולוגיה 2% (נמוכה).
בדיקת Halosperm שנעשתה לזרע (לברר שברים במקטעי ה- DNA העלולים לפגוע באיכות העובר ולהפריע להשתרשותו ברחם) יצאה תקינה.
פרופיל הורמונאלי:  FSH- 5.7, LH- 4, Estradiol- 147, Progesterone- 2.3, TSH- 1.24, Prolactin- 237, Testosterone- 1.5

רקע:
וסת ראשונה בגיל 14, מחזור סדיר כל 28 ימים, למשך 5 ימי דימום. יומיים ראשונים חזקים בצבע אדום, ללא קרישים. כאב מחזור ביום הראשון שמוקל לאחר נטילת משכך כאבים. עד לפני מספר חודשים, במהלך הביוץ חשה כאב עז בבטן ימינית שהקרין לכתף.
מערכת עיכול תקינה, יציאות סדירות.
מגדירה עצמה "כטיפוס שנלחץ בקלות".
לשון- ורודה, חיפוי לבן דק, מרכז הלשון יותר אדום, פפילות אדומות בהיקף.
דופק: ממהר, דק.

אבחנה סינית: תקיעות צ'י הכבד, חולשת צ'י טחול וכליות.

בהתייעצות עם רופא פוריות, עברו מספר הזרעות על בסיס טבעי ולאחר מכן עוד 2 הזרעות הורמונאליות, אולם ללא הצלחה. כעת מועמדים להתחיל טיפול הפריית מבחנה (IVF).

הפרוטוקול שנבחר:

פרוטוקול ארוך: מהיום ה- 19 למחזור תיטול פרובה ל- 6 ימים, מהיום ה- 21 מצרפת זריקת דקפפטיל 0.1. לאחר קבלת וסת, מינון דקפפטיל פוחת בחצי, וישנה תוספת של זריקת גונל F במינון 150.

הבהרה: פרוטוקול ארוך הינו פרוטוקול ותיק ושכיח, מחקרים רבים נעשו עליו ונמצא כי אחוזי ההצלחה איתו גבוהים, לכן ישנם רופאים הנוהגים להתחיל עימו את התהליך. זריקת דקפפטיל יומית ניתנת על מנת לדכא הפרשת הורמונים מההיפופיזה. לאחר שבועיים של מתן זריקות מתבצע דיכוי. השגת הדיכוי חשובה כדי שתיווצר שליטה מוחלטת ומבוקרת על תהליך גיוס הזקיקים. לאחר הדיכוי תתחיל המטופלת להזריק גונדוטרופינים (כגון: פיורוגון,  גונל F, מנוגון, מנופור, פרגובריס) לעודד ייצור מספר זקיקים בשחלה. חסרונות הפרוטוקול הארוך הוא משך הזמן הארוך שלו, ולעיתים כמות הזריקות המרובות שלו יחסית לפרוטוקול הקצר.

הבנת הפרוטוקול ושלביו חשובה כדי לבצע אינטגרציה מתאימה ומדוייקת ברפואה סינית. סוג זה של טיפול ניתן לחלק לארבעה שלבים:

1. שלב הדיכוי:
מהיום ה- 21 למחזור עד להתחלת הגירוי השחלתי בעזרת גונדוטרופינים:
זהו שלב של זריקת דקפפטיל יומית למשך שבועיים. כתוצאה מכך המחזוריות הטיבעית מופסקת וההיפופיזה מפסיקה להפריש FSH, LH באופן עצמוני. האישה עלולה להרגיש סימנים של בחילות, ציסטות בשחלה, עצבנות, כאבי ראש ואינסומניה. במקרים קשים יופיעו סימני גיל המעבר כגון: גלי חום, ליבידו נמוך ויובש. על כן אסטרטגיית הטיפול בשלב הדיכוי תהייה: לווסת את תנועת הצ'י של הכבד, לתמוך בצ'י הטחול ולסלק לחות, להזין יין במידת הצורך.

בסיפור המקרה שלנו, הילה דיווחה בשלב זה על כאבי בטן ושלשול. הלשון היתה ורודה עם חיפוי לבן, באיזור הקיבה אדומה יותר. פפילות אדומות נראו בהיקף הלשון. הדופק: דק.

טיפול: Liv 3, Kid 3, Qi si bian, Cv 12.

2. שלב גיוס הזקיקים עד לשאיבה:
זהו שלב שבנוסף לזריקת הדיכוי (דקפפטיל) מוסיפים גונדוטרופינים לעודד את ייצור הזקיקים בשחלה. התגובה לטיפול משתנה מאישה לאישה ותלוי במינון שניתן לה, וגם במצב הגופני / תפקוד השחלתי שלה. ברפואה סינית עלינו להתייחס לשלב זה בהתאם לדיפרנציאציה ספציפית של כל אישה ואישה.

לאחר קבלת הוסת, מתבצעת בדיקת אולטראסאונד ודם לוודא כי אין ציסטות והגוף הגיע לשלב דיכוי הורמונאלי. נאמר להילה להוריד את מינון זריקת הדקפפטיל לחצי אמפולה ולהוסיף זריקת גונל F במינון 150.

יום לאחר הזרקת הגונל נפגשנו והילה דיווחה כי השלשולים פסקו לאחר הטיפול הקודם. כאבי בטן עדיין קיימים ואף נוספה תחושת אי נוחות באיזור צידי בטן תחתונה.

טיפול: Cv 9, St 25, Cv 6, St 28, 36, Liv 3, Li4, Kid 3.

כשבוע לאחר מכן דיווחה הילה כי לאחר חמישה ימי זריקות גונל F 150, הבטן מאוד לוחצת וכואבת, כמות הזקיקים שנצפו באולטראסונד הגיע ל 30! בדיקות הדם בישרו כי הגיעה לגירוי יתר.

 E2- 16800!, Progesterone 2.4 , רירית 12מ"מ. בעקבות עליה רבה ברמות האסטרדיול הופסק מתן הגונל ושאיבה נקבעה לעוד ארבעה ימים. זהו מצב גירוי יתר שחלתי. לכן אסטרטגיית הטיפול הסיני בשלב זה הייתה הפחתת תופעות הלוואי שמאפיינות לחות וסטגנציה.

טיפול: Cv9, Liv 3, Sp 10, Liv 4.

נקודות Kid 7,10 נוספו לטיפול כיוון שלהילה היה כאב עז באיזור השחלות. מנסיוני, טיפול בנקודת המתכת והמים על מרידיאן הכליות יכול להקל על תחושה זו.

3. לפני החזרה:
מחקרים שונים בדקו ומצאו כי טיפול בדיקור סיני לפני ואחרי החזרה משפרים ומעלים את סיכויי ההריון. באופן אישי, אינני נוהגת לעבוד על פי פרוטוקולים מחקריים שפורסמו ככתבם וכלשונם, אלא לבצע דיפרנציאציה תוך התאמת הטיפול למצבה הנפשי והפיזי של האישה סמוך להחזרה.

הפגישה עם הילה נעשתה יום לפני ההחזרה. הילה סיפרה כי נשאבו 14 ביציות והופרו 4. היא נתבקשה להתחיל תמיכה של נרות וגינלאיים בשם אנדומטרין. נרות אלו הם נרות המכילים פרוגסטרון אשר חשוב בשלב זה לתמיכה בהשרשת העובר ובהתפתחות ההריון. כעת הילה סובלת מאוד מכאבים, נפיחות בבטן ועצירות. הלשון שלה תפוחה, הדופק רך. בשלב זה אסטרטגיית הטיפול הסיני היא הנעת צ'י ודם הכבד, הרגעת נפש תוך התייחסות לגירוי היתר.

טיפול : Cv 9, 12, Liv 3, Li4, Sp 6, 10.

נקודות Cv 9, 12 הינן נקודות הקשורות לוויסות משק המים שנפגע במהלך גירוי יתר שחלתי. Cv 12 נקודת התראה של הקיבה, מחזקת צ'י טחול קיבה. כמו כן, זו נקודת מפגש בין מרידיאני הקיבה, מעי דק, CV ומחמם המשולש. הנקודה מחזקת את המחמם האמצעי וכך מסייעת בויסות צ'י, הפגת כאב והתמרת לחות אשר שכיחים פתולוגית במטופלות עם גירוי יתר שחלתי. Cv 9 כשמה (Water Separation – Shui Fen) כך תפקידה. משפיעה מאוד על משק המים מבחינת פיזורם והתמרתם בגוף. נקודה זו מווסתת הצטברויות נוזלים, צ'י ומזון על ידי ויסות תנועה במחמם אמצעי ותחתון. כך שתי נקודות אלו תחזקנה את הטחול ואת יכולת הטרנספורטציה שלו, והן תנקזנה נוזלים ותפזרנה צ'י תקוע, המאפיינים כל כך גירוי יתר שחלתי.

4. טיפול לקראת השתרשות:
ההשתרשות מתבצעת כשבעה ימים לאחר השאיבה. בשלב זה הביצית המופרית עברה מספר רב של חלוקות וקרויה בלסטוציסט. הבלסטוציט שנוצר מכיל תאים חיצוניים (טרופובלסטים) המתחברים אל רירית הרחם ומשתרשים בין תאי האנדומטריום.

מטרת הטיפול בשלב זה היא לשפר את סיכויי ההשתרשות. אסטרטגיית הטיפול הסינית הינה הנעת דם ותמיכה בצ'י הטחול והכליות. במידה וישנם סימני גירוי יתר, יש להתייחס בהתאם לדיפרנציאציה המתאימה.

להילה הוחזרו שני עוברים יפים המתאימים בגודלם ליום השלישי לאחר השאיבה.

טיפול: Cv12, Kid 3, Liv 3, Li10, Yin Tang.

במקביל לטיפולים בהילה נעשו גם טיפולים שבועיים בבעלה לשיפור איכות הזרע. מנסיוני, טיפול משולב בגבר ובאישה הינו אפקטיבי מאוד ותורם משמעותית להצלחה בהשגת הריון.

בדיקת הבטא יצאה חיובית. שני עוברים נקלטו. במעקב אולטראסאונד ראשון לצפיית דופק נמצא כי אחד העוברים נספג. ההריון המשיך תקין וכיום הזוג חובק בת בריאה.

הגהה ועריכה: אורלי נתן

המחברת:
קרן זליכה   Dip Ac. M.Ac
מומחית בגינקולוגיה סינית
www.sinimed.co.il

Total
0
Shares
2 comments
  1. תודה קרן על השיתוף והסקירה המעניינת.
    רציתי לשאול עד כמה השימוש בצמחים תופס מקום בסוג טיפול כזה ולמה לא נעזרת בהם (בדיעבד).

    שוב תודה,
    טל נוה

  2. הי טל
    תודה על פנייתך, צמחים הינם כלי חשוב מאוד בטיפולי הפריה. כיום הדעות חלוקות בין המטפלים אם כדאי או לא להשתמש בצמחים במהלך הפרוטוקול. במקרה זה, היות ומדובר בטיפול הפריה ראשון, אינני נוהגת להשתמש בשלב זה בצמחים תוך כדי טיפול. מנסיוני, אני מעדיפה כי טיפול IVF הראשון יתבצע תוך תמיכה של דיקור בלבד ללא צמחים ע"מ לבדוק את תגובת הגוף לטיפול המערבי (הזריקות). כך אין משתנה נוסף העלול לגרום לאינטראקציות שקשה יהיה לבודדן או להבין את השפעתן על מהלך הטיפול. באם לא נקלט הריון אשקול שימוש בצמחים בפרוטוקולים הבאים בהתאם למצב.

כתיבת תגובה
Related Posts