רפואה סינית בחדר לידה

הצגת הקורס לדיקור ביולדות ליס
רפואה סינית בחדר לידה

לפני כעשור טמנה רויטל לב ארי זרע בבית חולים ליס, כאשר החלה להכשיר מיילדות בטיפול ברפואה טבעית במהלך הלידה. המיילדות למדו להסתכל על היולדת מנקודת הראות של הרפואה הסינית, לזהות את היסודות איתן הגיע היולדת לחדר הלידה ולנסות להביא יסוד מאזן. בנוסף, המיילדות קיבלו כלים לטיפול במגע, להפעלה של נקודות לאורך המרידאינים להקלה במצבים שונים. מיילדות שהשתתפו בקורס סיפרו על שינוי משמעותי בתהליך ליווי היולדות, ובמקביל דיווחו על שיפור התקשורת שלהן עם תומכות הלידה (דולות).

הזרע נבט לאטו, וכיום ניתנים בבית החולים שירותי רפואה משלימה במועדון היולדות מאמי ליס. השירות כולל ליווי הריון, הכנה ללידה ותמיכה לאחר הלידה.

החזון של רויטל היה להכניס שירות של רפואה סינית לחדרי הלידה, כמו כל מענה רפואי אחר, שייתן שירות לפי הצורך, ובמחיר השווה לכל נפש. ואכן,  לפני מספר חודשים,  פנה לרויטל מנהל חדר הלידה בליס, וביקש ממנה להתחיל בתהליך של הכשרת מטפלים לעבודה בחדרי הלידה עצמם.
בשלב הראשון השירות ינתן מ- 8:00-20:00, בחלוקה של שתי משמרות, כאשר השאיפה היא שבעתיד חדרי הלידה יהיו מאויישים 24/7.

מהן האינדיקציות לסיוע בחדר הלידה?
תהליך הלידה הוא רצף של שלבים, העוקבים זה אחר זה, בדומה לתהליכים רבים המוכרים לנו מחיי היומיום, אך בצורה אינטנסיבית ובסדר קבוע. תפקיד המטפל הוא לשמש כעזר בכל מצב בו נעצר התהליך. לדוגמא במקרה של ירידת מים ללא צירים או צירים ללא פתיחה מספקת של צוואר הרחם, יש נטיה ברפואה המערבית לזרז את הלידה בצורה מלאכותית על ידי חומרים (לדוגמא: פיטוצין), המעודדים יצירת צירים. במקרים בהם היולדת אינה מגיבה כמצופה לחומרי הזרוז או במקרים בהם חל איסור במתן חומרים אלו (לדוגמא: נשים לאחר לידה קיסרית), יש מקום לשלב טיפול להשראת הלידה על פי תורת הרפואה הסינית.
עזרה זו יכולה להתבקש גם בשלבים מתקדמים יותר של הלידה, בהם חלה עצירה בהתקדמות הלידה, התמעטות הצירים, צירים לא יעילים או עייפות של היולדת.

תוכלי לשתף אותנו במקרה בו נתבקשת לסייע במהלך הלידה?
במהלך שיעור שהעברתי למיילדות בבית החולים, נתקלנו ביולדת שהגיעה למחלקה בערב הקודם עם צירים ופתיחה של 4-5 אצבעות. הלידה לא התקדמה כנדרש, הצירים נפסקו והצוות התלבט אם להתחיל בזרוז תרופתי של מהלך הלידה. ראשית ניסינו לעבוד איתה במגע, אך טיפול זה לא הביא להתקדמות הלידה. ביקשנו רשות מהרופאה התורנית לטפל בדיקור, ותגובתה היתה: "לא אכפת לי מה תעשו העיקר שכבר תלד".
איבחנתי את היולדת כסובלת מחולשה גדולה של צ'י ודם, היא הייתה מאוד מותשת, עייפה ומרוקנת בגלל התארכות הלידה. בחרתי לדקור בנקודה UB10 בילטרלי. UB10–ים הצ'י והדם, מאפשרת תנועה. הנקודה נמצאת בין הראש לגוף ומאפשרת חיבור כאשר נראה שיש נתק ביניהם. הבחירה בנקודות עליונות היא תמיד מעניינת, הן מביאות איתן צ'י מהמקור האינסופי.
התוצאה הייתה מהירה ותוך פחות משעה המטופלת ילדה.

האם קיימים בבית החולים נהלים ברורים לגבי תזמון הטיפול?
בשירות טרום לידה יש נהלים מאוד ברורים, לא מטפלים בנשים עם הריון בסיכון, למעט במקרים גבוליים בהם נבדק כל מקרה לגופו, אחרי אבחנה פרטנית שאני עושה.
בחדר לידה עדיין אין גבולות ברורים, אני מניחה שגבולות אלו יקבעו בהמשך תוך כדי העבודה.
אנחנו לא נטפל כאשר יש חשש לשלום העובר או הריון בסיכון. על אף העובדה שיש מקרים שהרפואה הסינית יכולה לתרום, מבחינה מדיקולגלית זה לא יהיה נכון.

איך אפשר לעזור במצבים של לידה קיסרית?
בזמן הניתוח כמובן שאין מה לעשות, אך בנות המועדות מראש ללידה קיסרית מגיעות אלינו לשרות טרום לידה.
לאחר הלידה ניתן לעזור באיחוי וטיפול בצלקת, על מנת שתתאחה בצורה טובה יותר, על ידי הזרמת דם ו – Wei Qi  לאיזור. החתך של הניתוח הקיסרי חוצה מרדיאנים רבים וחשוב שיתאחה אנרגטית בצורה טובה.

את חושבת שכל אישה אחרי קיסרי צריכה להגיע לדיקור לאיחוי הצלקת?
לדעתי כל אישה אחרי לידה באופן כללי צריכה טיפול, תמיד יהיה נכון לחזק את הכליות, את הצי' והדם ולאזן את הכבד, אבל בפועל נשים אחרי לידה לא פנויות לכך או לא מודעות, ולכן לרוב אינן פונות לטיפול.

האם יש מקרים בהם לא הצלחתם לעזור?
זכור לי מקרה של יולדת שהייתה מעונינת בלידה טבעית, אך למרות מאמצינו היא נאלצה ללדת בניתוח קיסרי. ככל הנראה, יש מבנים מסויימים ומצבים רגשיים, שלא תמיד נצליח לפתור בתנאים אלו.

יש יתרון כלשהו לדיקור בחדר הלידה לעומת זה בקהילה?
דיקור בחדר לידה מאפשר ניטור מיידי של תגובות היולדת והעובר על ידי המוניטור אליו מחוברת היולדת.  בצורה זו ניתן ללמוד באופן מיידי על השפעת הדיקור על האם ואף על העובר.

תוכלי לשתף במקרה נוסף מחדר הלידה?
נתבקשתי לטפל ביולדת עם פתיחה מלאה של הצוואר, אך ללא התקדמות העובר. ראש העובר היה בספינה 2- (משם יש לו עוד ארבעה שלבים להתקדם עד ל 2+). מצב זה משול לדלת פתוחה לרווחה כשהאורח נמצא 4 מטר ממנה. במצב כזה, אם העובר אינו עושה את הדרך למטה במהירות הנדרשת, יש צורך להתערב בלידה על ידי לידה מכשירנית (ווקום ומלקחיים) או בניתוח קיסרי.
לאחר בדיקת היולדת בחרתי לדקור בנקודות GB21 בילטרלי ונקודה המקבילה ל- UB67 (בצד המדיאלי של הבוהן הקטנה), זוהי נקודה שמגיע אליה ענף פנימי מ- KID1 וטובה במצבים בהם לא רוצים לדקור את KID1 בגלל עוצמתה ורגישותה. דרך נקודה זו ניתן להפעיל את KID1. שתי הנקודות שנבחרו מאוד מורידות, ומטרת דקירתן היא לדחוף מטה מחד ולמשוך מטה מאידך.
המחטים הושארו כ-20 דקות. מספר דקות לאחר הוצאת המחטים המיילדת בדקה את היולדת והתינוק התקדם שלושה שלבים (ספינה 1+).

למי מיועד הקורס?
הקורס מיועד למטפלים ברפואה סינית, תומכות לידה(דולות) ומטפלים במגע עם נסיון בטיפול בנשים בהריון. ישנן יולדות המעדיפות טיפול במגע, שמניסיון יכול להיות אפקטיבי גם הוא לא פחות.

האם הקורס מתאים גם לגברים?
גברים בהחלט מוזמנים להשתתף בקורס, אך לצערי לא יוכלו להמשיך בעבודה במחלקת היולדות בבית החולים. לאחר המקרה המצער בו מסייע לידה (דולה) ממין זכר הואשם בהטרדה מינית של יולדת, שונו הנהלים בכל הקשור לגברים מטפלים בחדר לידה.

מה משמעות העבודה בבית חולים?
עבודה במסגרת כמו בית חולים מצריכה אורח רוח. לבית חולים אין תקציב לטיפולים מסוג זה, כך שהתמורה אינה פרופורציונלית להשקעה המתבקשת, ולעיתים היא אף ללא תמורה כלשהי. אני רואה בטיפול ביולדות שליחות ורצון להביא את הרפואה הסינית לקהל הרחב, גם לנשים שלא יכולות לאפשר לעצמן טיפול דומה בקליניקה פרטית. בנוסף, חשוב להבין שמדובר במערכת קפדנית ונוקשה, שבוחנת אותנו בזכוכית מגדלת ואינה תמיד סובלנית, לכן מי שבוחר לעבוד במסגרת זו, צריך לבוא עם מחוייבות אישית ומוסר עבודה גבוה.

מה כולל הקורס?
הקורס כולל כ- 60 שעות תיאוריה, שיועברו בשני סופי שבוע וארבעה ימי חמישי.
מי שייבחר בתום הקורס לעבוד בבית החולים ליס יקבל מעל 20 שעות של צפיה והתנסות קלינית.

החומר הנלמד בקורס כולל:
טיפול באישה מתחילת ההריון, דרך כל שלבי ההריון והתפתחות העובר.
מעקב הריון, תזונה, צמחים ותוספי מזון.
תופעות נפוצות ופתולוגיות בתקופת ההריון והכנה ללידה.
טיפול במהלך הלידה.
התערבויות וטיפולים אינטגרטיביים.
תמיכה באישה ובתינוק לאחר הלידה.

החומר ילמד בחתכים אורכיים ורוחביים:
1. דרך הסימנים והסימפטומים הקליניים, שזה בעצם אבחנה מבדלת לכל דבר (כאבי גב, צרבות, דלקת בדרכי השתן וכו')
2. דרך אבחנה סינית, חולשת כליות, תקיעות דם וכו'.

טיפול באישה בהריון הוא בעצם טיפול בשניים שנמצאים ביחד, מכאן גם המורכבות של המצב ההריוני והטיפול בו. המטפל צריך להיות להיות מאוד מדויק בבחירת הנקודות לשימוש ומצריך התמחות בנושא.

למידע נוסף אודות הקורס לחצו על הקישור: דיקור ביולדות ליס.

המחברת:
אורלי נתן
מטפלת ברפואה סינית
orlinatan@gmail.com

Total
0
Shares
כתיבת תגובה
Related Posts