שימוש לא מבוקר בצמחים סינים

ראשית, אל תגרום נזק (Primum non nocere)
שימוש לא מבוקר בצמחים סינים

השבוע יצא מאמר על פורמולה סינית בשם Zheng Tian Wan ועל השפעותיה המסוכנות. הפורמולה הינה פורמולת פטנט ידועה לכאבי ראש ומיגרנות, המכילה צמחים להנעת דם, וביניהם יושב Fu zi, Aconite.

המאמר התריע את הציבור שנטילת הפורמולה יכולה לגרום לפגיעה בכליות, ואף להרוג. נאמר גם, שהפורמולה לא מאושרת באופן מסודר, אך נמכרת ונצרכת בקרב האוכלוסיה באנגליה.
והם צודקים.
לצרוך Fu zi באופן לא מבוקר כפורמולת מדף יכול להרוג.
כנראה שהאוכלוסייה הסינית, שגדלה ומכירה את השפעותיה של הפורמולה, הביאה אותה למערב, ומכרה אותה כפטנט נהדר לטיפול במיגרנות.

מה שאנחנו, המערבים, לא לומדים, הוא שצמחים סינים אינם "פטנט נהדר". הצמחים הסינים אינם יכולים להימכר על מדף שכל אחד יכול לצרוך. צמחים סינים יכולים להיות מסוכנים ואף להרוג אם לא לוקחים אותם באופן הנכון. צמחים סינים עובדים אחרת. צריך אבחנה! אין פטנט או צמח לכאב ראש. יש צמח שטוב לכאב ראש מחוסר דם, ויש צמח שטוב לכאב ראש מסטגנציה של דם. מי שייקח את הצמח השני, רק יחמיר את כאב הראש שלו, במקרה הטוב, אם לא יחטוף תופעות לוואי אחרות לא נעימות.

אנחנו שנים מנסים לאנוס את המחשבה המערבית על כל דבר שמגיע לידינו. "אם זה עובד עלי, בואו נמכור את זה להמונים! בואו נעשה על זה כסף". מגיעה לידינו חכמה כל כך עמוקה, כל כך עשירה, ואנחנו גורמים לה להראות מסוכנת, כי זה גורם נזק למי שזה לא מתאים לו. ועכשיו, עם כל הפרסומים הללו, על "צמח הרעל", "מלכת הרעלים", מוציאים לתורת הצמחים הסינית שם רע ואף מסוכן.

זו הסיבה שאני היום בקליניקה לא יכולה להשתמש בחלק נכבד מהצמחים. למרות שיש לי את ההכשרה, ואני יודעת באיזה מינונים ולאילו אנשים מתאים לתת צמחים כמו Fu Zi, Ma huang ללא גרימת נזק מיותר, ואפילו כאלה עם פחות התוויות נגד כמו Shi chang pu, Qing hao ועוד רבים וטובים, אני לא יכולה לתת כי משרד הבריאות אינו מאשר להביאם לארץ. אם אביא אותם באופן פרטי, הביטוח שלי לא יכסה אותי, וכל זאת בגלל מכירה ונתינה של צמחים סיניים באופן לא מבוקר. הנזק נגרם וההגבלות עולות.

אז בואו נקח את זה צעד אחד קדימה. נתינת צמחים בצורה לא מבוקרת יוצרת  נזק לציבור הרחב ולציבור המטפלים. אז למה לא ליצור מערכת מבוקרת ובטוחה? למה לא לתת הכשרה כמו בסין, ללמד את המטפלים הסינים איך להשתמש נכון בצמחים ולתת אותם באופן מבוקר, דרך יצירת מערכת בתי הספר, תחת ביקורת קפדנית, ולתת רק להם את האישור לתת צמחים סיניים?

אם לרופאים קונבנציונליים יש אישור מוחלט לתת תרופות, למה לרופאים סינים אין אישור בלעדי על צמחים סינים? כי כרגע המערכת פרוצה ולא מבוקרת, וכל אחד יכול לפתוח בית ספר, כל אחד יכול לפתוח ספר ולהתחיל לדקור, וכל אחד יכול לתת או לקחת איזה צמח שהוא רוצה. אנחנו חיים במערב הפרוע של הרפואה האלטרנטיבית. ומי הכי סובל מזה?
הקהל הרחב.
האנשים החפים מפשע שרואים על המדף פורמולה למיגרנות, וכבר ניסו הכל ולא עבד, אז ינסו גם את זה.
ואז יוצאת כתבת דיבה על צמח אחד מסוכן וכל העולם מזדעזע.

מי מונע מהרפואה הסינית לקבל את אישור המועצה להשכלה גבוהה או חוקתיות מסודרת? כמה גורמים שונים. אך מי שמרגיש הכי מאויים מאיתנו הם הרפואה הקונבנציונלית. רפואה בעלת יכולות אבחנה מדהימים וראויים להערצה, אך יכולות טיפוליות מוגבלות. רפואה שכולנו נעזרים בה, אך עדין רואים במוגבלות שלה ומחפשים יותר. כבר הכניסו אותנו לכל בית חולים, לכל קופת חולים אך ורק בגלל ביקוש הציבור. הוועדות הגבוהות לא מקבלות אותנו. אנחנו בן מאומץ לא מובן ולא רצוי. הרבה יותר קל להמשיך לא לקבל אותנו כשיוצא מאמר כזה שמראה כמה אנחנו באמת מזיקים.

הרפואה הסינית בעלת ידע של מעל 2000 שנה, הרפואה המערבית נמצאת איתנו מעל 200 שנה. לכולנו יש מקום פה על פני האדמה. אם נמצא את המקום בו נוכל לשתף פעולה, כולנו נרוויח ממנו. הרופאים, המטפלים הסיניים והכי הרבה – המטופלים.

נכון שזו כתבה קטנה, ממטפלת קטנה, בקהילה סינית קטנה שבמדינה קטנה, והבקשה, התחינה ואפילו התפילה שיש לי עבור העתיד של כולנו היא קטנה – סדרו לנו חוקה מסודרת, הכניסו אותנו לתוך החוק. גם אם נשלם עליה איזה מחיר. אך אז נוכל לטפל בלב שקט, המטופלים יקבלו טיפול יותר טוב והסיכון ירד.
כרגע, שהתחום כל כך פרוץ, לתת לעובר אורח Fu zi, זה מרגיש כמו לתת לילד אקדח.

הגהה ועריכה: אורלי נתן

תמונה: freeimages.com/miguel ugalde

המחברת:
יעל ססלוב שני
מטפלת ומורה בגינקולוגיה סינית
yaelsaslove@gmail.com

Total
0
Shares
2 comments
  1. הי יעל , אני מאוד מבין אותך.
    אני אישית הפסקתי לטפל בצמחים , כי הבנתי את הסיכון הכרוך בכך.
    רופאים עושים טעויות בתרופות מידי יום , ואלפים מתים בגלל טעויות אלו. אך מטפל ברפואה סינית שיעשה טעות בפורמולה ויגרום נזק , אוי ואבוי לו.
    ולא רק זה – יתכן גם שלא עשינו שום טעות , והפורמולה לא עובדת בדיוק כפי שציפנו , המטופל אלרגי לאחד הצמחים , ועוד.
    אז למה לי הכאב ראש הזה ? למה אני צריך להיות בחששות כל פעם שאני נותן פורמולה ?
    מסיבות אלו נטשתי את תחום הצמחים , למרות שמאוד אהבתי אותו והייתי טוב בו , ועברתי להתמקד בדיקור , במגע , ובהילינג.
    ובעיקר בהילינג.
    מצאתי כי כאשר יכולות ההילינג מתפתחות ומשתכללות על ידי תרגול מתמיד , זה מעצים את כל שאר סוגי הטיפולים. והמדובר בטיפול כמעט "ללא סיכון".
    אז מבחינת צמחים אומנם דחפו אותי ממקומי , וגרמו לי לחפש דרכים אחרות , אך כמדומני היום כי בעיקר הרווחתי מהשינוי שביצעתי.

  2. כל מקצוע באשר הוא צריך ללמוד על בוריו על מנת לטפל או להנהיג שיטה מסויימת.וזה נכון לגבי כל התחומים.
    אין דבר כזה צמח מסוכן ,יש מטפל חסר ידע.
    תרופות שהן מנת חלקו היומיומי של המערב הן אחת הסיבות הראשונות למוות.
    אז בוא נשים דברים בפרופורציה.
    צמחים לא הורגים. כמובן שצריך לדעת מה אתה נותן ולפעול לפי החוק בארץ וצמחים שלא מאושרים על ידי משרד הבריאות פשוט לא לרשום…..
    לכל צמח יש תחליף……תמיד אפשר למצוא צמחים אחרים בעלי פעילות דומה.
    לכן חשוב ללמוד את הצמחים כפרקטיקה בבית חולים סיני
    שם אתה רואה עשרות מטופלים ביום וכך יכול להבין טוב יותר את פעילות והסינרגיה של הצמחים השונים במחלקות השונות.
    כמובן שלא צריך גם להכנס ללחץ מפורמולות פטנט.המינון של החומרים הפעילים הוא זניח מאוד.במיוחד בטינקטורות…..
    טעויות יכולות להעשות בלי קשר לצמחים.

    בהצלחה.

כתיבת תגובה
Related Posts