גרורות סרטניות בעצמות

מבט בראי הרפואה המערבית והסינית
גרורות סרטניות בעצמות

מערבית
גידול סרטני המתפתח במקום אחד בגוף, יכול לשלוח תאים עם זרם הדם, לאזורים מרוחקים יותר. תאים אלו ישתלבו ברקמה, ימשיכו להתחלק בקצב לא נורמאלי ויצרו גידול סרטני נוסף. תהליך זה של הפצת תאים לאזורים נוספים בגוף זה, נקרא גרורה סרטנית. במידה והתאים הסרטנים פולשים אל רקמת העצם וגורמים לגידול, הוא נקרא גרורות בעצמות .

גרורות בעצמות גורמות לנזק ברקמת העצם ויכולות לעורר סימפטומים רבים, כאשר העיקריים שבהם הם:
כאבים בעצמות
שברים בעצמות
עודף סידן במחזור הדם

כיום קיימים טיפולים שונים אשר עוזרים להשתלט על הסימפטומים ומצמצמים בצורה ניכרת את התפשטות הגרורות הלאה. עקרונית הטיפול המערבי בנוי ממספר רבדים:

1.  טיפול רדיותרפי- המטרה היא לבצע הקרנות לאיזור הנגוע ,כדי להשמיד את תאי הסרטן, בשביל להקל על כאבים ונפיחויות שנוצרות עקב הגרורה בעצם.
2.  טיפול פולשני- הוצאת האזור הנגוע ואז בניית האזור מחדש.
3.  טיפול הורמונלי- טיפול המקובל לתת כאשר הסרטן הראשוני מגיע מסרטן הורמונלי, לדוגמא: סרטן שד או ערמונית.
4.  כימותרפיה- נתינה של תרופות כימיות במטרה להרוג ולהפריע לגדילה של תאי הסרטן.
5.  טיפול בונה עצם- בין הטיפולים היותר נפוצים. נותנים תרופות שגורמות להגברה  בייצור חומרים בוני עצם, כדי להפחית את פירוק העצם שנובע מתאי הסרטן, ועל ידי  כך מקלים על כאבים בעצמות ומקטינים סיכון לשברים פתולוגיים. שלוש מהתרופות  היותר נפוצות, הן: בונפוס, ארדיה וזומרה. את תופעות הלוואי של תרופות אלו ניתן  לסכם מבחינה סימפטומטית במילה אחת: "שפעת".

סוגים מסוימים של סרטנים ידועים כגורמים לגרורות בעצמות, סרטנים אלו הם:
סרטן השד
סרטן הכליה
סרטן ריאות
מיאלומה נפוצה
סרטן הערמונית
סרטן בלוטת התריס

סינית
פיזיולוגית
הפרק הראשון ב-SU WEN שמתחיל לדבר על הכליות וההקשר שלהן לעצמות, שכן ידוע שהכליות שולטות בעצמות, הוא פרק שנקרא: XUAN MING WU QI. כלומר, הפרק שמדבר על האנרגיות של האיברים ושם כתוב: " … הכליות מאחסנות את התמצית (אסנס) ויוצרות את מח העצם להזין את העצמות, ולכן הכליות שולטות בעצמות".

פתולוגית
ברפואה סינית יש את המשפט המפורסם מהספרים העתיקים שמדבר על כך שבמידה וה-QI והדם לא זורמים בצורה הרמונית, הסימפטום הראשוני שנראה יהיה כאב:" 若气血不通则症见为痛 –ruo qi xue bu tong ze zheng jian tong".
כלומר, כאשר אין זרימה הרמונית, הכוונה שיש פגיעה בזרימה של צ'י ודם, ונוצרת תקיעות. בנוסף לכך, כשיש התבטאות של כאב, יש חסימה של מרידיאני החיבור הקטנים, הקשר בין ה-YING וה-WEI נפגע ויש תקיעות של צ'י ודם יחד.
לכן, כאשר יש מחלת כאב, צריך לאבחן את אופי הכאב ומיקומו, לאבחן חוסר-עודף, קור-חום וכ'ו.

לרוב יש מספר סוגים של כאב:

1.  תקיעות של פתוגן, רעילות – כאב חד, מתמשך, הגידול קשה ומוצק, לשון סגולה כהה ודופק מיתרי.
2.  תקיעות דם במרידיאנים- כאב דוקר, קבוע, לשון סגולה או עם כתמים כהים ודופק לא סדיר.
3.  תקיעות של צ'י – כאב עם מלאות, מאופיין בהתקפים, כלומר לפעמים יש ולפעמים אין, מלאות בחזה עם קוצר נשימה, לשון כהה ודופק מיתרי.

כאשר יש גרורות בעצמות, לרוב יש כאבים בעצמות, תלוי איפה הגרורות נמצאות ואז צריך לאבחן את סוג הכאב כמו כל בעיית כאב המאובחנת ברפואה סינית. כלומר, פתולוגית יש כאן התייחסות למחלה ברפואה סינית שנקראת: BI ZHENG או תסמונת כאב, שכידוע לרוב מערבת שלושה גורמים עיקריים: קור, לחות ורוח.
ב-SU WEN בפרק שמדבר על BI ZHENG כתוב: "כאשר יש כאב בעצמות ויש מעורבות של אחד משלושת הגורמים: קור, לחות ורוח, הגורם למחלה יימצא בכליות".

לרוב סוג כאב זה מתאפיין בכך שהוא לא נח אלא כל הזמן נמצא ולרוב מוחמר במגע, כלומר שני מאפיינים אלו מכוונים אותנו יותר לכך שזו מעורבות של קור, למרות שתמיד יש את יוצא הדופן כמו סיפור המקרה שהבאתי (בחלקו התחתון של המאמר) של חולת סרטן שד גרורתי שהציגה כאב של שריפה בעצמות.
כמובן שקלינית, תסמונת הכאב, לא ניתנת להפרדה ממיקום הכאב ולכן צריך לעשות אבחנה. כאשר כרגע, במקרה שלנו, אנחנו מדברים על העצמות.

סינדרומים אפשריים:

1.  חוסר יאנג הכליות ותקיעות קור- גב וברכיים עם כאב קר, רתיעה מקור, עייפות, יציאות רכות, פנים חיוורות, כאב המוחמר בשעות הלילה, לשון חיוורת, דופק דק  ועמוק.
טיפול – חימום וחיזוק יאנג הכליות, פיזור קור והנעת תקיעות. מרשם: YANG HE TANG

2.  חוסר יין כליות וכבד, אש ורעילות תקועים- חולשת גב וברכיים, טיניטוס, נקודות כהות בעיניים וסחרחורת, יובש בעיניים, הזעה בחמש הכפות, יובש בגרון, לשון אדומה ללא חיפוי או דק, דופק עמוק, דק ומהיר.
טיפול – הזנת יין הכבד והכליות, הורדת אש וניקוי רעילות. מרשם: ZHI BAI DI HUANG WAN

3.  כאב גב או גפיים, האזורים חמים למגע, אדומים וכואבים, גוון פנים כהה, לשון חיוורת, סגולה, פפילות בצדדים, דופק עמוק ולא סדיר. טיפול – הנעת דם, ניקוי רעילות ופיזור תקיעות, מרשם: SHEN TONG ZHU YU TANG

סיפור מקרה

בת 49, גרושה, אם לילדה. חולת סרטן שד עם גרורות בכבד ובעצמות. נמצאת בטיפולי כבר כ-4 חודשים.
מקבלת טיפול תרופתי של קסלודה וארדיה.
תחילה הטיפול התייחס לגלי החום שהיו חזקים יחד עם תסמונת ידיים ורגליים (אחת מתופעות הלוואי של של מינון גבוה של קלסודה, הגורמת לכך שקצוות הגפיים מתעבות, מאדימות וכואבות)

היא טופלה בדיקור וצמחי מרפא בלקיחה פנימית, וכאשר תסמונת הידיים והרגליים הטרידה במיוחד, קיבלה גם מרשם צמחים לשטיפה חיצונית. למעשה, השתלטנו על כל הסימפטומים לאחר זמן יחסית קצר. היא המשיכה עד לסוף הסדרה השישית של הקסלודה ואז נשלחה על ידי האונקולוגית שלה לבצע בדיקת PETCT על מנת לברר מה מצב המחלה.

בסוף ינואר, לאחר קבלת תוצאות ה-PETCT, הוחלט שתמשיך בקסלודה במינון מעט יותר נמוך והארדיה תוחלף בתרופה שנקראת זומרה שכן ב-PETCT נראה שהגרורות בכבד השתפרו אבל צצו מספר גרורות חדשות בשלד, שהחלו לתת אותותיהם בצורה של כאב.
מאותו רגע בעצם, היתה לנו הפסקה של שלושה שבועות עד שתתחיל עם הזומרה, ולכן הוחלט על הגברת תדירות הדיקור והוספת צמחים לכאבים שחוותה.

בשיחה שהייתה לנו על מנת לאפיין את סוג הכאבים, היא סיפרה שאלו כאבים המגיעים בגלים ומתבטאים בשריפה בעצמות, יחד עם כבדות. בנוסף, באותו זמן, גלי החום מעט הראו את פניהם אבל לא ברמה שבגינה הגיעה לטיפול.

אבחנה
מחלת כאב עצמות + עייפות
blood heat+stg, liver qi stg, kidney yin xu+xu-def, heat+damp
בנוסף לכך, מבחינת מראה – הלחיים והשפתיים שלה בגוון אדום כהה, וציינה שהיא כל הזמן מרגישה שהגוף שלה חם. לכן, מבחינת מרשם, החלטתי לתת לה MODIFICATION OF QING GU SAN.
זהו מרשם שיש לי איתו כבר ניסיון, ולדעתי הוא מרשם מאד טוב ואפקטיבי לסוג כאב זה שמרגישים בעירה שנובעת מהעצמות. יש איתו בעיה אחת והיא החומר המרכזי של המרשם – BIE JIA שזה שריון של צב הים, שכאן יכול להתאים לנקות אש ריקה מהכליות, ויחד עם זאת להזין יין. בנוסף, במידה ונותנים אותו מעובד בדבש אז יש לו גם יכולת לפרק מסה.
עקב כך שלא ניתן להשיגו בארץ, אחד הצמחים שיותר אהובים עליי במקרים של כאב, זה צמח שהוא גם אנטי-סרטני חזק, הנקרא: SANG JI SHENG*.

כשבועיים לאחר לקיחת הצמחים, המטופלת טענה שהרגשת השריפה בעצמות נעלמה כלא הייתה, ושהכאב ירד בעוצמתו למצב של חוסר נוחות.
לאחר שהכאב השורף נעלם ונשארה מעט חוסר נוחות, היא החלה לקבל זומרה, אותה אמורה לקבל בזריקה פעם בחודש.

*צמח ה-SANG JI SHENG:
אופי- מר וניטרלי, מחזק כבד וכליות, מוציא רוח לחות, מחזק גידים ועצמות.
מתאים למצבים של חוסר בכבד וכליות עם תקיעות דם בסרטן כליות, סרטן עצמות.
למצבים של: חולשה וכאבים בגב ובברכיים עם הרגשת נימול והירדמות. גידים ועצמות ללא כוח.
לשלבים סופניים של סרטן עם גרורות בעצמות שגורמות לכאב.
לרוב ניתן במינונים של 10-15 גרם בצורה טרייה.

כמובן שיש עוד הרבה צמחי מרפא רבים שטובים לשימוש במצב של גרורות בעצמות, חלקם ניתנים להשגה בארץ וחלקם לא.

הגהה ועריכה: אורלי נתן

תמונה: freeimages.com/Brandy Schmidt

המחבר:
אריק פולק
M.A באונקולוגיה סינית
www.osogami.com

 

Total
0
Shares
כתיבת תגובה
Related Posts