רפואה סינית בפייסבוק

קבוצות לצמיחה והתמקצעות של הקהילה בתחום רפואה סינית
רפואה סינית בפייסבוק
רפואה סינית בפייסבוק

הפייסבוק מלווה בשנים האחרונות גם את מקצוע רפואה סינית . לחיצה אחת על  קישור פותחת דלת סתרים לעולם המחבר באהבה קבוצת מטפלים ברפואה סינית, במטרה אחת של קידום מיקצועי. קבוצת אנשים שהקולגיאליות שלה תומכת, ואופייה –  אופי של נתינה, כלל לא מובן מאליו בעולמנו. לא מובן מאליו ששאלה של סטודנט או מטפל מתחיל תענה בתשובה ארוכה ומפורטת ממטפל ותיק שנסיון ארוך שנים מאחוריו. נוצר דיאלוג מפרה, סיעור מוחות מעניין, תמיכה ועזרה.

כשסיימתי את לימודי, והתחלתי בעבודתי, נתקלתי גם באופיו הבודד של מקצוע הטיפול. בעוד פסיכולוגים ורופאים נפגשים מפגשי שרינג ונועצים אחד בשני אנחנו עובדים בדרך כלל לבד. הצורך שלי בקבוצת תמיכה היה מאוד חזק. נתקלתי בשאלות מאתגרות שהמפגש עם מטופלי העלה. מצאתי בית כזה באתר 'סינית', אך בדמיוני ראיתי שיתוף של קהילת מטפלים, בה קיימת תמיכה יום יומית במטפלים, ובסטודנטים. קהילה בה אפשר לתמוך ולהתמך, לחלוק רגעי קושי וגם רגעי הצלחה. שחר דוידמן, הזמינה אותי להצטרף  ל'קבוצת דיון מקרים ברפואה סינית' שהיא הקימה והיתה חלוצה ביוזמה זו. שחר יצרה קבוצה בה אין להעלות פירסומים, ועמדה על כך בקפדנות, וכך נישמר אופיה למטרות מקצועיות בלבד. כששחר פרשה היא השאירה לי את מתנת ניהול הקבוצה. מצאתי שם קהילה תומכת וראיתי איך הידע הזמין מעצים את יכולותי כמטפלת. התפוגגה הרגשת הלבדות. אותו מפגש טיפולי עם המטופלים בקליניקה, המלווה אותם בדרך כלל ברגעי כאבם, כבר לא היה כל כך בודד. מצאתי מקום של חברות.

הדיונים בקבוצה הבהירו לכולנו שלפעמים אנחנו מדברים שפות שונות, 'גזעים וענפים' עורבבו במושגים מעולם הרפואה המסורתית, וגם היפנים שביננו נתנו את חלקם, נקודות מומלצות של ד"ר טאן שולבו בהמלצות מדיקור קרקפת מבית ימאמוטו. נוצר הצורך בקבוצות דיון נוספות שאופיין יעודי לנושא מסוים. כך נוצרה הקבוצה הנפלאה שמנהל אמיר ניסן, 'קורס אורטופדיה סינית', העוסקת בעיקר באורטופדיה. הקבוצה שמנהלת קרן זליכה, 'קבוצת דיון למטפלים ברפואה סינית בגינקולוגיה', מושכת אליה את הזקוקים לעיצה בתחום הגניקולוגיה. 'קבוצת דיון ברפואה יפנית ודיקור קרקפת' בניהולו של רן כליף עשירה במידע למטפלי הרפואה היפנית ו'קבוצת דיון קאמפו' יעודית לצמחים לקהילת המטפלים הזו. יש קבוצה נוספת לynsa המרכז לדיקור ראש, שמנהל אסף פלדמן. קבוצה בשם 'הכתבים הקלאסיים שיח משותף' שפתח מיכאל ליטבק מזמינה לצלול לעיון ודיון מושקעים בסוגיות מן הכתבים העתיקים. בקבוצת 'שער הזהב-לימודים מתקדמים', שהקים אביחי וולצ'ק אפשר למצוא מאמרים מצויינים פרי עטו. מי שזקוק לעצה בצמחי מרפא יכול למצוא אותה בקבוצה של דרור אומר מוהדב. דרור מספר שהקים את הקבוצה מתוך צורך של מטפלים שפנו אליו לבקשת יעוץ מקצועי, ומתוך אידיאולוגיה אישית. דרור מוסיף שלדעתו מטפל לא צריך לעבוד לבד בקליניקה. הוא צריך לעבוד בשיתוף עם אסיסטנטים / קולגות או עם מקום שניתן לפנות אליו ולבדוק דברים כמו אבחנה, תכנית טיפולית, תזונה, תוספי תזונה / יעוץ עם מומחים ומתוך אידיאולוגיה זו הוא הקים את הקבוצה.

ברשימת הקבוצות אפשר למצוא את Professional  acupuncture פטר ואן קרוול והחברים בה מהווים רשת  הפרושה על כל העולם ומאפשרת חיפוש אחר מטפלים מומלצים גם בארצות רחוקות ונידחות. את הפירסומים אפשר להעלות בקבוצה המיועדת הנקראת 'הלוח הסיני- פרסום קורסים,הרצאות, סדנאות והצעות עבודה'. את הקבוצה הקימו ומנהלים תום רוטנברג, אריאל חודורובסקי וניצן אורן ואפשר למצוא בה שפע מידע על קורסים, סדנאות וציוד, ואף נסיעות לסין. שתי קבוצות דיון פועלות במתכונת סגורה – אחת לתלמידיו של רוני ספיר, המנוהלת על ידו  והשניה לבוגרי הפקולטה לחקלאות, אותה הקים אייל יונה. קבוצה בעלת אופי מבטיח נקראת 'ויקיסינית', המנוהלת על ידי אמנון דפני, שבתוך שלל הפירסומים הנילווים שחברים מעלים בה ניתן למצוא בה מדי פעם מאמרים חדשים המתפרסמים באתר 'ויקיסינית'. בעקבות דיון בסוגיית הביטוח המקצועי – מעיין פנחסי פתח קבוצה שנקראת 'ביטוח קולקטיבי- מועדון מטפלים ברפואה סינית ורפואה משלימה' במסגרתה אפשר להצטרף לרכישה של ביטוח מוזל המותאם למטפלים.

כך נוצרה פלטפורמה של שיתוף, וכשעולה נושא מעניין אפשר להעמיק בו בדרך של דיון קהילתי. הפייסבוק מאפשר להעמיק ולהגיע לקהל רחב מעבר למה שכל כנס או מפגש יכולים לאפשר. הנושאים העולים לדיון מגוונים כמו המגוון האנושי המגיע לקליניקה שלנו. לפעמים עולה לדיון קונפליקט נפשי של המטפל שעולה מתוך המפגש עם המטופלים. בקבוצות חברים גם סטודנטים רבים. החשיפה לדיאלוגים המקצועיים בין מטפלים נותנים להם תמונה יותר ברורה של מה שהולך לקרות בקליניקה וגם של מה צריך להיות. יש מקום בקבוצות לקידום ושיתוף של מאמרים. רבים כל כך משתתפים בדיונים ואני חייבת לציין מתוכם שניים הפעילים בקבוצת דיון מקרים  –  את ד"ר ראובן ברק שמאפשר לנו להנות משפע טיפים ורעיונות, מתוך הידע  והנסיון שלו ומשלל המאמרים שבאתרו: חשוב מאוד שיש אפשרות להעזר לפעמים במטפל שהכשרתו הראשונה היא כרופא כירורג. וניצן אורן שמצא בקבוצות במה לידע העשיר שהביא מלימודיו בסין שם העמיק בכתבים הקלאסיים. אנחנו מרושתים מהצפון עד הדרום וגם בצרפת ובאוסטרליה יש לנו נציגות. כך נעשות הפניות למטפלים מאזורים שונים, מתחומי התמחות יחודיים, בשמחה, בפירגון ובלב שלם, דרך משתתפי הקבוצות.

לאט לאט נוצרה רשימת קבוצות ארוכה, וכאשר נכנסים לפייסבוק אזור הקישורים מושך את העין וקורא לנו להתעדכן וללמוד. שילוב של מידע על מיומנות מיוחדות עוזר לנו כקהילה להעצים ולדייק את הטיפול. אפשר להגיע גם למידע שהועלה בדיונים קודמים, כאשר לוחצים על סמן זכוכית המגדלת ומקלידים נושא מבוקש בחלונית הנפתחת בצידו.
הפכנו את הפייסבוק לכלי עבודה, בו דנים ביחד בבעיות וגם בדרכי קידום הרפואה הסינית בארץ. לא פעם התרגשנו יחד מסיפור מקרה יחודי, נעזרים בקהילה שלמה כדי לדייק ולהעצים את הטיפול שלנו. אנחנו נזכרים ביחד בנקודות דיקור יעילות למצבים שונים ומחפשים אחר צמחי המרפא המדוייקים, מעלים הצעות לדרכי קידום חוק הדיקור. לפעמים מתעוררים דיונים סוערים ומתפתחים ויכוחים ומהם צומחת הבנה חדשה. יש פעמים שבהם התמיכה הניתנת היא ריגשית ולפעמים מעשית.

זהו מקצוע בו הצלחה נמדדדת לעיתים, בהקלה על כאביו של האחר, בנצחונו של האחר על מחלתו או כאבו, והצלחה אינה מובנת מאליה. החיים מובילים את הטיפול ברפואה סינית אל מטופלים הנעזרים בנו בהריונות, לידות, ילדות, זקנה ואף פרידה. נעזרים בנו בכאב ובסבל. השיתוף והתמיכה מעצימים ומאפשרים את הדיוק המוסף, ואולי?… מעלים את אחוזי ההצלחה?… אולי ביחד, מתוך ההתחזקות שלנו, אנחנו מצליחים גם להשפיע על קידום הרפואה הסינית בקהלי היעד שלנו?…

אני פעילה כבר יותר משנה בקבוצות, ומרגישה את התמיכה בקליניקה שלי בעיקר בטיפולי הצמחים. בעקבות סיפור מקרה שהעליתי שילבתי עצה שקיבלתי ממאיר גלזר. הוספתי לטיפול בהמלצתו פורמולת צמחי מרפא שלא הייתי בוחרת ללא הדיון שהועלה. אותה פורמולת צמחים הייתה הבחירה המדויקת לאותו טיפול ובבחינת הצלה לאותו מטופל.
אני ממליצה לחברי הקבוצות להשאיר את הפרסומים לקבוצה המיועדת לכך. מאלו המבקשים להצטרף אני מבקשת לציין אם הם מטפלים ברפואה סינית, או סטודנטים, והיכן למדו. (לי אישית חשוב שהמשתתפים בקבוצת דיון מקרים למדו במסגרת בת ארבע שנים, אך לא תמיד יש לי אפשרות לבדוק). רצוי לציין את הפרטים האלו בדף הפייסבוק האישי.  כד להצטרף יש לשלוח בקשה לפי שם הקבוצה. יש לקחת בחשבון שלא כל הקבוצות פעילות  באינטנסיביות.
הקבוצות, כמקום מאפשר, זמין וחינמי, מקדמות את הצמיחה שלנו כקהילה.

המחברת:
רויטל כרם
מטפלת ברפואה סינית
לאתר של רויטל

Total
0
Shares
כתיבת תגובה
Related Posts