הספר של ג'ורג' סוליי דה מוראנט

ספר עב כרס מאת מחבר שאהב את הרפואה הסינית
הספר של ג'ורג' סוליי דה מוראנט

דרכה של האקופונקטורה, מסין אל המערב ואל העולם כולו, נעשתה באמצעות אותם אלו אשר נישבו בקסמה ובנפלאותיה.
המיוחד בהם היה ג'ורג' סוליי דה מוראנט. הוא הראשון שהוקסם, החכים, העמיק ולמד את רזי הרפואה הסינית ואף העיז להביא את הידע אל המערב למרות שידע שייתקל בהתנגדות. הוא תיעד בנחישות את עבודתו ואת הידע הרב שרכש בזמן שהותו בסין.

ג'ורג' סוליי דה מוראנט נולד בפריז בשנת 1879, וזכה עוד בילדותו ללמוד סינית מנדרינית. כוונותיו ללמוד רפואה נקטעו בעקבות מותו המוקדם של אביו. כך, עם כישורים מיוחדים בשפה הסינית אותה דיבר שוטף וללא יכולת להגשים את חלומו ללמוד רפואה נשלח על ידי הבנק שבו עבד, לסין, בתחילת המאה הקודמת. שליטתו המעולה בשפה הסינית, אהבתו לתרבות והתערותו המהירה בחברה הובילו למינויו לקונסול הצרפתי של שנגחאי. בתקופה זו  חלה בכולרה, טופל באקופונקטורה ונכח ביעילותה מול יעילות הרפואה המערבית. כך, בשנות העשרים הראשונות שלו, נתקל סוליי דה מורנט לראשונה במה שעתידה להיות עבודת חייו.

דה מוראנט מצא עצמו מעורב בכל אספקט של החברה הסינית. בין השנים 1901 עד 1911, היה עד לסוף האימפריה הסינית.  מעורבותו הרבה בחברה הסינית הובילה אותו לכתוב ביוגרפיות, ביקורות אומנות, מוזיקה, היסטוריה וספרות בעשרות ספרים ומאמרים.
הוא נשאר בסין עד שנת 1917 ובמהלך שני העשורים של שהותו בסין הוא המשיך ללמוד אקופונקטורה מטובי המטפלים, עד לזכייתו בתואר האזרחי הגבוה 'קוראל גלוב', שהוענק לו על הישיגיו.
הוא נחשב לרופא סיני על ידי הסינים עצמם, דבר שבפני עצמו היה בלתי רגיל בשביל מערבי אז, וגם עכשיו.
כאשר תמה תקופת כהונתו ושב לצרפת, החל בנסיונות לקדם את האקופונקטורה בקרב הקהילה הרפואית. כאשר נתקל בסקפטיות ובציניות לא נכנע, והחל לפרסם מאמרים המבוססים על כתבים רפואיים סיניים.
הוא כיוון את מאמריו לקהל הפיזיקאים ולבסוף הצליח למשוך את תשומת ליבם של שני פיזיקאים, ד"ר פלנדין וד"ר מרטיני, אשר הזמינו אותו לעבוד איתם בבית החולים בו עבדו- שם הצליחו להגיע לתוצאות טובות ביותר שתיעוד שלהם לא נשמר. סוליי דה מוראנט המשיך, כל הזמן, בלימודיו ובתרגום החומר מסינית.

בשנת 1933 חלה פריצת דרך בעבודתו, כאשר התפרסם מאמרו על אבחנת הדופק הסינית. בעקבות מאמר זה החל בכתיבה ובפרסום ספריו. ספרים אלו היוו את הבסיס להגשת מועמדותו  ל'פרס נובל' בשנת 1950.
למרות ההכרה בחשיבות כתביו, לא כולם בצרפת  קיבלו את האינפורמציה החדשה בברכה, והביקורות היו לעיתים עוינות וגלויות. העוינות השפיעה על סוליי דה מוראנט עד כדי פגיעה בבריאותו. למרות שהוצעה לו פרופסורה בארצות הברית הוא בחר להישאר בצרפת. בתחילת שנות החמישים הוא לקה בשבץ מוחי אשר הותיר אותו משותק חלקית וגרם לו ללמוד לכתוב בידו השניה, אך לא הכניע אותו. הוא המשיך בכתיבתו ובעבודתו.
מותו, בעשירי למאי 1955, נגרם מהתקף לב, מעט אחרי שהשלים את ספרו עב הכרס 'אקופונקטורה סינית'.  ספרו, כבד ועשיר במידע, הוא העדות שנשארה היום לייסוד וראשית האקופונקטורה הסינית באירופה.
ספר זה כולל 900 עמודים עשירים במידע, תמונות ותרשימים. הוא מתעד את מסלולי המרידיאנים, כותב בפירוט על תפקודי הנקודות ומרחיב על הנקודות המיוחדות להן הוא קורא נקודות מופלאות. אפשר למצוא בספר על היין והיאנג, על ה- Shen, אפשר למצוא בו על האיברים ועל טכניקות דיקור.  את המילה צ'י הוא מכנה אנרגיה, וניתן רק לשער שהוא עשה זאת כדי שתתקבל על ידי החברה המערבית. כתיבתו, בשפה של המאה הקודמת, מעידה על נסיון להביא את המידע בדרך שתהיה מובנת לקהל מערבי. עבודתו היא שבישרה את פריצת הדרך של האקופונקטורה והרפואה הסינית בדרכה להתבסס במערב כחלק אינטגראלי ממערכת הבריאות.

לא אתיימר ואומר שקראתי את כל הספר, אפילו לא את חלקו, הוא כבד מאוד עבורי, אך מצאתי בו דברים מעניינים על נקודות הדיקור, ובחרתי להביא מעט וקצת (מתוך המידע האדיר שיש בספר). בחרתי דווקא את המיוחד והשונה על נקודות הדיקור ותיפקודיהן:

דה מוראנט מתאר את נקודת הדיקור Kid9 כנקודה יחודית המאפשרת טיפול בעובר במהלך הריון. אפשרות כזו היא נפלאה כי הרי העובר הוא חלק מהאם ופעמים רבות, נדרשת תיקשורת טיפולית איתו.
וכך הוא כותב: חיזוק הנקודה במהלך הריון, רצוי פעמיים. הראשונה בחודש שלישי והשניה בחודש שישי, תעניק לילוד רווח מיוחד:  שינה טובה בלילה, צחוק ביום, בריאות, ואם יחלה יחלים במהרה. לילוד לא יהיו התכונות השליליות של הוריו, והוא יזכה לנפש וגוף בריאים ומוראל גבוה.

את St30 ואת Gb34 הוא מתאר כנקודות המסייעות בלידה,-ככאלו אשר מרפות את הרצועות והשרירים.

על St36 הוא כותב כשני עמודים המלאים בתיאור יכולותיה בטיפול בכל מערכות הגוף.

בחרתי את המשפט שמתאר אותה כנקודה שדיקורה משפיעה על הרזיה: פיזור של הנקודה St36 בכל ערב יכול להביא לירידה של כפאונד בשבוע אך יהיה מאוד מעייף.

Cv6 לחולשת אנרגיה, ריקות וחוסר, מותשות של האנרגיה הכללית, דיכאון, חולשת העצבים, חולשת האנרגיה היאנגית. כגון אחרי מחלה, חוסר הכרה ועוד.

Kid3- שולטת על השלפוחית, גרון ואברי המין, וגם לחיזוק פעל בכיוון ההפוך.

 את Sp6 הוא מתאר כך: תטפל בפחדים של ילדים ממבקרים זרים, כמו כן תטפל בעצלות, כבדות חולשת המוח והעצבים, חולשת אנרגיה. לכל בעיות הדם אצל נשים, חולשת עיכול והקאה לאחר האוכל.

 Lu9 תטפל בעין הנגדית.

שמעתי לראשונה על סוליי דה מוראנט בשיעור איתור נקודות בשנה א'. המורה שלי, אלון הירשברג, נעזר בסיפרו כדי להעשיר את הידע. אלון כינה אותו בקיצור ג'ורג', וכך השתלב החומר מסיפרו בידע הרשום במחברותיי ועבר גם לטיפוליי. הנקודה Kid9 השתלבה אצלי בסל הכלים ואני משתמשת בה בטיפול בנשים בהריון כאשר אני מזהה צורך להרגיע, לחזק, לעבור שלב. לפני כארבע שנים טיפלתי במטופלת שהתלוננה על כך שהעוברית שלה לא שקטה ואינה מניחה לה לישון בלילות. לאחר דיקור של הנקודה האם והעוברית דיווחו על שינה שלווה ושקטה. כך הידע של ג'ורג' עובר גם אל הדור הבא בקליניקה שלי.

כתבתי את המעט ביותר מתוך אותו ספר עב כרס בו אסף ג'ורג' סוליי דה מוראנט מאוצרות הידע שלו על דיקור. אותו אדם מרשים ומיוחד, נלהב על הגילוי המדהים על האקופונקטורה ומסור ליעוד שהוביל אותו להותיר חותם על הרפואה הסינית במערב. אין לי ספק שהוא אהב את עבודתו.

 Chinese Acupuncture (Paradigm title)

תמונה: freeimages.com/GaryTamin

המחברת:
רויטל כרם
מטפלת ברפואה סינית
לאתר של רויטל

Total
0
Shares
כתיבת תגובה
Related Posts