דיקור סיני להפחתת כאב לאחר ניתוח כריתת שקדים בילדים

הדיקור עשוי להיות טיפול יעיל לכאב בתר-ניתוחי לאחר ניתוח כריתת שקדים בילדים על אף שנטייה זו איננה בעלת מובהקות סטטיסטית, ונראה כי הוא מגדיל את שביעות הרצון ההורית.
כריתת שקדים בילדים

עורכי המחקר

ד"ר פיטר גילבי (1,2), ד"ר שלומי ברטלר (1), יניב אברהם (3), עדי שרעבי-נוב (4), פרופ' אנטוני לודר (2,5)
1.    יחידת אא"ג, ניתוחי ראש וצוואר, המרכז הרפואי "זיו" צפת
2.    הפקולטה לרפואה בגליל, אוניברסיטת בר אילן
3.    מכללת אילמה לרפואה משלימה, אור הגנוז
4.    אגף המחקר, מרכז רפואי "זיו" צפת
5.    מחלקת ילדים, מרכז רפואי "זיו" צפת

רקע

ניתוח כריתת שקדים הינו בין הפעולות הניתוחיות הנפוצות ביותר באוכלוסיית הילדים. הבעיות העיקריות המלוות ניתוח זה הינן סכנת הדימום הבתר-ניתוחי והכאב הבתר-ניתוחי. קשיי הבליעה כתוצאה מכאב זה עלולים להוביל אף להתייבשות ולהוביל לצורך באשפוז חוזר. הטיפול המקובל כיום הינו מתן תרופות נוגדות כאב. שיתוף הפעולה של הילדים עם בליעת תרופות הניתנות דרך הפה עלול להיות בעייתי ולמרבית התרופות עלולות להיות גם תופעות לוואי בלתי רצויות. מחקרים שונים מראים כי הדיקור הסיני עשוי להיות יעיל לטיפול בכאב בתר-ניתוחי.

מטרה

מטרת המחקר לבדוק האם דיקור סיני יכול להוות טיפול נלווה לכאב אצל ילדים בגילאי 3-12 העוברים ניתוח כריתת שקדים. ככל הידוע לנו, עדיין לא בוצע מחקר מקביל בעולם, וזהו המחקר הראשון בישראל של דיקור סיני בילדים.

שיטות וחומרים

מחקר פרוספקטיבי, אקראי, מבוקר וחד סמיות. נכללים במחקר כל הילדים העוברים ניתוח כריתת שקדים עם\בלי כריתת שקד שלישי במרכז הרפואי "זיו" בצפת במשך תקופת המחקר. הילדים מחולקים באופן אקראי לקבוצת דיקור וקבוצת ביקורת. כל הילדים משתי הקבוצות מקבלים טיפול תרופתי נוגד-כאב זהה לאחר הניתוח במחלקת הילדים. הילדים בקבוצת הדיקור מקבלים בנוסף 3 טיפולי דיקור: שעתיים לאחר היציאה מחדר הניתוח, 6 שעות לאחר מכן וטיפול שלישי למחרת בבוקר. הכאב הבתר-ניתוחי מוערך בשתי הקבוצות ע"י צוות סיעודי שאינו יודע האם הילד עבר דיקור סיני. בנוסף, נאסף מידע על ההזדקקות לטיפול תרופתי נוגד-כאב,תופעות לוואי ושביעות רצון כללית של ההורים מהטיפול בכאב.

תוצאות

אנו מציגים כאן תוצאות ראשוניות של המחקר לאחר גיוס כ 25% מהמשתתפים, כאשר המחקר עדיין בעיצומו. עד כה גוייסו למחקר 15 ילדים, מתוכם 8 בקבוצת הדיקור ו- 7 בקבוצת הביקורת (גיל ממוצע 6.1 ו 4.9 שנים בהתאמה). תוצאות הערכת הכאב מראות על נטייה לכאב מופחת בקבוצת הדיקור, אולם ללא מובהקות סטטיסטית. לא נמצא עד כה הבדל מובהק בין שתי הקבוצות בנטילת טיפול תרופתי נוגד- כאב. שביעות הרצון ההורית היתה גבוה באופן מובהק בקבוצת הדיקור. לא נצפו כלל תופעות לוואי בלתי-רצויות.

מסקנות

בשלב זה, נראה כי הדיקור הסיני עשוי להיות טיפול יעיל לכאב בתר-ניתוחי לאחר ניתוח כריתת שקדים בילדים על אף שנטייה זו איננה בעלת מובהקות סטטיסטית. נראה כי הטיפול בדיקור סיני מגדיל את שביעות הרצון ההורית. הטיפול בדיקור סיני הינו טיפול בטוח בקרב ילדים בגיל 3-12 שנים ומתקבל אצלם ללא קושי.

טבלה מס' 1:  צריכת תרופות נוגדות כאב ושביעות רצון הורית בשתי הקבוצות


טבלה מס' 2: תוצאות הערכת הכאב בשתי הקבוצות

הגהה ועריכה: תמי ברקאי

המחבר:
יניב אברהם
מטפל ברפואה סינית
המרכז לרפואת ילדים משולבת במכללת אילמה

 

Total
0
Shares
2 comments
  1. יניב
    מחקר יפיפה

    רציתי לשאול באילו שאלונים השתמשתם להערכת הכאב ולהערכת שביעות רצון ההורים ?

  2. ניר שלום
    שאלוני הכאב הם Wong baker יחד עם שאלוני הערכה תפקודית אובייקטיבית מסוג FLACC .שאלון שביעות רצון הורית בוצע ע"י הגדרה של מרוצות ההורים מהטיפול במחלקה באופן כללי ע"י דירוג של 1 -חוסר מרוצות, עד 5-מרוצה מאוד.
    בברכה
    יניב

כתיבת תגובה
Related Posts