ד"ר טאן ושיטת האיזון – מכתב למטפלים

ד"ר טאן ואילן מגדלי
ד"ר טאן

לפני 4 שנים כתבתי לקהילת האקופונקטוריסטים בישראל ובירכתי את שון גודמן ואלעד שלו על פתיחת הפורום המוקדש לשיטות האיזון ולמורה שלי, ד"ר ריצ'ארד טאן.
כתבתי שם שבמשך שנים היה לי חזון להביא את ד"ר טאן לישראל כדי להכיר למטפלים כאן את המורה והמטפל המצוין הזה ולהתרשם ממנו כפי שחוויתי אני מאז 1995.
בחודש מאי 2011 הגיע ד"ר טאן בפעם הראשונה לישראל והציג את משנתו בפני קהל עצום של מטפלים.  הייתי חייב לאשר לעצמי שאינני חולם שכן האירוע היה מוצלח ביותר ותגובת המשתתפים היתה חיובית מאוד.
ביקורו של ד"ר טאן היווה פסגה של מסע ארוך בן 8 שנים בהן עמלתי כדי להביא לארץ את שיטות האיזון. בשיעורים הראשונים שהעברתי, במכללת רידמן ב"אוהלו", השתתפו כ-5 מטפלים, שנה לאחר מכן השתתפו כבר כ-10 מטפלים. התמדתי להגיע כל  6 חודשים וההשתתפות הלכה והתגברה. רבים מהלומדים בסמינרים הראשונים החלו ללמד בבתי הספר השונים ל- TCM ותלמידיהם החלו להגיע ולקחת חלק בשעורים.

כאשר ד"ר טאן הגיע לביקור הראשון בתל אביב היו כאן כבר יותר מ- 300 מטפלים שעברו אתי את הסמינרים על שיטות האיזון. הסמינרים הועברו במכללת רידמן בתל אביב ובירושלים, בקמפוס ברושים בתל אביב ובצפון הארץ בהרמוניה, במכללת דאו ובקיבוץ לביא.
אמנם היה זה מסע ארוך אך אני מתכוון להמשיך בו תוך שימת דגש על החשיבות של הקליניקה הקהילתית. אני מאמין שהמודל של הקליניקה הקהילתית חיוני וחשוב לעתיד האקופונקטורה ברחבי תבל כולה. כיום אני מעביר חלק מהפרקטיקה שלי בקליניקה הקהילתית ואני נרגש מהיעילות של המחטים ומה"ניסים" שקורים מידי יום למטופלים.
הפיכת האקופונקטורה לאפשרית ונגישה עבור כל אחד, מאפשרת למטופלים לקבל מספר טיפולים בשבוע. עובדה זו מגבירה את כוחות הריפוי הטבעי ואת היכולת לטפל בכאב, חוסר נוחות וחוסר איזון. עבורי אלו הן הסיבות שגורמות לי להיות מטפל בדיקור במשך למעלה מ- 25 שנים. אני נוכח בכך מידי יום בקליניקה הקהילתית.
ברצוני לחלוק עמכם שני מקרים טיפוליים המדגימים את היופי שבשיטות האיזון.

מקרה ראשון:
מוקדם בבוקר יום שני, בחודש אפריל השנה, נכנסה לקליניקה ויקי, אשה בשנות ה-50 המאוחרות וביקשה טיפול בכאבי ראש ומיגרנה. לדבריה היא חווה 2-3 התקפים של כאבי ראש האורכים 3-4 ימים מדי חודש. על מנת להפסיק אותם היא חייבת כל פעם לקבל זריקה. תופעה זו נמשכת כבר 10שנים וכל מה שהרופאים יכלו להציע לה היו הזריקות הללו. ויקי הינה גימלאית וכל יום רביעי בשבוע היא נוסעת לעזור לבת עם שני הנכדים. היא נשארת איתה עד שבת ואז חוזרת לבלות את סוף השבוע בבית עם בן זוגה. היא אוהבת את שני הקטנים ומצפה לימים שהיא מבלה איתם. היא גם אוהבת לחזור אל בן זוגה ולבלות איתו את חצי השבוע האחר. הטיפול במיגרנות גוזל הרבה מכספה בעוד שהיא מתקיימת על תקציב די הדוק ולכן היא רוצה לנסות אקופונקטורה משום שכל יתר הטיפולים נכשלו.
מכיוון שויקי ציינה שהסימפטומים הם אקוטיים ורציניים החלטתי ליישם את האסטרטגיה של 12 הנקודות הקסומות. זהו טיפול יחודי של ד"ר טאן המייושם לעיתים קרובות כדי לטפל במקרים בהם הכאבים הם בכל הגוף והתופעות מעורפלות וקשות לאבחון. זהו טיפול טוב המגביר את זרימת האנרגיה בכל הגוף.
ביקשתי מויקי לחזור לטיפול ביום רביעי טרם נסיעתה לבת. היא דיווחה כי לא חוותה כל כאב ראש מאז הטיפול ביום שני. חזרתי על אותו הטיפול וביקשתי ממנה לחזור בשבוע הבא.

בקליניקה הקהילתית משלמים המטופלים בין 25 ל- 45 דולר לכל טיפול, על פי בחירתם ומבלי להישאל על כך. מנהג זה אפשר לויקי להגיע לטיפול פעמיים בשבוע במשך 4 השבועות הראשונים. זה עלה לה 200 דולר עבור 8 טיפולי דיקור בקליניקה שלנו. בסכום זה הייתה מקבלת 2-3 טיפולים בלבד בקליניקה רגילה והדבר היה מאפשר לה להגיע רק אחת לשבוע לטיפול. התוצאות הקליניות היו גם הן שונות בהתאם, בשל תכיפות הטיפול.

בשבועות הבאים, אחרי 8 הטיפולים הראשונים, היא הגיעה אחת לשבוע וביולי חדלה להגיע. באמצע ספטמבר חזרה ויקי ודיווחה שמאז תחילת הטיפולים היא מקבלת כאב ראש רק כל 3-4 שבועות והוא אורך פחות מיום אחד ועובר ללא כל זריקה או תרופה אחרת. במשך חודש אוגוסט לא היה ולו התקף אחד ולכן ביקשה להמשיך לקבל טיפול אחת לשבוע כך שתוכל להנות מהבילוי עם נכדיה ובן זוגה.
החדרת 12 המחטים בידיים וברגליים ארכה דקה אחת או שתיים ולאחר מכן היא ישנה על הכורסה במשך כשעה.
המקרה הזה מתאר את הפשטות והיעילות של 12הנקודות הקסומות ואת סביבת ההחלמה המצויינת של הקליניקה הקהילתית שזכתה לה ויקי.

מקרה שני:
קרי היא אחות בבית חולים פסיכיאטרי. היא היגרה לדרום קליפורניה מאזור קטן ושקט באורגון כדי להיות קרובה לבן זוגה. עבודתה החדשה רווית מתחים, היא עובדת שעות רבות ולעיתים קרובות מוזעקת בזמנה החופשי כדי לעזור עם חולה קשה, לתת תרופות ולעזור בעניניים נוספים.
תלונותיה של קרי התרכזו בבעיות בעיניה, צואר וכתפיים קשיחים, נימול בחלק החיצוני של רגלה השמאלית, עליה במשקל, בעיות בבלוטת התירואיד והרגשה כללית של חוסר תיאום הורמונאלי. מבחינה רגשית היא נטתה בקלות לרגוז, היתה חסרת סבלנות ובכתה לעיתים תכופות.

לפי שיטות האיזון היא אמורה להיות מטופלת כחסרת איזון של – Shao Yang / Jue Yin. בדרך כלל, כאשר אנו מטפלים במרשם כזה, אנו משתמשים בנקודות על ערוצי ה- LIV, GB, PC ו- TW כדי להמיר אותם וליצור תנועה שתשחרר את המטופל מהקבעון (הסטגנציה) בו הוא נמצא. המרת מרידיאנים היא הדרך האלגנטית וההגיונית  לטיפול במצבים סיסטמיים תוך שימוש בעקרונות 6 שיטות האיזון שהכין עבורנו ד"ר טאן.
נמצא איזון בין LIV ו- GB (לפי שיטה מספר 3,  Biao/ Li חיצוני פנימי). וגם נמצא את אותו עיקרון של  Biao/ Li כאשר נבחן את היחסים הקיימים בין PC ן- TW. איזון נוסף נמצא בין היד והרגל המנוגדת (Shao Yang TW + GB לפי שיטה מספר 1) וגם ה- PC וה-LIV נמצאים באיזון לפי אותו עקרון (Jue Yin של היד והרגל).
אנחנו נמצא גם יחסים בין PC ו- GB  וגם בין TW ו- LIV, יחסים אלה הם לפי שיטה מספר 7, השיטה הגיניאולוגית (מוצא קדום משותף) והם באים מהפיתוח של 8 ה"גואה". שיטה הנמצאת כיום בשימוש הולך וגובר אצל מטפלים רבים.

כפי שנווכח זהו טיפול מאוזן ומאוד עוצמתי. מחטים מוחדרות בידיים וברגליים: TW 3,10 ביד אחת (הצד היאנגי), PC 7,3 ביד השניה (בצד הייני). באותו הצד של הגוף מתחת ל- PC, מחטים בנקודות GB 41, 34 (בצד ה-יאנגי), וברגל האחרת (מתחת ל- TW) את נקודות LIV. 3, 8 (בצד הייני)  טיפול זה מייצר תנועה חזקה של YIN – YANG הגורמת לאפקט הריפוי.

במקרה של קרי הוספתי את נקודת GB 20 עבור הבעיות בעיניים ואת Ht 5 + 4 כדי להפחית את הכאבים בצוואר ובכתפיים. אחרי 3 טיפולים החלטתי להתכוון לחוסר האיזון ההורמונאלי שסבלה ממנו.
ד"ר טאן מלמד שעל מנת לאזן את ההורמונים יש לטפל ב- SP + TW. שני הערוצים הללו אחראים על סחרור המים והם נמצאים ביחסים הדדים (לפי שיטה מספר 4) בהיותם בצדדים המנוגדים של השעון הסיני (9-11 AM/ PM). את שני הערוצים הנוספים נבחר לפי המבנה והמצב של המטופל, ניתן לבחור ב-ST + PC,  GB + HT.  קיימות כמובן אפשרויות נוספות אבל אלה המצויינות כאן הן היותר רגילות.

במקרה של קרי אני בחרתי בערוצי- ST + PC ולכן הנקודות היו 1,4 TW,9,6 PC,45,42 ST 1,4 SP  גם כאן הוספתי את 20GB כדי לעזור בבעיית העיניים ואת 5 HT לבעיית הצוואר.
אחרי הטיפול השני קרי דיווחה שהיא מרגישה מאוד טוב ונמצאת בהרמוניה עם עצמה. לאחר שבוע נוסף היא דיווחה שהחלה לרדת במשקל (דבר שלא הצליחה לעשות במשך חודשים) יש לה הרגשה נוחה  במערכת העיכול ומוצאת יותר שקט בנפשה. הצוואר חש לראשונה בטוב מזה שנים והרגשתה היתה מאוזנת.
במקרה של קרי ניתן לראות את השינוי האסטרטגי שעשיתי במהלך הטיפולים ואת ההתכוונות לרמות שונות כאשר "הבצל מתקלף מקליפותיו" שיטה המשפיעה לטובה על מצבו הבריאותי של המטופל.

חלמתי לראות את שיטות האיזון מיושמות בישראל, וזו שמחה גדולה עבורי לראות את הצלחת שיטות אלה בארץ.

הגהה ועריכה: תמי ברקאי

תמונה: freeimages.com/createsima

המחבר:
אילן מגדלי
מטפל ברפואה סינית ע"פ שיטתו של ד"ר טאן
acucare@msn.com

Total
0
Shares
כתיבת תגובה
Related Posts