לוליין על חבל דק

ציר עץ – מתכת
לוליין על חבל דק

ציר העץ – מתכת הוא הפלס שמאזן בין שיא היאנג ושיא היין. כמו לוליין ההולך על חבל דק ומחזיק מוט אופקי כדי לאזן את עצמו. זהו ציר חיי היום יום בין זריחת השמש ושקיעתה, כשבצד אחד תנועת ההתפשטות (של העץ) ובצדו השני תנועת דחיסה (של המתכת). האיזון העדין ביניהן תומך ומאפשר את זקיפות הציר האנכי. העץ מבטא את הצמיחה והפריצה החוצה, הוא המנוע הגדול של החיים. עם זאת, יש לו גמישות ורכות החיוניות כדי לא להישבר.

באופן טבעי אנחנו מעדיפים את היאנג, את התנועה, על פני היין, כי היאנג יותר מסמל את החיים. אבל אם מגזימים בזה גורמים לדיסהרמוניה, ויש לחזור לאיזון של יין ויאנג. חשוב לעצור את הפעילות ולחזור כל הזמן לשקט כדי שנוכל לנוע שוב. איכות המתכת,, הן בחיים והן בתרגול, מצייתת, מסכימה להשתנות ולהפוך את כיוון התנועה כלפי פנים. הכוונת התנועה פנימה יוצרת מרכוז, דחיסה, היא בסיסית בחיים – כי אם יש יותר מדי הפצה, נאבד צ'י.
המתכת קובעת את הגבולות הנכונים: לא לאפשר יותר מדי התפשטות שתפזר את הצ'י ולא להגזים באיסוף ובמרכוז שיפריעו לזרימה החופשית שלו. היא יוצרת איזון, שרואים יפה באחת המילים הסיניות שמתארות את איכות הסתיו ב Su Wen פרק 2 : Ping –  באידאוגרמה רואים שני חלקים של מאזניים באותו מישור. שני החלקים זהים ונמצאים בשלווה.

המילה Ping

השקט הזה חיוני לשמירה על האיזון של הצ'י. תהליך זה נעשה על ידי וויסות ושמירה על קצב נכון ומדויק. בתרגול יש חלוקה למקטעים שמאפשרת כל פעם את עצירת התנועה החיצונית, את החזרה ליין, למנוחה, וכך נשמר כוח החיוניות של הצ'י.
הערה אישית: כשהתחלתי ללמוד צ'י קונג (אחרי שנים שתרגלתי טאי צ'י והייתי רגילה לתרגול הרציף), היו מוזרות לי האתנחתות בין התרגילים וגם בתוך התרגילים עצמם. היום אני רואה את האיכות של החלוקה למקטעים ומרגישה בעצמי את הצורך לתת לגוף לנוח מהתנועה החיצונית, לאזן עצמו ולהרגיש את ההתרחשויות הספונטניות הפנימיות לפני שהוא ממשיך לתנועה הבאה.

דוגמאות לאיכויות העץ והמתכת בתרגול הסדרה:
כל 8 תרגילי הסדרה Ba Duan Jin  מתחילים בעליה של הידיים מהדאן טיין בתנועה כלפי חוץ (איכות של עץ) לכיוון החזה, ואז דחיסת הצ'י חזרה למטה (איכות של מתכת) אל הדאן טיין. החזרה על תנועה בסיסית זו מדגישה את מעגליות הצמיחה באמצעות אנרגיית עץ מתוך המים לכיוון האש, ומהאש התכנסות באמצעות אנרגיית המתכת חזרה אל המים.

ידיים עולות תוך כדי התפשטות החוצה

בתרגילים 2, 5, ו -7 מעניין מאוד השילוב והאיזון בין איכויות העץ והמתכת:
הידיים נפתחות לצדדים יחד עם שליחת רגל הצידה – תנועה החוצה של עץ, כשבשלב זה המבט פונה לחזית (מרכוז של המתכת).

ידיים ורגל נפתחות הצידה אבל המבט במרכז

בשלב הבא הידיים והרגל חוזרות למרכז (תנועת מתכת) אך המבט פונה הצידה לכיוון שאליו תישלח הרגל ליצירת פישוק רחב (איכות עץ).

תרגיל מס' 2: ידיים ורגל במרכז ומבט מופנה הצידה
בהמשך, בזמן שהרגל נשלחת הצידה לפישוק (תנועת עץ), המבט שוב חוזר למרכז (איכות מתכת). יש פה איזון יפהפה בין העץ והמתכת בתוך כל תנועה ותנועה.
בשלושת התרגילים האלה (2, 5, 7) פישוק הרגליים ושמירת הברכיים מעל כפות הרגליים מפעילים את מרידיאן Gall bladder.  גם השרירים מאוד מורגשים בתנוחה הזאת (עץ).

תרגיל מס' 7
יחד עם התרחבות זו של הרגליים לצדדים, יש תנועות של הידיים שמכוונות למרכז וכך מאזנות. בתרגילים 2 ו – 7 הידיים יורדות כלפי מטה מול מרכז הגוף; בתרגיל 5 הגו (טורסו) עובר מצד ימין לצד שמאל דרך המרכז, ויש הקפדה על כך שמשקל הגוף יישאר במרכז ולא ייגרר אחר התנועה מימין לשמאל וחזרה.

תרגיל 5 – היציבות נשמרת במרכז בזמן תנועות הגו ימינה ושמאלה

לסיכום ארבעת חלקי המאמר אציין שמטרתו לא היתה ללמד את סדרת "8 יריעות המשי", כמובן, אלא להציג צורת הסתכלות מסוימת על הקשר בינה ובין הפילוסופיה הסינית – רעיון שהתפתח אצלי תוך כדי התרגול והתגבש במהלך הזמן. בתחילה חשבתי בעיקר על התנועה בין האגן והחזה שהתחברה אצלי לקשר מים-אש (ציר היצירה). דווקא מתוך קושי שהיה לי בתרגול בשלבים הראשונים, הרגשתי את החשיבות של תנועות ההתפשטות והחזרה למרכז, וזה הראה לי את הקשר לאיכויות העץ והמתכת (ציר החיים).
כשנחשפתי לטקסט של "המעשה הפנימי" התרגשתי לראות את ההכוונה לעבודה על האנך והפלס שבעיני מקבילים לציר היצירה ולציר החיים. הטקסט עושה קשר ברור בין הגוף הזקוף, הגפיים ה"מוצקים ונכונים" והצ'י הזורם לבין לב יציב, שקט פנימי והתעוררות הסגולה.
ב"המעשה הפנימי" כתוב: "באשר לחיי האדם, הם מושתתים בהכרח על הפלס והאנך;… הפלס והאנך ימלאו את חזך, יחלחלו ויתפרשו בלבך, וכך תחיה חיים ארוכים".

לקריאת חלק ג' של המאמר כאן

המאמר נכתב על בסיס עבודת סיכום לקורס מורי צ'י קונג בבי"ס "מגע" בהנחיית נעמה צפרוני.

* התמונות של תרגילי הסדרה לקוחות מתוך ספרה של מיצ'יקו מיטובה.

הגהה ועריכה: תמי ברקאי

תמונה: freeimages.com/ZsoltZatrokDr

המחברת:
שינה בן דוד
מטפלת ברפואה סינית
מורה מוסמכת לצ'י קונג

Total
0
Shares
3 comments
  1. מעניין מאוד. ניתן כנראה ליצור אוסף שלם של הוריאציות האפשריות הנושאות את השם הזה לסדרה. האם תוכלי באמצעות לינק כלשהו להפנות אותנו לגירסה הספציפית של BDJ אליה את מתייחסת בכתבה? קשה להתייחס לתרגילים לרעיונות כל עוד לא רואים ספציפית את הגירסה אליה את מתכוונת…

  2. היי,
    נהניתי מאוד לקרוא את כל המאמרים בסדרה זו ואהבתי את הניתוחים, הפרשנויות וההרחבות שעשית לתנועות הצ'י קונג.
    יישר כח

  3. הי מייק, כתבתי לך מסין שאין באפשרותי להתחבר שם לYouTube. עכשיו אני חזרה בארץ, ובינתיים לא הצלחתי למצוא סרטון של הגירסא אליה אני מתייחסת.
    במרץ תגיע לארץ מיצ'יקו ניטובה, שהביאה את הגירסא הזאת לארץ. אני מקווה שהיא תעזור לי בזה. מתנצלת שזה לוקח כ"כ הרבה זמן.

כתיבת תגובה
Related Posts