מסמך ההכרה- שאלות וחזון

החשיבות של מסמך ההכרה טמונה בהיותנו קהילה שעושה עבור עצמנו, ובעובדה שאנחנו לא מחכים למישהו מבחוץ שיחליט עבורנו. ובנוסף- יש חזון.

במהלך קריאת מסמך ההכרה מטעם האגודה, שעלה בסינית לפני מספר שבועות, עלו מספר נקודות תהיה.
ראשית, נכון לציין שמסמך ההכרה מסמן סיום של תהליך ארוך שנים במסגרת ועד האגודה, ויפה לו לועד האגודה הנוכחי שסיים את הסיפור הזה.
בנוסף, כדאי להוסיף שעדיין אין הכרה בתחום שלנו בקרב המדינה על מוסדותיה, מה שאומר שבגדול- אנחנו בדיוק באותה נקודה עם או בלי מסמך ההכרה.
בקטן יותר, זה אומר שהועד האגודה הנוכחי עובד ומקדם נושאים חשובים, ועוד זה אומר, שלפחות בקרבנו, דברים הולכים ומתגבשים.
זה גם משהו.

המסמך הוא ארוך.
מי מכם שטרח לפתוח אותו ולעיין בו (וכדאי לכם לעשות את זה), יכול לראות בקלות שנעשתה פה עבודה רצינית ומקיפה.
הנקודות שאני מעלה כאן הן נקודות שעלו בדעתי תוך כדי קריאת המסמך, ואני מאוד אשמח אם נציג מטעם האגודה יוכל להוסיף כאן את תגובותיו, בעיקר לשם יצירת שיח ודיון פתוח.
לא רק איתי. עם כולם.

העמודים הראשונים מדברים על תהליך ההכרה לביה"ס המועמד להכרה מלאה וביה"ס חדש.
בעמוד השני, נאמר על תהליך הכרה בביה"ס חדש, שיש תהליך הכרת צוות ההוראה ואישור מבנה צוות ההוראה.
מה זה אומר בדיוק?
בסעיף 3, על כל חלקיו, מדברים על אנשים "בעלי כישורים מתאימים" לתפקיד מנהל אדמניסטרטיבי לתוכנית הלימודים. מה הם אותם כישורים מתאימים?
אותו עניין בכל הקשור לראשי מגמות- מה הם הכישורים המתאימים? מי החליט עליהם והיכן הם מפורסמים?
ובכלל, בנוגע לכל הנקודות הראשונות, המכתיבות לבתי ספר נהלים בצורה נכונה- איך האגודה מתכננת לאכוף את כל הסעיפים האלו? איך אנחנו, כציבור, יכולים להיות בטוחים שאכן המכללות השונות עומדות בנהלים האלו?

סעיף 5 מדבר על אופן הערכת הסטודנטים, כיצד עורכים את המעקב אחרי הסטודנטים וכו'.
כיום, הרבה מאוד סטודנטים מקבלים מערכי שיעור מוכנים מהמורים. זה כמובן לא הדבר שמעודד חשיבה עצמית, או הקשבה בזמן הלימוד. מעניין אותי לדעת מה האגודה חושבת על זה, והאם היא חושבת שזה נכון, שחלק מהלימוד יהיה לתת לסטודנטים את מערכי השיעור בצורה כל כך מסודרת ומאורגנת?

בנוסף, אולי זה המקום לשאול לגבי סטודנטים שעברית אינה שפת אם עבורם: לאורך השנים אני באופן אישי נתקלתי בדטונטים שהעברית קשה להם. בזמן מבחן המכללה אינה מספקת להם עותק באנגלית או מישהו שיעזור להם לקרוא ולכתוב במהלך המבחן, מה שמותיר אותם למצוא פתרונות בעצמם, ולהוציא על כך כסף באופן פרטי. במידה ומצאו מי שיהיה מוכן לשבת איתם בזמן המבחן ולתרגם להם.
האם יש אפשרות לעגן את הנושא הזה באמצעות מסמך זה? להבהיר מה היא הדרך הנכונה לצעוד בה בכל הקשור לסטודנטים שאינם דוברי עברית באופן שוטף?

סעיף מספר 6 מתחיל לדבר על סגל הוראה הולם לתוכנית הלימודים המוצעת.
כאשר באים לדבר על כישורי המרצים, אחת ההנחיות היא "ניסיון קליני מקצועי מעשי". אין ספק שיש לכך ערך גבוה בכל הקשור להוראה במסגרת הקליניקה, או point location.
אבל מה בנוגע ללימוד תיאוריה? ובעיקר שנה א'? ברור שניסיון קליני מוסיף להבנת חמשת האלמנטים, אבל במידה ויש ניסיון קליני מועט, וידע פילוסופי רב, ויכולת העברת המידע בצורה טוב- מה אז?
וכל הנהלים שנקבעים במסמך זה הם באמת מצוינים, אבל שוב נישאלת השאלה- איך האגודה באמת יכולה לאכוף את כולם? איך היא יכולה לדעת שבאמת הכל מתבצע כמו שצריך?

דבר נוסף שהייתי ממליצה לאגודה להוסיף במסגרת מסמך חשוב זה הוא לחייב מורים לרענן מערכי שיעור כל שנה מחדש.
ברור שלא פשוט לכתוב מערכי שיעור, ולא תמיד יש מה להוסיף או מה לגרוע, אבל בגדול- לא יתכן שמערכי שיעור נשארים קבועים במשך כמה שנים רצופות.
בנוסף, וזהו דבר חשוב מאוד שגם לא ראיתי אותו בקוד האתי המצורף כנספח- מורים אינם יכולים לטפל בסטודנטים שלהם.
זה משהו שקיים שנים בתחום, ויש להוקיע אותו, גם במסגרת מסמכי אגודה כאלו או אחרים הנוגעים בנושא.

סעיף 7.ב. אומר "האגודה לריפוי סיני מסורתי ממליצה לבתי הספר להחזיק ולנהל מערכת של ייעוץ, הכוונה, פיתוח קרירה ושיבוץ במקומות עבודה רלבנטים, לצורך מימוש פוטנציאל עצמי וצמחה אישית ומקצועית לסטודנטים".
האח!!! איזה סעיף מצוין, עם חזון אמיתי וראיה לאופק ולעתיד בצורה נכונה ואמיתית!
2 שאלות לי לאגודה בנושא זה:
1. האם האגודה יכולה לחייב את המכללות להכניס לתוכנית הלימוד בת 3,050 שעות, קורסי חובה בכל הקשור לבניית עסק?
2. האם האגודה יכולה לעודד את הנאמר בסעיף 7.ב. בדרכים יצירתיות ובעצם להפוך את הסעיף הזה לסעיף חובה על מכללות?
ושאלה למכללות:
האם קיים מצב שתבינו, מכללות יקרות, שהבוגרים שלכם הם הפרסומת הכי טובה שיכולה להיות לכם, ולכן חובה עליכם לדאוג להם ולהקנות להם ידע בבניית עסק עצמאי, לצייד אותם במידע שיעזור להם להמשיך לטפל גם אחרי מבחן 5 הנשים הראשונות?

סעיף 10.א. מחייב את בתי הספר "להמציא מסמך דרך רואה חשבון חיצוני המעיד על "חוזק פיננסי" המאפשר קיום 4 שנות לימוד ללא תלות במספר הנרשמים".
במילה אחת- מעולה.

בנספח מצורף הקוד האתי שכמובן חשוב שיהיה, אבל אני לא יכולה שלא לתהות מה קורה כאשר מתקבל דיווח על הפרה של הקוד האתי.
מה האגודה יכולה לעשות בהעדר רשיון לעיסוק ברפואה סינית? בהעדר כוח אמיתי שיכול לעמוד אל מול אותו מטפל שסרח?
מה קורה כאשר יש מקרה של מטפל שהפר קוד אתי? אני באמת אשמח לדעת איזה כוח התראה יש לאגודה אל מול מטפל שסרח.

סיכום
עד שתגיע התקופה בה המקצוע שלנו יוכר בדרך אקדמית או בדרך רשיון- או שניהם, אין ספק- התחום חייב ליצור לעצמו קודים מסוימים ועל פיהם לפעול.
התחום עצמו חייב להיות בעל חזון, להציב מטרות מוגדרות שאליהן התחום שואף להגיע, וליצור אותן לעצמו, בעצמו.
אין טעם לחכות למשיהו מבחוץ שיחליט בשבילנו.

I have a dream
בעיניי רוחי, אני רואה קהילה מקצועית בעלת סטנדרטים מקצועיים ללא פשרות בכל הקשור ללימודי 4 שנים ראשונות בתחום.
בכל הקשור ללימודי המשך- אני רואה מערך בוגרים בכל מכללה ומכללה, לא רק ברמה של לימודי המשך והתמחויות כי אם דאגה אמיתית של כל מכללה לבוגרים שלה- מציאת עבודה היא רק חלק אחד קטן בכל הסיפור: קבוצות לימוד למפגשי מטפלים עם מורה, בהן מטפלים נפגשים לשיח מקצועי, שיחות על דופק ופיצוח מקרים בהם מטפלים נתקעים ולא יודעים איך להמשיך.
מערך שדואג להקנות ייעוץ בעלות מינימלית עם רואה חשבון; עם ליווי עסקי לשנים הראשונות של גלגול העסק- השנים שהן כל כך קריטיות; עם איש מקצועי שיעזור בשיווק ופרסום; עם איש לבניית אתר אינטרנט יעיל ומקצועי שיהווה את כרטיס הביקור של מטפלים באינטרנט. ויש עוד הרבה במה לעזור.
מערך שמהווה בית לבוגרים בתחילת דרכם, מעניק תמיכה מקצועית בכל האספקטים המקצועים, ותמיכה מוראלית במקומות הקשים.
מערך בוגרים במכללות שהוא מסובסד, לא למען מטרות כלכליות של מכללות, אלא למטרות כלכליות של מטפלים.
מערך בוגרים שנבנה מתוך הבנה של המכללות, שההצלחה שלהן טמונה בהצלחת הבוגרים שלהן. ברגע שיהיו הרבה בוגרים עובדים בתחום באופן מקצועי של מכללה, זו תהיה הפרסומת הטובה ביותר שאותה מכללה תוכל לייצר לעצמה.

You may say I'm a dreamer
אבל אני לא היחידה. יש עוד שחשובים כמוני.
השוק רווי במטפלים שמחפשים את עצמם. אחוזי הנשירה הגבוהים שפוקד את התחום שלנו זה שנים רבות טמון בחוסר הידיעה- לא רק מקצועית.
מקצועית הגענו למנוחה ולנחלה- יש עושר ושפע משגע, כל מה שצריך לעשות זה לבחור.
אנשים לא יודעים, לא מבינים, מפחדים מכל מה שקשור לבניית העסק. שיווק, תוכנית עסקית וכיו"ב הם מונחים זרים מדי לאנשים שמעוניינים להתפרנס ממה שהם למדו, שמעוניינים לפתוח עסק עצמאי מצליח ויציב.
חובה עלינו כקהילה לבנות מערכים שיעזרו לאנשים בדרכם המקצועית.
השינוי טמון בידיים שלנו כקהילה, והמכללות הן חלק בלתי נפרד מהקהילה שלנו.
אני עוד מאמינה. מקווה שגם אתם.

אני מקווה שנציג מטעם האגודה יענה על השאלות, ואתם מוזמנים לשאול ולהעלות נקודות נוספות בהקשר של מסמך ההכרה והחזון שלנו כקהילה בתגובות מטה.

Total
0
Shares
3 comments
  1. הייי.
    אני חושב שהמסמך שיצא הוא מצויין ובהחלט עמלו עליו רבות וכל הכבוד על ההשקעה, ההערות שלך מאוד נכונות ובמקום ואני חושב בנושא של ייעוץ הכוונה והשמה שזה צריך להיות חובה ולא כהמלצה!
    דבר נוסף בדיוק עכשיו אני סוגר 4 שנים מאז סיום הלימודים שלי, לפני 4 שנים האגודה הוציאה את מבחן ההסמכה ואמרה שממש ממש בקרוב לפי דיוחים שקיבלו המבחן יהיה תקף, כמו כן מי שרוצה להיות שיך לאגודה חייב במבחן דיברנו על זה כאן מספר פעמים ולא אכנס לזה שוב אבל אחרי 4 שנים לא הגיע הזמן להתעורר ולהבין שבשביל אגודה ושהתחום שלנו יהיה חזק יותר כדאי לקבל את כל המטפלים? לא הגיע הזמן שיתחילו לייצג את כולם? אני מכיר המון מטפלים שלא חלק מהאגודה כי אנשים לא מאמינים במבחן שעולה הרבה ולא נותן דבר, אני בהחלט חושב שזה משהו שצריך להעשות ואני יותר מאשמח לעשות אותו לכשיגיע הזמן,יש משהו בתחום שלנו שהוא לא מאוחד מספיק לא חזק מספיק ולכן לא מקדמים את האג'נדות שלנו בכנסת ובכלל, לכן אם כל הכבוד למסמכים כאלו ואחרים חשובים כלל שייו המטפלים הם עתיד האגודה ומה שמחזיק אותה וצריך לשנות את התפיסה ולעשות משהו רחב יותר שיכלול את כולם, הן בתנאים של ביטוח או השמה או בכלל הפצה ומודעות של התחום!

  2. שלום ליעל ולכולם,

    תודה על התייחסות וההעמקה במסמך ההכרה ועל העלת השאלות.

    בקרוב תעלה כאן תגובה רשמית למאמר מטעם האגודה.

    תודה,

    אסף פלדמן, דובר האגודה.

  3. סוף סוף האגודה עשתה משהו בכיוון החיובי והנכון !
    זו הגנה על הסטודנטים שתהיה רמה נאותה במכללות , שתהיה השמה מקצועית , שלמכללה יהיה אישור מרואה חשבון.
    למרות שהמסמך הזה קצת סותר אינטרסים אישיים שלי , אני חושב שהוא ראוי וחשוב.
    כמובן אני מצטרף לאורי (מעלי^^^) – אין שום סיבה לא לקבל את כל המטפלים מ2008 ואילך כחברי אגודה מן המניין בלי קשר למבחנים. אין שום הבדל בין המטפלים לפני 2008 למטפלים אחרי 2008.
    (וגם כשיהיה חוק , ההפרדה המלאכותית הזאת לא תעמוד במבחן בג"ץ).

כתיבת תגובה
Related Posts