נויטרופניה ובעיות פריון

ליאת – סיפור מקרה
נויטרופניה ובעיות פריון

ליאת, בת 38, אם לשניים שנולדו לאחר שנים ממושכות של טיפולי פריון. הגיעה לטיפול עקב בעיית פריון שאינה מוסברת מערבית ורצון להרות בשלישית.
ליאת סובלת מאז גיל 27 מנויטרופניה – (Neutropenia) זהו מצב של ירידה במספר תאי דם לבנים הנלחמים בזיהומים מבחוץ. הנויטרופניה כשלעצמה אינה מסוכנת, החשש הוא מחולשה של מערכת החיסון במצבי-זיהום. (על פי אבחנה סינית למטופלת אין חולשה של מערכת החיסון). ליאת עברה הדמיה לעצמות ובדיקת מח-עצם, שנמצאו תקינות. לחץ דם תקין, לעיתים מעט נמוך. הנויטרופניה של ליאת אינה מוסברת מערבית.

לאחר נטילה של פורמולת צמחים, נמצאו בבדיקות הדם שלה ערכים תקינים (לאחר 10 שנים שאינם בטווח הנורמה) והיא זכתה להרות באופן טבעי.
שללנו, כמובן, הימצאות של גורם שיכול היה להשפיע על תוצאות הבדיקות.

  

היסטורית פריון
בשנים 2002-2003, עברה 10 טיפולים רצופים של IVF. טופלה בפרוטוקול קצר, (GonalF 150 2 Amp.) הגיבה טוב להורמונים (20 זקיקים, אחרי 10 ימים), נשאבו ביציות רבות, התפתחו עוברים יפים, נראתה רירית טובה והמטופלת קיבלה תמיכה של פרוגסטרון אחרי ההחזרות.
8 מחזורים של הפריות לא הצליחו.
הריון  1 נקלט בהפריה תשיעית, עם תאומים, ההיריון הסתיים בשבוע 16 (המשויך ל TW), בירידת מים פתאומית.
הריון 2 נקלט בהפריה עשירית, הריון החל עם בטא נמוכה של 30. הסתיים בלידה של ביתה הבכורה. במהלך ההיריון כולו סבלה מדימומים. אפיזודת דימום חריפה בשבוע 13. ילדה בשבוע 40, לידה תקינה שהחלה בדימום מאסיבי.
הריון 3: כשנה אחרי לידה ראשונה, נקלטה ספונטאנית, ההיריון לא התפתח ונפל בשבוע שביעי. הפלה בטרימסטר ראשון משויכת לחולשת אדמה. Jeffrey C.Yuen  מציין כי בחלוקת ההריון לטרימסטרים, הראשון מקושר לאלמנט האדמה (SP), השני אלמנט האש (HT) והשלישי מקושר לאלמנט העץ. כשהמקור לכל הוא במים (Jing), וקיימת חשיבות למצב הכליות.

טיפול
ב- 2008, הגיעה אלי לקליניקה ובמקביל לטיפולי ההפריה, טופלה בדיקור וצמחי-מרפא. נקלטה להריון רביעי בהפריה השנייה. ההיריון צלח ללא פתולוגיות והסתיים בלידת בנה ב- 2008.
ב 2011 הגיעה בשנית לאחר שעברה שני טיפולי הפריה שלא צלחו. במהלך הטיפול הסיני עשתה הפסקה לחודש מהטיפול המערבי, נטלה את הצמחים ב- Raw. הריון חמישי נקלטה חודש אחרי שהחלה בנטילת הפורמולה ב- Raw. הרתה באופן טבעי לחלוטין, ההיריון היה תקין לגמרי והסתיים בלידה וגינאלית בשבוע 40.

מחזור: וסת סדירה ממונרך (גיל 12). כמעט ולא נטלה אמצעי-מניעה משך השנים. מאז הטיפולים ההורמונאליים הוסת הפכה לא סדירה. יומיים של דימום אדום-בורדו "סמיך" וקרישי-דם קטנים ואחריהם חמישה ימי הכתמה. PMS: "קצרה" ועצבנית יומיים לפני וסת. תאבון מוגבר. בזמן וסת תחושת משיכה מטה בירכיים במסלול מרידיאני ה-Yin.  כאב גב תחתון לפני וסת המשתחרר עם הגעתה. אין פתולוגיות פריון במשפחה והזרע נמצא תקין.

סימפטומים נוספים: העדפה לחום ותחושת קור כללית בגוף. בטן תחתונה, קרה למגע. אזור מעל טבור תקין. נטייה מוגברת להמטומות, נשירת שיער, יובש בשיער, עור יבש. חיוורון בשפתיים ובלחמית העין. חוסר צמא, שתיה מועטה של  5 כוסות מים בטמפ' החדר. שתן – תקין. נטייה לעצירות. בעבר חמורה (לא נטלה משלשלים), היום יציאות תקינות אחת ליומיים, בזמן וסת מתרבות. נסיגת חניכיים (משפחתי). משקל 60, גובה 1.54.

אורח חיים: תזונה לא סדירה בתוכן ובשעות, מדלגת על ארוחת בוקר ואח"כ אוכלת כל כמה שעות "משהו". (כריך, ביצה, קינואה) אמצע שבוע "שומרת" וסופשבוע "מתפרעת", העדפה למלוחים. לא מבצעת פעילות גופנית. קושי להירדם כי טרודה מהטיפולים. עישון עד 6 סיגריות ביום, בזמן טיפולים נמנעת. אנרגיה כללית 6, סוכר מעלה רמת האנרגיה.

לשון דקה, חיוורת, חיפוי יבש, מחמם תחתון עבה לבן.
דופק עומק תקין, רכות וריקנות בעמדת SP, חספוס ב- KID. בזמן נטילת הורמונים מיתרי בעיקר ב- LIV.
איברים: Liver, Kidney, Spleen.
אבחנה: חולשה של SP בייצור דם ובשליטה בדם, חולשת יאנג של הטחול והכליות, קור ברחם.
תקיעות צ'י ודם הכבד (פועל יוצא של חולשת הטחול הכליות וחולשת הדם).

עקרון הטיפול: בניה של דם, חיזוק טחול וכליות, עידוד שחלות ותנועת דם במחצית המחזור הראשונה, וחימום הרחם. לאחר החזרת עוברים – חיזוק אספקט יאנג של טחול וכליות לתמיכה בקליטה והשתרשות.

דיקור: (לרוב בשילוב מנורת מוקסה ו- Kiotoshin).
ST28, ST36, ST37, ST39;
Sp6 עידוד SP/ST ליצירת דם
KID3, KID5, KID13+M
KID13, KID14 ST30– נקודות על גבי ה-   Chong מניעות QI ודם במרידיאן ה- Chong.
KID13 מחזקת גם  Kid Essence) Jing).
ST29 – מעודדת זרימת דם להזנה מקומית של רחם ועובר.
KID7 – (מתכת) מחזקת Kid Yang,
Zi Gong, Tituo – מקומיות.

פורמולת צמחים
הטיפול בצמחים התבסס על הפורמולה Dang Gui Shao Yao San Mod. (2)
בישול Raw, במינון של שקית ליומיים.
Dang Gui 10
Bai Shao 15
Fu Ling 10
Bai Zhu 10
Ze Xie 10
Dan Shen 5
Du Zhong 12
Tu Si Zi 10
Dang Shen 10
Zhi Gan Cao 3

ב-2008, קיבלה את הפורמולה המופיעה לעיל, כשנפגשנו לפני ההיריון האחרון ב-2010 הוחלף Dang Shen  בצמח Ji Xue Teng במינון 10 גרם.

הפורמולה מזינה דם, מהרמנת liver-spleen, תומכת ביאנג הכליות והטחול.
משלבת חיזוק Yin-yang על-פי העקרון שכאשר מחזקים Yin יש לתמוך בYang ולהפך.
הצמד Dang Gui  ו-Bai Shao  מעודים את ייצור הדם ומחזקים אתו, שניהם פועלים על Liver& Spleen.
Dan Shen – מעודד זרימת דם באנדומטריום ובהמשך בשלייה. מחקרים בסין הראו כי הוא מגביר ייצור לימפוציטים; יש להשתמש בו בזהירות.
Dang Shen – מחזק SP Qi מתאים בהריון, מתאים למצבי אנמיה (על רקע SP).
Ji Xue Teng – מניע דם באופן עדין ומחזק דם למצבים של חסר דם. מתייחס לכבד וטחול.
מטפל במצבים של ירידה לא-נורמאלית במספר תאי-הדם הלבנים בדם. מגרה את הרחם ומשפר זרימת דם בעורקים הכליליים בלב. (3) נמצא יעיל לאנמיה (במחקר על בע"ח), מעלה רמות המוגלובין ומספר תאי-דם.
Fu Ling, Bai Zhu , Ze Xie  מזינים את הדם דרך הזנת צ´י הטחול, ועידוד ייצור וסירקולציה של Qi ונוזלי-גוף.
Du Zhong, Tu Si Zi , Dang Shen  תומכים בכליות, בהשתרשות והתפתחות תקינה של העובר.
Tu si zi מחזק כליות וטחול באספקט יאנג, למצבים של חשש או נטייה להפלות.
Zhi Gan Cao  – מהרמן את הצמחים בפורמולה
הושמט Chuan Xiong על-פי גישה שטוענת ששילובו עם Dang Gui  מעודד התכווצויות ברחם.

הנחיות נוספות: הקפדה על ארוחת בוקר, תזונה מחזקת דם, שתיה של 2 ליטר ביום, הליכה והנחיות לעיסוי מקומי באיזור האגן, שמירה על חום הגוף בדגש על גב ובטן תחתונים.

כאמור, ההריון נקלט באופן טבעי לגמרי כחודש לאחר שהחלה בנטילת הפורמולה ב-Raw. ההיריון היה תקין לגמרי והסתיים בלידה וגינאלית בשבוע 40.

מילים לסיכום: לעיתים גם בטיפול ברפואה סינית, אנו נוטים להתמקד ולפתור בעיה מסוימת ממנה סובלת המטופלת. אני אוהבת להיות מופתעת יחד עם המטופלת ולגלות, שתוך כדי שנוצר מחדש האיזון בגוף, חל שיפור בתפקודים נוספים של הגוף שלא בהכרח ציפינו להם והרי זה יופיו של הגוף שבנוי כמערכת אחת מסועפת ששואפת לאיזון.

הערות 
(1)  Jeffrey C.Yuen , The Curious Organs, New England School of Acupuncture Continuing Education Dep. Edited by Stephen Howard, Lic.Ac., 2006
(2) Dang Gui Shao Yao San Mod  הפורמולה מטפלת בכאב על רקע גינקולוגי . מזינה את דם הכבד ועוזרת לתנועת הכבד, מנקזת לחות ומחזקת טחול. (Bensky & Barolet 1990,. & Fung Cheung 2004). הפורמולה מטפלת גם בחשש להפלות, וכאבי בטן במהלך הריון, במצבים של מחזור שאינו סדיר ודיסמנוריאה. (Bensky & Barolet 1990; Dharmananda1996; Abdominal pain 2004;  Min & Shelley 2005; Townsend 1995)
בספרות היפנית הפורמולה (נקראת : Tang Kuei & Paeonia Formula) מופיעה לטיפול בגניקולוגיה לכאב גיל מעבר וחשש להפלות ובנוסף מצוין שמטפלת בבצקות במהלך הריון, במצבים של אי-פריון, לויקוריאה וחולשה אחרי לידה.
(3) weng weiliang, et al, clinical Chinese material medica  Henan science & technology press,1998

הגהה ועריכה: תמי ברקאי

תמונה: freeimages.com/s s

המחברת:
נועה קרן  Dip.Ac I.A.TCM
מטפלת ברפואה סינית
מרכזת תחום נשים במרכז רפואות.
noakeren5@gmail.com


Total
0
Shares
כתיבת תגובה
Related Posts