השפעת הירח בגינקולוגיה סינית

הירח והשפעתו בטיפול בנשים ברפואה סינית
הירח

בסין העתיקה יוחסה משמעות רבה לגרמי השמים והאקלים והשפעתם על בריאות האדם. מכאן ההתיחסות אליהם בבחירת נקודות דיקור:  בדיוק כשם שאנו מתחשבים בשעון הביולוגי – שעות גאות ושפל אנרגטיות המתאימות לכל איבר ואיבר במהלך 24 שעות, עלינו לקחת בחשבון את מצב הירח בשמים.
הבנה של תנועת גרמי השמים והשפעתם על האדם תעניק לנו יותר שליטה בטיפול ויכולת לצפות בצורה מדוייקת יותר מה יקרה לצ'י ודם המטופל; על מנת שנוכל להבין לעומק את השפעת הירח על האדם עלינו להבין תחילה מספר עובדות ומושגים הקשורים לתנועת הירח וגרמי השמיים.

תנועת הירח
הירח סובב הן סביב כדור הארץ והן סביב צירו לכוון מזרח, בצורה סימטרית ובסנכרון עם כדור הארץ, תנועה זו נובעת מכוח המשיכה של כדור הארץ. כתוצאה מהתנועה הסימטרית, הירח מראה באופן קבוע את אותו צד לכדור הארץ, זהו הצד הקרוב לכדור הארץ.

מכדור הארץ ניתן לראות רק 50% מהירח בזמן נתון אבל בגלל סטיות מסויימות בתנועת הירח לאורך זמן אנו רואים בקירוב 59% משטחו. הצד הרחוק מכדור הארץ מכונה בטעות "הצד האפל של הירח" – אך זהו אינו צד אפל הוא מואר בדיוק כמו בצד הקרוב לכדור הארץ. צד זה נצפה לראשונה ע"י לווין רוסי בשנת 1959.

לוקח לירח בקירוב 27.3 ימים להקיף את כדור הארץ.
הזמן בין ירחים מלאים הוא 29.5 ימים, סטייה זו נובעת מהשינוי במיקום של כדור הארץ ביחס לשמש.
בקוטב הצפוני הסהר הראשון של הירח יתמלא מימין לשמאל, בקוטב הדרומי משמאל לימין, בקו המשווה הסהר פונה מעלה גם שכהירח מתמלא וגם כאשר הוא נחסר.

תנועת השמש והארץ
השמש וכדור הארץ מסתובבים סביב צירם. לכדור הארץ לוקח שנה להקיף את השמש.
כל הכוכבים במערכת השמש נעים נגד כוון השעון צפונית לקו המשווה ועם כוון השעון דרומית לקו המשווה.

גאות ושפל
המים באוקיינוסים מושפעים מכוח המשיכה של כדור הארץ, הירח והשמש.
מכיוון שכדור הארץ נע סביב צירו הוא יוצר תנועה צנטרפוגלית של המים באוקיינוסים שיוצרת בעצמה גאות,  כאשר תנועה זו מתווספת לכוח המשיכה של הירח (הגדל כאשר הירח נמצא בזויות מסויימות מכדור הארץ וכאשר הירח נמצא ברום השמיים) יש גאות, כאשר לכוח זה מתווסף בזויות מסויימות כוח המשיכה של השמש הגאות תהיה גבוהה יותר.
גאות נוצרת גם בצידו הנגדי של כדור הארץ בסנכרון עם הגאות בצד השני והיא מושפעת בעיקר מהכוח הצנטרפוגלי של כדור הארץ.

אקלים וחילופי עונות
המרחק של הירח מכדור הארץ והמסה שלו מאוזנות בדיוק במידה ששומרת על כך שלא יהיו בכדור הארץ שינויים אקלימים דראסטיים וכך תנאי מזג האוויר מאפשרים את הישרדותם של האורגניזמים החיים על פני כדור הארץ. מערכת יחסים זו בין השמש, הירח וכדור הארץ שומרת על המחזוריות של חילופי העונות.

הירח ברפואה  הסינית
לירח יש השפעה חשובה על זרימת הצ'י והדם בגוף. כאשר אנו רוצים לבצע דיקור שמטרתו לטפל באיזון בין השמיים לארץ באדם עלינו לקחת בחשבון את השלב שבו נמצא הירח. ב- Su wen פרק 26 שמדבר על ההשפעות הקוסמיות על בחירת נק' לדיקור כתוב:
"במהלך הסהר הראשון הדם והצ'י מתחילים לנוע בקלילות – במצב כזה לא נפזר, מפני שפיזור יחליש את האיברים".
"כאשר הירח מלא הדם והצ'י מלאים והשרירים נעשים חזקים – במצב כזה לא נחזק כי זה יגרום להצפה של צ'י ודם ולסטגנציה של צ'י ותקיעות דם, כמו כן עדיף לא להשתמש בנקודות באזור הראש מפני שבשלב זה זרימת הצ'י והדם עולה לכוון הראש"
"בסהר האחרון המרידיאנים והשרירים נחלשים ומתרוקנים מדם, הצ'י המגן נחלש, השרירים פחות מוזנים – דיקור בשלב זה עלול לשבש את זרימת הצ'י במרידיאנים"
"כאשר הירח נעלם עדיף למעט בדיקור" כשם ש"בחורף עדיף לבצע פחות דיקור מבקיץ"

טכניקות הדיקור בהתאם למצב הירח מצויינות ב- su wen פרקים 16 ו-26 בהם נכתב:
פיזור – "על מנת לפזר על המטפל להבין את הקונספט של המילה מלא. על המטפל לדעת מה זה אומר שהצ'י המטופל מלא, מתי הירח מלא, ושאקלים חם הוא מצב מלא. על המטופל להיות נינוח ורגוע, הדיקור מתבצע כאשר המטופל שואף אוויר, המניפולציה של פיזור המחט מתבצעת בשאיפה ובהוצאת המחט נמתין לנשיפה".
על מנת לפזר נמתין לשיא השאיפה (משול לירח מלא, הצ'י והדם מלאים) ואז נדקור. הנק' של שיא השאיפה היא המקום בו הכמות המקסימלית של הצ'י הקוסמי נמצא בגוף. הנשיפה היא פעולה של שחרור, עלינו להוציא את המחט בקצב הוצאת האויר של המטופל, פעולה זו מבטיחה שהשחרור יהיה מלא.

חיזוק – על מנת לחזק על המטפל לתפוס את הקונספט של מחזוריות וזרימה, שמתייחסים להכוונת הצ'י הנכון למקום שבו יש חסר. המטפל חייב לדקור במדוייק על מנת להשפיע על ההזנה (Ying ודם). הדיקור מתבצע בשאיפה, גירוי המחט יתבצע גם בשאיפה והוצאת המחט תתבצע ברגע שלפני שאיפה.
על מנת לחזק נדקור לאחר שהמטופל הוציא את כל האויר ובדיוק ברגע שהוא מתחיל שאיפה (משול למולד הירח, מצב בו הצ'י והדם מתחילים לנוע בקלילות) זהו המצב שבו לאחר שהמטופל משחרר (הופך לכלי ריק שמוכן להתמלא) הוא מוכן לקבל את הצ'י הקוסמי. דיקור בשלב זה עוזר למטופל להכניס יותר צ'י קוסמי לגוף וכך לחזק אותו, עלינו להוציא את המחט ברגע שלפני השאיפה בזריזות.

הערה: בנוגע לפיזור וחיזוק על ידי שימוש בסיבוב המחט עם כוון השעון ונגד כוון השעון. חשוב להבין שעם ונגד כוון השעון הן הגדרות שמשתנות בהתאם ליד שבאמצעותה אנו מבצעים את גירוי נקודת הדיקור.
אם אני מבצע דיקור באמצעות יד ימין שלי, כאשר אני מגרה את הנקודה בסיבוב עם כוון השעון האגודל שלי נעה לפנים וחודרת לרמה יותר עמוקה הווה אומר מחזקת. אם אני מזיז את האגודל נגד כוון השעון האגודל מבצעת תנועה של משיכה והוצאה הווה אומר פיזור.
אם אני מבצע את הדיקור והגירוי עם יד שמאל שלי זה יהיה בדיוק הפוך, החיזוק יהיה נגד כוון השעון ופיזור עם כוון השעון.

מכיוון שהשמש היא Yang והירח הוא Yin, נשים מושפעות יותר ממצב הירח אם כי גם גברים מושפעים ממנו אנרגטית. למצב הירח יש השפעה רבה על המחזור החודשי ועל פוריות ואנו יכולים להעזר בכך על מנת לאזן את המחזור החודשי ולהסדירו עם מחזוריות הירח.

המחזור הנשי מחולק למספר שלבים עיקריים:
1. השלב הפוליקולארי – שלב המחזור בו נבנית רירית הרחם, בשלב זה יש עליה בהורמון ה- FSH שגורם לגירוי התפתחותם של מספר זקיקים ולגדילתם (בסופו של דבר הזקיק הדומיננטי הוא זה ששורד), כמו כן במהלך התפתחותם מפרישים הזקיקים אסטרוגן שמוביל להתעבות הרירית. בשלב זה מומלץ לחזק ולתמוך ב- Yin. זהו השלב בו הירח נמצא בסהר הראשון והצ'י והדם נעשים קלילים, לכן נחזק צ'י ודם.
2. ביוץ – הזקיק מתפתח ומועד הביוץ מתקרב, רמות האסטרוגן מגיעות לגבול מסויים והורמון ה- LH מוביל לבשלות הביצית, להיחלשות דופן הזקיק וליציאת הביצית מתוך הזקיק אל השחלה. במצב מושלם הביוץ צריך להופיע עם הירח המלא, ובמצב זה לא נשתמש בנקודות על הראש אלא נעדיף לפזר את הצ'י ולהניע דם, מכיוון שהגוף נמצא בגאות.
3. השלב הלוטאלי – הגופיף הצהוב שנמצא בשחלה לאחר הביוץ גורם להפרשת פרוגרסטרון בעליה בהדרגה במשך 7 ימים וירידה בהדרגה במשך 7 ימים נוספים. הפרשת הפרוגרסטרון גורמת להבשלת רירית הרחם לצורך השרשת הביצית המופרית. זהו שלב יותר יאנגי מכוון שפרוגסטרון גורם לעליית טמפרטורת הגוף ולעליית צ'י ודם. לכן, למרות שבשלב זה הירח הוא סהר אחרון שלכאורה מאופיין בהתרוקנות הצ'י והדם מהשרירים ומהערוצים,  נניע צ'י ודם ונחזק יאנג עם דעיכת הירח.
4. הווסת – במצב מושלם אמורה להופיע במולד הירח, במצב זה נעדיף לא לבצע דיקור על מנת שלא לשבש את זרימת הצ'י במרידיאנים.

הערה: אצל חלק מסוים מהנשים הביוץ מגיע דווקא במולד הירח ואילו המחזור מגיע בירח המלא, מצב זה נובע משילוב השפעות הירח והשמש אצל אותן נשים. כאשר הירח והשמש משלבים כוחות אנו יודעים שהגאות בשיאה, מצב זה מתרחש כאשר הירח מלא או במולד הירח ואנו מקבילים אותו לשלב שבו הורמון ה-LH מופרש ברמה גבוהה וגורם להבשלת הביצית.

שינויים בשלבי המחזור לפי אנרגיית הירח
שינויים בשלבי המחזור המושפעים על ידי שילוב אנרגיית הירח ואנרגיית השמש

לסיכום

מצב הירח משפיעות מאוד על מצב הצ'י והדם; מנסיון אישי אני יכול לומר שמהרגע שהתחלתי להתבונן במצב הירח, שמתי לב והבנתי מחזוריות מסויימת אצל מטופלי שאמנם, ידעתי על קיומה, אבל לא הבנתי אותה לעומקה. אני מאמין שידע מסוג זה נותן  כלי רב עוצמה לטיפול ולהבנת הסובב אותנו בכלל.

מקורות:
1. Ling shu –  zhao wang
2. Suwen –  the yellow emperor's classic of medicine – Maoshing Ni
3. the complete stems and branches – Roisin golding
4. wikipedia

הגהה ועריכה: תמי ברקאי

תמונה: freeimages.com/feketecsaba

המחבר:
אלי סלמון כהן
מטפל ומרצה לרפואה סינית
www.elisalamon.co.il

Total
0
Shares
1 comment
כתיבת תגובה
Related Posts