צ'י חדש, רוח עדינה

טווינא לילדים עם ד"ר אליסה רוסי- ביקורת סדנא
צ'י חדש, רוח עדינה

לסדנא של ד"ר אליסה רוסי נרשמתי בעיקר בגלל השבחים הרבים ששמעתי עליה בשנה שעברה. כמטפלת שיאצו שאינה מדקרת שמחתי גם על ההזדמנות להוסיף עוד כלים מתוך הטווינא לידע שלי, עד כדי כך שפחות שמתי לב לעובדה שמדובר בסדנא לטיפול בילדים.

רוסי מטפלת בדיקור מזה שלושים שנה. היא התמחתה בסין אצל רופאים שונים, ועובדת ומלמדת בקליניקה במילאנו, אשר קיימת כעשר שנים. במסגרתה עובד צוות המטפלים במשותף תוך למידה מתמדת. היא פרסמה ספרים בנושא הטיפול הרגשי ב- Shen ועל הטיפול בילדים.

המיוחד בטיפול בילדים הוא שזו הזדמנות לתקן חוסר איזון כשהוא בתחילתו, ולמנוע העמקה וסיבוכים שקשים יותר לאבחנה וטיפול אצל מבוגרים. ה- Spirit של ילד שנמצא מעט זמן בעולם, עדיין צעירה, רעננה ונקייה, לא הספיקה להסתבך. עם זאת, יש לקחת בחשבון שהצ'י והאיברים של ילדים הם רכים ופגיעים יותר. מכיוון שגם המרידיאנים עוד לא מוגדרים לגמרי, הצ'י יכול בקלות "ללכת לאיבוד".

לעובדה שכל המערכת האנרגטית של הילד עדיין לא סיימה להתהוות ולהתקבע, יש עבורנו המטפלים גם יתרון: האיכות הנעה והמשתנה במהירות, איכות של רוח שמאפיינת  ילדים, שימושית וקלה יותר לטיפול וניתן לראות תוצאות בטווח זמן קצר.

רוסי עברה בשיטתיות על שלבי הטיפול תוך הדגשת המאפיינים המיוחדים לטיפול בילדים. התשאול, התקשורת עם ההורים (שהתשאול נעשה דרכם) ותשומת הלב לשאלות שיש להתעכב עליהן, וכמובן תמיכתם בטיפול הכרחית; האפשרות ללמד את ההורים מקטעי טיפול רלוונטיים לילדם ובכך לתת להם כלי תומך ואף מסייע במניעת חולי, העברת אחריות אליהם היוצרת הרגל אצלם ואצל הילד: לא חייבים לרוץ אל רופא או מטפל כאשר מופיעים סימני מחלה, יש פעולות שההורים יכולים לעשות.

הודגמו טכניקות עבודה המיוחדות לילדים ומתאימות, למשל אך לא רק, לרפרזנטציה הקיימת אצלם של איברים פנימיים בכף היד. נידונו בהרחבה הנושאים של חולשת Sp, הצטברות מזון וחום פנימי. בין כל נושא כזה למשנהו הודגמו טכניקות עבודה שאותן תרגלנו זה על זה, ולסיום נוספו גם טכניקות עבודה לסילוק גפ"ח.

לאחר מכן קיבלנו תיאור מקרה (רוסי שיחקה את האמא ואנחנו שאלנו שאלות. עם קצת עזרה ממנה, יש לציין), ולאחר אבחנה בנינו טיפול אפשרי על סמך הטכניקות שהתנסינו בהן קודם, תוך ברירה מתוכן על פי סדר חשיבות.

גולת הכותרת של הסדנא עבורי היתה צפייה בתשאול וטיפול שערכה רוסי לאם ובנה בן השנה וכמה חודשים. המקרה היה מורכב ובאופן מאד שימושי לנו, תאם כמה וכמה מהסינדרומים שדנו בהם לפני בואם: חום, לחות וליחה, חולשה מולדת של מערכת העיכול, חולשת ריאות ו-Wei Qi, עודף במחמם האמצעי.
היה מרתק לראות ולשמוע את התקשורת הקשובה והרגישה של רוסי לאם, תוך ראיית המצב הכולל במשפחה. למשל, נתינת עצה הנוגעת לתזונת התינוק אבל תועיל ותשמש גם את אחיו הגדולים ממנו.
ההתבוננות בטיפול שניתן לתינוק, תוך שרוסי מתאימה עצמה לתגובותיו ועם זאת לא מוותרת על אף חלק או טכניקה שהיה חשוב לה לבצע, היתה חוויה מקצועית ויותר מכך-  אנושית. החוויה של להביט באמן בפעולה.

ד"ר רוסי המליצה לנו להתחיל לטפל בילדים, בהקדם, כאשר החומר טרי אצלנו. היא עודדה אותנו לפעול עם מטפלים אחרים, ליצור רשת של קשרי עבודה, בין אם בעבודה משותפת תחת קורת גג אחת כפי שהיא יצרה במילאנו, ובין אם במפגשים תקופתיים של למידה ושיתוף. "לא מספיק לקרוא ספרים וגם לא לנסוע לסין, ידע נוצר מתוך שיתוף של אנשים שונים זה את זה". אני אהבתי את ההדגשה הזו, של הכוח שיש לשיתוף ולחברות המקצועית, ומקווה שמטפלים רבים יממשו אותה.

תמונה: freeimages.com/Carin Araujo

המחברת:
תמי ברקאי
מטפלת ברפואה סינית ובשיאצו
לאתר של תמי

Total
0
Shares
כתיבת תגובה
Related Posts