ינואר – הבן הקטן של החורף

ינואר בצ'י קונג
ינואר

ינואר הוא החודש האחרון בשנה, חודש של אלמנט האדמה. האיבר – כבד LÍN 臨  – התקרבות, התקדמות.

הקסגרמה מספר 19

הטריגרמה Kun  – אדמה, מעל הטריגמה Tui  – אגם. האדמה מכסה את האגם.  שני קווי היאנג, שבתחתית ההקסגרמה, מסמלים את היאנג הרוחש במעמקים, ההולך וגדל לקראת הפריצה של האביב – כמו זרע שעומד לבקוע מהאדמה, כמו עובר לפני לידה, בזמן הצירים.
חשוב מאוד להדריך, לווסת ולאזן את האנרגיה היאנגית בינואר, כיוון שהיא בשלבי הגדילה הראשונים. ההקסגרמה מעודדת ומזהירה.

על האנרגטיקה של החודש
הצ'י של המים אינו זורם.
בטיפול יש לחזק את הלב, לעזור לריאות, לווסת ולאזן את איבר הכליות.

התרגיל המתאים לחודש ינואר על פי Liang Jian Zi
בזמן התרגול בעונה זו מומלץ לפנות עם הגוף צפונה. בהתחלה ובסיום של התרגול מומלץ לשבת בנוחות מספר דקות להרפות ולהקשיב, לחוש בגוף הפיזי ובתנועת הצ'י שסביבנו ובתוכנו.

ישיבה ברגליים משוכלות.
הרמת הידיים, תוך כדי שילוב אצבעות כפות הידיים זו בזו, והפניה של כפות הידיים  לשמיים. להניח את כפות הידיים שלובות והפוכות על קודקוד הראש (יצירת קשר עם מרדיאן הכבד).
בשאיפה, דחיפה של כפות הידיים לעבר השמים לאט ובעוצמה, כשהמבט פונה לעבר כפות הידיים.
בנשיפה, כפות הידיים יורדות לאיטן וגב כפות הידיים מונח בחזרה על קדקוד הראש, המבט מלווה את ירידת הידיים וחוזר  למרכז.
יש לחזור על התרגיל 15 פעמים.
התרגיל מטפל במחלות של הטחול.

התרגיל לתקופת ה"קור הקל" 小寒 XIAO HAN   24/12-18/1             

ישיבה ברגליים משוכלות. כפות הידיים מונחות על הירכיים.
בשאיפה, כפות הידיים עולות לאיטן אל מרכז החזה ופונות זו כלפי זו. בנשיפה, כף יד ימין יורדת לאיטה, לעבר ירך ימין, מונחת על הירך בצמוד למפשעה,
דוחפת קלות את הירך לכיוון האדמה. במקביל ובאותו הקצב, עולה כף יד שמאל ונמתחת  למעלה לעבר השמיים, כאילו  היא תומכת בשמיים (כף היד פונה לעבר השמיים וקצות האצבעות מופנות פנימה לכיוון מרכז הגוף). המבט מלווה את תנועת כף היד לעבר השמיים, וכאשר כף היד פונה לעבר השמיים, המבט פונה לעבר קו האופק הרחוק.
בשאיפה, כף יד ימין עולה לאט וכף יד שמאל יורדת למטה, כפות הידיים נפגשות למול מרכז החזה, בנשיפה, יד ימין ממשיכה ועולה בזמן שיד שמאל ממשיכה ויורדת. כף היד השמאלית לוחצת קלות על הירך לכיוון האדמה, וכף היד הימנית תומכת בשמיים, כשהמבט מלווה את התנועה.
יש לחזור על התרגיל 15 פעמים לכל צד.

התרגיל מפעיל את מרדיאן הכבד, שעובר במפשעה.
לטיפול בגודש אנרגיה בכלי הדם ובבית החזה, הקאות, כאבים בקיבה, נפיחות בבטן, חוסר תיאבון, הרגשת גוף כבדה, צהבת, יובש בפה, רצון לישון ועייפות.
התרגיל מחזק את מרכז הגוף – את אלמנט האדמה: ינואר, החודש האחרון של החורף, טומן בחובו את שינוי האנרגיה מהחורף לאביב, תנועת השינוי של אלמנט האדמה. באביב האנרגיות של השמיים והאדמה מתחילות להישזר זו בזו. התרגיל מכין את הגוף לתנועת האביב – לחיצה על המאגרים ופתיחה לשמיים.

התרגיל לתקופת ה"קור הגדול" 大寒 DA HAN  19/1-3/2
מכופפים את רגל ימין ומתיישבים על העקב הימני כשהוא מופנה אל מול הפרינאום (cv 1).
רגל שמאל מתוחה, ישרה קדימה על הקרקע. כפות הידיים מונחות על הקרקע מאחורי הגוף, לוחצים ברכות את שתי כפות הידיים לאדמה (ניתן להניח את קצות האצבעות, אם קשה להניח את כפות הידיים), עקב ימין דוחף אל הפרינאום, ובמקביל מרימים את הראש והבטן כלפי מעלה לשמיים,
מורידים לאט את האגן בחזרה.
מחליפים רגליים לסירוגין 15 פעם בכל צד.

התרגיל פותח חסימות בזרימת הצ'י במערכת המרדיאנים ובכלי הדם. מתאים לטיפול בבעיות קואורדינציה, קשיים בהליכה ובתנועת הגוף, אי יכולת לשכב. משפר את יכולת העמידה במאמץ. פותח את תשעת הפתחים של הגוף – יוצר תקשורת טובה יותר בין האדם לעולם.
תומך בטיפול לנפיחות וכאבים בגב, באגן, ברגליים, בברכיים  ובכפות הרגליים. לנפיחות וגזים בבטן  ולשלשול עם מזון בלתי מעוכל.

מצאו פינה נעימה בבית או בטבע, שעה נוחה ביום והתחילו לתרגל…רצוי בשעות הבוקר ולא על בטן מלאה…כמו כן רצוי לא להתקלח כמה שעות לאחר התירגול.

המחזור השנתי מסתיים עם הבן הקטן של החורף
בשנה שחלפה התבוננו יחד באנרגיה היחודית לכל חודש, באמצעות ההקסגרמה של החודש ותרגילי הצ'י גונג העתיקים. ההתבוננות והתירגול מחדדים את יכולתו של המתרגל לחוש באנרגיות היחודיות לכל עונה, ומפתחים את היכולת המעודנת לחוש בשינויים האנרגטיים אצל המטופלים. כולי תקווה שהכתבות שפורסמו עודדו אתכם לתרגל. אתם מוזמנים לפנות אלי בכל שאלה.

הגהה ועריכה: תמי ברקאי

תמונה: freeimages.com/AliTaylor

המחברת:
ענבל רז
מטפלת ומורה לרפואה סינית עתיקה וצ'י גונג רפואי
אתר הבית של ענבל

המידע מתבסס על סדנאות עם ד"ר זאן מארק איסלה וטניה הרצל אגורסקי.
Chinese Healing Arts  Internal Kung – Fu:  William R.Berk

Total
12
Shares
כתיבת תגובה
Related Posts