השתקפות חמשת האלמנטים בילדים

חמשת האלמנטים בילדים ע"פ ארם צייג
חמשת האלמנטים בילדים

האנרגטיקה המאפיינת את חמשת האלמנטים בילדים שונה מזו של המבוגרים. בילדים חלק ממערכות הגוף שופעות ומלאות ביחס למבוגרים, חלקן נמצאות בתהליך של התפתחות והבשלה והן אינן מאוזנות עדיין. כדי להבין את האנרגטיות של חמשת האלמנטים בילדים נעשה צעד לאחור כדי לבחון את האנרגטיקה בילדים ברמה יותר בסיסית, יותר גבוהה ופחות מפורטת, רמת ציר החיים וציר היצירה, המחלקת את חמשת האלמנטים לשתיים ובעצם גם לשלוש כי האדמה נמצאת בתווך והיא המרכז של שני הצירים.

ציר היצירה וציר החיים
בילדים ציר היצירה הוא יציב ומאוזן, ציר החיים סובל מחולשה וחוסר איזון
ציר היצירה הכולל את אלמנט המים ואלמנט האש מאופיין אצל ילדים בחוזק ושפע, הוא מאוזן ופעיל בהתאם למטרה העיקרית של תחילת החיים – בניה של הגוף על רבדיו השונים: הילד מכוון ליצירה, בניה, התפתחות וגדילה. אלמנט האש ואלמנט המים המרכיבים את ציר היצירה הם שופעים, יציבים וחזקים. אנרגיית האש והלב היא יציבה ושופעת ואחראית על כל התובנה של התהליך המופלא – יצירת ובניית הגוף. אנרגיית המים היא חזקה ויציבה ותומכת בתהליך זה, והג'ינג נמצא בנקודת השיא.
ציר החיים המורכב מהאלמנטים עץ ומתכת סובל מחוסר איזון. אלמנט העץ סובל מעודף בגלל היאנג והחום הרב ואלמנט המתכת סובל מחסר בהמשך לעודף של העץ.
האדמה שנמצאת בתווך בין הצירים גם היא נמצאת בתהליך של התפתחות וסובלת מחולשה.
חוסר האיזון של הצירים בא לידי ביטוי גם במערכות הגוף הקשורות אליהם. כך מערכת העיכול הקשורה לאדמה סובלת מחולשה, מערכת החיסון הקשורה בחלקה לאנרגיית המתכת והריאות ובחלקה לאנרגיית העץ והכבד סובלת הן מחולשה והן מהתפרצויות עודף. שתי מערכות אלו – מערכת העיכול ומערכת החיסון סובלות מחולשה והן עדיין לא התבגרו והתאימו את עצמן לסביבת החיים.

חמשת האלמנטים
1. אלמנט העץ – סובל מעודף
אלמנט העץ המתפרץ מקבל דגש בפאזה הראשונה של החיים – פאזת העץ. נראה שכל מהלך הצמיחה של הילדים נע סביב הדינאמיקה של העץ והקוטביות הרבה המאפיינת אותו. הדינאמיקה של העץ באה לידי ביטוי בהתפתחות הילד בכל הרמות  – הפיזית, האנרגטית והרגשית. מבחינה פיזיולוגית מערכת החיסון מגיבה בחוזקה והילד מיטלטל בין חולי לבריאות, הרקמות הריריות סובלות מעודף חום והפרשת יתר הגורמת למחלות של דרכי הנשימה המאפיינות ילדים. מבחינה אנרגטית הילד סובל מחום פנימי רב בשל היאנג הרב. מבחינה רגשית הילד סובל מקוטביות מטלטלת המאפיינת את הדינאמיקה של אלמנט עץ בעודף.
ברמה של ציר החיים המורכב מאנרגיות העץ והמתכת, אלמנט העץ נוטה לסבול מעודף בגלל תכונתו להתפרץ במצבי עודף וחום. העודף היחסי של אלמנט העץ מכתיב חולשה של אלמנט המתכת, בין הזוג בציר החיים. במקביל העודף של העץ גורם לחולשה של אלמנט האדמה בהתאם למעגל הבקרה (KE CYCLE).

2. אלמנט האש – מתאפיין ביציבות
הילד שרק נולד שופע עוצמה אנרגטית המאפשרת לשמור את אלמנט האש השמימי יציב ומוגן. אלמנט האש אחראי על הקשר עם הרמה השמימית, ממנה הוא שואב את התבונה שמאפשרת את התפתחותו וצמיחתו באופן מאוזן ותקין.

3. אלמנט האדמה – חולשה
אלמנט האדמה סובל מחולשה בתקופת הילדות, המתבטאת בכל הרמות – הפיזית, הפיזיולוגית והרגשית.
מבחינה פיזית הילד הוא חלש וחסר אונים, הוא תלוי באימו – בהזנה, בהגנה ובקשר לסביבה. מבחינה פיזיולוגית מערכת העיכול לא מתפקדת בשלב העוברות ולמרות תפקידה המרכזי כאחראית על האנרגיה הרבה הדרושה לצמיחתו של הילד היא מתחזקת ומתבגרת תוך כדי פעולה, ככזאת היא עדינה ונדרש זמן עד שהיא מגיעה להתפתחות מלאה. מבחינה רגשית הילד ניזון מאימו ותלוי בה, בשלבים הראשונים של חייו הוא אפילו לא מזהה את עצמו כנפרד מאימו רגשית ולא פיזית.

4. אלמנט המתכת – חולשה
אלמנט המתכת שייך לציר החיים ביחד עם אלמנט העץ, ציר החיים חלש ביחס לציר היצירה ובילדים הוא משקף את האנרגיות שעוברות תהליך של התפתחות והתבגרות עם חלוף השנים. הריאות הן האיבר האחרון להתפתח מבחינה אנטומית. מערכת החיסון היא חלשה ומתחזקת תוך כדי מאבק, למידה והתנסות. מבחינה רגשית ונפשית  לילד לוקח זמן להבין את הגבולות שלו עצמו, בהתחלה הגבולות הפיזיים, אחר כך הגבולות שלו עצמו ביחס לסביבה. המתכת שתפקידה לאזן את היאנג של העץ מתקשה בתפקידה זה בילדים. אלמנט המתכת אחראי על הקשר עם הסביבה, על היכולת להתגמש ולהתמזג בסביבה. בילדים – השפעות חיצוניות חודרות בקלות יחסית. חיידיקים, ווירוסים, תנאי אקלים וגם השפעות רגשיות חודרות את קו ההגנה הראשון בקלות יחסית.
מערכת החיסון הקשורה לאלמנט המתכת היא זו שתפקידה להדוף פלישה חיצונית, מערכת זו כמו גם מערכת העיכול לא נחוצה בשלב העוברות והיא לומדת ומתפתחת עם הזמן. בחלב האם ישנם מרכיבים פעילים של מערכת החיסון שעוזרים לתינוק להתמודד עם פתוגנים חיצוניים, עזרה זו באה לחפות על חוסר הבגרות והיכולת של מערכת החיסון בשלבי החיים הראשונים.

5. אלמנט המים – חזק ושופע
אלמנט המים הוא חלק מציר היצירה (אש ומים) השופע והיציב בילדים. אלמנט המים משקף את הג'ינג, את הפוטנציאל הרב הטמון בילד ואת התפתחותו העתידה לבוא. הג'ינג נמצא במלוא כוחו והוא מזין את תהליך הצמיחה והגדילה של הילדים. בניגוד למבוגרים שמאגר הג'ינג שלהם מתדלדל ואנרגיית המים שלהם נחלשת בהדרגה, אצל ילדים הג'ינג נמצא במלוא כוחו.

לסיכום:
האלמנטים – אש ומים הקשורים לציר היצירה – יציבים ושופעים. האלמנטים עץ ומתכת השייכים לציר החיים אינם יציבים ונמצאים בתהליך של התפתחות.
אלמנט העץ נוטה לחוסר יציבות ולעודף בגלל היאנג והחום. האלמנטים – אדמה ומתכת סובלים מחולשה. העודף של אלמנט העץ מכתיב חולשה יחסית של אלמנט המתכת בציר החיים. האדמה חלשה בגלל הקשר לאנרגיות הארציות המתפתחות בהדרגה וכן בגלל בקרת יתר של אלמנט העץ.

מבחינה קלינית התמונה מעט שונה מהמודל התאורטי. למרות שה- KID חזק בילדים, טראומות במהלך ההריון והלידה עלולות לפגוע בצ'י של ה- KID ותמונה פתולוגית של חוסר איזון של צ'י ה- KID אינה נדירה בקליניקה.
לעומת זאת צ'י ה- HT כמעט תמיד נמצא שמור ואינו זקוק לאיזון. בעיות שינה שבדרך כלל מאפיינות ילדים ומשוייכות אנרגטית ל- HT, אינן באמת בעיות של שינה אלא בעיות שמפריעות לשינה – כאבי בטן, הוצאת שיניים, שיעול וחולי – כל אלו פוגעים בשינה אך אינם נובעים מחוסר איזון של ה- HT.
חולשת האדמה באה לידי ביטוי בשלל מופעים פיזיולוגים הקשורים ל- SP, למערכת העיכול ולהתבגרותה לאורך חלק נכבד של הילדות.
חולשת המתכת אינה באה לידי ביטוי בסימפטומים הקשורים לריאות או לנשימה אלא יותר למערכת ההגנה הראשונה – LU WEI QI שהיא חלשה ומתבססת תוך כדי התבגרות ולמידה.
ה-  LIV בילדים משקף את העודף בשלל סימפטומים פיזיולוגים, רגשיים ואנרגטיים וחוסר האיזון שלו הוא הציר סביבו נעה מרבית הפתולוגיה בקליניקת ילדים.

 

עריכה והגהה: תמי ברקאי

תמונה: freeimages.com/D. Sharon Pruitt

המחבר:
ארם צייג
מטפל ברפואה סינית עתיקה

Total
0
Shares
כתיבת תגובה
Related Posts