אוקטובר – החודש האחרון של הסתיו

אוקטובר וצ'י קונג
אוקטובר

אוקטובר הוא החודש של אלמנט האדמה.
הוא האח הצעיר, בן הזקונים של הסתיו, הטומן בחובו את התנועה האנרגטית של העונה הבאה, החורף.  18 הימים האחרונים של החודש שייכים לתנועת אלמנט האדמה. האנרגיה של המתכת חוזרת אל המרכז- האדמה, עוברת שינוי, והופכת למים. לכן, חודש אוקטובר לכל אורכו, מתאפיין באיכות של טרנספורמציה-  שינוי, מעבר. באוקטובר, כבשאר חודשי האדמה, יש הזדמנות לשינוי אצל המטופלים.

האיבר – אדון הלב
剝 Bō – התפרצות / התבקעות.
הקסגרמה מספר 23

הטריגרמה התחתונה Kun – המקבל, היין המוחלט. מעל היין המוחלט, הטריגרמה Gen – הר.  ההר על הארץ, סמל ליין, ליציבות. בהקסגרמה קו יאנג אחד מעל חמישה קווי יין, חוסר איזון גדול בין היין ליאנג. לא תיתכן השפעה הדדית, ולכן התוצאה היא הפרדה. תהליך ההתכנסות לעבר תרדמת החורף, לקראת היין המלא. תקופה של אמונה, המתנה, יש לעצור, לחכות כדי למנוע בריחה של הכוחות החיונים . ההקסגרמה מציגה, בין השאר, את יחסי האנרגיות בזמן השקיעה כשאחר הצהריים מתחלף לערב. בחודש אוקטובר, כמו לפנות ערב, היין כמעט והגיע למלאות, הסתיו כמעט מתחלף לחורף.

על האנרגטיקה של החודש
באוקטובור, השנה מתקרבת אל סופה, החודש האחרון של האיסוף. החודש מתאפיין באנרגיה של אלמנט האדמה – השינוי, המעבר מהסתיו לחורף, אל היין המלא. הפעילות היאנגית, שהלכה והצטמצמה בסתיו, מגיעה אל סופה, היצורים נכנסים לחורף. מומלץ לצמצם את הפעילות היאנגית, כדי לא להתעייף. חשוב לנוח, לא לפעול, להמתין, להתייצב ולהיטען. לעתים כוחות היאנג מתנגדים למגמת ההתכנסות, ההתנגדות עלולה ליצור סכסוך פנימי או התפרצות.
יש לחזק את התמציות, Jing, כדי ליצב את הבסיס האנרגטי. מחסור ביאנג ועודף ביין עשוי להפריע לתיפקוד הכבד. לכן, בהתאם לצורך, יש לחזק את הכבד, למלא את הכליות ולחזק את המחמם התחתון. כמו כן יש לחזק את האדמה, הקיבה והטחול, כדי שהאנרגיה הנרכשת תתמוך באנרגית המקור               YUAN QI.
חשוב מאוד להמנע מחשיפה לרוח, שעלולה לפגוע בכבד. יש להקפיד על כיסוי באיזור האגן והגב התחתון, כדי למנוע חדירת קור.

התרגיל המתאים לחודש אוקטובר על פי Liang Jian Zi

בעונה זו מומלץ, לפנות עם הגוף למערב בזמן התרגול. בהתחלה ובסיום של התירגול מומלץ לשבת בנוחות, מספר דקות, להרפות, להתבונן ולחוש בגוף הפיזי, ובתנועת הצ'י שסביבנו ובתוכנו.

בישיבת לוטוס או ברגליים משוכלות. בשאיפה, הידיים עולות, אצבעות הידיים משתלבות זו בזו, כפות הידיים פונות לעבר השמיים, מתיחה עדינה של הגוף מהבסיס כלפי השמיים.  בנשיפה הידיים יורדות, מניחים את גב כף היד על קודקוד הראש(הנקודה הגבוהה ביותר בגוף), מרפקים פתוחים לצדדים. הידיים לוחצות בעדינות על קודקוד הראש, מזמינות ומכוונות את האנרגיה היאנגית ממעמקי הגוף  אל קודקוד הראש.
בתנוחה זו, בנשיפה, הטיה של הגוף ימינה (הצד השמאלי נמתח ברכות ונפתח), בשאיפה, חזרה למרכז. בנשיפה, הטיה של הגוף שמאלה(הצד הימני נמתח ונפתחברכות).  חשוב להקפיד במהלך התרגיל ששני הישבנים יהיו מונחים במלואם על האדמה .

התרגיל מאזן את היין והיאנג בגוף, מווסת את חום הגוף, מוציא עודף חום מהגוף. (חודש של אדון הלב וויסות עדין של המחמם העליון ), פותח ומרחיב את צידי הגוף, מטפל בארבעת בגפיים.

התרגיל לתקופת "הטל הקר"  寒虂 Han Lu)   8/10-22/10)

ישיבה ברגלים משוכלות, כפות הידיים מונחות על הברכיים.
להרפות ולהתבונן בגוף.    בשאיפה, הידיים עולות דרך מרכז הגוף, לאורך מרדיאן העיבור. כפות הידיים פונות כלפי חוץ ולשמיים, דימוי של נבל. המבט פונה למפרק כף יד שמאל,   למרדיאן אדון הלב. מזמינים את הצד השמאלי של הגוף להימתח כלפי מעלה. מבסיס הגוף, מתחתית האגן, היד נזרקת בפתאומיות ובמהירות כלפי מעלה וחוזרת למקומה – כף היד מושטת ופונה לעבר השמיים לכל אורך התרגיל.

שימו לב, מקור התנועה בבסיס הגוף – בתחתית האגן, בפרינאום, ולא בשכמות או במותן!

לחזור על התרגיל 21 פעמים.
בסיום התרגיל, שתי הידיים יורדות לאט דרך מרכז הגוף, כפות הידיים מונחות על הברכיים. הקשבה לתנועה בצד שמאל ובצד ימין של הגוף.
•  בשאיפה, הידיים עולות, דרך מרכז הגוף, כפות הידיים פונות כלפי חוץ ולשמיים, המבט פונה לפרק כף יד ימין.21 פעמים היד הימנית נזרקת בפתאומיות ובמהירות כלפי מעלה מבסיס האגן, וחוזרת למקומה – פונה לעבר השמיים. הידיים יורדות, כפות הידיים מונחות על הברכיים. התבוננות והקשבה לתנועת הצ'י בגוף.
•  בשאיפה, הידיים עולות למעלה, פרושות לשמיים, כמו נבל. הפעם הידיים נזרקות לסירוגין, פעם יד ימין ופעם יד שמאל. התנועה מתחילה בתחתית האגן ויוצרת שחרור והארכה של צידי הגוף. כפות הידיים פתוחות ומושטות לעבר השמיים לכל אורך התרגיל.

תרגיל לטיפול בבעיות של עמוד השידרה ופרקי הידיים.
הוצאת רוח, קור ולחות ממערכת המרדיאנים.  הוצאת רוח מבית החזה, לכאבים בבית החזה.  מתאים במיוחד למצבים של התקעות דם וחוסר מנוחה נפשי.

התרגיל לתקופת "יריות הכפור" 霜降 Shuang Jiang) 23/10-6/11)

ישיבה, ברגליים פשוטות קדימה.
הידיים נמתחות קדימה, אצבעות הידיים אוחזות באצבעות כפות הרגליים. אם אפשר, אצבע אמצעית של כף היד – Pc 9, מונחת על נקודה מספר אחת של מרדיאן הכליות, במרכז כף הרגל.
•  סיבובי קרסולים מלאים, לשני הצדדים. כשכפות הרגליים מתקרבות אל הגוף היידים מובילות את התנועה. כשכפות הרגליים מתרחקות מהגוף, הידיים רפויות וכפות הרגליים מובילות את התנועה.
•  בנשיפה, מושכים באטיות בעזרת הידיים את כפות הרגליים אל הגוף, הרגליים רפויות, ריקות. הראש נרכן לעבר הברכיים. המודעות פונה לחלק האחורי של הרגליים.
בשאיפה, כפות הרגליים מושכות לאט את הידיים, הידיים רפויות, הגב מתישר, הראש עולה     המבט אל השמיים. המודעות פונה לחלק הגוף העליון.

בשני התרגילים חשוב להקפיד על תנועה איטית, בקצב הנשימה, ועל הרפייה של מפרקי הידיים: שורש כף היד, המרפק והכתף. אם אין אפשרות ליישר את הרגליים כשהידיים אוחזות בכפות –  אפשר להשאיר ברכיים מעט כפופות. אפשרות נוספת להעזר בצעיף, להניח את האמצע על כריות כף הרגל, להחזיק, במרחק שווה, משני צידי הצעיף עם כפות הידיים, להרפות את הידיים.

התרגילים מחזקים את הקשר בין הכליות לאש השר, אדון הלב. מווסתים את תנועת הצ'י בין החלק העליון והתחתון של הגוף.
חיזוק המחמם התחתון, הכליות והגב התחתון, יעיל לבעיות זרימה ברגליים.

מצאו פינה נעימה בבית או בטבע, שעה נוחה ביום ותתחילו לתרגל. . .
רצוי בשעות הבוקר ולא על בטן מלאה. כמו כן מומלץ לא להתקלח כמה שעות לאחר התירגול.

המידע מתבסס על סדנאות עם ד"ר זאן מארק איסלה וטניה הרצל אגורסקי.
“"Chinese Healing Arts Internal Kung – Fu”  William R.Berk

הגהה ועריכה: תמי ברקאי

המחברת:
ענבל רז
מטפלת ומורה לרפואה סינית עתיקה וצ'י גונג רפואי
אתר הבית של ענבל

Total
0
Shares
כתיבת תגובה
Related Posts