כנס האגודה לריפוי סיני מסורתי- 2011

סיכום כנס הריון, לידה והנקה
האגודה לריפוי סיני מסורתי

הכנס המקצועי השנתי של האגודה לריפוי סיני מסורתי התקיים בחודש ספטמבר ב"בית ישראל יפה" על גדות הירקון בת"א. מרכז הכנסים שוכן בפינה מקסימה ומטופחת בפארק והיווה רקע לאווירה ששררה בכנס אשר עסק בנושא "הריון לידה והנקה". במשך היום שמענו מגוון רחב של הרצאות אשר עסקו בצד הטיפולי של תקופת חיים עשירה ומגוונת, תקופת ההיריון והלידה. זמן זה בו השינויים העוברים על האם מהירים וקיצוניים ופעמים רבות נדרש טיפול טבעי התומך ביצירה המופלאה של הטבע, יצירת החיים.

הכנס היה מרובה משתתפים, ביניהם סטודנטים, מטפלים בתחילת דרכם, מטפלים וותיקים ומורים והתאפשר מפגש מיוחד בין קולגות.
המרצים, המייצגים גישות מגוונות ברפואה סינית העשירו את הכנס, אשר התקיים הפעם במושב אחד. כנס המתקיים במושב אחד מאפשר לנוכחים ליהנות מכל מגוון הידע מבלי להרגיש שהפסידו חומר מעניין המועבר במושב מקביל.
בחרתי להביא את הדברים שדיברו לליבי:

ראשונת המרצים היתה ענת פלמון, מורה לרפואה סינית אשר דיברה על נס הבריאה ותיארה זאת כך- "…התבוננות על חיי העוברות מאפשרת מרחב להביט בנס הבריאה בשלמותו- מטיפת הטל ועד לבן אנוש, מרחב להביט על מושגים כמו התחלה, שורש, מקור, בסיס, מוצא"… ובדבריה מצאתי התייחסות ליצירתם המופלאה של המרידיאנים המיוחדים לאורך חודשי ההיריון, היוצרים תשתית אנרגטית ל…"אפשור קיימות הגוף"… וכך, בסוף דבריה, גם דיברה על התעלומה ואי הוודאות לגבי מה באמת קורה בזמן זה, עשרת חודשי ההיריון הירחיים. שהרי בסופו של דבר רק מי שנמצא שם, ברחם, יודע, חש, מה קורה שם.

מוטקה אילון, המלמד את תחום הגינקולוגיה במכללת ברושים, דיבר על אסור ומותר בטיפול בנשים הרות. בדבריו ציין את העובדה שבשנים האחרונות גובר הביקוש לרפואה סינית בזמן ההיריון, והדגיש את הצורך במשנה זהירות, בתארו מצבים פתולוגים שונים. מוטקה הביא כדוגמא סיפור מקרה בו פנתה אליו אישה בהריון מתקדם עם תאומים. תינוק אחד במנח ראש ואחיו במצג עכוז ושאלה האם ניתן להשפיע על התאום להתהפך. דילמה כזו מחייבת את המטפל להיות זהיר, להימנע מכל התערבות ולהניח לטבע  או לרפואה המערבית לעשות את עבודתם.

אביב מסינגר, מנהל מרפאת 'בריאת' וראש תחום רפואה סינית באגף הנשים בבית חולים שיבא, הדגיש בתחילת דבריו את 'חשיבותו של הספק', דיבר על בעיות הנפוצות בהריון כמו אוסטאופורוזיס זמני והציג מחקרים שעוסקים בהשפעת טיפולי דיקור יפני וסיני על נשים הרות. בנוסף ההרצאה עסקה בבטיחות טיפולי דיקור בזמן הריון על פי ממצאים מחקריים וניסיון טיפולי שנצבר בבית החולים.

נושא הרצאתה של קרן זליכה, בעלת קליניקה פרטית המתמחה בגינקולוגיה ופוריות, היה הטיפול בהריון בסיכון. קרן, המפרסמת מאמרים מקצועיים בעיתונות הבינלאומית, תיארה מצבים שונים של בעיות פוריות והרצאתה הייתה משופעת בסיפורי מקרה. סיפור מקרה אחד שריגש אותי העלה את האפשרות לקשר בין עיסוק בפעילות בענף ספורט ייחודי בגיל הנעורים, לבעיות פוריות מהן סובלת היום המטופלת.

רן כליף, המטפל ומלמד דיקור יפני, תלמידה של קיקו מצומוטו, העניק לבאי הכנס מהידע שצבר. הוא דיבר על פרוטוקול טיפולי אשר נשים יפניות נעזרות בו במשך מאות שנים. שנים בהן לא היה ידע מערבי אשר יכול היה לצפות בעיות לידה כגון מנח עכוז. במהלך הרצאתו הוא גם שבר כמה מוסכמות העוסקות בנקודות האסורות לדיקור בזמן הריון, כאשר תיאר טיפול תומך בהריון אשר מתבצע מאות שנים ביפן. בטיפול משתמשים בהבערה של מוקסה אורז (בגרגירים קטנים במיוחד – אוקיו) על הנקודות האסורות לטיפול בהריון, SP6 ו- BL67. אותו טיפול מסורתי נועד להכין את האישה ללידה קלה. רן נתן בהרצאתו פרוטוקול טיפול שלם לטיפול באישה ההרה, הכולל הורדת צריכת סוכרים, שמירה על סקרום חם, שימוש במוקסה אורז ודיקור מתוך הידע העצום של הרפואה היפנית ושל רן כליף עצמו.

על מעברים בחיים דיברה ענת ארד, המנהלת האקדמית של התכנית ללימודי רפואה סינית עתיקה בפקולטה לחקלאות ברחובות. היא תיארה בהרצאתה את החיים על פני האדמה כרצף מתמשך של תנועה. הקבוע היחיד הוא השינוי. הרצאתה עסקה ביציבות של אלמנט האדמה אשר מבט מעמיק בו מגלה כי בו זמנית מתקיימים בו כוחות של יציבות אל נוכח שינוי מתמיד.
מדבריה של ענת רשמתי כך: "אישה היא מחזור מהלך והיא מעבר אחד מתמשך, מי זאת העוברת במעבר? האם היא מזדהה אתו? מתי תוכל להוציא את עצמה מהזדהות ולעבור למודעות?"
ענת דיברה גם על כך שלפי הפילוסופיה של הרפואה הסינית מין הילוד נקבע בשלב ההיריון בו נוצר הלב, הוא החודש השלישי, ובכך קשרה את ההחלטה של העובר, באיזה מין להיוולד, ללב.  בהמשך דבריה מצאתי את הפנינה הזו: "הנקה היא מזון שמימי, והיא כלי שבאמצעותו אימא מלמדת את הילד את חוקי השמים והארץ"
עוד דיברה ענת על הצורך לחזק את האדמה, לבחור נקודות דיקור בטיפול בעלות איכות אדמה אשר יעזרו ליולדת להתגבר על מגוון הרגשות שהלידה הקרובה מביאה, ביניהם – פחד, פרידה ממי שהיא הייתה. חיזוק של אדמה יחזק את האלמנטים מתכת ומים ויכין אותה להתמודדות עם המעברים.

אייל שפרינגר חלק מהידע שלו על אורח חיים ותזונה לאחר הלידה, דרכים מסורתיות לטיפול ביולדת. הוא דיבר על הרפואה העממית המשפחתית אשר אינה נחלתם של אנשי המקצוע ודרכי הטיפול שלה מועברות כמסורת שבטית. נשים סיניות נוהגות להתנגד לסמכות רפואית כאשר ההנחיות נוגדות את הידע המסורתי אותו הן מכירות, כך קרה כאשר בבית חולים ליולדות התקינו מזגן והיולדות כולן התנגדו לו ודרשו להפסיק את פעולתו. חשיפה לקור לאחר הלידה היא טאבו ואיסור חמור. כך חוקי המסורת קובעים הימנעות מרוח וקור, רחצה אך ורק במים רתוחים, איסור על קיום יחסים, איסור על הדלקת קטורת וכניסה למקדשים, אכילה יומיומית של תרנגולת שחורת עצם תעשה נפלאות בשמירה על דם ותמציות, ותחזק את הצ'י. עצה נוספת מתחום הרפואה המסורתית הייתה להוסיף לתזונתם של האם והאב גרגרים של שיח אברהם אשר במקביל ישקמו את הרחם של האישה ויגבילו את אונו המיני של האב- בזמן אותו חודש הנדרש לשיקום וחיזוק האם היולדת, לפני שתוכל לחזור לפעילות בעבודת השדה.

לקראת סוף הכנס הקשבתי להרצאתה של קרן סלע. עוד בהפסקה פגשתי בה והבנתי שהיא רבת פעלים, שהיא מרכזת את היחידה לרפואה משלימה במכון לחקר הפריון באיכילוב, מלמדת התמחות בגניקולוגיה, מטפלת בקליניקה פרטית וגם שותפה בכתיבת המדריך לגניקולוגיה.
קרן דיברה על תקופת משכב הלידה הנמשכת שישה שבועות ובה יהיו דימומים, כיווצים רחמיים, אי נוחות בפרינאום, כאבים, קשיי הנקה ועוד. תקופה זו אינה זוכה לתשומת לב טיפולית מספקת במסגרות שאינן מסורתיות.
קרן הביאה דוגמאות לצורך בטיפול המוזכרות בפרק 21 של zhang zhong jing על תקופת משכב הלידה, ושמה דגש על שאלות מסורתיות שיש לשאול את היולדת: "האם יש כאבים באזור הבטן התחתונה ומה מאפיין אותם? האם היציאות תקינות? האם כמות החלב מספקת?
מקורן של בעיות לאחר הלידה היא ריקנות של הדם ושל נוזלי הגוף ויתכנו אף סטגנציה של דם או פלישה של פתוגנים עקב החולשה. הפגיעה אז תהיה במסלולים Chong ו – Ren .
פורמולת הצמחים עליה המליצה קרן הייתה gui zhi tang – אותה כינתה "הפורמולה הראשונה תחת השמים".

מרצה נוסף היה דרור אומר מוהדב, מרצה במכללת תמורות, המלמד התמחות בגינקולוגיה וגסטרואנטרולוגיה אשר דיבר על צמחי מרפא המתאימים לטיפול בהריון, לידה והנקה.

היה שווה לחכות עד הסוף לסוכריה – נירה רבינוביץ העניקה לנו,שיעור צ'י קונג, שהיה מופע של אמנות המשלבת מחול של צ'י ושל אלמנטים עם אומנות הבמה הייחודית לנירה.
נירה, מייסדת ומנהלת מגמת צ'י קונג טיפולי בקמפוס ברושים, אשר כשחקנית וכזמרת פיתחה דרך הוראה מיוחדת ועסיסית ההופכת כל תרגול לחוויה. אותו תרגול צ'י קונג, סיזיפי לפעמים, הופך בהנחייתה לחוויה מדהימה, בה אפשר לחוש את טעמיו ומשמעויותיו של הצ'י הלכה למעשה.
בתרגול על גדות הירקון, על האדמה, הנחתה נירה סידרת תרגילים לחיזוק אלמנט האדמה ומיועדים לנשים כהכנה ללידה, המאפשרים הכנת הגוף כולו לתהליך הריון, לידה והנקה.
אני מביאה מדבריה של נירה: "האדמה היא החיבור שלנו אל העולם בו אנו חיים והיקום כולו, האדמה משמשת כמרכז ומקור לתמציות המזינות ומפתחות את שאר האלמנטים, לכל אלמנט יחסי גומלין עם אמא אדמה. עצם קיומנו ומהותנו תלוי במיקומנו על האדמה הנותנת איכות של יציבות, קרקוע ובסיס. האדמה סובבת סביב צירה, החיים הם בשליטתה, והיא מאפשרת לנו כוחות פיזיים, פסיכולוגיים ורוחניים. כשהאדמה חזקה גובר האמון, גוברת תחושת התמיכה, הביטחון והשייכות"

לסיכום, ברצוני להביע את תודתי למארגני הכנס, חברי האגודה לרפוי סיני מסורתי, על יום מעשיר ומרענן.

עריכה והגהה: תמי ברקאי

המחברת:
רויטל כרם
מטפלת ברפואה סינית
לבלוג של רויטל

Total
0
Shares
2 comments
  1. רויטל – לגבי השימוש בשיח אברהם כתבת: "להגביל את אונו המיני של האב" – זה באמת להגביל או להגביר..?
    אחלה סקירה חוץ מזה… תודה רבה.

  2. היי רואי. שיח אברהם, הנקרא גם שיח האשה, מטפל בחוסר באסטרוגן. הוא אינו מכיל אסטרוגן אך מהדהד כאסטרוגן בגוף. והשפעתו מופלאה על גלי חום, כל תופעות גיל המעבר, בעיות מחזור, חוסר חשק מיני אצל נשים ועוד. אפשר לקחת אותו גם בצורה של הצמח הטיבעי ארבעה גרגרים קטנטנים מיובשים פעם או פעמים ביום. יש גם כמוסות. אני נותנת אותו למטופלות הסובלות מתופעות של גיל המעבר אשר אינן רוצות בטיפול צימחי יקר והתוצאות מעולות. מהסיבות הנל הוא אכן מגביל את האון המיני של הגבר. על גברים פעולתו הפוכה. ניתן להשיג את הגרגרים שלו בחוות התבלינים. אני שמחה שניהנית מקריאת הסקירה.

כתיבת תגובה
Related Posts