ספטמבר- החודש האמצעי של הסתיו

ספטמבר- החודש האמצעי של הסתיו

ספטמבר
חודש ספטמבר הוא הבן האמצעי של הסתיו ומבטא בגרות, בשלות והשלמה.
החודש שנושא את שוויון היום והלילה הסתוי. הצ'י היחודי לסתיו מתבטא במלואו.

האיבר- כליות.
Guan –  התפיסה של הבלתי נראה, התבוננות, הרהור.

הקסגרמה מס' 20

 

 

הטריגרמה התחתונה Kun – ארץ, היין המוחלט, המקבל. מעליה הטריגרמה Sun – הרוח, העדין. הרוח נושבת, חודרת לכל פינה ומעוררת את הארץ. כך החכם תמיד בתנועה, מעמיק ומתבונן, "תופס את הבלתי נראה", פועל על פי חוקי הטבע העליונים, ומשפיע על כל מה שנקרה בדרכו.
ההקסגרמה מבטאת את הרעיון של התפשטות מתוך מרכז. כרוחו של הקיסר, ביתו היה מרכזה של סין. בכל עונה שכן באגף המתאים, ובשמונה עשרה הימים האחרונים התגורר במרכז הארמון. כדי להרמן ולקשר בין התנועה בשמיים לתנועת האדמה.

האנרגטיקה של החודש:
בחודש ספטמבר הצ'י ממשיך בתהליך ההתכנסות פנימה, לעבר היין. הגוף הולך ונסגר להשפעות מהעולם החיצון.
כוחות היאנג, האור, הולכים ונסוגים. כוחות היין, האופל, הולכים וגדלים. הדברים הגיעו לנקודת השלמה, היצורים הזדקנו, השלימו את המעגל והגיעו לשובע. בתקופה זו, בסין העתיקה, כיבדו את האבות הקדמונים.
אנרגית המתכת והריאות בשפע. אנרגית הלב חלשה, ולכן חשוב לחזק את הדם.

התרגילים המתאימים לחודש ספטמבר על פי Liang Jian Zi
בסתיו מומלץ לפנות עם הגוף למערב בזמן התרגול. בהתחלה ובסיום של התירגול מומלץ לשבת בנוחות מספר דקות להרפות, להקשיב, לחוש את הגוף הפיזי, את תנועת הצ'י בגוף ואת הצ'י שסביבנו.

ישיבה, ברגליים פשוטות קדימה, כפות הידיים מונחות על הברכיים.
בשאיפה, הידיים מתרוממות, מתישרות ברכות קדימה, במקביל לרגלים, איגרוף עדין של כפות הידיים (בוהן בתוך האגרוף יוצרת לחץ קל על 8 Ht). עצירת נשימה, ובמהלכה, עיסוי לאורך הטיביה עם האגרופים, בעיקר באיזור של נקודות ST36  ו- GB34 .
בנשיפה, האגרופים נפתחים ומניחים את כפות הידיים לאט על הברכיים.

מומלץ לחזור על התרגיל עשר פעמים.
לאחר התרגיל יש לנקוש בשיניים שלושים ושש פעמים.
התרגיל פותח את זרימת הצ'י בריאות ומסלק צ'י מזיק מבית השחי.

תרגיל בדמיון מודרך:
בישיבה נוחה, מניחים את כפות הידיים על האיזור של  Cv5- "שער האבן".
בשאיפה, מזמינים את הנשימה לרדת אל הבטן התחתונה.
מדמיינים, שהאגן וה –  Dantien מתרככים ומתמלאים בצ'י.
מומלץ לתרגל כחמש דקות לפחות.
תרגיל להפנמה והכוונה של הצ'י פנימה, לחיזוק התנועה המתכנסת של המתכת והסתיו.

התרגיל לתקופת "הטל הלבן"    白虂 BAI LU    9/9 – 22/9
ישיבה, ברגליים משוכלות וגב זקוף.
כפות הידיים מונחות על הברכיים, לוחצות בעדינות על הברכיים.
תוך כדי נשיפה, הפנייה איטית ורכה של הצוואר והראש שמאלה, העיניים מובילות את התנועה. בשאיפה, חזרה איטית למרכז. נשיפה, הצוואר והראש פונים במתינות ימינה. שאיפה, חזרה למרכז.

התנועה ימינה שמאלה ולמרכז אופקית, המתיחה לצדדים עדינה.
לסיום התרגיל סיבובי ראש מלאים באיטיות רבה.

מומלץ לחזור על התרגיל 15 פעמים לכל צד.

התרגיל פותח את הזרימה במרדיאן הכליות. למרידיאן יש סעיף שמגיע לצוואר, ל-Cv23.
התרגיל משחרר את זרימת הצ'י בעורף ובגב העליון. תומך בזרימת האנרגיה למטה, לעבר האגן. מחזק את המחמם התחתון והכליות.

התרגיל לתקופת "השויון הסתוי"   秋分 QIU FEN   23/9- 8/10
ישיבה, ברגליים משוכלות.
בשאיפה, הידיים עולות, אצבעות כפות הידיים משתלבות זו בזו,  כפות הידיים פונות לעבר השמיים, מתיחה. כפות הידיים יורדות, מונחות על העורף. המרפקים פרושים לצדדים.
נשיפה, הטיית הגוף שמאלה, המרפק השמאלי שואף לגעת באדמה. בשאיפה חזרה למרכז.
נשיפה, הטיית הגוף ימינה, המרפק הימני לכיוון האדמה. בשאיפה, עליה למרכז.
לסיום, ניתן לשפשף את העורף עם שתי הידיים מעלה מטה ולצדדים, הורדת הידיים לברכיים.

לאורך התרגיל, הגוף והראש פונים לחזית, ושני הישבניים מונחים על האדמה.
מומלץ לחזור על התרגיל 15 פעמים לכל צד.
התרגיל פותח את צידי הגוף. לבעיות ראומטיות בצלעות, מותניים, ירכיים, ברכיים וקרסולים.
מאזן את המים בגוף, לכל סוגי הבצקות, לעצירה במתן שתן עקב בעיה בכליות.
יעיל לנפיחות ורעשים בבטן.

מצאו פינה נעימה בבית או בטבע, שעה נוחה ביום ותתחילו לתרגל…
רצוי בשעות הבוקר ולא על בטן מלאה. כמו כן רצוי לא להתקלח כמה שעות לאחר התירגול.

המידע מתבסס על סדנאות עם ד"ר זאן מארק איסלה וטניה הרצל אגורסקי.
Chinese Healing Arts Internal Kung-Fu by William R.Berk

תמונה: freeimages.com/Carson McNeal

המחברת:
ענבל רז
מטפלת ומורה לרפואה סינית עתיקה וצ'י גונג רפואי
אתר הבית של ענבל

תגובות