לימודים עם ד"ר ימאמוטו

ללמוד ישירות מהמאסטר- סיכום סדנא ומסע

בשנה אחרונה אנו רואים עלייה במספר המטפלים שמתעניינים בדיקור קרקפת בשיטת  YNSA.
אני מטפל בשיטה זו מספר שנים ואף יצא לי להיות אסיסטנט של מורי לשיטה גיל קוטלר, במספר קורסים שהועברו על ידו מטעם מרכז פנימה. גיל קוטלר המליץ לי מאוד ללכת ללמוד ישירות מדר' טושיקטסו ימאמוטו עצמו, דבר שקסם לי מאוד ואכן נסעתי ללמוד מהמאסטר עצמו. כשהגעתי התפעלתי מן העובדה שד"ר טישיקטסו ימאמוטו נושק לגיל 82 ועדיין ממשיך לפתח, לתמצת, ולמצוא תגליות חדשות על שיטתו.

ההכנות לפני
תהליך ההרשמה היה פשוט:
שלחתי מייל להלן ימאמוטו, אשתו של ד"ר ימאמוטו, שמרכזת את הסמינרים. לאחר חודשיים הגיע בדואר מידע על הסמינרים השנתיים ביפן ובאירופה, ערכת הרשמה שכללה מידע על המלונות במיזאקי וטופס הרשמה שכלל בחירת מלון לפי רצוני, כך שהם יוכלו לעשות לי את ההזמנה של המלון. כמו כן צוינה השעה והתאריך שבו יגיע עובד המשרד שלהם לאסוף אותי מהמלון כדי להגיע לארוחת ערב לילה לפני תחילת הסמינר. כל התהליך היה יעיל וברור כצפוי מהיפנים. כל מה שנשאר לי לעשות זה להגיע וללמוד ללא שום דאגות מיותרות.

חודשיים לפני שטסתי פקדה את יפן רעידת האדמה, לאחר התלבטות החלטתי לטוס בכל זאת, כיוון ומיזאקי, העיר בה מתקיים הסמינר, מרוחקת מאוד מאזור האסון. עניין זה יצא לטובתי- במקום 20 תלמידים בסמינר היינו 4 תלמידים, כך שזכינו ליחס אישי ועל כל שאלותינו קיבלנו תשובות ואף הדגמות על מטופלים או על עצמנו.

ברוכים הבאים למיזאקי
למיזאקי הגעתי יומיים לפני הסמינר. מיזאקי היא עיר קטנה בדרום יפן ובה כ-350,000 תושבים, הקליניקה והמקום בו התנהל הסמינר היה בפרבר בשם אושימה, עיירת תיירות קטנה ליד הים כ- 10 דקות דרומית למיזאקי.

ערב לפני תחילת הסמינר באו לאסוף אותנו בדיוק בשש וחצי לארוחת ערב חגיגת בביתו של ימאמוטו. הדיוק הזה של היפנים הוא מטורף, זמן זה זמן. אין פלא שהצליחו לכבוש את כל הפסיפיק. הדוגמא הטובה ביותר לדייקנות הזאת היא מערכת הרכבות שלהם- אם עלית על רכבת והיא לא יצאה בזמן, כנראה שאתה על הרכבת הלא נכונה. הרחובות נקיים להפליא כך שאפשר ממש לאכול מהרצפה.

ד"ר ימאמוטו
ממספר המילים שהחלפנו באותו ערב, התרשמתי שדר' ימאמוטו הינו אדם צנוע ביותר שרק רוצה שהשיטה שלו תופץ בעולם כדי שיותר אנשים יוכלו להיחשף אליה ולהקל על כאבם. כאשר הוא שאל אותי איך אני מכיר את השיטה וסיפרתי שלמדתי אותה בארץ אצל גיל קוטלר, הוא שמח לשמוע שיש מי שמעביר את הידע הלאה. גם במהלך הסמינר התחושה הזאת התחזקה שהוא באמת מאמין שהידע אינו רק שלו אלא של כולם, בלי אגו, מאסטר אמיתי!

למחרת בבוקר הסמינר החל, ומרגע זה והלאה פרט לשינה, היינו צמודים לד"ר ימאמוטו. כל בוקר אספו אותנו ובערב לאחר ארוחת ערב החזירו אותנו למלון.
הסמינר היה בנוי בעיקר מכך שלווינו את ד"ר ימאמוטו בעבודתו בבית החולים ובקליניקה בהם הוא מטפל, בנוסף היו מספר מפגשים ללמידה ותרגול.

ביום הראשון סיפר ד"ר ימאמוטו על עצמו וכיצד הגיע לשיטה.
הוא למד רפואה ביפן ולאחר לימודיו נסע לארה"ב להתמחות בכירורגיה והרדמה. לאחר ההתמחות בארה"ב הוא נסע לגרמניה להתמחות בגינקולוגיה. לאחר מספר שנים הוא חזר ליפן והתחיל לטפל בחדר צדדי בבית אחותו.
בתקופה מסוימת בחייו הוא למד רפואה סינית והתעניין בדיקור. הגילוי של השיטה התרחש בטעות, כאשר באחד הימים הגיע לקליניקה אדם שהיה לו קושי להרים את הזרוע, ימאמוטו חיפש את נקודות הדיקור בקרקפת ע"פ הדיקור הסיני ובמקרה נגע באזור אחר. המטופל הרים מיד את ידו ללא קושי. מרגע זה הוא התחיל לחפש עוד ועוד נקודות וכך השיטה הלכה והתפתחה.

אחד הדברים המרשימים ביותר באישיותו, שהוא תמיד חיפש והעמיק את הידע שלו בכל תחום וחיפש דרכים להגיע למה שהוא רוצה. דוגמא טובה לחוש היצירתיות והתושייה שלו היא כאשר היה תלמיד לרפואה ביפן. אביו חלה ולא התאפשר לו לשלם את דמי הלימוד של בנו. בעקבות המצב פנה ימאמוטו למכולת הקרובה והציע להם למכור גלידות על אופניים, כמו אוטו גלידה, בעל החנות הסכים, הוא לקח ארגז קלקר גדול, קשר אותו לאופניים ויצא למכור גלידות, וכך שילם את שכר הלימוד שלו. לימאמוטו סיפורים רבים בסגנון הזה, דבר המראה על יכולת היצירה והתושייה של איש זה.

מתחילים ללמוד
לאחר שיחת הפתיחה הוא לימד אותנו את אבחנת הצוואר ואת נקודות הבסיס.
ללמוד ישירות מממציא השיטה מהווה יתרון גדול בכך שהחומר מועבר בצורה מדויקת מאוד. יחד עם זאת, אם מכירים את השיטה מבעוד מועד, ההתמצאות בחומר היא מהירה ועניינית יותר. לכיתת הלימוד חזרנו רק לאחר יומיים, מאחר וכאמור- רוב הלמידה נעשתה בקליניקה ובבית החולים.

את הבוקר היינו מעבירים בצפייה קלינית בבית החולים שהקים, שנמצא שעת נסיעה מאושימה, לאורך החוף. שם ראינו כ- 35 מטופלים ולאחר מכן חוזרים לקליניקה. הקליניקה היא 2 קומות: בקומה העליונה נמצא אולם הלימודים בגודל של כ- 30 מ"ר, ולמטה חדר הטיפולים, בריכת הידרותרפיה, מכון פיזיותרפיה קטן וחדר המתנה גדול.

ד"ר ימאמוטו יושב באמצע חדר הטיפולים והמטופלים יושבים לצידו. הוא מבצע את הדיקור והם עוברים לחדר ההמתנה. לאחר כ- 40 דקות האחיות מוציאות את המחטים מהמטופלים. הטיפול תמיד נעשה עם חיוך וצחוק והמטופלים החדשים תמיד מתפלאים איך במחט אחת, או מספר מחטים, הכאבים נעלמים או פוחתים בצורה משמעותית.

בקליניקה הוא רואה כ- 30 מטופלים נוספים, ולחלקם הוא אומר שהוא לא חושב שיצליח לעזור אך תמיד מנסה לעזור ותמיד מחפש נקודה חדשה שאולי תסייע. כאשר שואלים אותו על זה, הוא תמיד צוחק  ואומר שאם לא היה מנסה לפתח את השיטה כל הזמן, הוא היה משתעמם ומפסיק לטפל בשיטה.

כל ערב בסיום יום העבודה היינו נוסעים למסעדה לארוחת ערב וכמו שאומרים "נכנס יין יוצא סוד". ארוחות אלו היו מלוות ביין ובירה ואז מתגלים צדדים נוספים של ד"ר ימאמוטו וסיפורים מרתקים נשמעים מפיו כמו על תחילת דרכו, על החזון שלו לפתח בית ספר בינלאומי לדיקור, שכמעט יצא לפועל בשטח שרכש אך נדחה בגלל עניינים פוליטיים,  על סיני אחד שביקש ממנו לבוא לסין ללמד אותו את השיטה ולאחר מכן סיפר שהוא המציא את השיטה, על כך שרק עכשיו לאחר 40 שנה מתחילים לזמן אותו ביפן לתת הרצאות וסמינרים.

ד"ר ימאמוטו  הקים בית אבות סעודי. בבית האבות הוא מטפל בקשישים ומביא את חלקם ממצב של אי שליטה בסוגרים למצב של שליטה מלאה. באותו מתחם הוא הקים את הקליניקה שלו. בנוסף, הקים בית חולים לכל דבר אך בתוספת שימוש בדיקור בכל המחלקות. בבית החולים עובדת בתו, שהיא רופאה, וגיסו שהוא מדקר.

סיכום
כאמור, ד"ר ימאמוטו מתקרב לגיל 82 ועדיין עובד במרץ כמו מטפל בתחילת דרכו.
הוא תמיד נראה שמח בחלקו ושמח לתת ולאפשר לשיטה אותה גילה לעבור הלאה ע"י תלמידיו. היום יש מספר מקומות בארץ המלמדים את השיטה, רובם הם תלמידים של ימאמוטו עצמו.

אם תבחרו ללמוד מד"ר ימאמוטו, תזכו להכיר אדם מקסים וצנוע שהגשים את עצמו ואת חזונו, דבר המעורר השראה רבה.

המחבר:
דיוויד בומזון
מטפל ברפואה סינית, בדיקור קרקפת YNSA
מנהל מרכז פנימה
davidbomzon@gmail.com

Total
0
Shares
2 comments
  1. תודה דיוויד , כיף לשמוע. היצירתיות והחוויה הם נשמת אפה של רפואה אמיתית.

כתיבת תגובה
Related Posts