הפרקטיקה שבאבחנת הדופק המדויקת

אבחנת הדופק וחשיבותה בקליניקה
הדופק

איך ניתן לקבוע עד כמה האנרגיה היא זו המעורבת במחלה ממנה סובל המטופל? האם המחלה דווקא קשורה לתמציות, למרות שהאדם נראה חזק? או אולי כל הבעיה נובעת מהפרעה ברמת הרוח?
כמטפלים אנו נתקלים במטופלים רבים המציגים לנו בעיות וסימפטומים דומים, אולם אופן הטיפול והשפעתו על המטופל משתנה ממטופל למטופל.
סיבה אחת לכך, היא שכל מטופל הוא שונה, יש לו אנרגיות מסוימות בולטות יותר ואחרות חלשות, ולכן הטיפול פונה לא אל הבעיה עצמה, אלא יותר אל המטופל הספציפי ולחוסר האיזון שלו.
סיבה נוספת היא, שלעיתים תכופות ביותר, אותה בעיה וסימפטום, פיסי, רגשי או רוחני, נובע ממקום שונה באדם, ומקורו ברמה אנרגטית שונה.

רוח, אנרגיה תמציות Shen, Qi, Jing
שלושת האוצרות הבונים ומרכיבים את האדם הם בעלי זיקה צמודה זה לזה, ויוצרים בינם לבין עצמם רשת מורכבת של יחסי תמיכה , בנייה ויצירה.
התמציות מהוות חלק עיקרי ביצירת האנרגיה – צ'י, ואילו האנרגיה היא זה המניעה את הרוח ע"י הנעת הדם, והרוח היא זו "המפקדת" על האנרגיה. התמציות מאפשרות לרוח מקום להשתכן בו ולהביע את נוכחותו, ואילו הרוח מפיחה חיים בתמציות. האנרגיה חשובה ביותר לשמירה על התמציות.
כך שכל שלושת האוצרות, תלויים זה בזה בכל רובד ומימד בתהליך חיינו.
בעיה באחד מהם, תוביל בהכרח לבעיה בשניים האחרים.
לכן, סימפטומים מסוימים, כאלו שנראים לכאורה, כסימפטומים ברורים של בעיה כלשהי ברמת האנרגיה (לדוגמא), יכולים ,למעשה, להיות תוצאה של בעיה ברמת הרוח או התמציות.

מטפל שיעבוד ברמת האנרגיה – צ'י, במקרה הנ"ל,  יגיע להתקדמות מסוימת, אך יתקשה להגיע לתוצאות מקסימליות.
אל- ווסת, יכולה להגיע מבעיה ברמת הצ'י (חוסר זרימה ותקיעות), יכולה להגיע מבעיה ברמת התמציות (התרוקנות מאגרי ה- Jing) או יכולה לנבוע מבעיה ברמת הרוח Shen (לאחר שוק אמוציונאלי קשה). לעיתים האבחנה מאיזו רמה נובעת הבעיה היא קשה ומבלבלת ביותר, ולשם כך עלינו להיות בעלי ידע מדויק באבחנת הדופק.

דיוק בדופק
אם כך, איך יודעים? איך ניתן לדעת שתלונה מסוימת המציגה תמונה של חוסר איזון ברמת הרוח, אנרגיה או תמציות , היא אכן בעיה ברמה זו?
כאן, מגיעה לטובתנו אבחנת הדופק.
באבחנת דופק מדויקת וממוקדת, ניתן לזהות בצורה ברורה, באיזו רמה נמצא חוסר האיזון החמור ביותר.
על ידי מיקוד אבחנת הדופק, אם ע"י מיקום האצבעות, אם ע"י תנועה קלה ,דקה ומכוונת של האצבעות על הדופק, אם על ידי מתן דגשים שונים ומיקוד ההקשבה לדופק דרך האצבעות, ניתן להרגיש ולדעת האם זוהי הרוח, האנרגיה או התמציות שזקוקים ביותר לדגש בטיפול, ובעצם להבין באיזו רמה מתוך שלושת הרמות (שלושת האוצרות) נמצאת המחלה/בעיה.
לעיתים מתברר, כי בעיה שנראית קשורה להפרעה ברוח, היא למעשה בעיה הקשורה לחוסר בתמציות, או בעיה הנראית כקשורה לחולשת אנרגיה היא למעשה בעיה בהתבטאות הנכונה של הרוח.
על ידי אבחנת דופק מדויקת,  ניתן לזהות זאת ולהתאים טיפול ברמה המתאימה והנכונה. ברמה הפרקטית אבחנת דופק נכונה תוביל לטיפול נכון יותר, ולתוצאות מהירות יותר עד מפתיעות בטיפול.
המיקוד, הדיוק וההקשבה לדבר הנכון בדופק, מאפשרים למטפל ליעל את הטיפול, ולהפוך טיפול טוב לטיפול מדויק, יעיל, קצר ומצוין, וזאת  רק על ידי היכולת למקד את העבודה הטיפולית ברמה המתאימה שממנה נבעה התלונה מלכתחילה, רמת הרוח, האנרגיה או התמציות.
אבחנת הדופק תוביל את המטפל לטיפול ברמה הנכונה.

סיפור מקרה
נורית, אשה בשנות ה- 40 לחייה, הגיעה אליי לקליניקה, עם סיפור שכזה: לפני כחודשיים היתה מעורבת בתאונת דרכים בה שברה את עצם הבריח (קלוויקולה).
לאחר חודשיים, העצם לא התאחתה, והרופא האורטופד, אמר לה, כי אם העצם לא תתאחה תוך חודש, היא תצטרך לעבור ניתוח אורטופדי המערב שימוש בברגים, ניסורים וכו'.
כמובן שנורית מאוד רצתה להימנע מניתוח זה, שעלול גם לגרום להגבלה רצינית ביותר ביכולת השימוש שלה ביד.
בהסתכלות, נראה בבירור מקום השבר כבליטה גדולה במקום בו העצם היתה צריכה להיות חלקה, והמקום היה רגיש ביותר למגע.
לכאורה, חוסר בגדילת העצם, כפי שקרה לנורית, והתעכבות באיחוי העצם השבורה קשורה לבעיה ברמת התמציות, התמצית מרכיבה ובונה את העצם.
אך לא היה נראה כי לנורית יש בעיה ברמת התמציות, היא צעירה, ילדה רק פעם אחת, המחזור החודשי מגיעה בקביעות ובצורה מסודרת, שערה נראה חיוני ושינייה בריאות, שמיעתה טובה ויכולת הזיכרון, למידה וריכוז שלה הם מעל הממוצע.

 

אם כך, האם עלי בכל זאת לחזק את הכליות והתמציות כדי לחזק את בניית העצם?
באבחנת דופק, לא מצאתי בעיה ומחסור בתמציות, אך כן מצאתי חוסר איזון בולט ברמת הרוח.
הדופק המאפיין את הרוח, לא היה חיוני דיו, והיה עמוק ומכווץ. הסקתי מכך, שהרוח לא מאוזנת ולא "מחייה" את התמציות, ומכאן העיכוב בהתאחות השבר ובבניית העצם.
לכן עיקר עבודתי התמקד באיזון מחדש של התבטאות הרוח בגוף.
עם הטיפולים ותוך כדי שאנו מעמיקים יותר ויותר בשיחות במהלך הטיפול, התברר לי כי זמן לא רב לפני התאונה, נפרדה נורית מבן זוגה בשנים האחרונות, להם יש גם ילדה משותפת, היא נאלצה לעזוב את דירתה (שהיתה שלו) עם ביתה ולחזור להוריה, כאשר היא חולקת חדר ומיטה זוגית עם ביתה בת ה- 7.
תוך כדי הטיפולים, שהתמקדו בעיקר ברמת הרוח, היו הרבה התפרצויות בכי (לדבריה , כבר הרבה זמן לא איפשרה לעצמה לבכות), והרבה החצנה של הרגשות אותם "סחבה" לבדה בתקופה האחרונה.
יחד אם כך, ניתן היה ממש לראות בעין, איך העצם מתחברת במהירות כמעט בלתי נתפסת. לאחר כחודש בביקור אצל האורטופד ולאחר צילום, הופתענו כולנו לראות, כי מה שלא קרה במשך חודשיים, קרה באופן מלא תוך חודש, והשבר התאחה בצורה מושלמת.

אך כאן נולדה בעיה חדשה, בשל הזמן הרב בו העצם לא התאחתה והכאב שליווה כל תנועה, סבלה נורית מ"כתף קפואה" חמורה. האורטופד המומחה שלח אותה לפיזיותרפיה ואמר לה, כי אם תקפיד בטיפול הפיזיותרפי, תוך פחות משנה (!) תוכל לחזור לטווח תנועה כמעט מלא.
נורית חזרה אליי לקליניקה בוכיה, באבחנת הדופק ראיתי כי ברמת הרוח עדיין יש בעיה, הדופק הראה פחד ברמת הרוח. הכתף הקפואה לא נבעה במקרה זה באופן ישיר מתקיעות ברמת זרימת האנרגיה והדם כתף, אלא ברוח מפוחדת ותקועה שלא "מצווה" על האנרגיה לזרום. חוסר היכולת להזיז את הכתף גורמת לכך שהנקודה הראשונה על מרידיאן הלב HT-1, חבויה, מוסתרת ושמורה, אופייני ביותר למצב של פחד ברמת הרוח.
אמרתי לנורית, כי לפי דעתי תוך חודשיים היא חוזרת לטווח תנועה כמעט מושלם, ושוב התרכזתי בטיפול ברמת הרוח.
נורית חזרה לתפקוד נורמלי עם הכתף, ושבה להתאמן ביוגה לאחר כחמישה שבועות.
היא שיפצה דירה חדשה, יצרה קשרים בריאים עם בן זוגה לשעבר ועברה לגור בדירה משלה עם ביתה הקטנה.

סוף טוב הכל טוב
סיפור מקרה זה, מראה כי למרות שבעיה יכולה להיראות לכאורה כבעיה הקשורה לרמה מסוימת: רמת הרוח, רמת האנרגיה או רמת התמציות, ולמרות שעל פי ספרי הלימוד הבעיה מיוחסת לרמה כלשהי מהנ"ל. רק אבחנת דופק מדויקת תוכל לכוון את המטפל להבנה באיזו רמה נמצא חוסר האיזון ולכן באיזה רמה עליו לטפל כדי להשיג את התוצאות הטובות ביותר.

תמונה: freeimages.com/Istvan Benedek

המחבר:
שחף ואליס
מרצה ומטפל ברפואה סינית קלאסית
shahaful@gmail.com

Total
0
Shares
4 comments
  1. תודה יוסף
    שמח לקבל תגובה כה מפרגנת.
    אכן היה מקרה משמח, מוצלח ומעורר השראה.
    לכן אני כה אוהב את הדיוק והדקויות שבדופק.

    תודה
    שחף

  2. הפרגון מגיע לך ביושר.
    אני לוקח ממך כמטפל וגם מאישיותך השראה עד היום.
    תודה !
    🙂

כתיבת תגובה
Related Posts