סיפורי קיץ

תזונת קיץ מאוזנת
קיץ

הכלבה ואני לא מרגישות טוב.
יש משהו כל כך מרגיז בלהיות חולה בקיץ, תחושה שהגוף בוגד. בשנים האחרונות אני מבינה שהקיץ שתמיד אהבתי כ"כ הוא עונה לא פשוטה.
החום מתיש ומעייף, העיכול רגיש והרבה יותר קל להתקרר.

להתמודד עם הקיץ
הכתבים הסינים מדברים על הקיץ כזמן של שפע המופץ לכל עבר, זמן בו אנרגית היאנג, שהיא אנרגית החיים והחום מגיעה לשיא.
אם כך גם הבריאות אמורה להיות עכשיו בשיאה לא?
החכמים הסינים תארו את עונות השנה והסבירו כיצד ראוי לאדם החכם לנהוג בכל עונה על מנת לשמור על בריאותו, וכן ממה עלול לסבול אם לא ינהג כך. תוצאותיה של התנהגות לא תואמת עלולות להופיע כבר באותה עונה או בזו שתבוא אחריה.
יחד עם המנעות מחשיפת יתר לשמש ולחום שמתישים את הצ'י ומכלים את היין והנוזלים, הם הדגישו את חשיבות יצירת הקשר והמגע המאוזנים עם החום.
שהוא "היאנג הגדול" המזין את כל מערכות הגוף והאיברים הפנימיים ובכך מאפשר חיים.

בכל זאת נורא חם, מה עושים? שפע של נוזלים בצורת מרקים בבישול קל, חליטות מרעננות (יסמין, תה ירוק, לימונית, מליסה, קמומיל, שיבה), שימוש רב ומגוון בשפע הירקות הססגוניים העומד לרשותנו בעונה זו יקלו בצורה מתונה ומאוזנת על החום וירוו בנוזלים חיוניים.
מי שישכיל לנהוג באיזון בקיץ יוכל להימנע מהאויב השקט והערמומי של עונה זו שהוא דווקא –הקור.
בחורף גופנו נערך מבעוד מועד לטמפרטורות הקרות ומשאיר את הנקבוביות סגורות ואת האנרגיה בפנים. לעומת זאת בקיץ כל האנרגיה נמצאת בחוץ על פני השטח ולכן הקור יכול להתגנב באין מפריע דרך הנקבוביות הפתוחות והמיוזעות לרווחה.
הקור הזה מגיע בעיקר ממה שהסינים היו ודאי מכנים "קור קיצוני" אך אצלנו הם נחשבים המקררים הרשמיים של הקיץ: אייסים, ברדים, שייקים, אבטיחים, ארטיקים, פירות טרופיים וכמובן המזגנים. "מפיגי החום"הללו הם חזקים מדי.  הם נותנים הקלה מיידית אך רגעית ובטווח הארוך עלולים ליצור נזקים וחולי. מה שיכול להתבטא בהמשך הקיץ או בעונות הבאות כהתקררויות חוזרות, שלשולים, עייפות, חולשת מערכת החיסון, כאבי גב תחתון ואפילו פגיעה בפוריות וירידה בחשק המיני.

מסתבר שלא השכלתי להתמודד עם הקיץ בצורה מספקת, התקררתי. עכשיו אני בבית ביום מחלה מה שמשאיר הרבה זמן לכתיבה. (העורכת שלי תהיה מרוצה).
לפחות אנחנו יחד, הכלבה ואני. אני משתעלת והיא מקיאה…

סיפור מקרה:
לרוב אני לא עושה ביקורי בית אבל לפעמים יש מקרי חירום.
הגעתי לדירה השוכנת ממש מעל דוכן מיצים. בטלפון היא הודיעה לי שפשוט אכנס. היא לא מסוגלת לקום מהמיטה.
כבר יומיים היא סובלת מבחילות, כאב חד ומכווץ ברום הבטן ותשישות. לא מצליחה להחזיק את העיניים פתוחות אבל גם לא מצליחה לישון. בבית חולים קיבלה אינפוזיה ופרמין, בדיקות הדם תקינות. לא יודעים מה זה. אתמול היתה אמורה לעלות על טיסה לפגוש את בעלה ולהמשיך בטיול. היא לא מכאן. הגיעה רק לביקור קצר.
"I was perfect" כל השבוע סיפרה. עד שלפני יומיים אכלה כנראה סלט שהיתה בו טונה ומיונז. אחרי זה התחילה להרגיש את הבטן. קצת שלשולים אבל הכי נורא זה הבחילות והחולשה האיומה הזו.  זה מחזיר אותה שנה וחצי אחורה, אחרי עומס גדול בעבודה שלא אהבה ואפיזודות חוזרות של הרפס צווארי הגיעו בחילות, התעלפויות וחולשה גדולה. ארבעה חודשים שכבה בבית עם הראש ליד האסלה שמא תקיא. עברה שנה של התאוששות שכללה תזונה קפדנית וצמחים. חשבה שזה כבר מאחוריה. עכשיו היא מפוחדת שהנה שוב זה קרה, הגוף בגד.

שאלתי מה עוד אכלה ושתתה בימים האחרונים. רחוקה מהבית ומהתזונה שלה. סיפרה שמאז שהיא כאן כל בוקר נפתח עם שייק ברד אבטיח מהדוכן מיצים למטה. חוץ מזה הרבה מים קרים, סלטים וסושי מהמסעדה ממול.  היא כ"כ רזה, הדפקים בעורקי הצוואר ובבטנה נראים כאילו בורחים מבעד לעורה. הלשון מעידה על מאבק החום והקור: הקצה העליון אדום ויבש ומהמרכז לבסיס הלשון חיפוי לבן עבה. הדופק בעמדת הקיבה קשה ומתוח-זה הקור שהשתלט.
דקרתי  Lao Gong – PC 8. "ארמון העמל", נקודת האש של בעל הלב. נקודה שעוזרת להחיות את אלה שמגיעים למותשות גדולה ונשארים בלי רזרבות. חיממתי את הבטן עם מוקסה ותוך כדי הסברתי שמעכשיו לא עוד שייקים וברד, שתייה חמה בלבד! ואת הסושי כדאי להמיר במרק מיסו.

המלצות קיציות:

"שוק הנמל" שוכן בנמל ת"א בהאנגר 12 פתוח כל יום למעט ראשון. השוק מקורה ומעוצב כמו שוק אירופאי ומציע מגוון קולינרי החל מירקות אורגניים, פירות יער טריים,  דבש משובח, שמן זית איכותי וידידותי לסביבה (שניתן למילוי חוזר מוזל אם מביאים בקבוק ריק). וכלה בדגים איכותיים וטריים. אם חשקה נפשכם בארוחה קיצית קלה תוכלו להנות ממגוון טאפסים מעולים על הבר או מול הים או  מפסטות טריות ונהדרות אליהן מתלווה סלט (ללא תשלום נוסף) שרק בשבילו שווה לאכול שם. לאתר השוק לחצו כאן.

סלט בהשראת דוכן הפסטות בשוק הנמל: סלט קיצי מרענן ומאזן את הלחות שבחוץ וזו של הפסטה. מורכב מעליי בייבי טריים עליהם נחים גרגירי חומוס חמים וטריים הישר מהסיר וקוביות דלעת מוקפצת. מוגש ליד בריכה קטנה של המיץ של העגבנייה (שהקיץ זו העונה שלה) עם שמן זית ובלסמי. בתיאבון.

המשך קיץ נעים ובריא.

המחברת:
מרב אלטמן אדלר
מטפלת ברפואה סינית ותזונה
meravita@yahoo.com 

Total
1
Shares
2 comments
  1. זו יכולת נדירה ומופלאה להסביר בצורה כל כך פשוטה וטובה את הדברים שכולנו כאילו כבר יודעים, תודה על שאת מאירה את עיני כל פעם מחדש.

  2. תודה:) חשוב לזכור שעדיין יש עבודה רבה בדרך להבנה אמיתית,(לי בכל אופן), בין מה שיודעים בשכל למה שיודעים גם בהוויה.

כתיבת תגובה
Related Posts