יולי- הבן הקטן של הקיץ

יולי- הבן הקטן של הקיץ

מאת: ענבל רז
יולי
יולי –  הבן הקטן של הקיץ, החודש של אלמנט האדמה.
יולי הוא האח הצעיר, בן הזקונים של הקיץ, הטומן בחובו את התנועה האנרגטית של העונה הבאה, הסתיו.  18 הימים האחרונים של החודש שייכים לתנועת אלמנט האדמה. האנרגיה של האש חוזרת אל המרכז, אל האדמה, עוברת שינוי והופכת למתכת. לכן, חודש יולי לכול אורכו, מתאפיין באיכות של טרנספורמציה –  שינוי, מעבר. ביולי חשיבות רבה לטיפולים מווסתים.

האיבר –  מעי דק.
遯 – DÙN- – חזרה, נסיגה.
הקסגרמה מספר 33

הטריגרמה התחתונה Gen – הר, ומעליה הטריגרמה Qien – היוצר הבורא.
הבורא היוצר – יאנג טהור, מסמל שמיים ללא גבול. ההר – סמל לאדמה שעולה לשמיים. לתנועת העלייה של ההר יש גבול, עצירה.
כוחות היאנג מתחילים לסגת, וכוחות היין מתקדמים ומתפתחים. זהו המהלך הטבעי בחודש האחרון של הקיץ. בהקסגרמה השמיים מהווים גבול להר, עוצרים אותו, ובמקביל השמיים נסוגים ללא התנגדות – דימוי של פרידה, הפרדה.
הכנה לתנועת הסתיו: הדגנים והפירות מבשילים, עדיין על העץ, בקרוב יפלו. לפני הנפילה לקרקע אוספים אותם. האיסוף של הפירות בסוף הקיץ הוא ביטוי לכוחות היין שגדלים מתוך השפע של היאנג.
בחודש השישי(יולי) עשרת אלפים היצורים הגיעו להתפתחותם המלאה, ואין סוף לצורות.

על האנרגטיקה של החודש
חודש של אדמה לכן אנרגית הטחול בשפע. רצוי לא להעמיס במזון ושתיה כדי לא להעמיס על הטחול.
חשוב להגן/לחזק את הכליות, שנחלשו במהלך הקיץ.
בחודש זה אנרגית הכבד חלשה.

התרגיל המתאים לחודש יולי על פי Liang Jian Zi:
בעונה זו מומלץ, לפנות עם הגוף לדרום בזמן התרגול. בהתחלה ובסיום של התירגול מומלץ לשבת בנוחות מספר דקות להרפות, להקשיב, לחוש את הגוף הפיזי, את תנועת הצ'י בגוף ואת הצ'י שסביבנו.

ישיבה ברגלים משוכלות.
בשאיפה, להרים את הידיים מעל הראש – לעבר השמיים, לשלב את אצבעות הידיים זו בזו, כפות הידיים השלובות פונות לאבר השמיים. מתיחה עדינה של הגוף מהאגן ועד אצבעות הידיים.
בנשיפה, הידיים יורדות, גבות כפות הידיים מונחים על קודקוד הראש.
מומלץ לחזור על המתיחה והשחרור שלוש  פעמים.
עם סיום המתיחות, לחזור ולהרים את הידיים למעלה, מעל הראש, לשלב את אצבעות הידיים זו בזו, כפות הידיים פונות לעבר השמיים, מתיחה עדינה. בנשיפה, לכופף את חצי הגוף העליון, מהמותניים ומעלה, קדימה, אל האדמה, הראש בין הידיים בהמשך לגב, האגן נשאר במקומו.  להשהות במצב מתיחה כמה נשימות.
חזרה למרכז, גבות כפות הידיים נחים על קודקוד הראש.

שוב, הרמה ומתיחה עדינה של הידיים למעלה מעל הראש , לעבר השמיים, אצבעות הידיים משתלבות זו בזו. סיבוב של הגוף העליון שמאלה לעבר המרחב השמאלי. בנשיפה, כיפוף, מהמותניים ומעלה במקביל לאדמה לעבר המרחב השמאלי, הראש בין הידיים ובהמשך לגב, האגן נשאר במקומו. לשהות במתיחה.
חזרה למרכז וכנ"ל לעבר המרחב הימני.

מומלץ לבצע לפחות פעמיים לכל צד.
התרגיל מניע את אנרגית הטחול והלב מסייע לנוזלי הגוף להתפזר ולהגיע לעור.

תרגיל התוף השמימי
ביום מס' 1 של כל חודשי הקיץ ובמשך 18 הימים האחרונים של העונה.
להניח את כפות הידיים על העורף, מרפקים לצדדים האצבע על האמה ו"לתופף" (להוריד אצבע מהאמה וחוזר חלילה), באזור העצם האוקסיפיטלי 24 פעמים.

תרגיל לחיזוק היין:
התרגיל לתקופת ה"חום הקטן":

7.7-22.7小暑 XIAO SHU

מכופפים את רגל ימין, מניחים את אזור הפרינאום (cv1) על העקב הימני.
רגל שמאל ישרה.
שתי הידיים מונחות משני צידי האגן, מעט מאחור, לוחצים את הידיים לאדמה.
בשאיפה, הרמה ומתיחה של רגל שמאל כלפי מעלה במקביל לאדמה. בנשיפה, הרגל יורדת חזרה לאדמה.
מחליפים רגליים, רגל שמאל מכופפת, עקב מתחת לפרינאום, רגל ימין ישרה.
בשאיפה, הרמה ומתיחה של רגל ימין כלפי מעלה, במקביל לאדמה. בנשיפה, הרגל יורדת חזרה לאדמה
חילופין של הרגליים לסירוגין 15 פעם כל רגל.

התרגיל מפעיל את אנרגית האגן, מעורר את היין.
עבודה על האגן, שתומכת בירידת יאנג הלב למטה.

התרגיל לתקופת ה"חום הגדול":
暑 DA SHU  23.7-7.8

ישיבה, הרגליים משוכלות. כפות הידיים מאוגרפות, אגודל בתוך האגרוף.
אגרופים על האדמה, לפני הרגליים, ברוחב הכתפיים.

העיניים פקוחות ומביטות קדימה באינטנסיביות, כמו אריה היושב על ההר-
המבט החד מופנה רחוק לעבר קו האופק, סוקר את המרחב שסביבו.

בנשיפה, הראש בלבד, פונה שמאלה באיטיות, העורף פונה הצידה על צירו
אך נשאר ישר לאורך כל התרגיל (שלא כמו בציור…)
בשאיפה, הראש חוזר למרכז.
בנשיפה, הראש פונה ימינה באיטיות.
בשאיפה, הראש חוזר למרכז.
מומלץ לחזור 35 פעמים לכל צד.

התנועה מחזורית ואיטית, לכן נותנת איכות של וויסות. התרגיל תומך בחזרה של האש למרכז, אל האדמה, מוציא עודף חום. מטפל ברוח מזיקה בראש, צוואר, חזה וגב.

מצאו פינה נעימה בבית או בטבע, שעה נוחה ביום ותתחילו לתרגל. . .
רצוי בשעות הבוקר ולא על בטן מלאה. כמו כן רצוי לא להתקלח כמה שעות לאחר התירגול.

המידע מתבסס על סדנאות עם ד"ר זאן מארק איסלה וטניה הרצל אגורסקי.
Chinese Healing Arts Internal Kung – Fu- William R.Berk

תמונה: freeimages.com/Guido Farina

המחברת:
ענבל רז
מטפלת ומורה לרפואה סינית עתיקה וצ'י גונג רפואי
אתר הבית של ענבל

תגובות

כתבות דומות

צפריר נחמני

מאת: יעל ארנסט