יום היפוך הקיץ

כוחה הנסתר של הנשיות
יום היפוך הקיץ

חודש יוני הוא החודש החמישי Wu  בספירה הסינית. חודש זה מתואם עם הענף הארצי  Wu. סימניות אלו הן לא רק הומופון (בעלות מצלול זהה) אלא מתארות מקום מפגש. מפגש זה בא לידי ביטוי בהקסגרמה המתואמת עם החודש והענף – הקסגרמה 44 המכונה Gou – 姤.

בעת העתיקה סימנייה זו צוירה באופן שונה :
חשיבות הסימנייה מלמדת על מהות זמן זה ועל הכותרת שניתנה למאמר. בצד ימין מופיעה הסימנייה Hou המייצגת אשה יולדת ורק לאחר מכן קיסרית, מלכה, שליטה, ואלה של שפע – כולם מגיעים בפשט מיכולת האישה ללדת ולהמשיך את השושלת ובנסתר –  אשה כמקום יצירת חיים והצטלבות של כוחות נסתרים בתוכה. מצד שמאל מופיעה הסימנייה Nu – אשה.
שילוב שתי הסימניות מכונה Gou ומשמעותו העיקרי הוא מפגש. בין השאר ניתן למצוא – פגישה, הגעה למפגש, זוגיות, הזדווגות,, התרחשות, הזדמנות.

תאריך ה- 21 ליוני מורכב מזוג ספרות: 2 ו- 1. הספרה 1 היא הספרה של המים (היבט Yang). הספרה 2 היא ספרת האש (היבט Yin). החיבור בין אש ומים, בין Yin ל Yang יוצר את הלחות במרכז. זוהי אחת מהסיבות הנסתרות על פי חוקיות ה Li Qi Shu , למספור החללים / נקודות (Xue) שעל ערוץ ה – Zu Tai Yin טחול/לבלב והחיבור ללחות מעניקת החיים.
הספרה 5 והחיבור הנסתר אל הטחול/לבלב מלמדים כרקע על חשיבות חודש ויום זה בתפיסה הסינית הקלאסית כמרכז / צומת הצטלבות למפגש בין השמים והארץ.

השמים המכונים בסינית Tian, מחוברים לטריאגרמה והקסגרמת  Qian , והארץ המכונה בסינית Di מחוברת לטריאגרמת והקסגרמת  Kun.
הכוח המרכזי מתוך ליבת השמים (הקו המרכזי בטריאגרמת Qian) שואף להתמזג עם ליבת הארץ (הקו המרכזי בטריאגרמת Kun), וליבת הארץ כמהה לשוב אל השמים.  כשהקו המרכזי של Qian חודר אל הקו המרכזי של Kun נוצרים המים והביטוי מופיע בטריאגרמת Kan – קו Yang מרכזי (מקורו מהשמים) וקו Yin למעלה ולמטה (הארץ עליה פועלים השמים) ☵, זוהי החוקיות של הספרה 1.
כשהקו המרכזי מ Kun שנדחף על ידי כוח השמים והשמש עולה מעלה בצורת אדים לפגוש את הקו המרכזי של Qian , נוצרת טריאגרמת Li האש – קו Yin במרכז ושני קווי Yang למעלה ולמטה  ☲.
זוהי החוקיות וההסבר העומד מאחורי הספרה 2 .

ניתן להכיל את מפגש ה 1 וה 2 על כל אקט של חיבור, מפגש ליצירת דבר חדש שיבוא לידי ביטוי בספרה 3 כספרת הלידה, כפי שמועבר בצורה ברורה בסימנייה Gou. ובהבדל בין 9 הפתחים – Jiu Qiao של הגבר, לעשרת הפתחים – Shi Qiao אצל האשה (3 פתחים תחתונים).
מפגש ייחודי ועדין מאין כמוהו מתואר בצורה השלמה בימי היפוך הקיץ והיפוך החורף דרך:

הקסגרמה 24 המכונה Fu (היפוך החורף)

הקסגרמה 44 המכונה  Gou  (היפוך הקיץ)

וכמו כן על ידי הציר של הענפים הארציים Zi – ו – Wu –

הענף הארצי השביעי – Wu (ענף חודש יוני) מחובר אל ערוץ ה Shou Shao Yin  – Xin – לב / הכרה.
חודש יוני מחובר ל-2 מפרקי Qi (מתוך 24 ה – Jie Qi – מפרקים של Qi המתארים את היחס בין השמש לכדור הארץ והתופעות המתרחשות במקטעים שונים):

Mang Zhong – תקופה הנהוג לכנות אותה "דגן אוזן", או דגן המגיע לאוזן. הסימנייה Mang מורכבת מצמחים וכניסה למקום סגור – מלאות . הסימנייה Zhong  היא סימנייה לדגן מוכפל. זוהי תקופה שמתחילה ב 6 ליוני וממשיכה עד ה 21 ליוני. תקופה המגיעה לאחר תקופת "המלאות הקטנה" המלמדת על מלאות מועטת של הדגנים לאחר תחילת הקיץ והעלייה בטמפרטורות. כאן בתקופה זו הדגן כבר מבשיל לגמרי והשם "דגן אוזן" קשור לדגן המכונה בסינית Gao Liang 高梁 סורגהום, אחד מחמשת הדגנים המוערכים והשמישים בעולם, עם היסטוריה חקלאית ארוכה ועתיקה בסין.

התיעוד ההיסטורי הראשון המפורט על סורגהום בסין נמצא ב Records Of Natural Science מאת By Zhang אשר נכתב במאה השלישית וככל הנראה מה שהוזכר כדוחן מסצ'ואן, הוא סורגהום. Zhang Wang משושלת יואן תיאר את הצורה והאיכויות שלו: הגזע שלו הוא מעל גובה של 3.3 עם אוזניים גדולות כמטאטא וגרעינים שחורים כזפת. Li Shi Zen משושלת מינג מתאר את הסורגהום ב Ben Cao Gang Mu/Compendium Of Materia Medica כדוחן סצ'ואני הדומה לקנה סוף, אוזניו גדולות כמטאטא, הדגנים שלו צהובים אדומים והם מוצקים וחזקים.

זוהי תקופת ההבשלה אשר תגיע לשיאה בתקופה הבאה שמתחילה בדיוק היום – 21.6:
Xia Zhi -夏至 תקופה הנהוג לכנות אותה שיא הקיץ או יום היפוך הקיץ, אך משמעותה המקורית היא "הגעת (ציפור היורדת לארץ, מופיע גם בחללי הדיקור Bl 67 – "הגעה אל ה Yin" ו Gv 9 – "הגעה אל ה Yang) הקיץ". זהו המפרק העשירי מתוך 24 המפרקים ומתאר מצב בו השמש מגיעה לקו האורך השמימי של 90 מעלות. זוהי התקופה של השינוי הבלתי נראה לכיוון הסתיו. ה- Yang הגיע לשיאו על פני האדמה.
מהענף הארצי Zi (מחובר ל Zu Shao Yang – כיס מרה  Dan והשעות 23:00-01:00) המתאר את יום היפוך החורף, ועד לענף הארצי Wu המתאר את יום היפוך הקיץ, ה- Yang מתחיל את תנועתו מליבת האדמה / אדם לעבר השכבות החיצוניות כך שביום היפוך הקיץ כל ה Yang נמצא ב Tai Yang לאחר שיצא מתוך ה Shao Yin. ממקום זה של שיא מתחילה המהות של הלב.
הלב הינו השלב שמגיע לאחר השיא ואינו השיא עצמו. חשוב מאוד להבין זאת קלינית בכל הנוגע ללב בתפיסה הסינית. אם נחזור להקסגרמה 44 – Gou  נבחין כי הקו התחתון הוא קו Yin ושאר הקווים הם קווי Yang.
ההקסגרמה מתארת במדויק את הרגע שלאחר השיא. את התחלת חזרת ה Yang מהפריפריה לעבר הליבה בה יתמקם ביום היפוך החורף בענף הארצי Zi.

מעניין לראות כי הספרה 44 להקסגרמה זו, תואמת למספר החללים (Xue) על ערוץ ה Zu Shao Yang כיס המרה – Dan. ניתן לראות את ההקבלה והיופי שבתפיסה הסינית – ה Xin – לב / הכרה נולדים מתוך Dan – כיס המרה (יחסי הענפים הארציים כפי שמתבטאים בשעון הביולוגי בתנועה ההופכית משלימה בין Zi ל Wu).
תחילת שיבת ה Yang  מה Shao Yin והלב (האש השמימית/קיסרית) לעבר מעונו ומקום האחסון שלו בכיס המרה וה Shao Yang (האש הארצית/שרית) היא מהותו של יום זה ושל הלב.

בסינית מכונה הדבר Gui ומצויר בעת העתיקה כך  .

זהו תיאור של אשה השבה אל הבית ומתאר מצב של היפוך התנועה מבפנים החוצה לתנועה מהחוץ אל הפנים. (זהו גם אותו Gui של הצמח הייחודי Dang Gui "צמח האישה" המחזיר את האישה ואת הדם נשא ה Shen פנימה לתוך מהותה).
כוחה של האישה לעומת הגבר נעוץ בהיותה Yin . האישה רגישה וקשובה, ומכירה במהותה את יכולת השיבה אל הבית הפנימי. הגבר לעומתה כ Yang אינו מבורך באיכויות שיבה בחזרה מהמצב של השיא ומבקש עוד לפנות אל ה Yang. כוחה העצום של האישה בא לידי ביטוי ביום זה ומהותו היא שיבת השמים, ה Yang  וה- Shen חזרה לעבר הארץ, ה- Yin וה Ming Men.

הערוץ המיוחד הקשור ל Qi Heng Zhi Fu – 6 "החלולים המיוחדים לשימור קביעות החיים", המכונה Bao Mai – ערוץ הרחם / מעטפת, קשור בדיוק לנקודה זו. היכולת להביא את ההכרה אל הרחם, אל מקום יצירת החיים. זהו מקום הזוגיות,  המפגש, מקום ההצטלבות של השמים בארץ, של ה Yin וה Yang, האש והמים, הגבר והאישה.
זהו מבנה הקסגרמת Gou  המורכב מטריאגרמת Xun ☴ למטה בארץ, וטריאגרמת Qian ☰ למעלה בשמים.

Xun – היא טריאגרמת החדירה והחלחול  בעדנה. Qian – הם השמים והכוח היוצר. זוהי המהות של יום זה ושל הלב – יכולת השמים לחדור ולחלחל פנימה אל הליבה מעניקת החיים.
זוהי האישה, הקיסרית, המלכה, המחוברת אל השפע, שמסוגלת להמשיך את הקיסר "בן השמים" על ידי משיכת שמים אלו לארץ שהיא.

מבחינה קלינית 3 חללי דיקור וצמח אחד חשובים ביותר ביום זה, לאו דווקא לשימוש כי אם להבנת מהות:
2 מגיעים מהחיבור של הגזעים השמימיים   – 丁Ding המחובר אל איבר הלב , ו Ren – 壬 המחובר אל איבר שלפוחית השתן. יחד הם מרכיבים תנועה גדולה – Da Yun המחוברת לתנועה המקיפה של כוכב צדק – כוכב העץ על היבט ה Yin Yang שלו . חללי הדיקור נושאים שם כמעט זהה ומתארים את מהות יום זה :
Tong Tian – החלל השביעי על ה Zu Tai Yang ערוץ שלפוחית השתן – Pang Guang . הסימנייה Tong מציינת חדירה וניתן להשוותה למשמעות טריאגרמת  – Xun חלחול וחדירה. והסימנייה Tian היא הסימנייה לשמיים. בנקודה זו מתרחשת חדירה של השמיים אל האדם.

Tong Li – הנקודה החמישית על ה Shou Shao Yin ערוץ הלב/הכרה – Xin. זוהי נקודת חיבור אשר מהותה חדירת ההכרה, השמים והרוח אל פנים הגוף ואל הרחם ליצירת חיים פנימיים המבוססים על חוקי השמים.
הנקודה השלישית היא הנקודה הנולדת כתוצאת מפגש האש (2) והמים (1) והיא הנקודה  ה- 21 על מרידיאן ה Zu Tai Yin – טחול/לבלב המכונה Da Bao . זוהי הנקודה המפעילה את מרידיאני החיבור הזעירים העוטפים ויוצרים את צורתנו כמו הרחם העוטפת את העובר. מעטפת היא גם שם לרחם, זוהי הנקודה המפנימה את החיצון (דרך Fei  – ריאות הפתוחות אל החיצון והחיבור בשכבת Tai Yin) ליצירת הפנים.
יחד ובליווי הצמח המיוחד Dang Gui מהות ה Gui – שהיא שיבה, חזרה פנימה מתרחשת ויום זה אינו חולף כלא היה, אלא מקבל משמעות ייחודית ומעמיקה.

בעולם שעדיין נשלט על ידי גברים ולא הוכיח את עצמו (בלשון המעטה) כלל ברמת התפתחות ההכרה כפי שבאה לידי ביטוי על הארץ, ישנה חשיבות וקריאה גדולה לאשה ולנשים  להשיב לכולנו את המודעות פנימה. הדבר חשוב ביותר בשנה זו המלמדת על קוד ההיפוך (פירוט במאמר על שנת ארנבת מתכת 2011) לקראת שנה הבאה (2012 שנת דרקון מים) המביאה עמה שינוי תודעתי עצום, ומעין לידה מחודשת.

לקריאת המאמר בפורמט PDF לחצו כאן

עריכה והגהה: תמי ברקאי

תמונה: freeimages.com/Girish Suryawanshi

המחבר:
מיכאל ליטבק
מטפל ברפואה סינית קלאסית
לאתר של מיכאל לחצו כאן

Total
1
Shares
4 comments
כתיבת תגובה
Related Posts