המדריך הקליני לגינקולוגיה ברפואה סינית מסורתית – סקירת ספר

המדריך שיעזור בטיפולים גינקולוגים בקליניקה
המדריך הקליני לגינקולוגיה ברפואה סינית מסורתית

ניגשתי לקריאת המדריך בציפייה גדולה. קודם כל בשל קבוצת המחברים (קרן סלע, יעל ססלוב, תגר בנימין ונדב שרייבוים – ראו פירוט בסוף הכתבה) הנמנים על מובילי המטפלים בתחום הגניקולוגיה ברפואה הסינית וכן בשל העובדה ש- User Manual או במקרה זה – Therapist Manual – הינו די נדיר במחוזותינו. איני זוכר שנתקלתי בהרבה מדריכים למטפלים מתוצרת כחול-לבן בתחום הרפואה הסינית.

יחד עם זאת, ניגשתי לקריאת המדריך עם ביקורת מוכנה מראש. זה הזמן לגילוי נאות – אני מגיע מאסכולה אחרת מהרפואה הסינית המסורתית, מצויד בתפיסות שלכאורה אינן מתיישבות עם קיומו של User's Manual  בכל הקשור לרפואה סינית, שהרי הסכנה היא שהמטפל הלא מנוסה יסתפק במידע המופיע במדריך מבלי להידרש לשקלול ובחינת המקרה על פי עקרונות חשובים אחרים בתהליך האבחון כמו בחינת המקרה לאור תיאורית חמשת הפאזות, תורת הגזעים והענפים אבחנות גוף ועוד תיאוריות רבות וחשובות.

ובכן, לאחר קריאה וקריאה נוספת נוכחתי לגלות מדריך נהדר!
בהקדמה מציינים המחברים כי הספר "… נכתב ככלי עזר למטפלים ולא כספר לימוד…" ואכן, המדריך נשאר נאמן להפליא למטרה זו אשר לשמה נכתב. הספר אינו יומרני ומספק הסברים תיאורטיים כלליים, מערביים וסינים, בראשית כל פרק על מנת לחבר את המטפל לעקרונות הראשיים לפני הצלילה למגוון האבחנות, הסימפטומים ועקרונות הטיפול המוצעים לכל בעיה ובעיה.

הספר מכסה ארבעה נושאים כלליים של הפרעות ופתולוגיות מרכזיות בתחום הגניקולוגיה, בחלוקה נכונה ואינטואיטיבית של מגוון הבעיות הקיימות ברפואת הנשים.
כיאה למדריך ובשונה מאוד מספר לימוד, כל פתולוגיה תופסת שורה בטבלה עם הסבר כללי מאוד המפרט אבחנה, פתופיזיולוגיה, מאפיינים, סימפטומים נוספים אופייניים, עקרון טיפול, פורמולה אפשרית ונקודות דיקור פוטנציאליות.
במסגרת ארבעת הנושאים הללו כללו המחברים כמאתיים (!) פתולוגיות שונות, מספר דומה של פורמולות על מרכיביהן וכן סל של נקודות דיקור אפשריות עבור כל פתולוגיה מוזכרת.

מטבע הדברים ובשל היותו מדריך כללי ולא אנציקלופדיה לרפואת נשים, נאלצו הכותבים להסתפק במתן 'קריאת כיוון' טיפולי בלבד.
לעיתים, קריאת הכיוון רחבה מידי וכוללת המלצה על מגוון של נקודות דיקור אשר במקרים מסוימים סותרות האחת את השנייה. אני משער שהכוונה בהמלצות הללו היא שהמטפל יבחר את הטיפול המתאים, לפי אבחונו ובהתאם לאטיולוגיה המקדימה את ההתבטאות הפתולוגית. על-ידי איבחון ספציפי יבחר המטפל נקודות מחממות או מקררות, נקודות מכנסות או פותחות מתוך סל הנקודות המוצעות, אלה לצד אלה.

מעבר לכך המדריך הוא מקיף מאוד וכולל מעבר לאבחנה הסינית את תיאור המנגנון הפתופזיולוגי ותיאור של סימפטומים נוספים אפשריים לצד הסימפטומים הגניקולוגיים. עבור כל פתולוגיה מפורטת פורמולת צמחי מרפא אותה ניתן לחפש באינדקס הפורמולות בסוף הספר – כאן חסר לי פרוט מינוני הצמחים בפורמולות המוצעות.

המדריך מקנה נקודת מוצא טובה להמשך חקירה של כל בעיה עליה ניתן לחשוב בתחום הרפואה הסינית – תמציתיותו זו הינה עקב אכילס של ספר זה ובאותה העת זוהי חוזקתו.
לסיכום, כמות הידע אותו חלקו עמנו המחברים במדריך המצוין הזה  מרשימה ביותר. מעיין זה של ידע וניסיון מרוכז וערוך להפליא ישמש ללא כל ספק הרבה מאוד מטפלים.

מחברי המדריך: קרן סלע (M.Sc, L.Ac), בוגרת תואר שני ברפואה סינית, מרכזת את היחידה לרפואה משלימה במכון לחקר הפריון בבי"ח איכילוב. יעל ססלוב (Dip Acu & Herb), ממקימי מכללת 'דאו' וממקימי 'שלובים' – מרפאה משולבת לטיפול בנשים בחיפה. תגר בנימין (M.Sc, L.Ac) מומחית ברפואה סינית לנשים וילדים. הקימה ומנהלת את קליניקת 'מפגשים' לרפואה משולבת. נדב שרייבום (M.Sc L.Ac) בעל תואר שני ברפואה סינית. עובד ביחידה האינטגרטיבית בבי"ח בילינסון בתחום האונקולוגיה.

הגהה ועריכה: תמי ברקאי

תמונה: freeimages.com/Viktors Kozers

gen250

 

 

 

המחבר:
אבי קליין
מטפל ברפואה סינית
avi@ripui-sini.co.il

User
Total
0
Shares
כתיבת תגובה
Related Posts