מרץ, הבן האמצעי של האביב

מרץ, הבן האמצעי של האביב

מרץ
חודש מרץ הוא הבן האמצעי של האביב, מבטא בגרות, בשלות והשלמה. התקופה שנושאת את שוויון היום והלילה האביבי . זהו השלב בו העונה מבטאת את עצמה במלואה, החודש בו הצ'י הייחודי לאביב נמצא בשיאו.

איבר – מעי גס

הקסגרמה מס'  34 – "עוצמה גדולה"   大壯 DÀ ZHUÀNG

הטריגרמה Chen  – רעם מעל הטריגרמה Qien – היוצר הבורא, שמיים. שתי הטריגרמות מבטאות עוצמה יאנגית, ההקסגרמה מבטאת את הכוח והעוצמה היאנגית שמתפרצים באביב. באביב יש צורך להזהר – הכוח של 4 קווי היאנג יכול בקלות להכריע את שני קווי היין. כמו כן עלול כוחו של היאנג העולה לצאת מאיזון. הכוח והעוצמה מתחילים להתבטא על פני השטח, חשוב לווסת את עלייתם, להשתמש בהם באופן מועיל ומיטיב.

על האנרגטיקה של החודש
האנרגיה של היקום בעוצמה ויש להיות מודע לסכנה, צריך להזהר שאנרגית העץ לא תהפוך לאנרגית אש מהר מדי. וויסות העץ מאוד חשוב בחודש זה. מומלץ לעזור למטופלים לרכז את האנרגיה למרכז כדי שהשינוים יעשו ברכות ובהרמוניה.
יאנג אסוף מתחיל לצאת וזה הזמן להזהר מעודף קור/חום.
הכליות חלשות, והשפע בכבד מגיע למלואו.

התרגילים המתאימים לחודש מרץ על פי  Liang Jian Zi
בעונה זו מומלץ לפנות עם הגוף למזרח בזמן התרגול.
בהתחלה ובסיום של התירגול כדאי להרפות למספר דקות, להקשיב ולחוש את הגוף הפיזי, את תנועת הצ'י בגוף, ואת הצ'י במרחב שסביבנו .

• ישיבה ברגליים משוכלות
הידיים עולות לאיטן לשמיים, אצבעות כפות הידיים משתלבות זו בזו ופונות לשמיים.
יד שמאל מושכת שמאלה, יד ימין מתנגדת ולהפך.
הידיים יורדות לעבר הראש וכפות הידיים מונחות שלובות על העורף. בנשיפה כפות הידיים דוחפות את העורף לעבר החזה, תוך כדי התנגדות קלה של העורף. בשאיפה העורף מתיישר תוך כדי התנגדות קלה של כפות הידיים עד שהמבט פונה לעבר השמיים.
מומלץ לחזור על התרגיל 7 פעמים.
השלב הראשון של התרגיל יוצר פתיחה והזמנה של האנרגיה לעלות למעלה. השלב השני, מווסת את העלייה של האנרגיה. עבודה על מרדיאן העיבור והמרדיאן השולט, ותוך כדי כך איזון של האנרגיה באגן.

• ישיבה ברגליים משוכלות.
בשאיפה להניח את כף יד ימין על הכתף והשכמה השמאלית, ואת כף יד שמאל עליה. הראש מסתובב לאיטו ימינה. תוך כדי נשיפה – סחיטה עם כפות הידיים של איזור השכמות והכתפיים (שמאל) לכיוון הקלויקולה. תנועת הסחיטה ממשיכה בשחרור לאורך החלק הקדמי של הגוף, שתי כפות הידיים גולשות לאורך החזה והבטן.
בשאיפה, להניח את כף יד שמאל על הכתף והשכמה הימנית ואת כף יד ימין עליה. בשאיפה הראש מסתובב לאיטו שמאלה. תוך כדי נשיפה – סחיטה עם כפות הידיים של איזור השכמות והכתפיים (ימין) לכיוון הקלויקולה. התנועה של הסחיטה ממשיכה בשחרור לאורך החלק הקדמי של הגוף, שתי כפות הידיים גולשות לאורך החזה והבטן.
מומלץ לחזור על התרגיל 7 פעמים לכל צד.
התרגיל עובד על כל האזורים שרגישים לרוח באביב, ועל כיס המרה.

התרגיל לתקופת "התעוררות החרקים"驚蟄 JING ZHE    (6/3-20/3)


ישיבה ברגליים משוכלות.
אמות הידיים בגובה הסרעפת. כפות הידיים פונות אל הגוף, מאוגרפות
האגודלים בתוך כף היד.
בנשיפה, המרפקים נמשכים לאחור, השכמות נסחטות זו אל זו, הראש יורד לעבר החזה.
בשאיפה, הידיים נעות קדימה, עד שהמרפקים מקבילים לצידי הגוף, הראש מתיישר.
המרפקים מובילים את התנועה קדימה ואחורה, כמו כנפיים של ציפור.
חוזרים על התרגיל חמש פעמים לאט, חמש פעמים בתנועות מהירות, קצרות וחדות,
חמש תנועות אטיות. עשר פעמים תנועות מהירות, עשר תנועות אטיות,
15 תנועות מהירות, ושוב 15 תנועות באטיות.
התרגיל מטפל בכאבי גב, פותח את החזה, מווסת את עליית היאנג ,מטפל בבעיות  בשכבת
, וכן עובד על המעי הגס (מרץ – החודש של המעי הגס). Yang Mingה –

התרגיל לתקופת "ההשתוות אביבית"   春分 CHUN FEN  (20/3-5/4)
ישיבה ברגלים משוכלות.
הידיים עולות, כפות הידיים  זו אל זו מול מרכז החזה, אגודלים קרובים למרכז החזה .
נשיפה, כפות הידיים פונות לעבר המרחב השמאלי, הראש פונה ימינה.
שאיפה למרכז, כפות הידיים נפגשות מול ים הצ'י, שבמרכז החזה.
נשיפה, כפות הידיים פונות לעבר המרחב הימני, הראש פונה שמאלה.
שאיפה למרכז, כפות הידיים נפגשות מול ים הצ'י, שבמרכז החזה.
מומלץ לחזור על התרגיל 42 פעמים.
התרגיל מפתח את המודעות לתפיסת הגוף כתלת מימד, בעוד שמרכז החזה נותר במרכז, כפות הידיים והעיניים פונות במקביל לצדדים שונים.
התרגיל מניע את כל מרדיאני היאנג של היד, לכן טוב לבעיות כתפיים וצוואר. סיבובי הצוואר מניעים את המחמם המשולש. הפיתול העדין מווסת את עליית אנרגית הכבד.

מצאו פינה נעימה בבית או בטבע, שעה נוחה ביום והתחילו לתרגל. . . רצוי בשעות הבוקר ולא על בטן מלאה. כמו כן רצוי לא להתקלח כמה שעות לאחר התירגול.

המידע מתבסס על סדנאות עם ד"ר זאן מארק איסלה וטניה הרצל אגורסקי.

William R.Berk: Chinese Healing Arts  Internal Kung – Fu

תמונה: freeimages.com/David Cramer

המחברת:
ענבל רז
מטפלת ומורה לרפואה סינית עתיקה וצ'י גונג רפואי
אתר הבית של ענבל

תגובות

כתבות דומות

כמה טיפולים צריך?

מאת: רואי גרין פ"ח
צ'י גונג

מאת: ענבל רז