שנת הארנבת 2011

Xin 2011 辛 Mao 卯 ו Heng 恆

שנת 2011 היא שנה בה הגזע השמימי השמיני – Xin חובר עם הענף הארצי הרביעי – Mao . כפולה של 8 ב- 4 מניבה את הספרה 32. הקסגרמה 32 שהיא הקסגרמת המרכז ב – Yi Jing נקראת Heng. זוהי הקסגרמת השנה המורכבת ממיקום טריאגרמת הגזע למטה וטריאגרמת הענף למעלה.

בכדי להבין את השפעת השנה על האדם אתייחס לקשר בין Xin לאיבר הריאות, ובין Mao למרידיאן המעי הגס. כמו כן אתייחס אל חיית הארנבת והקשר שלה למבנה הפסיכולוגי של האדם כפי שמשתקף בשכבות Yang Ming וה- Shao Yin ומהי תרומתה של הקסגרמת Heng לשנה ולאדם.

על פי התפיסה הסינית כל תהליך התפתחות הוא בן עשרה שלבים. עשרת הגזעים השמימיים משקפים את התהליך השמימי בתוך רמת הארץ ועל כן מחוברים לעשרת אברי הגוף. השלב השמיני בתהליך זה מציין את השלב הסופי של תהליך הזיקוק והניפוי שהחל בזרע בשלב ובגזע הראשון Jia 甲, משם יעבור למנחה המשתקפת בגזע האחרון – Gui 癸 .

תהליך זה הינו ייחודי ואלכימי במובן של הכנת האדם לתהליך הלידה כפי שמשתקף בגזע השמימי התשיעי Ren – 壬 שמשמעותו היא הריון, או יותר נכון היכולת לשאת את משא החיים המשתקף בצורת שני דליי מים על מוט מונח על הכתפיים. זוהי גם אותה סימנייה למרידיאן המיוחד Ren Mai.

אטימולוגית, הסימנייה Xin  辛 מלמדת במקור ועל פי מילון ה Shou Wen Jie Zi על – אדם הפוך:

לפני ובסמוך ללידה, העובר מתהפך על מנת לשמר את יכולתו לצאת לאויר העולם בצורה היעילה ביותר. תהליך היפוך זה קשור לשילוב של תנועות המתכת המים והעץ (שילוב של ה Xing – הפאזה מתכת, ה Da Yun – התנועה הגדולה מים, והאנרגיה העמוקה/עונתית – Shen/Shi Qi- עץ). שילוב שלושת התנועות הללו מופיע באיבר אחד בלבד – Fei , הריאות.

איבר הריאות מכונה בסינית Fei – 肺 והינו מטפורה לצמח Fu 市 בעל זרועות /שלוחות רבות המתפשטות על פני הארץ ומייצגות גדילה והתרבות.

בתמונה ניתן לראות בצורה ברורה את הדמיון בין הריאות לצמח Fu כפי שתפסה אותו החשיבה הסינית. הריאות כאדם הפוך מייצגות במדוייק את המבנה האנטומי שלהן. השורש האחד משול לקנה הנשימה הנפתח וקולט את Tian השמים על מנת להפנימם אל Ren האדם. הענפיפים המסתעפים והופכים מהסימפונות לסימפונוניות, לנאדיות ומהם החיבור ישירות אל מחזור הדם, מייצגים את ההתרחבות של הצמצום, ההסתעפויות הרבות של צמרתנו הפונה כלפי מטה בצורה מהופכת בחיינו בארץ.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                      מקור חיותנו הוא בשורש שמימי והוא שמעניק לנו את היכולת להתרבות,להסתעף ולגדול. זוהי המשמעות הנסתרת של הגזע השמימי Xin ושל הריאות. משמעות נוספת של  Xin 辛 מגיעה מתוך פירוק הסימנייה למרכיביהם:

א.      הסימנייה Ren המורכבת מ Gan שמשמעותו הוא גזע, מגן וגם לפגוע או לתקוף. זוהי גם אותה סימנייה המתארת את איבר הכבד (בשילוב עם החלק שמתאר את אברי הגוף – Rou) כאן מופיעה הסימנייהGan  יחד עם שני קווים המצביעים על חומרה. בפרשנות ניתן למצוא פגיעה חמורה, התקפה או הגנה עוצמתית.

ב.      הסימנייה Shang המייצגת למעלה, עליון, גבוה ובמקור קו רוחבי, קו אנכי ואיחוד של השניים. סימנייה זו מייצגת את כל שמגיע מלמעלה.

יחד המשמעות הופכת להיות:

א.      תקיפה של מי שבעמדה עליונה/גבוהה ועל כן הפירוש הוא פשע או סבל כתוצאה מהעונש הצפוי. במקרה כזה שהוא לא אחר מביטוי מובהק למתכת – עונש מוות.

ב.      פרשנות נוספת היא הטעם החריף ויש מקורות הטוענים שגם הטעם מר. הטעם המר מגיע כתוצאה מהסבל שבמצב זה. הטעם החריף הוא הטעם של המתכת ועל פי הקלאסיקה בהבנה עמוקה יותר, הטעם של העץ, של הכבד, שמניע ומפזר את הצ'י ברחבי הגוף.

אך הכוונה החשובה שאסור לפספס מבין שלל הפרשנויות טמונה ביכולת של האדם על פני הארץ להפוך את הבנתו האוטומטית לערה על ידי היפוך. פעולת היפוך זה נעשית כאקט גלוי וברור אל מול כל מה שבא מלמעלה ומייצגת את הקו העדין ובלתי ניתן להפרדה בין הצדק והיושרה של הליכה בדרך, לבין פשע וחטא מלשון החטאת הדרך.

זוג גזעים מרכיבים תנועה גדולה אחת בהיבט Yin ו Yang ,כפי שנכתב ב- Su Wen 66:

丙 辛 之 歲  水 運 統 之

הגזעים Bing  ו Xin מתאחדים לשנת התנועה הגדולה מים.

הגזעים השמיני –  Xin, והשלישי – Bing מרכיבים יחד את התנועה הגדולה מים. Xin מחובר למים Yin (ו Bing מחובר למים (Yang ועל כן נהוג לקרוא לחיבור של מידע זה יחדיו –  Lung In Water Yin .

הגזע Bing – 丙 מורכב אטימולוגית מחדירת האחד – Yi , אל תוך המרחב וחייב להיות מחובר אל הפן האקטיבי של המים ולהורות לנו על דרכם של השמים לחדור למרחב הארץ והאדם על ידי המים. הגזע Bing מחובר לאיבר המעי הדק ומסביר את הקשר בין המעי הדק ללב ואת היחס בין Shen לעצמי.

הריאות זקוקות למים כמייצגות את תהליך החלחול והחדירה של השמיים לאדם, ובמצב תקין אדם אינו רק נושם אלא בוחר היכן, מה ולאן לנשום. בדיוק כפי שמשמעות המילים "עושה שלום במרומיו" מפוענחות כמצב בו כל אדם העושה שלום במרומים שלו, יביא שלום על הכלל. זהו הטוהר והצדק השמימי אשר קשור לטבע האמיתי של הריאות ומכונה 義 Yi – מאזניים וצדק.

השנה הזו מכוונת אותנו לנקודה הזו של חבירה למקור השמימי שלנו בצורה שונה מהמוכר לנו על האדמה,להיזכר כי השורש של כולנו הוא בשמים, ומשם עלינו לפעול בארץ.

הענף הארצי Mao – 卯  מורכב מדלת הנפתחת אל האביב – . בעבר ייצג גם דלת נפתחת או 2 מצבים מנוגדים של הירח או 2 ירחים הפונים זה לזה – על מת לייצג תמונת מצב של נקודת זמן. נקודת הזמן אותה הוא מיצג היא החודש השני של האביב לאחר מולד ראש השנה.

זהו הזמן של ערוץ ה Shou Yang Ming – ה Da Chang (Co) על 20 נקודותיו, זהו הזמן בו הזריחה נוכחת ומתעצמת, אלו השעות 0500-0700 וחיית הארנבת.

הענף הארצי אינו מבטא את המהות השמימית כי אם את מניפסטצית ה Qi הקשורה אל הזמן ומיוצג על ידי תנועה של Qi. הענף הופך לפריזמה דרכה ואליה מתייחס כל אדם ומשם פרשנותו לגבי כל היבט שיפגוש בדרכו, על כן חשוב ביותר להבין את הקריאה העמוקה של Mao ושל ארנבת המתכת.

הפתיחה אל האביב יכולה להיעשות רק על ידי ערוץ ה Da Chang) Co)  מידע המופיע בנסתר גם בשם איבר זה – האיבר היאנגי הגדול . 腸  大 . ה – Shou Yang Ming מציין את בוהק הקרנת ה – Yang הפורץ מבעד לאדמה בעונת האביב. שכבת Yang Ming על פי Su Wen 6 מייצגת את סגירת הדלת של ה Yang, מידע זה מסייע להבין כי היא אוצרת בתוכה את כל היאנג ומתוך הריכוזיות ושיוך שכבה זו לפאזת המתכת ואקלים היובש המגיע מתוך מהותה הריכוזית, פורץ היאנג ובוהק החוצה. אלו יחסי המתכת עץ בתוך המתכת עצמה, אותם יחסים שבאים לידי ביטוי בארנבת כחיה שמייצגת דואליות, כפי שמופיע בתרגום האטימולוגי של הסימנייה Mao – 2 מצבים מנוגדים של הירח:

הלובן ,הרכות של פרוותה, ראשה העגול, מראה העדין, נטייתה לפחד והסתתרותה בגומות מייצגים את היבט ה – Yin.

הרבייה (בזמן היאנג – מינואר ועד יוני), היכולת להרות בשנית בעודה בהריון הראשון, ההמלטה המרובה, הגדילה המהירה של הוולדים, עיניהם הפקוחות, תנועתה המהירה, ניתורה למרחק ולגובה, חושיה המחודדים והדרוכים – עיניים שרואות 360 מעלות ואוזנים ארוכות, תיפופן הקצבי של כפותיה האחוריות והאש הרבה בתוכה – עיניים אדומות, יציאות יבשות ומקוטעות, הייחום המוגבר, מצביעים כולם על היבט ה Yang .

Mao בקשר ישיר ל Xin מסמל לנו השנה יותר מתמיד להתחבר אל ה Yang שמגיע מן השמים, לרכז אותו לנקודה פנימית ומוגדרת, ומשם לפתוח את הדלת ולפרוץ אל האביב. זוהי תנועה מבפנים החוצה, תהליך מקדים מכין וחשוב לקראת שנת 2012 המייצגת שינוי תודעתי חשוב, כפי שמופיע בלוחות שנה של תרבויות רבות.

ארנבת מתכת בשונה מפאזות אחרות אליהן היא קשורה מגדירה זאת למצב המדויק ביותר, פעולה לא פשוטה ומסובכת לארנבת המייצגת על פי ה Ba Zi – 8 עמודות הגורל (המוכרת כיום כארבע עמודות הגורל), מאה אחוז של אנרגית עץ. המתכת היא ביחסי Ke לאנרגיה אותה מייצגת הארנבת ומעצימה את החום והיובש הנמצאים בתוכה גם כך. כתוצאה מכך התכונות החביבות, המנומסות, החברותיות וההימנעות מלחימה המיוחסים לארנבת, עלולים להשתנות לפעולה הנובעת מלחץ פנימי רב. במידה ונשכיל לפעול השנה מתוך קשב רב ולא לבזבז, להיות פזיזים באפשרות המפתה של שימוש ב Yang בצורה לא מבוקרת, נזכה לאלכימיה הנסתרת הטמונה בשנה זו, היפוך הראייה וזיכרון מהותנו בעולם שעובר אסקלציה המובילה ליעד אחד בלבד – התעוררות.

השילוב של ה Qi האורח – Ke Qi  של שנה זו, (בחצי שנה הראשון זהו ה Qi השמימי – Du Tian ), ה – Qi של Yang Ming המחובר לפאזת המתכת ואקלים היובש. ובחצי השנה השני (זה ה Qi של הארץ, נביעת ה Qi – Quan Qi ) ה Qi של Shao Yin – האש הקיסרית על אקלים החום שבה.

יחסי האש מתכת הם יחסי בקרה והעצמה של החום והיובש. כשפעולה זו הרמונית היא מסייעת בזיקוק התמציות, ניקוי הלחות וסילוק הקור המונעים חיים. זוהי היכולת של האש לעצב את המתכת למודל המתאים, ויכולתה של המתכת לתחום את האש ולרכז את ה Shen.

בשנה זו שילוב הגזע והענף מניבים את היחס של ה Yin Yang המלמד אותנו כאן על מרכז, על התנועה של הלב המכיל את השמים בתוכו בתוך גבולות הכלי, גבולות גופנו, ה Yin שחובק את ה – Yang:

זהו המפגש בין הכוח החודר- טריאגרמת Xun ,לכוח המעורר – טריאגרמת Zhen ,המתאר בצורה תמציתית את הקשר בין Xin ל Mao .

Heng 恒 הינה ההקסגרמה ה 32 המהווה את מרכז 64 ההקסגרמות מתוך קלאסיקת התמורות. אטימולוגית אנו רואים בצד ימין את הסימנייה Xin שהינה סימניית הלב, ובצד שמאל את הסימנייה Gen – סירת קנו הנעה בין שתי גדות. הסימנייה כולה מבטאת – המשכיות \ קביעות \ רציפות \ התמדה. ועל פי אליזבת רושה דה לה וואלה :

"מייצגת את התנועה הבלתי פוסקת בין שני דברים, כמו תנועת הסירה בין שתי הגדות, התנועה השלמה מצד אחד לעבר הצד השני, המעבר ממקום למקום, הגעה לקצה ומשם שוב לקצה השני. כשהלב שם זה מבטא את המשכיות וקביעות תנועת הלב. הסינים מתארים את מה שקבוע על ידי תנועה, הנהר לא מיוצג על ידי האבן בקרקעיתו, אלא על ידי תנועתו."

גרעין הקסגרמת Heng חושף את הקסגרמה 43   (מורכבת מקווים 2,3,4 וקווים 3,4,5) ההקסגרמה המחוברת לענף הארצי Chen הענף של מרידיאן ה Zu Yang Ming – הקיבה המהווה את המרכז של המרכז בזכות אנרגית האדמה הכפולה שלה (פאזה וה Qi העמוק/עונתי).

זוהי המהות והגרעין של כל השנה – למצוא את המרכז, את הליבה של תנועת הלב הקבועה אשר שורשה בשמים וייעודה להתבטא מהארץ שוב בחזרה מעלה כפריחה והירוק של האביב הגדול.

מי ייתן ונזכה כולנו לחבור למידע החבוי והמשפיע על כולנו בכל רגע נתון.

הגהה ועריכה: תמי ברקאי

המחבר:
מיכאל ליטבק
מטפל ברפואה סינית קלאסית
http://rhefua.blogspot.com/

צילום: pastus

Total
0
Shares
11 comments
  1. המאמר מעורר השראה יכולת ההעמקה שלך היא משהו יוצא דופן, ישר כח!

  2. נהדר!!
    חיכיתי למאמר הזה כבר כמה ימים והוא בא במלוא תפארותו, תודה מיכאל, כתיבתך מעוררת השראה.
    שיהיה לנו שנה עם הרבה נשימות מודעות מהשורש השמיימי דרך הלב ואל תוך האינסוף.
    לא קל 🙂

  3. מאמר מצויין, מראה הבנה רחבה ברוח הרפואה הסינית. זו הרוח היוצרת את הראיה שהסינים הקלאסיים התכוונו ברםואה הסינית הקלאסית. אני גאה בך כבוגר מזרח מערב ומאחל להרבה כמוך בעתיד.
    תודה

  4. אכן מאמר איכותי, מרתק, משכיל ומעורר השראה.
    יהי רצון ונפיק משנה זו נשימה שמימית לגופינו (גזע), ריכוז, בוהק ואביביות (ענף).
    תודה רבה

  5. תהיה "קטנה"
    הגזעים שמימים והעפים ארציים ולכן האם הגזע (הטריאגרמה שלו) לא אמור להיות והענף (גם בטריאגרמה שלו) ארצי?

  6. תהייה במקום. הגזעים השמימים נטייתם להשפיע מטה על הארץ.שים לב שהם מחוברים לעשרת האברים. הענפים הארציים נטייתם מעלה והם מחוברים ל 6 סוגי הצ'י – Liu Qi אשר יבואו לידי ביטוי באדם דרך ששת המרידיאנים/שכבות בצורה של 12 המרידיאנים. מכאן המיקומים על פי חוקיות ה Yin Yang.

  7. תודה לכל מי שהקדיש מזמנו, קרא והגיב. תמיד מחמם את הלב.

  8. לגבי החוקיות של YIN/YANG אתה בהחלט צודק, אבל ממתי השמים מצייתים לאדמה? ונחזור רגע ל YIN/YANG הרי הYANG הקוסמי (וגם בגוף) נכנס מלמעלה לאדם (מרידיאני ה YANG מתחילים בפלג הגוף העליון ויורדים מטה וההפך עם ה YIN).
    לגבי המספר 32 זה נחמד מאוד אבל "קצת" מאולץ הרי גם בשנה הרביעית והענף השמיני יתן את הכפולה 32 אבל ההקסגרמות האפשריות הן 41 או 31 (תלוי איך תבחר להרכיב את הטריאגרמות).

  9. שלום,
    לגבי הקסגרמה 32 והכפולות זה פשוט התאים ולא חוקיות אחת ממנה יש להקיש הלאה. ולגבי ה Yin Yang אני בסך הכל ממשיך את שאתה כותב, ה Yang מגיע מלמעלה ותנועתו מטה. מיקום הטריאגרמה למטה או למעלה מבטא את היעד והנטייה של כל אחת מהאיכויות.

  10. מיכאל. מאמר מקסים מעורר ומלא השראה.
    נהנתי מכל שנייה.
    תודה.

כתיבת תגובה
Related Posts