המכונה הכי משוכללת בעולם – סקירה

סקירת ספרו של גדעון רון
המכונה הכי משוכללת בעולם

"המזון חשוב לגוף כמו הדלק למכונית,
בזכותו כל פעולה, גם פנימית, גם חיצונית.
אך בעוד שלמכונית התדלוק רק לנסיעה,
המזון (והשתיה) הם לגוף גם לבניה."

הספר "המכונה הכי משוכללת בעולם – מבחר סיפורים סיניים על בריאות" מיועד לילדים מגיל בית הספר היסודי ומעלה ולהורים בכל גיל. ההקדשה בפתח הספר היא "לילד שבכל אחד מאיתנו ולהורה (הפנימי) המלווה אותו". הרעיון הוא ליצור מסגרת לחוויה משותפת ושיחה על עקרונות השמירה על הבריאות כפי שהם מתבטאים בחיי היומיום.

הכותבים – גדעון רון, שהוא בין המטפלים הותיקים בארץ, למד לתואר ד"ר ברפואה סינית בסין, מטפל, כותב ומלמד, וחברו הותיק יוסי בכר – פזמונאי, סופר ואיש חינוך – בחרו סיפורים סיניים ועל בסיס כל סיפור כתבו קטע כשיר ארוך, בשורות קצרות ומתחרזות.
הסיפורים מתרחשים בסין, ובין גיבוריהם הקיסר (אלא מי?), נסיך ונסיכה, יועץ, מגדת עתידות,  אנשי הממלכה, וכמובן – הרופא.

בין הנושאים המופיעים בסיפורים: חשיבותן של השינה ושל הנשימה, של אכילה מסודרת ובריאה, היחס לכאב. יש סיפורים שקל מאד להזדהות איתם כמו זה שבו הנסיכה לא מרגישה טוב, והרופא במקום לתת לה תרופה, כצפוי, שואל הרבה שאלות ומחליט לשנות את התזונה שלה. הילדה אמנם רוטנת על האיסור לאכול ממתקים ולשנות את הרגליה אבל למרות ש"זה נראה בהתחלה באמת לא אפשרי / ובכל זאת היא אכלה את האוכל הבריא". לאחר שלושה ימים היא חשה טוב יותר והבינה את חשיבות התזונה. (לא יכולתי שלא לקנא בה על הקלות היחסית בה ההבנה חלחלה ונטעה בה שורשים, שכן מיד אומרת הנסיכה שכשתהיה קיסרית בעצמה תורה לרופאים לבדוק את תזונת מטופליהם בטרם יתנו תרופה). לרוב הילדים שיקראו, אני משערת שיהיה קשה יותר להתגבר על הוראת רופא מהסוג הזה.

בסוף כל קטע מופיע במסגרת טקסט קצר המיועד להורים, ומעניק אפשרות לפתיחת דיון משותף, למשל:

יֵשׁ עֵרֶךְ
לַגְּבוּלוֹת שֶׁיּוֹצְרִים הַהוֹרִים לְיַלְדֵיהֶם,
כִּי אֵין צְמִיחָה לַיְּלָדִים בִּלְעֲדֵיהֶם.
רְאוּ עָצִיץ:
אֶת שָׁרְשֵׁי הַצֶּמַח הוּא אָמְנָם מַגְבִּיל,
אַךְ כָּךְ מְאַפְשֵׁר אֶת צְמִיחַת הַשָּׁתִיל.

בסוף הספר ישנה רשימת סימניות סיניות למילים נפוצות בספר, כמו נסיך, סבלנות, ארמון, ויתור, בריאות, ועוד.
האיורים מבוססים על איורים סיניים והספר מעוצב באופן נעים ומסודר.

הסיפורים כאמור מתרחשים בסין העתיקה, אך העקרונות שמועברים הם אוניברסאליים וגדעון רון עצמו העיד, לשאלתי, כי ילדים שהוא ובכר פגשו תוך כדי תהליך העבודה על הספר הגיבו בהתעניינות ערנית: "מסתבר שהדור הצעיר מאוד עשיר בידע ובהבנה לגבי תהליכי החיים. צריך רק להוריד קצת את האבק מעל פני השטח… ומתגלים ילדים שממש מעוניינים לשוחח על עצמם, על גופם, על בריאותם ועל סביבתם".

אפשר לשער שגם השיח ההולך ונפוץ בבתי הספר על שמירת הסביבה וכן מודעות מתגברת לרפואה משלימה ולתזונה בריאה יותר, הופכת את התכנים הללו לנגישים יותר עבור הילדים וההורים גם יחד.

אני נהניתי לקרוא את הספר אם כי בחלקים מסוימים חשתי שהוא מעט דידקטי מדי, אולי זו החריזה שבמקומות מסוימים נשמעת מעט מאולצת, ואולי פשוט קצת יותר הומור היה מעניק לספר תחושה קלילה יותר.

זהו ספר שמורגשת בו האהבה הרבה של כותביו לנושא ולקהל היעד שלו. ניכרת תחושת השליחות שלהם וההשקעה המרובה הן בכתיבה והן בצד הוויזואלי של הספר.
יש לקוות שעם הזמן יצטרפו לספר זה עוד כמותו שיפנו אל הקהל הרחב ויקרב ילדים ומבוגרים כאחד, ברוח שמחה, אל עקרונות של פשטות, אהבת החיים ובריאות.

המכונה הכי משוכללת בעולם – מבחר סיפורים סיניים על בריאות
מאת ד"ר גדעון רון ויוסי בכר, הוצאת דני ספרים.

gideon_ron_book250

 

 

 

 

 

 

 

תמונה: freeimages.com/Griszka Niewiadomski

המחברת:
תמי ברקאי
מטפלת ברפואה סינית
לאתר של תמי

Total
0
Shares
2 comments
  1. אני לא מצליחה למצוא מקום שניתן לרכוש את הספר הזה!
    עזרה?

כתיבת תגובה
Related Posts