הרהורים על תורת הגזעים והענפים – מבוא

"למעלה.. זורמים נהרות סמויים עצומים, ונהרות האוויר האלה יש שהם עולים על גדותיהם וגואים ומציפים את סביביהם, ובתנועתם המתמדת הם סובבים ושוטפים את כדור הארץ. והארץ שטופה ברוחות עיליות כל כולה שטה לה במעגליה, ולזה קוראים זרימת הזמן".
(צ'ינגיס אייטמטוב, "והיום איננו כלה")

הרפואה הסינית אמונה על שמירת האיזון, ומניעת מצבים שבהם הצ'י חסר, עודף או תקוע. בכל אסכולה ופרשנות קיימת, מדובר על השאיפה לשימור הרמוניה ותאום בין מערכות האיברים השונות. הפילוסופיה הסינית אומרת שקיימים תנועה קבועה ומתמדת, ויחסי גומלין בין מערכות האיברים. אחת הדוגמאות לכך היא השעון הסיני, המתאר את זרימת הצ'י לאורך היממה במרידיאנים השונים, כשאחד מזין את הבא אחריו – תנועה יוצרת טרנספורמציה ומאפשרת הזנה ושמירה על איזון משתנה, כך ש"חוק שימור האנרגיה" על פי האנרגטיקה הסינית, פועל, כאשר האדם מאוזן – בצורה מיטבית. כאשר האדם חולה – האנרגיה נתקעת ויוצרת פתולוגיה – הדהוד אנרגטי לא תקין של צ'י השואף להמשיך בזרימתו הטבעית.
הצ'י בגופנו זורם במרידיאנים. המרידיאנים נעים דרך האיברים הפנימיים, מזינים אותם ומוציאים מהם את הקידוד הייחודי להם, שזורם כמו השראה במרידיאן אחד, עד שזה הופך למרידיאן אחר.

על פי תורת הגזעים והענפים, התנועה בגוף שלנו הינה תעתיק והמשך בזעיר אנפין של תנועה קוסמית גדולה, ותהודה מדויקת שלה. מודל משותף של זרימה אנרגטית הפועם בתאום מושלם עם הקוסמוס, ומורכב מאותו צ'י על פי אותה החלוקה המוכרת של היסודות – תחילה דרך הצ'י האחד – דאו, דרך הקוטביות של הניגודים ההופכיים – הין והיאנג, מעגל חמשת מצבי הטרנספורמציה – עץ, אש, אדמה, מתכת ומים, שש השכבות, ועד… טוב – האינסוף. האדם הוא למעשה השתקפות של היקום כולו.
כוכבי הלכת משולים לעשרת הגזעים השמימיים, הנעים במסלולים קבועים. ניתן לומר שהם הצ'י הזורם במרידיאנים השמימיים, ואפיוניהם (שיוכם ליסוד מסוים, התנועה השמימית והאופן בו היא משפיעה על הארץ) הם תוצאה של התבוננות במסלוליהם, בגודלם ובאופן שבו הם יוצרים אינטראקציה עם כוכבים אחרים. אותה אבחנה יוצרת מודלים שמשתמשים בחמשת מצבי הטרנספורמציה (היסודות) ומגדירה אותם:  שבתאי, למשל – קשור ליסוד האדמה, בעוד מארס שייך ליסוד האש.

שנים עשר הענפים הארציים הם ביטוי לאופן שבו הגזעים השמימיים (כוכבי הלכת) – עוברים ומשפיעים במהלכם על קונסטלציות שמימיות קבועות – אם תרצו – ה'איברים' השמימיים. יחסי גומלין אלה משפיעים על הארץ.
חכמי סין העתיקה ידעו את אופן זרימת 'הנהרות השמימיים' וכיצד היא משפיעה עלינו, מתוך התבוננות ארוכת שנים. זמני הגאות והשפל, עונות השנה, היום והלילה, תועדו היטב. הם ידעו שעל מנת  שעץ ייתן את פריו בעונה מסוימת, צריך לדעת מתי לשתול אותו. על פי אותו העיקרון הובן, שאדם הנולד בזמן מסוים – מלבד ההשפעות התורשתיות, או "צ'י האבות", הוא יושפע גם מאותה תנועה שמימית – הן זו של זמן לידתו, שמטביעה בו חותם, והן התנועה המחזורית וההמשכית של היקום.

ארבעת עמודי הגורל – שנת, חודש, יום ושעת הלידה – יוצרים מפה אנרגטית שעל פיה ניתן לקרוא את 'מזג האוויר' השמימי בעת הולדתו של אדם, ולהבין כיצד מזג זה מעצב את הרבדים הפיזיולוגיים, הרגשיים והרוחניים שלו, שאיפותיו, עוצמתו, חולשותיו ונטיותיו. אותו קידוד אנרגטי מציע אפשרויות דרכן ניתן להעצים ולחזק את האדם.

מתוך אותו ידע עתיק, ניתן לחזות ולדעת גם מה יהיה האקלים השמימי, וכיצד ישפיע זה על הארץ, כך שניתן להשתמש בצ'י הקוסמי הזמין, ולחזק את הקשר בין האדם לעצמו ולסביבתו. הרופא המיומן יכול לזהות מראש את הזמנים בהם עלול המטופל להיחשף לחוסר איזון, ולחזק אותו בהתאמה על פי נתוני מפת הלידה שלו, והצ'י הזמין ברגע הטיפול. כל אלה הופכים את הטיפול על פי אסכולה זו למדויק במיוחד ורב עוצמה – רפואה מונעת במובן הרחב והעמוק ביותר של המונח.

כדי להמחיש זאת ניקח לדוגמה את הכאן ועכשיו: אנו נמצאים בעיצומה של שנת נמר לבן – מתכת. קביעה זו נובעת מהבנת מערך הכוכבים השמימי וכיצד הוא משפיע על הארץ ועל האדם. שנה זו מביאה עמה לצד יכולת לממש באופן מעשי את החלומות והשאיפות שלנו, אפשרות להתייעל ולהתמקד בתחומים שהתגבשו בשנים האחרונות, כמו גם להפריד בין עיקר וטפל ולהיפרד ממה שלא משרת אותנו בתהליך הצמיחה וההתפתחות שלנו. הדיאלוג בין יסוד המתכת והעץ בשנה זו, מאפשר לנו להמשיך וליצור תנועת פריצה ומימוש, אך זו מגיעה מכוח הדיוק, דרך פריזמה של צמצום ומיקוד, מבלי להתפזר, ועם יכולת לראות את הפרטים הקטנים ולהבין בדיוק מה לא מדויק, מה לא עובד, ואת מה צריך לשחרר.
עבור כל אדם ההשפעה היחסית תהיה בהתאם לצ'י האישי שלו, היסודות הדומיננטיים במפת הלידה, ומצבי חוסר האיזון שלו. בהתאם לכך, תיתכן השפעה מיטיבה והשפעה מחלישה עבור כל אחד באופן אישי.

בקצרה ובכלליות – עבור אנשי יסוד העץ, השנה מחזקת את היכולת להתמקד ולעבוד בצורה מדויקת יותר, להביא את ההשראה והיצירתיות לידי מימוש מעשי ולמקד. הקושי – הם עלולים להרגיש כבולים, מדוכאים, פחות יצירתיים ומאוד ביקורתיים כלפי הרעיונות שלהם. יתכן שהביקורת תגיע גם מבחוץ, והיא משקפת את התהליך הפנימי המתרחש בהם.

אנשי יסוד האש- עלולים להרגיש מדוכדכים, כשמשהו בתקשורת שהם כל כך אוהבים להביא 'מהלב' מקבל נופך מעט אנליטי ומרוחק. המתנה של השנה הזאת עבורם היא ללמוד להבחין עד כמה הרגש שהם חשים אותנטי, להיות מדויקים בתקשורת שלהם עם הסובבים אותם, ולפני הכול – עם עצמם.

אנשי יסוד האדמה  פחות ירגישו את הקשיים בשנה הזאת. עבורם היסודות הפעילים השנה מאפשרים פשוט להמשיך ולייצב את מה שיצרו בשנה הקודמת, שהייתה אדמתית מאוד, למקד ולדייק בתהליכים שעוברים עליהם, ולחתוך כשצריך.

אנשי המתכת יכולים להיות מאוד מועצמים מהנוכחות המוגברת של היסוד שלהם ולהרגיש מאוד 'בבית' עם הצ'י של השנה, מצד שני, מי שהמתכת שלו לא מאוזנת יכול להרגיש זאת בצורה יותר משמעותית. הפן החיובי של העניין – לפעמים הזרקור שמופנה אל נקודות החולשה ומעצים אותן, מעניק הזדמנות להתבוננות, מודעות, ריפוי וצמיחה.

ואנשי המים, היות והמתכת היא האימא של המים, אם הם יאפשרו לכוח המתכת להזין אותם, יוכלו להתחזק מאוד. האנרגיה מעט מקשה עליהם השנה, כי הם מרגישים פחות את האש שחסרה להם לעתים ועלולים ליפול לדכדוך. ההזדמנות כאן – להכיל את המים בתוך הגבולות של המתכת, ובמקביל – לחזק את האמונה שמחר בכל זאת, תזרח השמש.
ברובד הפיזי – האיברים הקשורים לשנה זו הם הריאות והמעי הגס. האקלים קשור ליובש, יש לשים לב לכך וברמה האנרגטית להזין ולאזן. יסבלו מכך אנשים הנוטים לחולשת יין, קשישים ואנשים בעלי מערכת חיסון חלשה ורגישה.

מתוך דוגמה תמציתית זו, ניתן ללמוד כי היכולת לראות ולהבין את מכלול הגורמים המשפיעים על תהליכי החיים של האדם מרגע לידתו, ולהביאם אל לב התהליך הטיפולי מאפשרת למטפל המיומן לקחת חלק בכוונון עדין ורב עוצמה, הנסמך על חוקי השמים והארץ, תומך באדם, ומסייע לו להישאר קרוב ככל האפשר לנקודת האיזון המיטבית.
הלימוד של תורת הגזעים והענפים לעולם אינו מסתיים, כמו הנהרות השמימיים הוא רק עובר טרנספורמציה מחזורית, הוא טבעי ומלא השראה, ומתגשם בפעימת הדופק.

הגהה ועריכה: תמי ברקאי

המחברת:
אורית אינפלד
מטפלת בגישת הגזעים וענפים

Total
0
Shares
כתיבת תגובה
Related Posts