נעים להכיר- גיל קוטלר

שיטת דיקור הקרקפת- YNSA, היא שיטה ידועה שצוברת יותר ויותר תאוצה בארץ.
גיל קוטלר פותח בקרוב סדנא ללימוד השיטה, וזו סיבה מצוינת לשאול אודות השיטה, האיש שמאחוריה, והמורה בסדנא – גיל עצמו.

גיל הוא בוגר מכללת 'אלימה', ולמד אצל יובל אשרוב. כחובב טבע מושבע, פנה ללימודי הרפואה הסינית באופן טבעי, ובזמנו הפנוי עובד בנגרות.
לאחר שלמד את שיטת YNSA בארץ, נסע ללמוד עם ד"ר יאמאמוטו עצמו.
אנחנו מציגים בפניכם את השאלות והתשובות עם גיל- לא נגענו:

יעל ארנסט (י.א): ספר לנו קצת על YNSA  – האם השיטה יעילה רק לאחר שבץ מוחי?
גיל קוטלר (ג.ק): YNSA Yamamoto New Scalp Acupuncture היא שיטת דיקור קרקפת, שמפותחת על ידי ד"ר טושיקטסו ימאמוטו, כבר 37 שנים. השיטה מתבססת על נקודות דיקור בקרקפת אותן מצא ימאמוטו בעצמו, ולא על נקודות הדיקור הסיניות  המסורתיות. שנים של ניסוי ותהייה, מחקר ופרקטיקה מאד פעילה, הביאו ליצירת השיטה, המשלבת אבחנת צוואר ייחודית ופשוטה עם דיקור עצבי / אזורי / מרידיאני  בהתאם לאבחנה ובחינת התוצאה מיד לאחר הדיקור.

דיקור YNSA  יעיל למגוון רחב מאד של בעיות, ביניהן בעיות תנועה, מפרקים, כאבים, הפרעות קשב וריכוז. היתרון הגדול של דיקור קרקפת הוא השפעתו הישירה על המוח, ולכן יעילותו הרבה לאחר אירוע מוחי ובעיות נוירולוגיות הקשורות למוח. במקרים רבים ניתן להיעזר בדיקור הקרקפת בנוסף לדיקור הסיני.

השיטה מאד פשוטה וקלה ללימוד וליישום, בד"כ אנו מחפשים שינוי בסימפטומים מיד לאחר הדיקור, לכן היא מתאימה למטופלים שמגיעים לקליניקה בזמן שהם סובלים מכאבים.

י.א: תוכל לספר לנו קצת על ימאמוטו עצמו, ועל חוויית הלימוד ממנו?
ג.ק: דר' ימאמוטו הוא רופא בן 80. הוא איש חביב, שאוהב מאד לצחוק. לדבריו הוא אינו יפני טיפוסי, וזה עזר לו למצוא את YNSA. כשהחל את דרכו כמתמחה, גילה במקרה כי דיקור בנקודה מסוימת העלים כאב גב למטופלת. בזכות אופיו החקרן יוצא הדופן, ויכולת חיבור אינטואיטיבית בלתי רגילה המשיך לחפש, למד את המרידיאנים, עד שגילה מספר נקודות  ע"ג הקרקפת שדיקור שלהן מעלים כאב באופן מיידי . גם היום הוא אינו מפסיק לחפש קשרים בין נקודות לחיצה לשיפור המצב אצל מטופליו.

ימאמוטו חיבר בצורה מאד מעניינת בין המרידיאנים לבין דיקור הקרקפת. בכל קורס שהייתי אצלו ראיתי אותו עובד על נקודות חדשות, ממשיך ומחפש סומטוטופים נוספים.

ימאמוטו גר במיאזאקי, בדרום יפן ,שם הוא מנהל בית חולים העובד בשיטתו ומרפאה פרטית. שהיתי במרפאתו, וראיתי אותו מטפל, על אף גילו, ביותר ממאה מטופלים ביום. אצל רובם הוא הצליח ליצור שינוי בסימפטומים במהלך הטיפול.

לממציאים ברמתו , קצת קשה 'ללמד', גם קצת בגלל קשיי שפה וגם כי אינו מסודר בלימוד היסודות. מאחר ואת יסודות השיטה למדתי בארץ ונסעתי אליו לאחר שנה וחצי של עבודה, היה לי קל יותר ללמוד לבד מהתבוננות בו: איך והיכן בדיוק הוא נוגע, מה סדר הפעולות וכו'. אני מטבעי מצלם וכך לומד, והיה לי מאד נוח ללמוד ממנו .

יפה היה לראות את ימאמוטו מוציא צחוק מכל מטופל, כולם היו עוזבים עם חיוך ופחות כאב. ימאמוטו מעביר מספר קורסים בשנה ברחבי העולם ובבית החולים שלו פעמיים בשנה, באירופה השיטה נפוצה בכמה בתי חולים, וקהל המטפלים גדל משנה לשנה.

י.א: האם צמחי מרפא הם חלק מארסנל הטיפול שלך?
ג.ק: לא , הטיפול דורש מחטים, אצבעות וכסא בלבד.

י.א: ציינת שאתה אוטודידקט. איך זה בא לידי ביטוי בלימודי רפואה סינית?
ג.ק: מאז תחילת לימודי אני מוצא את עצמי מתרגם. מעבר לחומר שניתן בכיתה, אני תירגמתי וסיכמתי את ג'ובאני בעברית. לאחר שסיימתי ללמוד TCM במכללת אלימה היה לי ברור שזו רק ההתחלה וזה ממש לא מספיק בשביל לטפל. לא הפסקתי אף פעם ללמוד. כל פעם רוכש ספרים חדשים, מתרגם ולומד לבד. כרגע במקביל לYNSA אני מתרגם אתFive Element Constitutional Acupuncture  של אנג'לה וג'ון היקס ופיטר מול.יש משהו מרגש בלימוד מעמיק של רפואה סינית; תמיד יש משהו חדש, תמיד מפתיע .

ב- YNSA לא היה הרבה חומר, הנושא פשוט, אז התחלתי ללמוד את המוח, מערכת העצבים והשפעות YNSA, כדי להבין יותר לעומק את דרך הטיפול וההבנה של ימאמוטו. אני מבין שרפואה סינית היא אינסוף ידע, ככל שאני לומד יותר אני מבין שאני יודע פחות וזה רק הולך ומעמיק. לכן אני משתדל ליהנות מהלימוד .

י.א: מה יש ב YNSA שעוזר דווקא לשבץ מוחי, בהשוואה לדיקור רגיל, למשל?
ג.ק: ראשית, יש הבדל ברמת התוצאה. YNSA עובד ישירות אל המוח בעוד שדיקור רגיל עובד דרך המרידיאנים. בחלק נכבד מן הטיפולים המטופל חש הקלה מיידית לאחר החדרת המחטים, זה יכול להיות שיפור בתנועת איבר חלש או משותק, שינוי בכאב, או תחושה יותר טובה וקלה, וכדומה. איבר משותק שממש מראה תנועה מיד לאחר החדרת המחטים – זה דבר בלתי רגיל בדיקור. יש חשיבות כמובן לסמיכות לזמן האירוע ולחומרתו .דיקור נקודות המוח ב YNSA מראה תוצאה מיידית, כאשר הוא מדויק. השינוי כנראה נובע מזרימת דם יותר טובה לאזור המוח שנפגע ועירור עצבי מחודש .

י.א: איך באות לידי ביטוי התוצאות של  YNSA במטופליך? במה השיפור?
ג.ק: ראשית והחשוב ביותר הוא הסמיכות בין הדיקור לתוצאה.רב התוצאות בדיקור YNSA מגיעות מיד לאחר מיקום מדויק של המחטים. אם מדובר בכאב, רגליים, ידיים, מפרק כזה או אחר, הכאב נעלם או נחלש מיידית. לעיתים הוא יחזור ונחזור על הדיקור עד להחלשתו ולעיתים לא.
גב תפוס אקוטי יכול להשתחרר מיידית, כאבים ממגוון מקורות יכולים להיעלם לאחר הדיקור. אנשים לאחר אירוע מוחי יכולים פתאום להזיז את היד שהייתה משותקת עד עכשיו, להרים את הרגל יותר ממה שהורמה לפני הדיקור, התקף אסטמה יכול להפסיק.

אני חושב שהיכולת להשפיע על מצב כאן ועכשיו, להראות למטופל את הקשר בין המחט שעכשיו הוכנסה לכאב שפסק, זה כלי עבודה מעולה למטפלים.אני יודע שמטפלים שלומדים את השיטה מופתעים מאד מהתוצאות המהירות, זה שונה מאוד מהרפואה הסינית. יש ב YNSA משהו פרקטי  וחזק מאוד.

י.א:  עד כמה לדעתך מחקרים מקדמים את הרפואה הסינית? האם הם נעשים יותר בשבילנו, המטפלים או יותר עבור התפתחות הרפואה הסינית? האם YNSA מקל על הוכחת היעילות של דיקור במחקרים?
ג.ק: זהו נושא מורכב .מחקר טוב צריך להיות פשוט, השוואתי, עם תוצאה ברורה ומובהקת סטטיסטית, כך שגם מערכת הרפואה המערבית, שלא תמיד פנויה להצעות מצידנו,תיראה ותשתכנע. את הרפואה הסינית קצת קשה לכמת במחקר, ישנן השפעות עמוקות וארוכות טווח, שאנחנו יודעים שאף מחקר לא יכול למדוד ולהוכיח.

צריך לשים דגש על מחקרים פשוטים שאכן יובילו לתוצאות והוכחות, לא בשבילנו, אלא בשביל המערכת, בשביל האמונה של האנשים ברפואה סינית.
YNSA בשונה מרפואה סינית הוא כלי מחקרי מצוין, בגלל ההשפעה החזקה והמיידית הניתנת לכימות, הוא יכול לעשות עבודה מצוינת כשגריר של דיקור במחקר הרפואי. ישנן עבודות שנעשו בעולם לגבי השפעת YNSA בהקלת כאב, בשיקום לאחר אירוע מוחי, עם תוצאות מצוינות. גם בישראל אנו מתחילים בקרוב מחקר עם YNSA בשני בתי חולים. בל נשכח שמישהו צריך לשלם את המחקר, אין לנו גב של חברת תרופות ואין אינטרס כלכלי שישקיע במחקר. רק מערכת רפואית שתראה תוצאות אמיתיות תסכים להשקיע במחקר שכזה בתחומה וזה  מתחיל לקרות.

י.א: מה הן שלוש העצות שאתה יכול להעניק לבוגרים חדשים שסיימו את לימודיהם כדי להתחיל בצורה טובה את דרכם המקצועית?
ג.ק: 1. סטאז' ארוך ומשמעותי אצל מטפל רציני – כך בעצם מתחילים ללמוד.2. להתארגן מספר מטפלים בקבוצה ולהקים קליניקה קהילתית וזולה באזור שאין בה כזו,כדי לראות יותר מטופלים בשנים ראשונות – אפילו בהתנדבות באזורי מצוקה.3.ללמוד YNSA, דיקור פשוט וקל ללימוד אשר נותן תוצאות מיידיות ועוזר ליצירת שם בסביבתכם של מטפל טוב . "הוא שם לי מחט והכאב נעלם" ….

עריכה: תמי ברקאי

המחברת:
יעל ארנסט
רפואה סינית
yael@sinit.co.il

Total
0
Shares
2 comments
  1. היי יוסף,

    תודה, גם אני אוהבת לקרוא ראיונות עם אנשים.
    אני חושבת שזה בעיקר בגלל שבתחום שלנו קשה למצוא לפעמים את הדרך בתום 4 שנות לימוד, וכשקוראים או שומעים על איך אחרים עשו את זה, זה יכול לתת השראה, רעיונות וכיוונים שלא תמיד חושבים עליהם במהלך הלימודים.

    תודה,
    יעל

כתיבת תגובה
Related Posts