דיקור טרילותרפי

בשנה האחרונה נחשפתי לשיטת טיפול חדשה – טרילותרפיה, המשלבת פסיכולוגיה מערבית עם זן בודהיזם. השיטה פותחה על ידי ניסים אמון, זן מאסטר המלמד שנים את תורת החיים על פי הזן בישראל וביוון. את אמון אני מעריכה מאוד ומתרשמת מתוצאות שיטת הטיפול שלו, ועל כן התחלתי לחקור האם ניתן להביא את שיטת הטרילותרפיה לעולם הטיפולי שלי. לשמחתי גיליתי שיש אפשרות ליישם את השיטה גם בעולם הדיקור. במאמר זה אני מציגה את הרעיון הראשוני של המיזוג בין השיטות.

על פי הטרילותרפיה, כל אחד מאיתנו מורכב משלושה חלקים שונים, החלק ההגיוני – 'ראש', החלק הרגשי – אמוציונאלי – 'רגש' וחלק שלישי המכונה 'אמצע'. הטרילותרפיה מציעה לראות בחלקים אלה שלוש דמויות שונות שצריכות להגשים את עצמן. מלוא הפוטנציאל להגשמה יתקיים רק כשישרור איזון נכון בין שלושתן.

מטרת הטיפול היא לאבחן את מערכת היחסים שבין שלוש הדמויות ולעורר את המרכז, 'האמצע', לתפוס מנהיגות. לפי גישה זו, חוסר איזון גורם למצוקה אשר מובילה לתחלואה פיזית. ניתן לאבחן ולאפיין את המחלה ולשייך אותה לחוסר איזון של 'ראש' או 'רגש'. לדוגמא: מחלות לב או ריאות ישויכו לקריסה במערכת ה'רגש' ותחלואה של מעי משויכת לקריסה של ה'ראש'.

הטיפול הטרילותרפי מתבצע בשיחה, בישיבה על שלושה כיסאות שונים, ביניהם עובר המטופל תוך כדי השיחה. ישנו כיסא ל'ראש', כיסא ל'רגש', וכיסא באמצע ל'בעל – הבית' המקורי. מטרת השיחה היא יצירת גישור בין ה'ראש' וה'רגש' המכונים גם 'הילדים הפנימיים' וכן חיזוק של ה'אמצע' המכונה גם ה"הורה".

ישנן נקודות השקה רבות בין התיאוריה הטרילותרפית והרפואה הסינית. מטרתו של המטפל ברפואה סינית היא להביא לאיזון אנרגטי בגוף ע"י איזון בין האנרגיה במרידיאנים היינים למרידיאנים היאנגים. בטרילותרפיה מטרת המטפל היא להביא למצב של איזון בין היין המזוהה עם ה'רגש' והיאנג המזוהה עם ה'ראש' – ההיגיון. ברפואה הסינית האבחון נעשה על ידי תשאול בדיקת לשון ודופק המשקפים את מצב המרידיאנים, ודיקור בהתאם לאבחנה. בטרילותרפיה המטפל מאבחן את חוסר האיזון על ידי שיח בינו ובין המטופל ודו שיח של המטופל בינו לבין עצמו: שיחה פנימית של המטופל בין ה'ראש' ל'רגש' שלו. כלי טרילותרפי נוסף לאבחון הוא תמונת העיניים של המטופל – הבדלים בגודל, צורה, מיקום האישון, גובה הגבה וכדומה. לאחר שנחשפתי לשיטת הטרילותרפיה,  אני משתמשת בכלי אבחון אלה בנוסף לאבחון הסיני. השילוב מאפשר לי לזהות האם האדם בשלב זה נשלט על ידי ה'ראש' או ה'רגש', ובכך לאתר את המקור לחוסר האיזון במרידיאנים.

השלב הבא הוא התאמת נקודות הדיקור לאבחון הסינדרום הסיני, ובהתייחסות לחלק הדומיננטי אצל המטופל.

באנשי ה'ראש', הדומיננטי, הנטייה תהיה לדקר דווקא נקודות במרידאני היין המזוהים כמרידאני ה'רגש' על מנת לעזור ליין, האנרגיה הנשית – רגשית להתחזק. לכן הדיקור ייעשה בצד שמאל של הגוף, הצד של ה'רגש'.

באנשי ה'רגש', בהתאם לאבחון של הסינדרום הסיני אני מחפשת נקודות דיקור מתאימות לאבחנה אך הנטייה תהיה לדקר דווקא נקודות במרידאני היאנג המזוהים כמרידאני ה'ראש' -על מנת לעזור ליאנג, האנרגיה הגברית, להתחזק. במטופל 'רגש' אני מדקרת בצד הימני של הגוף, הצד של ה'ראש' כדי לעורר אותו.

בנוסף, כמעט בכל טיפול בדיקור טרילותרפי אדאג לדקר לפחות נקודת דיקור אחת המתאימה לאבחנה במרידאני CV, GV – החוצים את הגוף במרכזו מלפנים ומאחור. מרידיאנים אלו מזוהים לפי גישתי עם מה שהטרילותרפיה מכנה ה'אמצע'. במקרים בהם אני מאבחנת כי ה'אמצע' מזדהה יותר עם אחד "מהילדים הפנימיים" אבחר לחזק את ה"ילד החלש" גם דרך ה'אמצע', כלומר, דיקור נקודה מתאימה על מרידיאן CV החוצה הקידמי. מרידיאן ייני 'רגש' לכן יתאים במקרים בהם יש ל'אמצע' העדפה ל'ראש'. דיקור במרידיאן GV חוצה אחורי, ומרידיאן יאנגי 'ראש' במקרים שיש ל'אמצע' העדפה ל'רגש'. 'אמצע' שמעדיף את אחד הצדדים, תורם לחוסר האיזון הנפשי והפיזי, המטרה היא להביא לאיזון – 50% 'ראש'  50% 'רגש'.

בטיפול טרילותרפי וכן בדיקור טרילותרפי יש ניסיון לאזן את "הילדים הפנימיים" ולעורר את ה'אמצע'. פעולה זו תאפשר איזון אנרגטי נפשי וגופני, ותביא לתוצאות טובות בתהליכי ריפוי. במקרה שזיהיתי אמצע חזק ללא העדפות מיוחדות הדיקור הוא בשני צידי הגוף, ימין ושמאל, ובנקודות על המרידיאנים החוצים רק במקרה שיש צורך לפי האבחנה הסינית.

להורדת טבלה לעזרה ביישום הדיקור הטרילותרפי לחצו כאן.

עריכה והגהה: תמי ברקאי

המחברת:
אסנת שר  Dip. AC & CH
מטפלת ברפואה סינית
http://www.osnatsher.co.il

Total
0
Shares
2 comments
  1. מאמר מעניין מאוד, הנסיון לשלב את הגישה הטרילוטרפית ברפואה הסינית מסקרנת אותי מאוד.
    האם הרגשת שוני בתגובה של המטופלים או בגישה שלך לטיפול לעומת "טיפול רגיל"?

    ישר כוח על היוזמה, אשמח אם תמשיכי לעדכן אותנו בממצאים מעניינים, ושיהיה המון הצלחה.

  2. תודה על הפרגון
    אני בתחילת הדרך עם השיטה
    בנתיים התגובות חיוביות
    אשמח לעדכן בסיפורי מקרה בהמשך

כתיבת תגובה
Related Posts