המלצה בכסף??

בבוקר יום שני קיבלתי מייל מ-ל' (שקרא את הרשומה, פנה למערכת וביקש להישאר בעילום שם), מנהל פורטל X (שקרא את הרשומה, פנה אל המערכת וביקש שלא להזכיר ברשומה זו את שם הפורטל).
העניין העיקרי היה זה:
"ברצוני להציע לכם שאם יש לכם פניות רציניות אבל אין לכם אפשרות לטפל בהן, אתם מוזמנים להעביר אלינו באימייל את פרטי הלקוח (שם, טלפון וישוב מגורים, ורק במידה וידוע – תיאור קצר של הבעיה/צורך) ובמידה והלקוח יסגור עסקה עם אחד מהמטפלים שלנו – תועבר אליכם עמלה של 10% למשך חצי שנה בלי כל עבודה או טרחה מצדכם!
מי מכם שמעוניין – שלחו אליי מייל חוזר, והתחילו להפנות את הלקוחות בפועל.
מה שיפה בהצעה הזו, שזו הצעת win-win אמיתית, שלא ניתן להפסיד בה, רק להרוויח יותר!".

למה המשפטים הללו שווים טור
לכאורה, כשחושבים על זה ברמה הכי שטחית, אין שום בעיה- בן אדם מנסה ליזום פה איזו שהיא אפשרות למטפלים להרוויח מהפניות לאתר שלו, גם אם מדובר על עמלה שלא יצא ממנה הרבה כסף עבור המפנה- כי לא בטוח בכלל שתיסגר עיסקה (אלא אם כן, תחליטו להפנות הרבה מאוד אנשים לאתר).
אבל כשחושבים על זה עוד שניה אחת, המשוואה נעשית ברורה יותר. ל' (שקרא את הרשומה, פנה למערכת וביקש להישאר בעילום שם) מציע שאנחנו נפנה לאתר שלו מטופלים, ולאו דווקא למטפל ספציפי. מה שהוא לא מספר זה שהעניין שלו הוא להגדיל את התנועה לאתר שלו ואת הקופון שהוא גוזר על כל שידוך של מטופל למטפל (במידה וקופון שכזה אכן נגזר).
אגב, זו לא פעם ראשונה שאני שומעת על התופעה הזו, ולכן החלטתי שאולי שווה להעלות כמה הגיגים בנושא בטור.

אבל אתם יודעים, זה אפילו לא הדבר שהכי מפריע לי.
הרעיון של "תמליץ על מטפל או בכלל על פורטל X (מנהל הפורטל קרא את הרשומה, פנה אל המערכת וביקש שלא להזכיר ברשומה זו את שם הפורטל) ותקבל כסף" הוא פסול בעיניי. הנה כמה שאלות שעלו בראשי:
1. האם אנחנו מכירים את המטפלים שם?
2. אם אני מפנה למטפל ספציפי, שאותו אני מכירה ועליו אני סומכת, שלא יכול לקבל את המטופל- מה קורה איתו? הוא מגיע למישהו אחר שאיני מכירה שלא המלצתי עליו?
3. יש כאן סכנה להפניה אך ורק כדי לקבל עמלה. זה לא ממש נכון מבחינה אתית ומוסרית, תקנו אותי אם אני טועה.
4. למה שאני אפנה למטפל שאני מכירה וסומכת עליו דרך אתר? עדיף לכולם שאפנה ישירות למטפל ולא דרך מתווך. נכון, זה לא ממש טוב לפורטל X (מנהל הפורטל קרא את הרשומה, פנה אל המערכת וביקש שלא להזכיר ברשומה זו את שם הפורטל), אבל רגע- העיקר זה המטופל, ולא אתר זה או אחר… לא?
5. וזו השאלה הכי חשובה בעיניי: ממתי אנחנו מתמחרים את ההפניות שלנו לקולגות שלנו??

המלצה צריכה להיעשות בחינם, בלב שלם ובכיף
נכון. אנחנו פה כדי להתפרנס.
זו נקודה שאני מנסה להעביר דרך סינית מהיום הראשון של סינית באויר. אבל יש כל מיני דרכים לעשות את זה. גזירת קופון על המלצה היא לא אחת מהן.
אשאל אתכם שאלה פשוטה- אתם הייתם רוצים לשלם עבור כל המלצה שמישהו היה נותן עליכם? על כל המלצה שבסופה יש לכם מטופל בקליניקה? נראה לי שלא.
ובצדק.

בדיוק העלנו כתבה שמדברת על 10 כללים לשיווק עצמי בפורום, וסעיף 6 מדבר בדיוק על זה, הפניה לקולגות בכיף.
לא רק כי אנחנו רוצים שגם אחרים יפנו אלינו בכיף, אלא כי אנחנו רוצים לעזור למטופלים שלנו.
ואם אנחנו נוכחים לדעת, שאנחנו עשינו את עבודתנו אבל זה לא מספיק, ואולי יהיה מישהו שיוכל לעזור עוד למטופל שלנו- אנחנו מחויבים להפנות אותו.
לא כי יש קוד אתי שמחייב אותנו, אלא כי יש לנו מצפון פנימי שעושה את העבודה הזו הרבה יותר טוב מכל קוד אתי שיכול להיות.
אותו מצפון (שהוא לחלוטין שווה ערך למצפן, אם אתם מבינים למה אני מתכוונת…), לא יכול להיות מושפע ממניעים אישיים ו/או מניעים אחרים כגון כסף. הוא חייב להישאר נקי, בעיקר כאשר מדובר על בריאותו של אדם- המטופל, שסומך עלינו לעשות את העבודה שלנו על הצד הטוב ביותר- וזה כולל גם הפניה למטפל אחר אם אנחנו חושבים שיש צורך בכך.
מצפון נקי משתקף היטב בעיניים. וכולנו יודעים איזה חלק של ה- Shen מציץ אלינו מהעיניים…
החלק הזה חייב להישאר נקי.

כשאנחנו מפנים לקולגה, אנחנו צריכים לדעת שאנחנו מפנים למישהו טוב, ואם קיבלנו שם שם מישהו, אז שזה יהיה מישהו שאנחנו סומכים עליו.
הפניה לשם קבלת כסף משולה למתן תרופה לשם קבלת אחוזים מחברת התרופות- וכולנו שמענו על זה, כולנו חשבנו שזה נורא ואיום.
אז מה, עכשיו אנחנו נתחיל לעשות את זה?

בואו נסכם
מבחינתי, קשירת המלצה בתשלום היא שגויה ביותר.
זה לא משתלב לי טוב בכלל עם טובת המטופל, עם אינטגריטי פנימי.
אני יודעת שאני הייתי רוצה שיפנו אליי כי חושבים שאני מטפלת טובה; כי חושבים שאני יכולה לעזור למטופל.
אני הייתי רוצה שכסף ישאר מחוץ לסיפור הסציפי הזה.

עכשיו אתם
מה איתכם? מסכימים? חושבים שאני טועה? השאירו דעתכם בתגובות, אשמח לקרוא.

Total
0
Shares
9 comments
  1. אני לא רואה בעייה להמליץ על גוף שהוא אינו מטפל פרטי, מתוך ידיעה שאותו גוף הוא מקצועי ובעל אחריות. למרות זאת נושא העמלות אינו ראוי בעיני.

  2. תודה לכולכם על התגובות.
    אסף- ברור שאין בעיה עם הפניה לגוף שאינו מטפל פרטי. הבעיה שלי מתחילה כאשר אני מפנה למטפל יוסי, הוא לא מקבל את ההפנייה, ופתאום המטופל מגיע למטפלת יוכבד, שאותה אני לא מכירה, אין לי מושג מי היא, אבל איכשהו- היא הגיעה ממני.

    חג שמח,
    יעל

  3. יכול להיות,והרבה אומרים לי שאני תמימה.אבל כל כך חבל לי לראות שגם "לשטח שלנו" חודרת תודעת השיווק האגרסיבי והריקנית והעיקר לעשות כסף. אני מסכימה איתך לגמרי, והדוגמא עם התרופות מדוייקת.אני שמחה שאני לא אחרונת המוהיקנים ושיש עוד אנשים עם הגיון ומוסר בריא.
    ולסיום המשפט שאני ממש אוהבת מתוכנית כלכלית ברדיו:"להתראות ושתרוויחו הרבה אך ביושר".חג שמח.

  4. מזעזע אבל לא חדש. זו הזניה של המקצוע, האחוזים האלה הם אתנן. ונתינת כל שם אחר לכך היא צביעות. אבל בינינו: כולם נותנים מרשמים, או מוכרים בעצמם צמחי מרפא, פורמולות שונות, ומקבלים גם "הטבת מטפל". אז נדרשת כאן מידת היושרה. אני משתדל מאז ומעולם לשמור על כמה כללים: אני מפנה רק למי שאני מכיר אישית. אני משתדל להפנות אדם למטפל באזור מגוריו כדי לחסוך ממנו את הצורך לנסוע ולעבור חצי מדינה כדי להגיע אליי לטיפול, ואני נותן צמחי מרפא מבתי המרקחת הזולים יותר, בתנאי שהצמחים באיכות מספקת, שוב, כדי לנסות ולצמצם עלויות למטופלים.סוּר מֵרָע וַעֲשֵׂה טוֹב בַּקֵּשׁ שָׁלוֹם וְרָדְפֵהוּ.

  5. בראיה קטגורית [מבלי להתייחס כרגע לעניין הפורטל הספציפי שהזכרת], כל העניין של "שחררו אלינו את שם המטופל, הטלפון שלו וכתובת המגורים" חושף את המטופל למצב פוטנציאלי שלא ביקש אותו.
    איזה מצב? שיחות טלפוניות מנציגים של חברות אחרות שפרטי הלקוח עלולים לזלוג אליהם.
    ג'אנק מייל לתא הדואר הרגיל ולדוא"ל ועוד.

    אנחנו חיים בעולם פרוץ לגמרי. חלק מהאחריות שלנו כמטפלים היא לא לפגוע במטופלים שלנו.

כתיבת תגובה
Related Posts