רשמים מכנס מכבי טבעי לרפואה אינטגרטיבית

כנס מכבי טבעי- דצמבר 2009

יום שישי. שבע וחצי לפנות בוקר. אני מגיע לאולם "וואהל סנטר" הצמוד לאוניברסיטת בר אילן. אני לבד. אף אחד עדיין לא הגיע. אני מגיש את ההזמנה לדיילת החיננית שבכניסה, היא מושיטה לי תיק ירקרק ובתוכו תכנייה ותג מפלסטיק. על התג רשום השם שלי, המרפאה אליה אני משתייך ושמות ההרצאות אליהן נרשמתי מראש דרך האתר. אני מנסה לחייך. לא כל כך הולך לי. אני עובר ליד הדוכן של "ברא צמחי מרפא". דוגמנית הצמחים מגישה לי מבחנה עם נוזל בצבע כהה. "קח. זה מעורר. כדי שלא תירדם בהרצאות." אני מסיים בקושי את תכולת המבחנה והולך לשתות את הקפה שלי כדי להפטר משאריות הטעם. משהו בשילוב שבין צמחי המרפא לבין הפוך חזק בלי קצף מוכיח את עצמו. אני ער. לאט לאט מגיעים עוד ועוד אנשים, חלקם מוכרים. רופאים, מדקרים, מטפלים ברפלקסולוגיה, שיאטצואיסטים, כירופרקטים, ביופידבקיסטים, טווינאים, מעסים, תזונאים ומטפלים שונים ומשונים ברפואה משלימה. הארגון הזה גדול. כבר כמעט שנה שאני מטפל טווינא במרפאת בת ים ואף פעם לא ידעתי.

כיבוד קל, כמה לחיצות ידיים ואנחנו באולם ההרצאות מקשיבים לדברי הפתיחה של דר' עדי צוונג, המנהלת הרפואית של מכבי טבעי. דר' צוונג בוחרת לפתוח את יום החג שלנו בציטוט של סון סי מיאו, אחד הרופאים המפורסמים ביותר בסין העתיקה, אולי ההיפוקרטס של הרפואה הסינית: "כאשר הרופא הדגול מטפל במחלות, נפשו חייבת להיות שלווה ומחשבתו חייבת להיות החלטית. אל לו להכנע לרצונות ותשוקות, בראש ובראשונה עליו לפתח חמלה. עליו להתחייב להצלת כל יצור חי." היא מזכירה גם את הרמב"ם, גדול הרופאים היהודים. היא מתרגשת. אני מתרגש איתה.

להרצאה הראשונה, בעצם הרצאת מבוא למנה העיקרית, עולה פרופ' יעקב שוהם – פנימאי, מומחה באונקולוגיה ורפואת צמחים סינית ומערבית. שוהם מדבר על המודעות הגוברת לצורך בחשיבה מערכתית במדעים השונים וברפואה בפרט. חשיבה העומדת, לדבריו, בניגוד משלים לגישה האנליטית השולטת במדע במאות השנים האחרונות. לא עוד התמודדות עם בעיות דרך פירוקן לגורמים, היום נדרשת הסתכלות מערכתית רחבה. האדם הינו מערכת מורכבת הכוללת תת-מערכות, מורכבות כל אחת בזכות עצמה. שוהם נותן דוגמא שאני אוהב במיוחד: כאשר אנחנו פורטים את השפה לאותיות, המרכיב הקטן ביותר שלה, אנחנו מאבדים עולם ומלואו. אנחנו מאבדים את המילים, את המשפטים, את הכוונה ואת המשמעות. או במילותיו של יהודי מוכשר אחר בשם אלברט איינשטיין- Not everything that counts can be counted and on everything that can be counted counts.

להרצאה המרכזית של היום, עולה לבמה, בנעלי ספורט ובלייזר, דר' קית' ל. בלוק, המרצה האורח. דר' בלוק הוא איש רב פעלים. הוא מנהל מרכז בלוק לטיפול אינטגרטיבי בסרטן באילנוי ארה"ב, הוא מנהל החינוך הרפואי אינטגרטיבי בפקולטה לרפואה באוניברסיטת אילנוי בשיקגו, הוא עורכו הראשי של המגזין "Integrative Cancer Therapies" , הוא מחבר הספר "Life Over Cancer". יש לבחור עוד כמה וכמה תארים ומפעלים שאני נמנע מלהזכיר, זה יכול לקחת שעות. דר' בלוק, איש מרשים ומלא הומור עצמי, פורש בפנינו את מודל הרפואה המשולבת אותו הוא מיישם במרכז בלוק לטיפול אינטגרטיבי בסרטן. המודל מתבסס על חלוקה לשלושה תחומי התערבות: הראשון- שינוי באורח החיים. השני- שיפור מתמיד בסביבה הביוכימית. השלישי- התאמת טיפול קונבנציונלי משולב תמיכה, במטרה לשפר את עמידות החולה ואת יעלות הטיפול. דר' בלוק מנתח בפנינו מקרים קליניים ואסטרטגיות טיפוליות מתקדמות. הוא מציג תמונה של חולה עם סרטן גרורתי שהרופאים הקציבו לו שנה לחיות. בשיקופית הבאה נראה אותו חולה על רולרבליידס בפארק, 16 שנה מאוחר יותר. בלוק מספר שהכניסה למרכז שלו באילנוי עוברת דרך מטבח ענק, במטרה להדגיש בפני החולים את חשיבותה של התזונה הנכונה. הוא מדבר על אנטיאוקסידנטים ומציג נתונים מספריים. אולי הנקודה המעניינת ביותר בהרצאה, עוסקת בתהליכים ביולוגיים המתרחשים בגופנו מידי יממה. לדבריו של בלוק, לטיפולים כימותרפיים בשעות שונות של היממה, קיימת היענות שונה של הגוף. הקהל המרותק חושב על שעון האיברים הסיני. אחת ההרצאות המאלפות ששמעתי מימי מגיעה לסיומה.

בהמשך מתפזר הקהל לאולמות השונים לפי בחירתו המוקדמת. דיקור, גוף נפש או טיפולים מנואלים. אני בחרתי בדיקור. נכנסתי מוקדם. השתדלתי לשבת קרוב.

דר' לאוניד גלמן, מרכז תחום הדיקור במכבי טבעי, נושא דברים. הוא עורך השוואה בין יצירת הצ'י בגוף לבין יצירת ה-ATP בתא הביולוגי. הוא מציג תוצאות MRI מוחי בזמן דיקור 67-BL לעומת תוצאות MRI בזמן דיקור אקראי. רציתם הוכחות.

המרצה הבא, עמוס זיו, מנהל מחקר קליני בשיר"מ – מרכז רפואי "אסף הרופא". עמוס מציג בפנינו את תיאורית המרידיאנים שלדבריו זוכה לחשיפה מוגבלת בתכניות הלימוד ברפואה סינית במערב. הוא סוקר טכניקות טיפול אורטופדיות על ידי שימוש בנקודות דיקור דיסטליות. הוא מציג נתוני מחקר ראשון מסוגו בעולם – דיקור לבעיות אקוטיות של כאב בחדר מיון.

הרצאתו של רני אייל, יו"ר האגודה הישראלית לריפוי סיני מסורתי, עוסקת בחקיקה ובסטנדרטיזציה של הרפואה הסינית בארץ. קצת חבל. ממטפל עם ידע עצום כמו רני אייל, הייתי מעוניין לשמוע הרצאה בנושאים מקצועיים. מילים כמו "בירוקרטיה" או "רגולציה" אני לא אוהב. לאחר סקירת התהליכים שעברה הרפואה הסינית בישראל עד היום ובעיתוי מושלם, כשבועיים לאחר החלטת המל"ג שהרפואה המשלימה לא תוכר כמקצוע ללימודים אקדמיים, מגיע רני למסקנה הבלתי נמנעת שיש להפריד את הרפואה הסינית משאר מקצועות הרפואה המשלימה. מטריית הרפואה המשלימה היא מטרייה רחבה מידי ואין דין מתודה אחת כדין מתודה אחרת.

המרצה האחרון במושב הראשון הוא ד"ר יאיר מיימון, המנהל הרפואי של המרכז לרפואה משלימה. יאיר מדבר על חשיבות המחקר ברפואה סינית בארץ ובעולם. הוא מתייחס לשני המרכיבים החשובים ביותר של הרפואה באופן כללי- היעילות והבטיחות. הוא מציג תוצאות מחקרים חדשניים בתחומים שונים: כאבי ראש, כאבי גב, גניקולוגיה, אונקולוגיה ושיקום לאחר CVA.

ארוחת בוקר עשירה ומגוונת. קפה שני.

נושאי המושב הבא היו אונקולוגיה אינטגרטיבית, אורטופדיה אינטגרטיבית ותזונה וצמחי מרפא. אני בחרתי באונקולוגיה אינטגרטיבית.

המרצה הראשון- ד"ר משה פרנקל. רופא משפחה, מומחה לאונקולוגיה אינטגרטיבית, עד לאחרונה מנהל רפואי של התכנית לרפואה אינטגרטיבית במרכז לסרטן בבית החולים MD Anderson ביוסטון טקסס ארה"ב. פרנקל מציג נתונים סטטיסטיים המצביעים על 86% מכלל חולי הסרטן המטופלים בארה"ב המשתמשים באמצעים מתחום הרפואה המשלימה, לעומת 30% מהחולים המטופלים בישראל. הוא מחדד את המונח "רפואה אינטגרטיבית" ומייחס אותו לגישה המתמקדת בקשר בין המטפל למטופל ובאדם בכללותו תוך הסתמכות על עובדות מדעיות.

ד"ר שחר לב ארי, מנהל המעבדה לצמחי מרפא וחקר הסרטן בבית החולים "איכילוב", מציג מחקר מפורט אודות השפעות הכורכומין (החומר הפעיל שבתבלין הכורכום- Yu Jin בשבילכם) ברמת האורגניזם, ברמת התא וברמה הביוכימית. מסתבר שהכורכומין מדכא התפתחות תאים סרטניים בלבלב, בריאות, במעי הגס, בראש ובצוואר. צוות המחקר חשף מטרות מולקולריות שביכולתן להסביר את השפעת הכורכומין על מוות התא. תוצאות המחקר מציגות אפקט פוטנציאלי השקול לאפקט הכימותרפיה וההקרנות. המחקר עשוי להוביל לפריצת דרך ולהנהגת פרוטוקולים טיפוליים המשלבים כימותרפיה, הקרנות וכורכומין.

ד"ר נאווה זיגלמן, מנהלת תחום האונקולוגיה ב"מכבי שירותי בריאות", מדברת על האינטראקציה שבין התרופות הכימיות לתרופות המשלימות. לדבריה, בשנים האחרונות אנו רואים עלייה בהתערבויות ביולוגיות עם צמחי מרפא, ויטמינים ותוספי מזון אצל חולי הסרטן. מעודד? לא בטוח. חלק מהחולים בוחרים להסתיר מידע קריטי זה מהאונקולוג. התוצאה- אינטראקציות לא רצויות בין התכשירים הכימיים והמשלימים. נאווה מדברת בשבחן של טכניקות הרפואה המשלימה למטרות הקלה על חרדות ומתח, הקלה על המצוקה הרגשית הנלווית למחלה, התמודדות עם הפרעות השינה, חוסר התיאבון, הכאבים והבחילות בעקבות הטיפולים הכימיים.

המרצה האחרון במושב השני הוא המעניין היותר. ד"ר עופר כספי, מנהל הרפואה האינטגרטיבית והיחידה לרפואה משלימה בסרטן במרכז הרפואי "רבין", איש מרשים בפני עצמו. כספי מונה חמישה חששות או אתגרים ליצירת סביבה רפואית אינטגרטיבית המשלבת מטפלים משיטות מסורתיות במערכת הבריאות המודרנית:
1. חוסר בקיאות של המטפל המסורתי במורכבויות הרפואה המערבית המודרנית.
2. הכשרה מקצועית גנרית של המטפלים ללא התמחות ממשית בתחום מחלה ספציפי.
3. ניסיון מוגבל בדר"כ של המטפל המשלים בעבודה בשיתוף פעולה מקצועי עם מטפלים משלימים אחרים הדוברים שפה מקצועית אחרת והמשתמשים בדרכי טיפול שונות ואפילו הפוכות לשיטתו.
4. ספק לגבי יכולתו של המטפל להשתלב במערכת בעלת תרבות ארגונית ממסדית שונה מאוד מהמודל המקובל של מטפל-מטופל בקליניקה הפרטית.
5. חוסר בהירות לגבי מעמדו המקצועי וסמכויותיו של המטפל בסביבה ארגונית בין תחומית בה חברים רופאים מתחומי תוכן שונים, אחיות, פסיכולוגים, עובדות סוציאליות ועוד.
כספי משיק תכנית השתלמות ייעודית ברפואה סינית ושיאצו בדגש על תחום האונקולוגיה במטרה למסד ולקדם את תחום האונקולוגיה האינטגרטיבית. התכנית עומדת לכלול לימוד תיאורטי ברפואה סינית, שיאצו ורפואה מערבית, דיוני מקרים בתחום השילוב האינטגרטיבי באונקולוגיה, וצפייה קלינית בטיפול בחולה בודד ובעבודת הצוות של היחידה כולה. הוא מעדכן על שילוב מטפלים באקופונקטורה בבית החולים אסותא במחלקה האונקולוגית ובטיפולי IVF (שילוב הדיקור בטיפולי IVF מעלה את אחוזי ההצלחה מ-20% ל-60%).

חזרה לאולם הגדול. ההרצאה האחרונה היא הרצאתו של פרופ' יהושע שמר, יו"ר דירקטוריון "אסותא מרכזים רפואיים" וראש בית הספר לבריאות הציבור אוניברסיטת תל אביב. שמר סוקר את יעילות הטיפול המשלים ובטיחותו. לדבריו, בעולם המערבי מתגברת ההכרה כי אותם כלים, מדדים ועקרונות החלים על הרפואה הקונבנציונאלית יחולו על הרפואה המשלימה. בשנת 1991 הקצה הקונגרס האמריקאי כ-2 מיליון דולר למטרות מחקר ברפואה משלימה. זו הייתה בעצם יריית הפתיחה להכרה בחשיבות מיסוד המחקר בתחום. הוא נוגע בכללי האתיקה של הרפואה המשלימה, בחשיבות החינוך לרפואה משלימה ואינטגרטיבית בבתי הספר לרפואה (בארץ ישנה סנונית ראשונה בפקולטה לרפואה של אוניברסיטת תל אביב בהדרכתו של דר' עופר כספי), בכנסים משותפים לרופאים ומטפלים (הכנס הזה לדוגמא) ובנושא החקיקה.

אנחנו מתקרבים לסוף. אל הבמה עולה חיה סטריאן, מנכ"לית מכבי טבעי, במטרה לסכם את היום הארוך והאינטגרטיבי שעברנו. היא מדברת על הצמיחה, על ההצלחות ועל כמות הפונים לרפואה משלימה בישראל, שרק הולכת ועולה. היא מציגה נתונים מספריים ופורשת בפנינו את תכניות מכבי טבעי לשנה הבאה עלינו לטובה. מחיאות כפיים סוערות. תודות למנהלות הסניפים. פרחים למי שמגיע. ואנחנו בדרך למגרש החנייה.

בדרך הביתה, על הטוסטוס, אני חושב על מה שהיה. הרבה נושאים לכסות, הרבה הרצאות, לא לכולן יכולתי להיכנס וחבל. ההרצאות שבהן כן הייתי (להלן המושבים) היו קצרות. מאוד. רבע שעה. גג. התחלה. סוף. לא היה אמצע. כל המרצים נלחמו בשעון. השעון ניצח את כולם. אולי היה עמוס מידי. אולי עדיף היה לצמצם את כמות ההרצאות ולהעמיק בנושאים נבחרים. יכול להיות. אבל התחושה הכללית הייתה שמשהו גדול קורה במכבי ובתחום הרפואה בכלל. לאט לאט מתייצב לו בסיס איתן לדו קיום אמיתי. אנחנו לומדים את שפת הרופאים. הרופאים לומדים לדבר בשפתנו. וזה הולך ומתפתח, הולך וגדל.
אני מרוצה, מחייך לעצמי ויוצא לסוף שבוע.

המחבר:
רן לואל
מטפל ברפואה סינית עתיקה
כותב בבלוג סין בחמישים דקות

Total
0
Shares
כתיבת תגובה
Related Posts