עובדות לקויות שאינן מאומתות

תגובה למחקר

ביולי השנה (2009) התפרסם בכתב העת Human Reproduction מאמר מאת צמד החוקרים Boivin and Schmidt , אשר טען כי שימוש ברפואה משלימה בזמן טיפולי פוריות קשור בירידה של 30% בסיכויים להיכנס להריון.
המחקר כלל 728 נשים, והוא היה מורכב משני שאלונים. השאלון הראשון בדק נתונים דמוגרפיים ורפואיים של בני הזוג. השאלון השני נערך כעבור שנה, ובו נשאלו בני הזוג אם הם השתמשו ברפואה משלימה, ואם האשה בהריון או לא.
תוצאות המחקר הראו ששיעור ההריונות אצל זוגות שטופלו ברפואה משלימה היה נמוך ב-30% מאשר בקרב זוגות שלא נעזרו ברפואה משלימה. הטיפולים שבהם נעזרו הנשים במחקר היו רפלקסולוגיה (54.3% מהנשים טופלו בשיטה זאת), צמחי מרפא (50.2%), דיקור (17.9%), קיניסיולוגיה (6.3%), הומאופתיה (5.8%) ואחרים. עם זאת, החוקרים לא הצליחו לזהות איזה טיפול או התערבות הורידו לטענתם את סיכויי ההריון.

המחקר סובל מכמה בעיות מרכזיות:
הראשונה היא במתודולוגיה שלו. השאלונים לא ביררו מתי ולמה נעשתה הפנייה לרפואה המשלימה. פעמים רבות זוגות פונים לטיפול משלים כאשר הם לא מצליחים להרות בעזרת הטיפול המערבי. מכאן שכישלון להרות יכול להיות הסיבה לפנייה לטיפול המשלים, ולא התוצאה שלו. מבחינה מתודולוגית המחקר דומה לטענה שסוכרזית גורם לעודף משקל, כי הרי רוב המשתמשים בסוכרזית הם שמנים.

החיסרון השני הוא חוסר היכולת של המחברים להצביע על הטיפול אשר לטענתם יכול היה לגרום לפגיעה בשיעור ההריונות. בבסיס הגישה הזאת עומדת ההנחה שאפשר להתייחס לכל שיטות הרפואה המשלימה כאל מיקשה אחת, ולהסיק לגביהן מסקנות משותפות. המחברים התעלמו מכך שהרפואה המשלימה היא אוסף רב של שיטות טיפול שמקורן בתרבויות שונות, שהן מייצגות גישות שונות ויש בהן ניסיון טיפולי שונה. אי אפשר לכלול את הרפואה הסינית, את ההומאופתיה, את ההילינג, את הרפלקסולוגיה, את הדמיון המודרך ואת שאר השיטות באותה מסקנה. המחקר המדעי דורש להגדיר את ההתערבות הטיפולית הנדונה, לפרט מה כלל בטיפול, מי ביצע אותו, כמה שנות ניסיון יש למטפל ועוד. דרישה זאת לא מתקיימת במאמר זה.
המחברים ציינו את שני החסרונות הללו, אולם הם התעלמו מהמשמעות שלהם, שלמעשה שומטת את הקרקע תחת הממצאים, והופכת את מסקנותיהם לחסרי משמעות.

חסרונות אלה מעידים על מתודולוגיה חלשה, שנובעת אולי מתכנון לקוי או מהיכרות מועטה עם הרפואה המשלימה. אולם חלקים אחרים בו יכולים להתפרש ככתיבה מגמתית, לא מדויקת ומטעה. בדיון מצוטט מחקר שטוען כביכול ששימוש ברפואה משלימה בטיפולי פוריות קשור בלידה של ילדים עם מומים שלדיים. קשה לחשוב על טיעון פופוליסטי יותר, מפחיד יותר ומרחיק יותר זוגות ונשים מטיפולים משלימים.
בדיקה של המאמר המצוטט מראה תמונה שונה לגמרי: שאלת המחקר היתה אם קיימת שכיחות גבוהה יותר של מומים מולדים אצל תינוקות שנולדו בעקבות טיפולי פוריות. הנשים והזוגות שנבדקו חולקו לשישה סוגי טיפולים שעברו, וביניהם גם קטגוריה של רפואה משלימה.
מסקנת המחקר היתה שלתינוקות שנולדו לנשים שעברו טיפולי פוריות יש שיעור גבוה יותר של מומים מולדים, אולם הם מיוחסים לבעיית הפוריות הראשונית ולא לטיפולים שעברו האמהות. בכל הקבוצות שנבדקו שיעור המומים בקרב התינוקות שנהרו בזכות הרפואה המשלימה היה הנמוך ביותר. כך שהצגת המחקר הזה כאילו נמצא בו קשר בין שימוש ברפואה משלימה לבין מומים מולדים היא עיוות של המחקר, של שאלת המחקר, של הנתונים ושל המסקנות שבו, והוצאה של הנתונים מהקשרם.
המאמר טוען גם שטיפול ביום 2 לאחר החזרה גורם לפי שניים הפלות, ומצטט מאמר של Westergaard et al. , נתון מסולף נוסף, היות והממצאים במחקר האמור אינם משמעותיים מבחינה סטטיסטית. הציטוט מתעלם משאלת המחקר או ממסקנותיו, שהצביעו על יעילות הדיקור בהעלאת שיעור ההריונות בטיפולי הורמונליים מלאכותיים (ART).

לסיכום, המתודולוגיה הנמוכה של המאמר שכתבו Boivin and Schmidt , הנתונים השטחיים והכלליים וההצגה המגמתית של מחקרים אחרים הופכים אותו ללא רלבנטי, ולכזה שספק אם יש לו מקום בכתב העת המדעי והמקצועי שבו הוא פורסם. לכן שמחנו לראות את התגובה מתפרסמת כלשונה במכתבי התגובה למאמר. למעבר לתגובה שפורסמה באנגלית לחצו כאן.

Reference:
1. Boivin J, Schmidt L. Use of complementary and alternative medicines associated with a 30% lower ongoing pregnancy/live birth rate during 12 months of fertility treatment Hum Reprod. 200924:1626-31.

2. Zhu JL, Basso O, Obel C, Bille C, Olsen J. Infertility, infertility treatment, and congenital malformations: Danish national birth cohort. BMJ (2006) 333(7570):679.

3. Westergaard LG, Mao Q, Krogslund M, Sandrini S, Lenz S, Grinsted J. Acupuncture on the day of embryo transfer significantly improves the reproductive outcome in infertile women: a prospective, randomized trial. Fertil Steril (2006) 85:1341–1346.

4. Cheong YC, Hung Yu Ng E, Ledger WL. Acupuncture and assisted conception, Cochrane Database of Systematic Reviews, 4 (2008).

5. Manheimer E, Zhang G, Udoff L, Haramati A, Langenberg P, Berman BM, Bouter LM. Effects of acupuncture on rates of pregnancy and live birth among women undergoing in vitro fertilization rates of pregnancy and live birth meta-analysis. BMJ (2008) 336:545–549

6. El-Toukhy T, Sunkara S, Khairy M, Dyer R, Khalaf Y, Coomarasamy A. A systematic review and meta-analysis of acupuncture on in vitro fertilisation. BJOG (2008) 115:1203–1213

המחבר:
אביב מסינגר
מטפל ברפואה סינית
aviv@aviv-clinic.co.il

Total
0
Shares
2 comments
כתיבת תגובה
Related Posts