דרוש קמפיין תדמיתי!

כמה אנשים בישראל זקוקים לדעתכם לטיפול ברפואה סינית? כמה מהם יודעים את זה?
האם אפשר לעשות משהו בנדון?

אני הייתי עונה "המון" לשאלה הראשונה, ו"מעט מדי" לשאלה השנייה. וכמובן – "כן" רועם לשאלה השלישית.
היום קראתי את הפוסט המדהים הזה באנגלית, והחלטתי שהוא זקוק לגרסה ישראלית, כי הדברים פשוט כל-כך נכונים למציאות שלנו כאן.

אני פוגש כל מיני אנשים בקליניקה. מאז שאני עוסק ברפואה סינית קהילתית, אני שמח לפגוש יותר ויותר אנשים שלא הייתי פוגש בקליניקה בגרסתה הקודמת, ואני נוכח לדעת עד כמה הם אינם יודעים הרבה, בלשון המעטה, על הרפואה הסינית.
היו לי מטופלים ששאלו אם יש חומר במחטים, אחרים הסתכלו על הידית של המחט ואמרו לי: "זה נורא עבה!" כי הם לא ראו את המחט עצמה. היו כאלו ששאלו אם לומדים את זה בסין.

היבט נוסף של חוסר ההיכרות עם הרפואה "שלנו" הוא הציפייה מהטיפול. אנשים באים לכאבי גב, ומוכים בתדהמה כשאני מדבר איתם על אפשרות לטפל בגלי חום. רוצים להרזות, ונדהמים לגלות שיש המלצות תזונה. רוצים להפסיק לעשן אבל מתאכזבים כשאני מדבר איתם על מחויבות אישית. ובזמן שאני כותב את השורות האלה, מצלצלת אלי גברת נחמדה שראתה שאני מטפל ברפואה סינית, וקצת מתקשה להבין מדוע אני לא יכול לעשות לה רפלקסולוגיה.

עכשיו תנו דעתכם לעובדה המדהימה הבאה: כל אלו הם אנשים שפנו אלי, שהגיעו לרפואה הסינית בדרך זו או אחרת. אפשר רק לדמיין מהי רמת הידע של אלו שלא פנו ולא הגיעו אלי. ואם ניקח את כל המטופלים של כל המטפלים בארץ יחד, עדיין נגיע לפסיק מהאוכלוסייה הכללית. אוכלוסייה שלמה שבינינו לבינם פעורה תהום. כתבתי על כך בעבר, אבל אני חושב שכדאי לחזור ולהדגיש את העניין הזה. רב האנשים שמעו על רפואה סינית, אבל רובם המוחלט לא מבין מהי, לא מבין מיהם המטפלים, מה הם מסוגלים לעשות, או איזה מענה הרפואה הסינית יכולה לתת לבעיותיהם הרפואיות.
וזה עצוב.

אז מה עושים בנדון?

אז לפני שנשאל מה, אולי כדאי שנשאל: מי?
האגודה לריפוי סיני מסורתי מורכבת מאנשים אכפתיים שמקדישים מזמנם כדי לקדם את הרפואה הסינית בישראל. בהשאלה מהפוסט באנגלית, עיקר פעילותה בעצם מתמקד ב"טיפטוף מלמעלה" – ברגע שיוסדר חוק הדיקור, יהיה ברור מי רשאי לטפל ומי לא, יהיה אולי גם תואר אקדמי, ובאופן כללי המקצוע יקבל את הכבוד הראוי לו ע"י הממסד הרפואי. אנשים שאינם מוכשרים לכך לא יוכלו לטפל ויפסיקו להוציא לנו שם רע, ויתחיל תהליך ארוך של הכרה ממסדית בכוחה של הרפואה הסינית. ואז מהממסד הרפואי ההכרה תטפטף מלמעלה ותגיע להמונים (או שמא משפט אחרון זה בכלל נאמר או נחשב?).
טוב ויפה, וגם חשוב.

אבל מה קורה בינתיים עם רב הבוגרים של הרפואה הסינית, שנכשלים בלמצוא פרנסה הגונה בפרקטיקה פרטית? לא ניכנס כאן לסיבות לכישלון הזה, שהן רבות, חלקן קשורות ליכולות עסקיות, חלקן לדימוי עצמי בעייתי, חלקן לחוסר הנגישות של הרפואה הסינית לציבור הרחב בגלל עלות הטיפולים.
אותי מעניינת העובדה שהרפואה הסינית זרה למרבית האוכלוסייה. ובעוד ש"חוק הדיקור תקוע" מסיבות שאינן ממש מובנות לרובנו, נשאלת השאלה – מה עושה האגודה בינתיים??

אז הנה רעיון קונסטרוקטיבי: בעוד שהניסיון "לטפטף מלמעלה" תקוע, מדוע לא לנסות להשפיע מלמטה?
האגודה, השואפת לייצג את ציבור המטפלים בארץ, יכולה לעשות עבורו ועבור המקצוע שירות ענק בדמות קמפיין תדמיתי לרפואה הסינית. בזמן שהקמפיינים היחידים שראינו בינתיים לא בדיוק קידמו את תדמיתנו, מדוע לא להריץ קמפיין שיסביר לציבור הרחב מהי רפואה סינית, ולעודד אותו לנסות ולקבל טיפול? מה יקרה אם האגודה והמכללות הגדולות יפרישו כל אחת חלק קטן מתקציבן לקמפיין שכזה, שבסופו של דבר ישרת את מטרתן העיקרית – שמספר המטפלים והסטודנטים בארץ יגדל?

מי יודע, אולי המודעות הציבורית תעלה, הקליניקות שלנו יתמלאו, והציבור (שלא כ"כ חשוב לו כרגע אם יש לנו רשיון/תואר או אין לנו) יתחיל לדרוש רפואה סינית. אנשים רבים ירצו לנסות אותנו, ילמדו להכיר אותנו, ובעיקר יפסיקו לפחד מהדבר המוזר הזה שנקרא "אוקופוקטורה?" דרישה ציבורית שכזו תוכל לעזור לקדם את חוק הדיקור, לפרנס את המטפלים, להגדיל את הנרשמים למכללות, ובאמת – השמיים הם הגבול….

ושלא נדבר על מטרה נוספת שתושג, ככה כבדרך אגב – שהרבה מאד אנשים יתחילו להרגיש יותר טוב בזכותנו.

Total
0
Shares
17 comments
  1. אין כמו קצת השראה על הבוקר.
    אתה יודע?
    אני מוכנה להרים את הכפפה יחד איתך ולנסות לראות מה אפשר לעשות בכל הקשור לקמפיין תדמיתי לרפואה סינית.

    אתה בעניין?
    אם כן דבר איתי.

    יעל

  2. וואו. איזה רעיון מעולה! ואיזה יופי לגלות שיש עוד מטפלים שאכפת להם מהתדמית שלנו.
    יעל, מוכן להרים את הכפפה השנייה. שיהיה לנו זוג.
    🙂

  3. דיברתי עם יעל ואנחנו נתחיל לעלות דברים על הכתב.

    חשוב לי רק להדגיש שמבחינתי זה לא עניין של "שיפור תדמית" כמו שזה עניין של "לחנך את הציבור" שפשוט לא יודע ולא מכיר מספיק טוב את עולם הרפואה הסינית.

  4. אנחנו בעד….נשמח לעזור::)))

    שרון, שחר וענבל

    צוות סינית קהילתית בסנטר

  5. היי רואי
    אתה פותח פה דיון אסטרטגי. אני חושב ששווה לשקול את הדברים האלה ולדבר עליהם. אני אשמח להשתתף. יש לי לא מעט נסיון בנושא.

  6. היי
    אני ממש מזדהה עם מה שכתבת לגבי החוק התקוע חוסר האונים הזה שאני רואה סביבי ועיניין חינוך הציבור בישראל, צעד שאנחנו עושים בקליניקה שלנו זה לצאת החוצה למצוא קבוצות אוכלוסיה ופשוט לתת להם הרצאות בנושא באופן כללי על הרפואה הסינית ואם מדובר למשל באוכלוסיית גיל הזהב אנחנו מתכננים לתת נספח לגבי נושא שקשור לאותה אוכלוסיה, אני בהחלט חושב שכולנו ציבור המטפלים צרכים להרים את הכפפה ולעשות משהו בנידון ואני משוכנע שככה יהיה לנו את הכוח להעביר כל חוק בנושא כי כרגע אין להם אינטרס להעביר חוק שכזה אין מספיק מודעות ואין מספיק רצון כי רואים בנו חלשים חייבים לתת יד כל אחד ולעשות משהו כי גם האגודה וגם בתי הספר כרגע לא מייצגים כלל את כל ציבור המטפלים ואין לנו יד אחת, אני איתכם לגרום לבאז בישראל זה אפשרי!

  7. כל הכבוד חברה!

    לפני איזה חודשיים התארגנו מספר בוגרים מהמכון לרפואה אוריאנטלית בסיאטל [לשעבר בבעלות דן בנסקי] למסע פירסום במדיה [אני חושב רדיו בעיקר] על מנת לעודד את האוכלוסיה לפנות למטפלים ברפואה סינית. אולי אתם יכולים לעשות משהו דומה, אם כל אחד ממכם יתרום מעט כסף באופן אישי, תוכלו להרים משהו לאוויר הרבה יותר מהר מאשר לחכות שהמכללות יעשו משהו בנידון.

    לאחר שסיימתי את לימודיי באחת המכללות הכי גדולות בארץ, הם פשוט ניתנו איתי ועם כל חברי כיתתי כל קשר. אפילו הם לא חשבו להקים אגודת בוגרים של רפואה סינית – איזה טעות קריטית! לאור חשיבה מעוותת שכזאת, אני בספק אם הם יראו שכדאי להם להשקיע במסע פרסום שכזה. אני רק יכול לקוות בשבילכם ובשביל הציבור הרחב.

  8. אחחחחח….איזה יופי של בלוג . מחמם את הלב בחורף הקר של הצפון. רואי כמה טוב שאתה כותב . וליעל כל הכבוד על הבמה שאת נותנת.
    אני מוסיף את עצמי לרשימת המוכנים לעזור …רק תבקשו
    ודרך אגב מעניין באמת איפה האגודה בנושא החשוב הזה.

  9. אנחנו לבד בעיניין אני חושב שכל אחד מהבוגרים היה צריך להפריש סכום מסויים ולפתוח אלטרנטיבה או כשיתוף פעולה לאגודה כגוף מטפלים רעב שבא לעשייה ולהפצה של הרפואה הסינית בכל דרך אפשרית צריך גוף שייצג את כל המטפלים לרפואה סינית אשר למדו בבתי ספר מוכרים כמובן כי כרגע במציאות זה לא ככה.

  10. חברים- אתם מרגשים את סינית הפולניה.
    באמת.

    כפי שרואי ציין, אנחנו מתחילים לכתוב את הדברים, על מנת שהדברים יעבדו טוב והקמפיין יהיה אפקטיבי, זה יקח קצת זמן, אבל כשזה יקרה- זה יקרה ביג טיים.

    רן- היית לי בראש כשדיברתי עם רואי על העניין, ומעבר לזה, אני שמחה לראות שיש עוד אנשים שנרתמים לעניין.

    אני מבטיחה לעדכן ולהיעזר.
    כל הכבוד לרואי על היוזמה, ועל הכתיבה המצוינת שגורמת להשראת יצירה ועשייה!

    יעל

  11. שלום,
    אני ממש שמחתי לקרוא את הדברים החכמים שנכתבו כאן,
    רעיון מעולה וכמה נכון!
    אם תצטרכו את עזרתי אני מתנדבת
    אפשר לפנות אליי במייל

  12. רואי, רעיון מעולה! יש לך גם את תמיכתי. אשמח להרתם לטובת העניין ולסייע בכל דרך שאוכל.

כתיבת תגובה
Related Posts