תגובת האגודה לדיון סביב "העתיד בשילוב"

באיחור מה הגיעה תגובה של וועד האגודה לדיון סביב הכנס של הר"י "העתיד בשילוב".
מסתבר שהיו עוד פניות לוועד האגודה בקשר לכנס, לא רק הדיון עם כ- 40 תגובות פה בסינית בלוג, וזה מאוד משמח אותי, בעיקר כי זה מראה שלאנשים אכפת מספיק כדי להגיב באוזני חברי הוועד.
תגובת הוועד הגיעה אליי בקובץ PDF ואתם מוזמנים להוריד את התגובה בלחיצה כאן.

אוקיי, אז אחרי שקראתם, יש לי מספר נקודות שאני מעלה כאן לדיון:
הוועד כותב במכתב "… ולא הייתה כוונה לערוך דיון ממשי או מעמיק בשאלות הקשורות לשילוב או לקשר בין השיטות השונות. נראה לנו שבמתכונת זו, לא היה מקום או צורך לשתף בפאנלים נציגים מתחומי הרפואה המשלימה…".
לא יעלה על הדעת, שוועד האגודה, הרואה עצמו "כמייצגים של ציבור המטפלים ברפואה סינית בישראל", יחשוב שיש לו את הפריבילגיה לבחור לעצמו את הדיונים בהם יש להפגין נוכחות רשמית ובאילו לא. אם האגודה באמת מייצגת את קהילת המטפלים בארץ, נציג מטעמה חייב להיות נוכח בכל דיון הקשור לעתיד הרפואה הסינית בארץ- ועל אחת כמה וכמה דיון ציבורי דוגמאת כנס "העתיד בשילוב".

נראה לי מוזר עד מאוד לתת לאחרים לנהל דיונים בדבר העתיד שלנו, והמקסימום שנעשה מצד האגודה שאמורה לייצג אותי הוא לשלוח נציג שישב בקהל.
אנחנו לא נמצאים במצב שאנחנו יכולים להחליט אם במה מסוימת מתאימה לנו או לא, אנחנו במצב שאנחנו צריכים להפגין נוכחות בכל במה אפשרית.
אם דנים בעתיד של רפואה משולבת, נציג מטעמנו- לפחות אחד אם לא יותר- חייב להיות שם בפאנלים!
אנחנו לא בעמדה מספיק חזקה שאנחנו יכולים לבחור לעצמנו את הבמות שלנו, אנחנו צריכים להפגין את הנוכחות שלנו בכל במה שמדברת על העתיד שלנו, איך אפשר לחשוב שלא? מה ההגיון של הלך הרוח הזה, ומה מקורו?

קראתי את מכתב התגובה מספר פעמים ולפתע חשבתי שאני לא ממש יודעת מה הן המטרות המוצהרות של הוועד הנוכחי.
אני יודעת שאנחנו פועלים לגיוס חברים נוספים- מטרה שהייתה בראש סדר העדיפויות מיום הקמת האגודה. מטרה זו מוצהרת בכל הזדמנות על ידי הוועד, וגם במכתב זה, בפסקת הסיכום, נאמר "אחד האתגרים שעומדים בפנינו השנה הינו הגדלה משמעותית של כמות החברים באגודה".
מטרה נוספת שברורה לי היא קידום הצעת חוק הדיקור- על כל המשתמע מכך, כולל הכרה במכללות וכיו"ב.
עקב מכתב זה, למדתי על מטרה שלישית- שילוב בין רפואה מערבית לרפואה סינית- על כל המשתמע מכך (ואם זו אחת ממטרות הוועד הנוכחי, על אחת כמה וכמה עליו לשלוח נציג בכל כנס/סמינר/יום הסברה וכיו"ב המדבר על שילוב בין הרפואות!).
האם יש מטרות נוספות? אם כן- מה הן?
אם לא- מדוע?

מתוך המחשבות על המטרות, עולה בי שאלה נוספת, שבאמת- הייתי מאוד שמחה לקבל עליה תשובה:
על מה יוצא הכסף של האגודה? דמי החבר נגבים מדי שנה, למיטב ידיעתי יש כ- 400 חברים באגודה, אני מקווה לשמוע שיש כבר יותר.
לאן הולך הכסף שלנו? האם אפשר לקבל דו"ח לגבי הפעילות הכספית?

עכשיו אתם
קראתם את דברי הוועד, קראתם את מחשבותיי שלי- מה איתכם?
אשמח מאוד לקרוא את תגובותיכם לעניין.

Total
0
Shares
8 comments
  1. אני קורא את המכתב בפעם השנייה ומרגיש שוב שלא הבנתי מילה. זה אמיתי הדבר הזה? מה הקשר בין הנאמר לבין השאלות שהצגת בפניהם?
    מישהו יכול לעזור לי?

  2. רואי,

    אני לא חושבת שהרעיון היה לענות לי ספציפית, כמו לענות לכל מיני טענות שעלו- שלי ושל אחרים.

    תודה על התגובה,
    מערכת סינית- יעל

  3. אני בוחר להתייחס רק לחלק האחרון של המכתב, שבו האגודה שמה לה ליעד להגדיל את מספר החברים ולקיים כל שיתוף פעולה שיעזור למטרה זו ולקידום הרפואה הסינית בישראל. ובכן – וועד האגודה, אני קורא לכם שוב ושוב לשתף פעולה עם הלשכה למקצועות בריאות משלימים בישראל – עבודה יחד עם שאר מקצועות הרפואה המשלימה בהכרח יעזור לקדם את הרפואה הסינית, את מבחן ההסמכה, את מעמד האגודה ואת המטפלים והמקצוע כולו
    הבידול וההינתקות משאר המקצועות הוא שגוי ויהיה בסופו של דבר בעוכריכם.

    אשמח להכיר ולשוחח עם חברי הוועד בפגישתכם הבאה – לבחון היכן הבעיה בעבודה המשותפת ומציאת פתרונות ביחד

    בברכה,
    אופיר סלע, מטפל בשיטת לוסקי RCP
    יו"ר הלשכה למקצועות בריאות משלימים בישראל

  4. היי אופיר,

    תודה על תגובתך.

    בטח שמת לב שהמשפט האחרון מתגובתך המקורית ירד- אבקש בכל לשון של בקשה לא להפוך את סינית בלוג לזירה נוספת של התנצחויות או התגרות באגודה או בכל אחד אחר.

    אני שמחה על תגובותיך, חושבת שהן חשובות ושיש מקום לומר את הדברים- וסינית בהחלט שמחה להוות במה לדיון, אך לא להתנצחות או כל דבר דומה. אנא.

    תודה וסופ"ש נעים,
    מערכת סינית- יעל

  5. ועכשיו לתגובה לגופו של עניין,

    אני חייבת להודות שבאיזה שהוא אופן, אני חושבת שהבידול הוא נכון.
    אני לא יודעת להעריך מה יקרה לאורך זמן, רק העתיד יגלה לנו, אבל אני מודה שאני חושבת שהשיוך למטריה הזו "רפואה משלימה", הוא לא תמיד עושה לנו עבודה טובה- לנו, ברפואה הסינית.

    הציבור הרחב לא יודע לעשות את ההפרדה בין התחומים השונים שתחת "הרפואה המשלימה", ולכן נדמה להם שהומיאופתיה, שיטת אלכסנדר, שיאצו ודיקור זה היינו הך. אנחנו כמובן יודעים שלא כך הדבר, אבל הציבור לא ממש יושב ומחכה להסברים, והוא גם לא בודק יותר מדי. בקופת חולים, למשל, הרופא שולח את המטופל לרפואה משלימה (או אלטרנטיבית), והופס- המטופל נוחת על טיפול טווינא.

    כל כך הרבה שיטות שונות זו מזו במטריה הזו, אתה יודע את זה בדיוק כמוני אופיר.
    אז כן, נכון שבדברים מסויימים נעבוד יחד. אבל הזדהות מוחלטת? לא יודעת אם זה נכון לתחום בארץ.

    אני בעיקר רואה את זה כאשר יש דיווחים על מטפל ברפואה משלימה (או מטפל הוליסטי) שסרח.
    הטוקבקים מפוצצים במידע שגוי, שבו אתה רואה עליהום על הכל- רפואה סינית, פאולה, רפלקסולוגיה- כולם חוטפים בראש, ובסוף מסתבר שהמטפל שסרח הוא מתחום שמעולם לא שמענו עליו.
    אבל זה לא משנה הרבה, כי הנזק לרפואה הסינית (כמו גם לענפים אחרים כמובן) נעשה.

    אשמח לשמוע את דעתך על הנקודות שהעלתי כאן.

    תודה,
    מערכת סינית- יעל

  6. שלום יעל ואחרים,
    לגבי החלק הראשון – תודה על הצנזורה – לעיתים אני לא שם לב שאני מתנצח ופועל ישירות מתוך האגו ומודה על ההארה שלך, אין לי כוונה ליצור התנצחות או מאבק עם אף אחד רק שיתוף פעולה מפרה (:

    לגבי החלק השני:
    אני חושב ששמירה על בידול בין המקצועות הוא הכרחי, ואני לא שם כיעד ליצור אחידות בין המקצועות – נהפוך הוא! זה חשוב והכרחי שכל מקצוע ישמור על הייחודיות שלו ועל הבידול שלו היות וכל מקצוע פועל לטפל ברובד אחר של המחלה/תקלה ובאמצעים שונים וזה הנכון.
    הרצון הוא ליצור אחדות – עבודה משותפת ומאוחדת על מנת לחנך את הציבור גם בהבדלים בין המקצועות השונים והיתרון היחסי של כל מקצוע לטיפול בנושאים שונים. הדרך לעשות את זה היא ע"י עבודה משותפת. אני רוצה ליצור שיתוף פעולה בין הגורמים השונים תחת מטריה אחת שתוכל לעבוד מול מוסדות רפואיים ומוסדיים, מול ציבור המטופלים, המוסדות המכשירים והמטפלים כאחד.

    לדוגמא – אתיקה מקצועית: כיום לכל מקצוע יש את הקוד האתי שלו, אשר לא נאכף במוסדות השונים, ולא מגיע לתודעת הציבור ואף לא לתודעת המטפלים (ראו מחקר שנעשה בשנתיים האחרונות על אתיקה במקצועות המגע בקופות החולים פורסמה כתבה בנושא בYNET) הסיבה היא שיש כ 20 קודי אתיקה שונים ומוסדות לא יכולים לעבוד מול כ"כ הרבה גופים/איגודים מקצועיים – רק גיבוש של קוד אתי אחד על בסיס המכנה המשותף למקצועות (למשל קוד אתי בנושא המגע הרלוונטי לכל המקצועות, כמו לבוש, איסור מגע באיברים אינטימיים וכו') עם נספחים למקצועות השונים יוכל להיות מיושם בכל המוסדות והקליניקות ואותו אפשר יהיה להנחיל לציבור המטפלים והמטופלים. יישום קוד כזה אפשרי רק כאשר המקצועות השונים פועלים בשיתוף פעולה, ויש כתובת ברורה לציבור לפנות אליה בעת הפרה של הקוד האתי, משם הטיפול יועבר לאיגוד הרלוונטי לשימוע והמשך טיפול.

    דוגמא נוספת – שימוש בכספי הפיקדון של חיילים משוחררים ללימודי רפואה משלימה – היום אין אפשרות להשתמש בכספי הפיקדון ללימודי רפואה משלימה, ואפשר לצורך העניין להשתמש בכסף ללימודי קוסמטיקה ואפילו צלילה.. הסיבה לכך היא היעדר מנגנון פיקוח שמוכר ע"י הגוף הרלוונטי במשרדי הממשלה (משרד התמ"ת/חינוך). נכון שהיום חלק מהמקצועות מקיימים פיקוח על בתי הספר, אולם משרד התמ"ת לצורך העניין לא יכול לעבוד מול 20 איגודים קטנטנים (ו200-400 חברים נחשב קטנטן) כדי לגבות פיקוח כזה, וחייבת להיות סמכות מקצועית לתחום אשר מנהלת את הפיקוח ועובדת מול המשרד. הפיקוח עצמו יעשה ע"י נציגי האיגודים הרלוונטיים, אך תחת המטריה של הלשכה.

    דוגמא נוספת – העסקה של מטפלים מורשים במוסדות רפואיים ובתי עסק שונים: המעסיקים את העוסקים ברפואה משלימה נעים מקופות ובתי חולים, דרך מלונות וספאים, ועד בתי טבע – מוסד שמעסיק מטפלים מעשרה או עשרים מקצועות שונים יפסול (ופוסל) על הסף עבודה מול 20 איגודים מקצועיים, שכל אחד פועל בדרך שונה. רק ביישום תו תקן אחד לתחום כולו, וריכוז העבודה של אותם מעסיקים מול גורם אחד אפשר יהיה ליצור הסכמי העסקה מול המעסיקים שיעבדו רק עם מטפלים מורשים, קרי מאושרים ע"י האיגודים המקצועיים. בעוד שתו התקן עצמו אינו אחיד לכל המקצועות, הכוונה – מטפל ברפואה סינית כדי לקבל את תו התקן צריך להיות חבר איגוד, ללמוד את 3000 השעות ולעבור מבחן הסמכה, בעוד שמטפל בעיסוי צריך לעמוד בדרישות איגוד המעסים שכוללים כ 500 שעות לימוד. עדיין מבחינת המעסיק ומבחינת הציבור יהיה קל להבחין בין מטפל מורשה ללא מורשה – הם רק יצטרכו לראות שאותו מטפל הינו בעלתו תקן RCP במקצוע הרלוונטי, ואת כל המידע הוא יקבל בכתובת אחת ידועה – הלשכה למקצועות בריאות משלימים.

    רשימת הדוגמאות עוד ארוכה ומייצגת נאמנה בעיניי את ההכרח בקיום גוף אחד שמרכז את העבודה מול כל מה שנכנס תחת הכותרת "מקצועות בריאות משלימים"
    אני מקווה שעניתי על השאלה שהצגת ומודה עליה, יחד עם זה אין בידי את כל התשובות ויש עוד עבודה רבה לפנינו כדי להמשיך ולמקצע את התחום כולו, ליצור את שיתוף הפעולה בין עשרות הגופים השונים הפועלים בתחום וקידום המודעות הציבורית לשימוש נכון ברפואה משלימה ומשולבת.

    ברכות,
    אופיר סלע, מטפל בשיטת לוסקי RCP
    יו"ר הלשכה למקצועות בריאות משלימים בישראל

  7. הייי
    עלו דברים מאוד מענינים מהדיון שנוצר כאן.
    אני בהחלט מסכים עם הרבה דברים אבל באמת שקראתי את תגובת האגודה לא הבנתי דבר זו ניראת לי תגובה כללית כדי לצאת לידי חובה ולא באמת לענות על השאלות הרלוונטיות שעלו מהדיון הקודם שניהלנו כאן.
    יש לי הרגשה ובקרב חברי המטלים גם הוותיקים וגם החדשים יותר שכרגע שום אגודה או כל גוף אחר לא באמת רלוונטי לנו כי הוא לא באמת מייצג את ציבור המטפלים הן ברפואה סינית והן במקצועות הרפואה המשלימה.
    יש הרגשה של בלאגן כללי ואף אחד לא יודע באמת מה קורה וכמו שיעל אמרה יש תקציבים או כסף שמשלמים לגוף זה או אחר מה עושים איתו באמת אף אחד לא יודע.
    האגודה היא לא לכלל ציבור המט]לים בר]ואה סינית אלא רק מי שעובר את מבחן ההסמכה שלפי דעתי זה לא הגיוני מיכוון שהמבחן הזה עוד לא עבר שום וועדה או אישור או חוק שמאשר אותו, לכן אינני מבין איך האגודה לקחה אותו כסף כבלה לשורותיה ומי שלמד בברושים או רידמן ועבר 4 שנים עם מבחני סוף שנה ועבודות מחקר לא מתאים להיות באגודה?
    אני מסכים שברגע שיהיה חוק שאומר על מבחן זה או אחר רישיון או תואר בהחלט זה צריך להיות סף הקבלה אבל כרגע אף אחד לא באמת מייצג אותנו ציבור המטפלים ויש חוסר אונים ומה שקורה שיש המון מטפלים שפשוט מטפלים לבד ולא מייחסים חשיבות לכל הנושא הזה, שכבר לא קרוב לליבם בטח שלא למטפלים הבכירים יותר שעוסקים בתחום שנים רבות ובמקום לקרב אותם ולאגד את כולם למען המטרה של כולם מרחיקים אותם.
    יש מה לעשות בהחלט אבל כרגע נראה שכל אחד מושך לכיוון שלו עד שלא כל המטפלים יחליטו לעשות משהו בנידון יהיה מאוד קשה להעביר משהו כי הרי פה הפוליטיקה בארץ והקשרים זה משהו חשוב ומכריע ואצלנו אין את זה באופן מיקצועני מישהו שיכול לקחת את הנושא וכוח של אנשים ולמנף את החוק.

כתיבת תגובה
Related Posts