Xiao Yao San – מחקר לפי מודלים ברפואה סינית

על הפורמולה מנקודות ראיה שונות

הפורמולה Xiao Yao San פורסמה לראשונה בשושלת Song בספר הנקרא "מרקחות המיועדות לתת שלווה ורוגע". השם Xiao Yao פירושו לנדוד בחופשיות, ללא מטרה וללא התנגדות.
כדי להבין את השפעת הפורמולה הזו על האדם הלוקח אותה נבחן את הפורמולה ואת הצמחים המכילים אותה לפי מספר מודלים בהם משתמשת הרפואה הסינית להכרת העולם בכלל ותפקודי האדם בפרט.

סימפטום-סינדרום
הפורמולה מיועדת לטיפול באנשים הסובלים מחוסר הרמוניה בין הכבד לטחול. מצב זה מתבטא בחסימה בזרימה של צ'י הכבד, חולשה של הטחול, וחסר דם. הסימפטומים מהם יסבול אדם כזה הם:
– כאב בהיפוכונדריום, לחץ בחזה ובשדיים, טעם מר בפה, יובש בפה ובגרון, חום וצמרמורות לסירוגין, מחזור לא סדיר. אלו סימפטומים שנגרמים ע"י חסימה של הצ'י של הכבד, וקשורים לכבד או לכיס המרה.
– חוסר תיאבון, כאבי בטן, עייפות. אלו סימפטומים שנגרמים מחולשה של הטחול.
– כאבי ראש, סחרחורות. אלו סימפטומים שנגרמים מחסר דם.
הדופק שלו יהיה חלש ומיתרי, והלשון חיוורת וסגלגלה.
דופק חלש ולשון חיוורת נגרמים מחולשת הטחול, דופק מיתרי ולשון סגלגלה נגרמים מחסימה של הצ'י של הכבד.

פעולת הפורמולה היא לפזר את הצ'י של הכבד, לחזק את הטחול ולהזין דם. מבחינת הצמחים בפורמולה:
Chai hu- מפזר את הצ'י של הכבד.
Bai Shao ו- Dang Gui- מחזקים את הדם.
Bai Zhu, Fu Ling, Zhi Gan Cao- מחזקים את הטחול.

דיסהרמוניה בין הכבד לטחול
עצם ההתייחסות לדיסהרמוניה בין הכבד והטחול מראה על הרמוניה ושיתוף פעולה בניהם אצל אדם בריא. כדי להבין את ההרמוניה ביניהם נתבונן בתפקודי האיברים.
הכבד הוא הרמטכ"ל בגוף, ממנו באות התכניות והאסטרטגיות. תפקודי הכבד הם לשלוט בזרימה החופשית הצ'י, לפזר ולאחסן את הדם, לשלוט על השרירים והגידים, הוא נפתח לעיניים.
הטחול והקיבה הם הפקידים האחראיים על מחסני המזון. תפקודי הטחול הם לייצר צ'י ודם מהמזון ע"י שינוי ושינוע (טרנספורמציה וטרנספורטציה), להחזיק את האיברים במקומם ואת הדם בכלי הדם, למלא את ארבעת הגפיים ביאנג. הוא שולט על הבשר ונפתח לפה.

הטחול קשור לבנייה והכבד להנעה והטחול קשור למרכז והכבד לפריפריה.
הכבד מתכנן והטחול מבצע והיאנג של הכבד קשור לתנועה, והיאנג של הטחול קשור להתמרה.
כאשר הצ'י של הכבד אינו זורם בחופשיות יפגע הטחול, וייגרם חוסר דם כתוצאה מפגיעה ביכולת הטחול לייצר דם.
כאשר הטחול נפגע ויכולתו לייצר דם יורדת, תיגרם חסימה בתנועת הצ'י של הכבד.
לא משנה מי מבין השניים הוא הגורם הראשוני, תופעות אלו קשורות אחת בשנייה ולרוב יופיעו יחד.
ההרמוניה של הכבד והטחול קשורה ליחסים בין צ'י ודם, בין פנימי וחיצוני, בין הזנה והנעה, בין תכנון וביצוע.

יין ויאנג
מתוך הבנת ההרמוניה בין הטחול והכבד נתבונן בהשפעה שלהם על היין והיאנג בגוף.
התנועה של הכבד היא יאנג ויכולת הייצור של הטחול היא יין, כמו שכתוב בספר הקיסר הצהוב "היין מזין את יאנג, היאנג מניע את יין".
גם הקשר בין דם וצ'י כדוגמא ליין ויאנג קשור לתפקודי הכבד והטחול. הכבד מניע את הצ'י ואת הדם, הטחול בונה את הצ'י ואת הדם. כאשר אין הרמוניה בין הכבד לטחול נפגעים גם הצ'י וגם הדם.

אם נחלק את הפורמולה לפי הנעה והזנה נגלה ש- Chai Hu ו- Dang Gui הם צמחים מניעים, ואילו Bai Zhu, Bai Shao ו- Zhi Gan Cao הם צמחים מחזקים.
חלוקה לצמחים המשפיעים על הצ'י ועל הדם תראה תמונה אחרת. Chai Hu מניע צ'י, Bai Zhu ו- Gan Cao מחזקים את הצ'י. Bai Shao מזין את הדם, Dang Gui מחזק ומניע את הדם.
אנו רואים שמשתי בחינות אלו הפורמולה מאוזנת היטב מבחינת הזנה והנעה, ומבחינת השפעה על הצ'י והדם. מצב זה מתאים לסינדרום הכפול של כבד וטחול.

שלושת המחממים
קל לראות שהפורמולה מתייחסת לשני איברים שנמצאים במחמם האמצעי. הדיסהרמוניה שנוצרה היא במחמם האמצעי, והחסימה של הצ'י שנוצרה גורמת להיתקעות במרכז, ולהפרעה בתנועה מעלה ומטה.
בספר הקיסר הצהוב כתוב: "היאנג הבהיר עולה למעלה, היין העכור יורד למטה". במקום אחר כתוב "כשהבהירות נשארת למטה יגרם שלשול עם מזון לא מעוכל. כשהעכירות נשארת למעלה יגרמו הצטברות וחוסר נוחות בחזה".
אם נסתכל על המחמם האמצעי בתור המקום שבו מתבצעים החילופים בין בהיר לעכור, ובין מעלה ומטה, נוכל לזהות את הסימפטומים בטקסט כקשורים לטחול ולכבד. שלשול עם מזון לא מעוכל נגרם מחולשת הטחול, והכאבים והמלאות בחזה נגרמים מחסימה בצ'י של הכבד.
אנחנו מבינים מכאן כיצד החסימה במחמם האמצעי גורמת להפרעה בתנועת האנרגיה בין המחמם העליון והתחתון ויוצרת מצב שבו דברים נמצאים במקום הלא נכון- הבהיר נמצא למטה ולא עולה, העכור נמצא למעלה ולא יורד.
מתוך ההבנה הזאת נכיר בחשיבותו של הקיסר בפורמולה, Chai Hu, כצמח שנכנס לשלושת המחממים ומשפיע עליהם. הוא נכנס לשני מרידיאנים במחמם האמצעי, הכבד וכיס המרה, למרידיאן אחד במחמם העליון, בעל הלב, ולמרידיאן אחד במחמם התחתון, המחמם המשולש. מרידיאן המחמם המשולש נחשב גם כשייך לתפקוד של הקשר בין שלושת המחממים, ולכן השפעה עליו תהיה חשובה לסינדרום שיש בפנינו.

חמשת האלמנטים
מבחינת חמשת האלמנטים הסינדרומים שיש לנו כאן מתבטאים בעודף בקרה של אלמנט העץ על אלמנט האדמה, או כמו שמקובל לומר "הכבד תוקף את הטחול". כאשר אנחנו מביטים במחזורי היצירה והבקרה בין חמשת האלמנטים אנחנו רואים שהאנרגיה של כל אלמנט מנותבת לשתי מטרות: האחת היא להזין את האלמנט הבא במחזור, והשנייה היא לבקר את האלמנט שנמצא שניים אחריו.

במקרה שלנו ישנו עודף של אנרגיה באלמנט העץ, שנובע מחסימה בזרימת הצ'י של הכבד. מצב זה מונע מאלמנט העץ להזין כראוי את אלמנט האש, ובמקום זה האנרגיה העודפת מנותבת אל בקרת אלמנט האדמה. התוצאה היא שאלמנט האדמה מאבד את היציבות הדרושה לו על מנת להזין את הגוף, ונחלש.
מטרת הפורמולה Xiao Yao San היא להשיב את מחזור היצירה על כנו, ועל ידי כך לשחרר את הלחץ העודף ממחזור הבקרה. פעולה זו נעשית בשני שלבים:
הקיסר של הפורמולה, Chai Hu, מניע את הצ'י של הכבד ע"י הבאת טעם חריף ומר ואנרגיה קרירה אל הכבד וכיס המרה. בספר הקיסר הצהוב נכתב "הטעם החריף משחרר את השרירים ומזרים את כלי הדם." עוד נאמר "הטעם המר מפזר את האנרגיה לכל הגוף. הוא מפזר תקיעות של אנרגיה במרכז לשני הקצוות". מעבר להשפעת הטעמים על האנרגיה גם הטמפרטורה הקרירה של הצמח מנטרלת את עודף החום שנוצר ע"י תקיעות הצ'י וגם ע"י חוסר הדם, ומאפשרת זרימה חופשית. הצמח נכנס גם למרידיאנים של בעל הלב והמחמם המשולש, ובכך משפיע את אותה השפעה של קירור והנעה גם על אלמנט האש. בכך מעודד הצמח את חידוש הקשר בין אלמנט העץ לאלמנט האש, ושחרור העומס מאלמנט העץ.
בשלב שני נכנסים לפעולה השרים והעוזרים. Dang Gui ו- Bai Shao הם צמד מוכר וידוע שמשמש לבניית דם. מצד אחד הם נכנסים לכבד, ומזינים בו דם. בכך הם שמים בסיס חומרי לתנועת הצ'י של הכבד. Dang Gui גם מחזק ומניע את הדם, ונחשב למחזק את "הצ'י של הדם". הוא חריף וחם ולכן "מניע דם ומפזר קור" פנימי שנוצר מחולשת הטחול. הוא גם נכנס ללב ובכך מסייע לקיסר Chai Hu לחזק את הקשר עץ-אש. מצד שני צמחים אלו נכנסים לטחול ומשפרים את יכולת ייצור הדם שלו. פעולה זו יחד עם השפעת הצמח Bai Zhu בחיזוק הצ'י של הטחול מסייעת בחיזוק המשך מחזור היצירה ע"י חיזוק אלמנט האדמה.
באופן זה משחררת הפורמולה את החסימה בצ'י של הכבד, ומאפשרת למחזור היצירה לשוב למסלולו התקין, תוך ביטול העודף באלמנט העץ וחיזוק אלמנט האדמה.

ששת השכבות
דרך מודל ששת השכבות נתבונן במשמעות התנועה בתוך הגוף כאמצעי לקישור בין היין והיאנג, וקישור היין לעצמו והיאנג לעצמו. המעניין ביותר עבור מודל זה הוא הקיסר של הפורמולה, Chai Hu שנכנס לארבעה מרידיאנים. הכבד ובעל הלב שמהווים את שכבת Jue Yin, וכיס המרה והמחמם המשולש שמהווים את שכבת Shao Yang. שתי שכבות אלו הן שכבות קישור.
Jue Yin- זוהי שכבה המקשרת את Tai Yin שהוא המסה החומרית של הגוף אל הליבה הפנימית שהיא שכבת Shao Yin. שכבה זו עשירה בדם והאקלים שלה הוא רוח, ולפי זה אפשר להגיד שהיא מכניסה תנועה לתוך הדם, היין של הגוף.
Shao Yang- שכבה יאנגית המקשרת את היין והיאנג בגוף. היא זו שמקשרת את כל היאנג אל שכבת Tai Yin שהיא השכבה החיצונית ביותר ביין. גם היא שכבה המתאפיינת בתנועה רבה, אך באספקט יותר יאנגי. יחד עם האנרגיה העמוקה של המרידיאנים המרכיבים את השכבה שהיא מים אנחנו מקבלים דימוי של מים חמים, אדים, צ'י, המחלחלים ומגיעים לכל מקום.
מתוך הבנה זו קל לראות כיצד Chai Hu מניע את הצ'י של הכבד, שהוא בעצם מהות התנועה של הצ'י בכל מקום בגוף.
אם נמקם את ששת השכבות על מעגל חמשת האלמנטים נראה שוב כיצד שכבת Jue Yin באלמנט העץ מזינה את שכבת Shao Yang באלמנט האש כדי לחזק את מחזור היצירה.

שמונה הטריאגרמות
מודל זה מציב את 12 המרידיאנים על תמונת 8 הטריאגרמות המציינות את המהות של כל אחד מהם בתמונה שמיים מוקדמים. נבחן שוב את הצמח Chai Hu והמערך המעניין של המרידיאנים אליהם הוא נכנס, הפעם מזוית זו. בעל הלב נמצא בטריאגרמה Tui שהיא אחת לפני שיא היאנג, וכיס המרה נמצא בטריאגרמה Chien שהיא שיא היאנג. המחמם המשולש נמצא בטריאגרמה Ken שהיא אחת לפני שיא היין, והכבד נמצא בטריאגרמה Kun שהיא שיא היין. בתמונה זו רואים כיצד שחרור של החסימה בצ'י של הכבד מאפשר את ההגשמה המלאה, המעבר אל שיא היאנג ואל שיא היין בו זמנית. תמונה זו מתקשרת להבנת הפתולוגיה שבין שלושת המחממים שמונעת את ההתמרה הזו, וגם את הפתולוגיה בתוך חמשת האלמנטים המונעת הגשמה מלאה באלמנט האש.

סיכום
ראינו סקירה של הסינדרומים של חסימה בצ'י הכבד עם חולשת טחול וחוסר דם מבעד למספר משקפיים של מודלים שונים של הרפואה הסינית. כל אחד מוזמן להתחבר אל התמונות הבהירות לו ויחד עם זאת לקבל את העובדה שכל נקודות המבט האלה קיימות בו זמנית ולא סותרות אחת את השנייה. תמונות אלו מובאות כאן כדי לסייע למטפל לזהות ביתר קלות את הפתולוגיה הזאת וכדי להבין את עוצמת השימוש בפורמולה Xiao Yao San לטיפול בחסימה של הצ'י של הכבד.

המחברים:
מיכאל ליטבק ובני שהם
מטפלים בצמחי מרפא סינים
benny.shoham@gmail.com

Total
0
Shares
כתיבת תגובה
Related Posts