LIV12- Ji Mai

אודות הנקודה

Ji Mai- LIV12 הינה נקודה מיוחדת ומסקרנת.
זו הנקודה האחרונה על מרידיאן הכבד (Zu jue yin) בטרם המסלול מעמיק באזור שיער הערווה ועובר בגניטליה- אברי הרבייה. אזור זה מאוד מודגש בכל ארבעת מסלולי הכבד- המרידיאן הראשי (Jing Mai), המרידיאן המסתעף (Jing Bei), מרידיאן החיבור (Luo Mai), ומרידיאן השרירים (Jing Jin), אם כי בכל מסלול יש דגש על חלק ספציפי.
זהו האזור אשר ממנו נשלטת כל תנועתיות הגוף באמצעות מכניזם השרירים הקדום אשר קרוי- Zong Jin. אזור זה של הגניטליה והפרינאום הינו ייני מאוד ועמוק, ולכן בעל פוטנציאל רב לתנועה. דוגמה קלאסית למכניזם זה אשר בעיקרו מהווה בסיס ייני של דם המאפשר תנועה למרחקים זו זקפת הגבר. מובן שהאיבר – GAN מאוד חשוב גם בפיזיולוגיית האישה, אך ב- Nei Jing מודגש הקשר שלו דווקא אל הפיזיולוגיה הגברית, מפני שבמהותו, GAN, בדומה לגבר, הינו החצנה וביטוי של כוח, בדיוק כפי שאלמנט העץ הינו החצנה וביטוי לכוחות אשר נאגרו בזמן החורף, במים.
יש קשר מרתק בין GAN, Zong Jin, והגניטליה, כפי שרואים, לדוגמה, ב- S45.

הסקרנות לגבי Ji Mai- LIV12 גוברת כאשר מגלים כי נקודה זו לא תמיד הופיעה כנקודה של ה- Zu jue yin.
LIV12 מופיעה לראשונה בפרק מספר 59 של ה- Su Wen.
הנקודה "נעלמה" בספרים חשובים מאוחרים יותר דוגמת Zhen jiu jia yi jing משנת 260 לספירה (אשר רק מציין כי הנקודה LIV11 נמצאת מתחת ל- LIV12, מבלי לומר דבר נוסף), או ה- Zhen jiu da cheng משנת 1,601 לספירה. ספרים אלו מתייחסים ל- 13 נקודות על גבי מרידיאן הכבד. הנקודה שבה והופיעה בכתבים "מודרניים" יותר דוגמת ה- Yi zong jin jian משנת 1,742 לספירה.

שם הנקודה:
Ji – מהיר, במהירות; דחוף, חפוז, נמהר; חרד, מאוד להוט, מודאג; מכווץ (cramp), הדוק (tight).
דוגמאות לשימוש בסימנית:
Su Wen chap. 39:
"כשהאדם מלא עצב, רשת החיבורים של XIN מתהדקת (Bei ze xin xi ji).
Nan Jing chap. 29: כאשר ה- Yin Qiao חולה, היאנג רפוי, היין מתוח/מכווץ (Ji). כאשר ה- Yang Qiao חולה, היין רפוי, היאנג מתוח/מכווץ.

Su Wen chap. 2: "נחפזות", זה המצב המאפיין את הצ'י השמיימי בסתיו.
ההסבר לכך הוא שבסתיו חודרת קרירות אשר אוספת ומעבה את מה שהיה בקיץ. תנועת ההתפשטות והגדילה המאפיינת את האביב והקיץ מתהפכת, ומתחילה התכנסות פנימה ולמטה.

Mai – כלי הדם, מערכת הסירקולציה; הדופק; רשת להפצת חיות (animation). סוג של כוח לשאת ולהכיל את הזרם אשר ממריץ ומחייה.
Mai הינו ביטוי המביע את כל הדרכים להפצת החיות, הכולל את מרידיאנים הראשיים (Jing), מרידיאני החיבור (Luo), ועוד.
Su Wen chap. 39 מתאר מצב של קור במרידיאן הכבד "אשר מחובר עם אברי הרבייה ומקושר עם Gan" (Luo yin qi xi yu gan).
"תיגרם הקרשות של דם ו"התהדקות" של המרידיאן (Mai Ji). הדבר יגרום לכאב מושך בצלעות ובבטן תחתונה".
Mai ji בתרגומו של ד"ר הנרי לו: "התכווצות של המרידיאנים", ואילו בתרגומו של Nelson Liansheng Wu: "דופק מהיר".
על פי Ling Shu chap. 4, Ji מעיד על מצב של קור.
לכן, ב- Grasping the wind מלמדים אותנו כי שמה של LIV12- Ji Mai, מתאר את מצב הדופק כאשר יש קור פתוגני במרידיאן הכבד. הספר מסתמך על הציטוט הנ"ל מפרק 39 של ה- Su Wen, אף על פי ש- Ji mai ו- Mai ji זה לא בדיוק אותו הדבר.
ספרון סיני אודות שמות נקודות הדיקור מתייחס ל- Ji כאל 'ספאזם'.
על פי ספר זה, הנקודה נמצאת במפשעה, במקום בו ניתן להרגיש את הדופק, והיא מקלה על ספאזם בבטן תחתונה ובאיברי המין.
תפקודה בספרו של פיטר דדמן משלב את השניים: "מסלקת קור ממרידיאן הכבד ומיטיבה עם המחמם התחתון".

השם הנוסף: Yang Shi- Goat Arrow.
Yang- כבשה, עז. רעיון של מתיקות, שלווה, הרמוניה.
Shi- חץ; להישבע; הסימנית הישנה מראה חץ תקוע בגוף של גבר ומשתמע ממנה פעולה אשר הגיעה אל סיומה. לפעמים גם פירוש של צואה. לסדר בשורה. מזל.
כאמור, Ji Mai- LIV12 זו הנקודה האחרונה במרידיאן Zu jue yin לפני שהוא מעמיק באזור הערווה (Ru mao Zhong), ועובר דרך הגניטליה (Quo yin qi).
זו נקודה חשובה לטיפול בבעיות פוריות, במיוחד אלו הקשורות לקור פתוגני במרידיאן אשר חוסם את זרימת הצ'י התקינה, כפי שנרמז בשמה העיקרי- Ji Mai.
הכבשה/עז הייתה חיה שמקריבים אותה בזמנים של בצורת. בצורת זהו מצב בטבע אשר אנלוגי לחוסר פוריות. נרמז על כך ב- Ling Shu chap. 71: "כשם שישנם בארץ אזורים שלעולם לא יצמח בהם עשב, כך יש אנשים שלעולם לא יולידו ילדים".
כדאי לשים לב שגם הנקודה הסמוכה, ST30, נקראת בין השאר Yang Shi- "גללי כבשה". "גללים" הוא אחד הפירושים האפשריים לסימנית Shi, שבשמה הנוסף של LIV12.
גללים בימי קדם היו מוצר מאוד חשוב אשר שימש לדישון השדות, וכחומר תבערה לחימום.
ניסיוני הקליני עם הנקודה LIV12 מלמד כי הנקודה מאוד יעילה במצבים שתוארו כאן- קור במרידיאן הכבד אשר גורם למגוון של בעיות במחמם התחתון, בכללן בעיות שתן ובעיות פוריות.
באבחנת הדופק ניתן להבחין בין סוגי קור שונים. איכות הדופק אשר מורגשת כאשר קור חוסם את המרידיאן נותנת תחושה של מעין מיתר עבה (בדרך כלל) ומתוח. תחושה זו מתאימה לפירושה של הסימנית Ji- מתוח, הדוק, מכווץ.

המחבר:
אביחי וולצ'ק
מטפל ומורה ברפואה סינית עתיקה
חוקר את הכתבים העתיקים
avihayw@012.net.il

Total
0
Shares
כתיבת תגובה
Related Posts