IBD, טחורים ודרכי הטיפול האפשריות עם צמחי מרפא סיניים

גישה אחרת למחלת הקרוהן

מחלת קרוהן (Crohn's Disease) הנה מחלה דלקתית כרונית של דפנות המעיים והיא פוגעת בצורה מאוד אופיינית בכל עומק דופן המעי. לרוב, המחלה פוגעת בחלק התחתון של המעי הדק ובמעי הגס, אך ישנם מקרים בהם היא מתבטאת בכל חלקי מערכת העיכול – מהפה ועד לפי הטבעת. הסיבה למחלת קרוהן אינה ידועה, אך ידוע כי היא נפוצה בקרב נשים וגברים במידה שווה, מופיעה בעיקר אצל יהודים, נוטה להופיע באנשים אשר בהיסטוריה המשפחתית שלהם כבר מופיעה המחלה ובמהלך העשורים האחרונים היא הופכת ליותר ויותר נפוצה בארצות מערביות ומתפתחות.

סינדרום וסימפטומים:
מחלת קרוהן מתפתחת במעי הגס ועל פי הרפואה הסינית תמיד מערבת את המעי הגס וחוסר בטחול, כאשר ברוב המקרים הסינדרום העיקרי הוא לחות חמה או לחות קרה. הסימפטומים היכולים להחשיד על התפתחות המחלה ואשר מופיעים גם בעת הופעתה הם: כאבי בטן מכווצים, שלשול כרוני, חוסר תאבון, חום וירידה במשקל. לעיתים יופיע דימום מפי הטבעת וכאשר הדימום הוא רב הוא עלול להתיש ולגרום לאנמיה.

פורמולת טיפול עיקרית-Di Yu San:

פורמולת הטיפול העיקרית אשר ניתן לבסס עליה את הטיפול במחלות מעיים דלקתיות וסימפטומים של יציאות דמיות, כאבי בטן וטחורים הנה
Di Yu San. פורמולה חשובה זו מטפלת היטב ביציאות דמיות שמקורן בלחות חמה במעי הגס. ברוב המקרים, יהיה צורך במודיפיקציה של
Di Yu San ושילוב הפורמולה Shao Yao Gan Cao Tang לניקוי לחות חמה, הפחתת כאב והפסקת דימום. הצמחים העיקריים בפורמולה Di Yu San הם:
Di Yu, Qian Cao Gen, Huang Qin, Huang Lian, Zhi Zi, Fu Ling.

להלן הצעת טיפול במחלת קרוהן ובתופעת הטחורים עם פורמולת מודיפיקציה המבוססת על
Di Yu San, עם פירוט כל המרכיבים:
Di Yu Tan- הקיסר בפורמולה שייך לקטגוריית מפסיקי דימום, נכנס למרידיאני המעי הגס ולכבד. הצמח מנקה לחות חמה ורעילות, מקרר חום בדם, עוצר דימום ועוזר בריפוי אבצסים. ברפואה הסינית המודרנית הוא בעל שימוש נרחב בטיפול בדלקות בדרכי העיכול (גסטריטיס), דימום בדרכי העיכול העליונות, הקאה דמית (המופטיזיס), דלקתיות של המעי הגס (קוליטיס), טחורים, דיזינטריה, אקנה, כוויות ואקזמה.

Qian Cao Gen- צמח זה שייך אף הוא לקטגוריית מפסיקי דימום, נכנס למרידיאני הכבד והלב ומשמש כצמח מוביל לעצירת דימום והנעת דם.

Mu Zei- שייך לקטגוריית משחררי חיצון קרים, נכנס למרידיאני הכבד והריאות. לרוב משמש הצמח לטיפול במגוון תופעות של חום המתבטאות בעיניים, אך על פי מקורות סיניים עתיקים הוא בעל תפקיד חשוב בסילוק רוח ועצירת דימום במעיים. מחקרים אחרונים הראו שהוא אנטי דלקתי, מכווץ ומשתן.

Jin Yin Hua- צמח חשוב מקטגוריית מסלקי חום ורעילות, נכנס למרידיאני המעי הגס, הריאות והקיבה. לצמח זה תפקיד חשוב בתהליך ריפוי אבצסים, פצעים וגירוי בעור, והוא מנקה חום ורעילות במעי הגס. צמח בטוח לשימוש לטווח ארוך מכיוון שאינו פוגע ב – Qi ובדם.

Wu Mei- שייך לקטגוריית הסופחים ונכנס למרידיאני המעי הגס, הכבד, הריאות והטחול. טעמו החמוץ ויכולתו לכווץ את הפתחים התחתונים מסייעים בהפסקת השלשול והדימום.

Bai Shao- צמח חשוב מקטגוריית מחזקי הדם, נכנס למרידיאני הכבד והטחול. עיקר תפקודו בהזנה של דם הכבד ומתן אפשרות זרימה חופשית של דם וצ'י. השילוב עם Gan Cao הוא למעשה הפורמולה Shao Yao Gan Cao Tang שעיקרה הוא הקלה על כאבי בטן והתכווצויות.

Qing Pi- צמח מקטגוריית מווסתי הצ'י, נכנס למרידיאני כיס המרה, הכבד והקיבה. מעצם יכולתו להניע את ה -Qi הוא חשוב בטיפול בכאב וחידוש הסירקולציה באזור המחמם התחתון.

Qiang Huo, Jing Jie- שייכים לקטגוריית משחררי חיצון חמים, נכנסים למרידיאני שלפוחית השתן והכליות, הריאות והכבד, וביחד מפזרים רוח קור. בשילוב עם Jiang Can מקטגוריית מסלקי רוח ומפסיקי פרכוסים, הם מרגיעים רוח פנימית.

E Jiao- שייך לקטגוריית מחזקי דם, נכנס למרידיאני הכליות, הכבד והריאות. מלבד היותו מזין ומחזק דם, צמח זה גם יעיל מאוד בעצירת דימום מכל סוג שהוא ובעיקר דימומים הקשורים למערכת העיכול.

אומנות הטיפול בצמחי מרפא סיניים מתחילה כאשר יש צורך לבצע מודיפיקציה (שינוי) בפורמולה הבסיסית. אותם שינויים בפורמולה הם אשר מתאימים אותה למצב האישי והספציפי של המטופל- ובראש ובראשונה אם מדובר במצב התחלתי של עודף או חוסר, חום או קור, או בכך שהם מאפשרים שינוי של הפורמולה בהתאם לשינוי החל במטופל במהלך הטיפול.

עקרונות הטיפול ופורמולות שונות בחלוקה למצבי עודף וחוסר:
הסימפטום המשותף למצבי עודף וחוסר כאחד הוא דימום (טחורים מדממים או יציאות דמיות), עם כמות ותדירות דימום משתנה בהתאם למצב המטופל. עניין זה עלול לעיתים להטעות ולכן יש למצוא באנמנזה פרטים נוספים המאששים את כיוון האבחנה ולבחור בהתאם במודיפיקציה המתאימה.
עניין נוסף שצריך להילקח בחשבון הנו רגישותם הגבוהה של מטופלים החולים בקרוהן לצמחים שונים והאפשרות כי תתעורר תגובה שלילית לטיפול. לכן, ההחלטה באיזו פורמולה לבחור ואיזו מודיפיקציה לערוך חייבת להישקל היטב.
עיקרון הטיפול במטופלים הסובלים מדימומים מפי הטבעת מבוסס על ניקוי לחות חמה ועצירת הדימום. מחלת קרוהן מערבת מצד אחד חולשה וחוסר של ה – Wei Qi ומצד שני עודף רעילות, ולכן השימוש במינון גבוה בצמחים מחזקים (עלול לגרום להעלאת רמת הרעילות) או בצמחים מסלקי רעילות (עלול לפגוע ב – Wei Qi), חייב להיעשות תוך הקפדה יתרה.

להלן מספר פורמולות קלאסיות, אשר יכולות להתווסף לפורמולה הבסיסית לטיפול במחלת קרוהן וטחורים, תוך שימוש בחלק או בכל הצמחים המרכיבים אותן:
במצבי עודף:
1. סילוק לחות קרה ואיזון המחמם האמצעי:
Wei Ling Tang: Ze Xie, Fu Ling, zhu Ling, Bai Zhu, Gui Zhi, Cang Zhu, Hou Po, Chen Pi, Zhi Gan Cao.

פורמולה זו היא למעשה שילוב של 2 הפורמולות- Wu Ling San ו- Ping Wei San שעיקר פעולתן היא שיתון, ייבוש והנעה של לחות, חיזוק הטחול וה- Yang. הפורמולה מטפלת בכאבי בטן ונפיחות, שלשול וקושי במתן שתן.

2. ניקוי לחות חמה:
Ge Gen Huang Qin Huang Lian Tang: Ge Gen, Huang Qin, Huang Lian, Zhi Gan Cao.

פורמולה זו מתאימה למצבים של חום פנימי שהתפתח לאחר העדר טיפול או טיפול לא נכון בפתוגן חיצוני שנתקע וחדר אל ה- Yang Ming ויצר חום. הפורמולה מטפלת בסימפטומים כגון שלשול דיזינטרי עם ריח חריף מאוד, תחושת שריפה בפי הטבעת, אי שקט וצמא.

3. ניקוי רעילות מהמעיים:
Wu Wei Xiao Du Yin + Xiao Cheng Qi Tang: Jin Yin Hua, Pu Gong Ying, Zi Hua Di Ding, Ye Ju Hua, Zi Bei Tian Kuei, Da Huang, Hou Po, Zhi Shi.

שילוב שתי הפורמולות הנ"ל מדגיש שני אספקטים חשובים בטיפול בדלקתיות של המעיים- ניקוי חום וסילוק רעילות. השילוב הזה מטפל בשלשול מוגלתי, שלשול דמי, תחושת שריפה בפי הטבעת ואבצסים במעיים.

4. הנעת סטגנציה של דם:
Xue Fu Zhu Yu Tang: Tao Ren, Hong Hua, Dang Gui, Chuan Xiong, Chi Shao, Niu Xi, Chai Hu, Jie Geng, Zhi Ke, Sheng Di, Gan Cao.

פורמולה עיקרית להנעת דם והנעת Liv Qi. הנעת דם חשובה בטיפול ברקמה פגועה, ומסייעת לה להחלים בצורה מהירה וטובה יותר.

במצבי חוסר:
1. חיזוק והעלאת SP Qi:
Bu Zhong Yi Qi Tang: Huang Qi, Ren Shen, Bai Zhu, Zhi Gan Cao, Dang Gui, Chen Pi, Sheng Ma, Chai Hu.

פורמולה חשובה לחיזוק SP Qi ולהעלאת צניחה של צ'י. פורמולה זו מיועדת למצבים של לחות המצטברת על רקע של חולשת טחול, טחורים, דימומים, יציאות רכות ומימיות.

2. חיזוק יאנג הטחול:
Li Zhong Tang: Gan Jiang, Ren Shen, Bai Zhu, Zhi Gan Cao.

פורמולה זו מחממת את המחמם האמצעי ומחזקת את הטחול והקיבה. לכן היא מטפלת במצבים של שלשול מימי, חוסר תאבון, בחילות והקאות- כל הסימפטומים נובעים מחוסר Yang במחמם האמצעי. אם המצב מערב לחות חמה ניתן להוסיף את הצמח Huang Lian.

סיפור מקרה
מטופל בגיל 38 אובחן כחולה במחלת קרוהן ותלונתו העיקרית היא יציאות דמיות הנמשכות כבר עשרים שנה. במהלך השנה האחרונה חלה החמרה בדימום, הגורמת לעייפות רבה, אנמיה ולעיתים עלפון ושוק. במהלך תקופה זו נטל המטופל תרופות מערביות המיועדות לטיפול במחלת קרוהן ותוספי מזון לחיזוק הגוף, אך לא חל שיפור בהתקפי המחלה.
פרט לסימפטומים הפיזיים, סיפר המטופל כי אורח חייו מתוח ולחוץ, הוא נשוי עשר שנים לאישה בריאה, אך הזוג אינו מצליח להביא ילד לעולם וקרוב לוודאי שהסיבה לכך היא האנמיה ממנה הוא סובל.

באבחנת התבוננות ניתן היה לראות כי המטופל חיוור ועורו יבש, הלשון חיוורת עם סימני שיניים ובעלת חיפוי צהבהב ושומני. בבדיקת דם שהתבצעה לפני תחילת הטיפול בצמחים רמת ההמוגלובין הייתה 9 (הרמה הנורמלית של המוגלובין אצל גבר נעה בין 14 ל-18).
האבחנה לפי הרפואה הסינית היא Bian Xue- יציאות דמיות, על רקע של לחות חמה במעי הגס ובקרת יתר של הכבד על הטחול. העיקרון הטיפולי הוא סילוק לחות חמה, הזנת הכבד וחיזוק הטחול.

הפורמולה הראשונה שניתנה למטופל הייתה שילוב Di Yu San +Shao Yao Gan Cao Tang והיא נלקחה בצורת Raw Herbs, במינון של – 3 כוסות ליום במשך ארבעה חודשים.
במקביל לשימוש בפורמולת הצמחים הפסיק המטופל את השימוש בתרופות המערביות, הדימום פחת ורמת ההמוגלובין עלתה ל- 10.

לאחר ארבעה חודשי טיפול, חווה המטופל מקרה פתאומי יחיד של דימום כבד ללא סימפטומים משמעותיים נוספים, תופעה שאובחנה כרוח פנימית. העיקרון הטיפולי שננקט בשלב זה השתנה והושם דגש חזק יותר על סילוק רוח בעזרת הצמחים -Qian Cao Gen, Mu Zei, Wu Mei Jiang Can, Mu Gua, Qiang Huo, Jin Yin Hua. במקביל, נטל המטופל מידי יום 2 גרם של E Jiao באבקה.
הפורמולה בצורתה החדשה נלקחה במשך חודשיים ובתקופה זו התייצב מצבו של המטופל.
רמת ההמוגלובין עלתה ל – 12, היה התקף אחד של דימום מועט לאחר שבוצעה במטופל בדיקת מעיים פולשנית (פיברוסקופיה), היציאות עדיין היו רכות ולעיתים הוא סבל משלשול.

הפורמולה השלישית כללה את אותם צמחים אך ללא Mu Gua ובתוספת Qing Pi.
שבועיים לאחר תחילת השימוש חל שיפור ניכר במצבו של המטופל, רמת ההמוגלובין עלתה ל- 15 והמטופל המשיך ליטול את אותה הפורמולה למשך מספר חודשים נוספים.

שנה לאחר תחילת הטיפול, המטופל דיווח כי כל הסימפטומים נעלמו. כאשר חזר לטיפול בתופעות הקשורות למתח נפשי כשנה מאוחר יותר, סיפר כי הוא ואשתו הורים לילד מזה 13 חודשים.

סיכום
שתי התופעות שבהן התמקדנו הנן נחלתם של ציבור רחב וכרוכות לעיתים בסבל רב. במקרים רבים, לאחר שהטיפול הקונבנציונאלי בתרופות סטרואידליות או קורטיזון לא הניב את התוצאות הרצויות, לא נותר אלא להתערב כירורגית. בוודאי שבמחלת קרוהן, אך גם כאשר מדובר בטחורים- כמעט תמיד הסימפטומים חוזרים ומופיעים, על אף ואולי בשל הניתוח.
כפי שניתן להבין, רפואת צמחי המרפא והרפואה הסינית בכלל מציעות כלים להתמודד בצורה מוצלחת מאוד עם תופעות שכאלו, הן בזמן התפרצות אקוטית והן כמניעה.

ביבליוגרפיה:
מרק- המדריך הרפואי השלם
Journal of Chinese Medicine
Materia Medica / Bensky, Gamble
Formulas & Strategies / Bensky, Barolet

המחברות:
קרין הוד ומאיה רינגל- בכור
מטפלות ברפואה סינית
נכתב במסגרת מחלקת ההדרכה בזן צמחים
karin@zenherbs.co.il

Total
0
Shares
כתיבת תגובה
Related Posts