Dan Shen- שורש מרווה

צמחים ונקודות

מאמר זה מבקש להפיח רוח חיים בתפיסה וההבנה העתיקה של הרפואה הסינית.
עם התקדמותנו הגלובלית אנו לא אחת שוכחים את המקור ממנו הגיחה הרפואה הסינית,רצים לבדוק חומרים פעילים בצמח, ומידע על מחקריו המדעיים האחרונים על מנת לקבל אחיזה, כביכול,יותר איתנה בתפיסה האנרגטית.
בצמחים הדבר אף ברור יותר, מעצם היותם חומר מדיד, אך יש לזכור כי הפעולה אותה מתארים בספרות הסינית היא אנרגטית וכוללת את הבנת השם שניתן לצמח, ניתוח הרדיקלים (סימניות סיניות), הצבע, הטמפרטורה, הטעם והערוצים האנרגטיים באדם.
במאמר זה נעשית סקירה על אחד הצמחים המוכרים והשכיחים לשימוש תוך כדי תזכורת לידע הטמון בפרטים הבסיסיים ביותר, דבר המאפשר הבנה רחבה אשר אינה מתעלמת מידע העבר ומידע של ימינו אנו.

שם לטיני- salvia miltihorriza.

שם אנגלי– salvia root.

שם ומשמעות הסימנייה הסינית:

Dan: האידיאוגרמה מתארת מחצבה שבתוכה יש מינרל, במקורות אחרים מופיעה כתנור או
כבשן אשר בתוכו אבן הצינובר(cinnabar), או כנקודה הנמצאת באמצע המכרה.

הסימנייה מבטאת את המינרל האלמותינצחי והינה אותה סימנייה שמתארת את dan tian (שדה האנרגיה) הפנימי באדם.

Shen san: האידיאוגרמה מבטאת בחלקה העליון שלוש שמשות יחד, בחלקה התחתון מבטאת עקבות ופלומה עדינה של שיער אדם או כנף קצרה עם נוצות. משמעות הסימנייה למרבה ההפתעה אינו שורש כי אם חגורת אוריון על שלושת מאורותיה הנראים בשמיים. משמעות נוספת היא
השתתפות, הצטרפות או התייעצות.
בגלגל המזלות הסיני העתיק היו 28 מזלות בהתאם לעשרים ושמונה קונסטלציותמערכות הכוכבים אותם
זיהו. הסינים הכניסו את אוריון לגלגל המזלות, ושמה הסיני של הקבוצה היהsanshen המבטא
שלוש, על פי שלושת המאורות. .במיתולוגיה הסינית שלושת המאורות של אוריון נקראים "הקורה המאזנת".

מתוך סימניית הצמח ניתן להקיש על אופיו ומהותו האנרגטית. שילוב שתי הסימניות יחד לשם המלא
מאפשר תמונה שונה מהתמונה המוכרת ברפואת הצמחים, בה הצמח נמדד על פי מדדים קרים העשויים
לאורך זמן ליצור כהות ונתק מן המשמעות המקורית הטמונה בו.משמעות זו קיימת ומוצפנת כצופן בין

השורות הברורות ודורשת חקר מעמיק פנימה.חקר זה מאפשר להבין מהו שורש הצינובר בשביל האלכימאים והרופאים הסינים הקדומים,כיצד הוא מקושר אל מאורות השמיים ,איך האדם בעזרת צמח מסוים הופך כ"קורה מאזנת" בין שמיים וארץ וכיצד הלכה למעשה עשויה העשרה זו להגביר את יכולתו הפרקטית של המטפל ברפואה סינית בימינו.

לשם כך יש להבהיר מושגים מסוימים, ולמזג בין הכוונה וההבנה של העבר עם הידע של ימינו:הצינובר הוא מינרל אדמדם (hgs), המהווה את המקור העיקרי לכספית– zhu sha או בשמה הנוסף Dan Sha, כשהסימנייה של dan זהה בשני הצמחים. הוא נמצא בטבע בצורת גושים חזקים ומחוספסים וצבעו משתנה מצבע ארגמן בוהק, אדום מגוון הקינמון עד לגוון של לבנים אדומות. הוא מופיע בסלעים וולקנים ומדי פעם מופיע כגביש בעל ברק מתכתי הדומה לקוורץ בסימטריה ובמאפיינים האופטיים.

הכספית הינה מתכת נוזלית אשר מוליכה חשמל בצורה טובה ויוצרת בקלות סגסוגת עם מתכות אחרות כגון זהב, אלומיניום וכסף. תפקידה העיקרי של כספית הוא ייצור חומרים ליישומים אלקטרוניים.כמו כן היא מצויה במדחום, מד כובד ותקנים מדעיים אחרים. האלכימאים הסינים הקדומים החשיבו את הכספית כחומר ממנו נוצרו כל החומרים והאמינו כי ביכולת הכספית בדרגת צבירה מסוימת להפוך לזהב.

האלכימיה הסינית הפנימית- Nei Gong המפורשת כמיומנות הפנימית, חשפה את שלושת העקרונות של החיים, או שלושת מרכזי/שדות האנרגיה העיקריים באדם:
Qi Hai- ים האנרגיה, הנקודה ren mo 6 המכונה- lower dan tian.
Tan Zhong- מרכז החזה, הנקודה ren mo 17 המכונה middle dan tian .
Yin Tang- נקודת האקסטרה על מרידיאן ה- du mo המכונה upper dan tian.

מרכזים אלו הם שדות של אנרגיה המאפשרים לאדם המיומן לחסוך אנרגיה ולשמרה במאגרים פנימיים על מנת לנהוג בם שימוש נכון בהתאם לחוקי היקום. מתוך ידע זה הוטבע הכינוי "חיי נצח", אחריהם ולמענם הקדישו קיסרים לאורך שושלות שונות, משאבים רבים.
אוריון היא קבוצת כוכבים בולטת שחולקת את תואר קבוצת הכוכבים הידועה ביותר עם הדובה הגדולה.
מעצם קרבתה לקו המשווה השמימי ניתן לראות אותה כמעט מכל מקום בעולם.
אלנטיאק, אלנטאם ומינטקה נקראים חגורת אוריון, וקל לזהות את אוריון באמצעות איתור שלושה כוכבים בהירים אלו בשורה. מעצם מיקומם המאוזן נבחר הכינוי הסיני- הקורה המאזנת, אף שגם בתרבויות עתיקות נוספות כונו כמאזנות, שלוש הפירמידות הגדולות בגיזה נבנו על פיהם, וביהדות הם מכונים "מטה יעקב".

האלכימיה הפנימית מאמינה כי ביכולת האדם, על ידי היתוך הצינובר הפנימי שבו, לשלוט בכוונה- yi, בצורה- xing , בתמצית- jing, באנרגיה- qiוברוח- shen. כך בהתאם להאיר כפי שמאירים שלושת המאורות בחגורת אוריון, להיות כקורה מאזנת בין שמיים וארץ ולהפוך, כפי משמעות הסימנייה, נצחי.
הדרך העתיקה ביותר להבנת ההרבולוגיה הסינית משתמשת במודל השלוש. מודל זה מופיע בספר ה- Shen nong ben cao jing ונחשב למטריה מדיקה הראשונה מאת האיכר האלוהי אשר קיבל אותה מתוך קשר עם ה-tai yi – האחד הגדול אשר כונה "אל השמיים".

בספר זה מתוארים 120 צמחים שמימים, 125 צמחים ארציים ו- 120 צמחים לאדם.
כפי שמתואר ב- su wen , החלק השמימי בצמח הוא צבעו, ריחו והטמפרטורה שלו. החלק הארצי בצמח הוא הטעם והחלק באדם הוא הערוצים האנרגטיים אליהן הוא נכנס ואותם הוא מפעיל.
בכדי להבין אנרגטיקה של כל צמח יש להתייחס למודל זה בעומק רב ולהבין מה התמונה אותה הוא מוסר
לנו תוך כדי הצלבת כל הידע הקיים ונגיש לנו. Dan shen, הוא בעל פרחים סגולים.

הצבע הסגול הינו צבע המיוחס לאל השמיים ולקיסר סין על שום מיקומו בארמון הסגול וגלימותיו הסגולות אותן היה עוטה כסמל למלכותו השמימית. סגול הוא צבע שנוצר מתוך חיבור של האש והמים, של האדום והכחול- שכבת ה- shao yin. זהו צבע שמבטא את מושב ה-heaven באדם, זאת אנו יכולים ללמוד גם מהנקודה ren mo 19 המכונה Zi gong, עליה נאמר כי בה שוכנת האחדות העליונה או היכולת השמימית של האדם וזאת עקב קרבתה לקיסר הגוף- הלב.

החלק השורשי בו משתמשים בצמח צבעו כצבע המינרל האדמדם- cinnabar.
צבע אדום זה נמצא בחלק שהוא הארצי בצמח- השורש.
הטמפרטורה היא קרירה, על פי מודל חמשת הצעדים הטמפרטורה הקרירה מתאימה לצעד המתכת.
הטעם הוא מר- על פי מודל חמשת הצעדים הטעם המר מתאים לצעד האש.
הערוצים אליהם נכנס הצמח- לב,מעטפת לב וכבד.
הקטגוריה אליה משויך הצמח- צמחים מניעי דם.
זמן קטיפה/איסוף- תקופת הזמן שבין הסתיו המאוחר לאביב המוקדם.
כשמצליבים פרטים אלו ניתן להבין כי החלק השמימי של הצמח- הפרחים, הינו סגול שמהדהד בהתאמה והטמפרטורה הקרירה המיוחסת למתכת מאפשרת את הריכוזיות. החלק הארצי של הצמח והחלק בו משתמשים הוא השורש אשר צבעו אדום כצבע האש. הטעם הינו הטעם המר אשר גם הוא שייך לאש. אנו יודעים כי תפקיד הטעם המר הוא ניקוז אש, קירור ולכוון את אנרגיית הגוף כלפי מטה, כך הוא מטהר חום בלב וכפי שכותב ה- Nei Jing- "הטעם המר מחזק את הלב, מזין את הדם והדם מפיח רוח חיים בקיבה".
הערוצים אליהם הוא נכנס הם מעטפת הלב, הלב והכבד- כך אנו רואים את מעגל ההזנה- הכבד כאימא של הלב, ומעטפת הלב כווסת בין הרוח לפיזיות הלב.

דרך מרידיאנים אלו אנו יכולים להבין את השפעתו על רמת ה- man, כלומר על האדם.
איברים אלו עוסקים בדם על צורותיו השונות, הנעתו, הכלתו והחתמתו בחותמת הקיסר.
אחד משמותיו הנוספים לצמח הוא xue dan shen כש- xue הינה הסימנייה של דם, מה שמאפשר הבנה נוספת על יכולתו לעבוד על האדם בשלושת הרמות הנישאות בדם- האספקט הפיזי, הנפשי והרוחני.
יש לנו אש מווסתת בשורש, קרירות הזנה ותנועה ללב דרך אימו ומעטפתו ודיוק של החלק השמימי בו, מידע זה מסביר למעשה את שמו ואת תפקודיו:
מחזק ומייצב את הלב ומסייע בהסדרת קצב זרימתו.
מניע את הדם ופותח תקיעות אנרגטית בשלושת במחממים.
מטהר חום ומרגיע אי שקט בכבד ובלב.
מחזק את זרימת ה- Qi של הכבד וכך מסייע בבעיות גינקולוגיות שונות, מתח, עצבנות, כאבים בחזה
ובצלעות, פלפיטציות ואינסומניה.
ניתן להבין את יכולתו להניע ולפתוח את שלושת המחממים כך שיזרמו וייזהרו כשלושת המאורות בחגורת אוריון. ניתן להבין את הקשר שבין שורש המרווה האדומה- מקור הצינובר הפנימי, השוכן ברמת ה- man לבין ה- heaven השמיימי.

אותו קשר בין שמיים לארץ כאשר אחד שואף אל השני ומתמזג בו, השילוב בין השורש והמאורות, בין הקרירות המתכתית אל האש המניעה מאפשרים לצמח להיכלל תחת הקטגוריה של המושג "הקורה המאזנת".

המחבר:
מיכאל ליטבק
רפואה סינית קלאסית
mich78l@yahoo.com

Total
0
Shares
כתיבת תגובה
Related Posts