תפיסת המרחב בנומרולוגיה הסינית

מהאחד עד החמש

המרחב בו אנו נמצאים וחיים מאפשר לנו חופש מקסימאלי ושחרור.
אנחנו בעלי פוטנציאל לבצע כל פעולה, רצון והחלטה העולה בנפשנו, וביכולתנו להתפתח בהתאם לכל כיוון בו אנו בוחרים לצעוד.
אולם המרחב אינו מובן מאליו. הנומרולוגיה הסינית מפתחת את רעיון המרחב בהדרגה ובאיטיות, כך שהמרחב יסתמך על יסודות יציבים ויהיה בעל יכולת איזון עצמי ובעל יכולת לשקף דרכו את האיכויות שעליהן נבנה.
הנומרולוגיה הסינית מעמידה את האחד לא רק כראשון אלא גם במרכז כל התבטאות אחרת. האחד תמיד משתקף דרך כל אספקט בחיינו וכל צעד שאנו נוקטים הוא בעל פוטנציאל לחיבור לאחד הראשוני.
אותו אחד, ה- tao, או האיחוד הגדול- tai yi , או התוהו ובוהו- hun dun- כולם מדברים ברמות שונות על מקום בו כלום עוד לא בא לידי ביטוי אך הכול קיים. רעיון המרחב אינו בא לידי ביטוי בתוך אותו ריק, אך הפוטנציאל כבר קיים.
האחד מכיל הכל, זמן ומרחב הם עדיין זרעי רעיונות בתוך התפיסה העוברית של האחד.

האחד מביא את עצמו לידי בריאה, וזאת ע"י פיצול הפוטנציאליות שלו לשני עקרונות- Yin and Yang, הנותנים לנו את הפוטנציאל הממשי הראשון ליצירת מרחב, אך עדיין אין אנו מקבלים מרחב בשל הסיבה ש"אנו" עוד לא קיים, ומפני שהתפצלות לשני עקרונות מנוגדים (יחסיים ומשלימים וכו'), נותן מה ששתי נקודות רחוקות נותנות- קו מחבר.
זהו מימד שהינו עדיין חד ממדי, שמיים וארץ, אור וחושך ניגודים ללא אינטראקציה מאחדת, עדיין אין דינאמיקה ואין חיים. על מנת להתקיים במרחב צריך ארגון, וברמה של שניים, הארגון עוד לא התממש.

ההתפתחות לשלוש נותנת את הארגון הראשוני ע"י יצירת מרכז.
זוהי הפעם הראשונה שרעיון המרכז, רעיון חיוני ליצירת מרחב מתממש.
יש yin , yang ומרכז המחבר ומאחד אותם. האדם בין שמיים לארץ, ה- QI בין SHEN ל- JING, יש תקשורת בין הקצוות ויש תנועה, אך תנועה זו היא עדיין ליניארית בעלת מימד אחד- ציר אחד.
ההתקרבות ליצירת מרחב באה מעצם הרעיון שקיים מרכז יציב המאפשר תנועה, דינאמיקה ותקשורת בין הקצוות. המרכז מאפשר איחוד של הפוטנציאלים לאחר ההיפרדות מהאחד וההתפזרות לשתי עקרונות.

המרחב מתקרב כפסע לקראת התממשות בהתפתחות משלוש לארבע.

ההתפזרות מהאיחוד של השלוש לארבע קצוות, או מחד-מימדיות של שתיים לדו-מימדיות של ארבע, מביאה לנו ארבעה כיוונים (צפון, מזרח, דרום, מערב), או אם אנחנו לוקחים את אספקט הזמן, את הדינאמיקה שבין חצות לצהרי היום דרך הבוקר והערב.
זו הרמה הראשונה בה אנו נתקלים בשני מימדים, אורך ורוחב, ציר אופקי וציר אנכי.
רעיון ה- Yin and Yang אינו בגדר הפוטנציאל ואינו מבטא שני עקרונות מושלמים, אלא יש כאן התקדמות לעבר משהו יותר ארצי, גשמי ומציאותי, הדינאמיקה רבה יותר ואפשרויות התנועה מתרבות.
כדי לאפשר למרחב חופש תנועה וביטוי דרוש סדר במרחב, סדר זה חסר לנו ברמת הארבע וזאת כיוון שחסר לנו מרכז, שבלעדיו אין סדר ואין יכולת לחיות.
ההתפתחות לרמת החמש היא זו הנותנת למרחב את היכולת להגיע לידי מימוש.
החמש מוליד את המרחב, והמרחב הינו חמש.
בפעם הראשונה יש לנו פוטנציאל של תנועה, של אנרגטיקה ודינאמיקה בין הקצוות דרך מרכז המאחד את כל הכיוונים ומאפשר תקשורת ביניהם.
ברמת החמש יש את ה- EARTH, את האדם במרכז, מושפע משמיים וארץ ומארבעת כיוונים המבטאים את כל פוטנציאל רמות ה- Yin and Yang.
הביטוי של החמש ב- WU-XING, חמשת השלבים (אלמנטים), הינו הביטוי הראשוני והיסודי ביותר של היווצרות מרחב עם חיים דרך סדר ומרכז.
זהו הביטוי הנותן לנו לראשונה את החיבור בין ציר היצירה אש-מים לציר החיים עץ- מתכת.
הוא המאפשר לנו לחיות על ציר האדמה ולשאוף לציר היצירה.

האדם מקבל את היכולות לבחור בחופשיות את הוויתו כהרכב של חמשת האלמנטים, וניתנת לו האפשרות לחוות את האנרגטיקה של כל אלמנט וכיוון במרחב.
הוא יכול לנוע, להרגיש ולפעול לכל אחד מהכיוונים תוך שמירה רצויה על המרכז כיסוד המאזן בין ההשפעות של אינסוף הכיוונים במרחב המשפיעים עליו.
חשוב להסתכל לכל הכיוונים, גם הפחות יפים, וחשוב לחוות את האנרגיות המוקרנות מכל כיוון במרחב, גם אם הן מרגישות אפלות וקשות בזמן מסוים.

רק ע"י חופש הוויה ותנועה זה, ניתן באמת לממש את רעיון המרחב והחופש שהוא נותן למי שמסוגל לנוע לכיוון מסוים מבלי לאבד את המרכז ולזכור את הכיוונים האחרים, ולנוע בחופשיות לכיוון הבא בהתפתחות החיים.

עריכה והגהה: מערכת סינית.

המחבר:
שחף ואליס
מטפל ברפואה סינית קלאסית
shahaf@east-west.co.il

Total
0
Shares
כתיבת תגובה
Related Posts