תמיכה לבליטה- Colon 18

ניתוח שם הנקודה

Fu: לתמוך, להחזיק, לעזור, להגן.
Tu: בפתאומיות; בולט; העליב, התקיף; לפרוץ (מעגל של אויב); חלק; ארובה.

תרגום שמה של CO-18 כ"תמיכה לבליטה" משקף את מיקומה לטראלית הגרון (גרוגרת) ואת יכולתה לטפל (לתמוך, להגן) באזור זה. לדוגמא, CO-18 מטפלת בבעיות של כאב גרון, איבוד קול, וזפק (goiter).
פירוש נוסף ל- Fu הינו יחידת מרחק של שלושה צון (השווה לרוחב ארבע אצבעות). מובן זה משמש כתזכורת למיקום הנקודה אשר נמצאת כשלושה צון לטראלית לבליטת הגרוגרת.

בדיקת הפירושים הנוספים של הסימניות מעלה משמעויות מעניינות וחשובות:
1. Tu במובן של פתאומי, בלתי צפוי, מעליב, מתקיף– פירושים אלו מזכירים לנו את אופי הבעיות שהנקודה מטפלת בהן, כנקודת "אשנב לרקיע", כפי שאנו למדים ב- Ling Shu chapter 21. בפרק זה הנקודה C0-18 מטפלת באיבוד קול פתאומי ובחסימת צ'י (bao yin qi geng). פירוש הסימנית bao הינו אכזר,פראי, אלים; פתאומי. סימנית זו מופיעה כאפיון לסימפטומים אשר מטופלים עם הנקודות CO-18, TH-16, BL-10 ו- LU-3.
2. Tu במובן של פריצת מצור מרמז על האספקטים המנטאליים של הנקודה. כאשר אדם חווה אובדן והוא אינו מסוגל לעבור את שלב האבל אז דיקור הנקודה יוכל לסייע. (נזכור שמוות, אבל, let go הם אספקטים הקשורים באלמנט המתכת; FEI+ DA CHANG Lung + Colon). ב- CO-18 יש מפגש בין המרידיאן הראשי של DA CHANG לבין המרידיאן המסתעף של FEI. ג'רמי רוס, לדוגמא, אומר על CO-18 כי היא יכולה לשמש לטיפול באנשים אשר חוו אובדן, שמרגישים בודדים ומנותקים, ואינם יכולים לפרוץ החוצה מהכלא העצמי הזה, אינם יכולים להפטר מהמועקה ומהחשיכה של דיכאונם. ניסיוני הקליני עם CO-18 בהקשר זה בהחלט מאשר את דבריו.

3. Tu במובן של ארובה, מעבר: הסימנית Tu מופיעה בשם הנקודה CV-22 Tian Tu – Passage to Heaven. משמעות זו של Tu בשמות שתי נקודות אלו; Co-18 ו- Cv-22 באה לידי ביטוי במספר אופנים:
א. סיוע (Fu) למעבר (Tu) של אויר (צ'י שמימי) ומזון (צ'י ארצי) אשר נכנסים אל הגוף דרך האף (אויר) והפה (מזון) ועוברים בסמוך לנקודות אלו בדרכם להזין את הגוף כולו באמצעות תפקודי ה- zang fu. (האוויר יגיע ראשית כל ל- FEI (ריאות), המזון יגיע ראשית כל ל- WEI (קיבה) – לשניהם קשר הדוק עם DA CHANG.
ב. הצוואר הינו ארובה, מעבר לצ'י שמימי טהור אשר מגיע אל הראש באמצעות מרידיאני היד היאנגים (על מרידיאני היד ראו לדוגמא Ling shu chapter 41) ועולה אל הראש כדי לספק יאנג שמימי ל"ים המח" (si hai – sea of marrow)- המוח.

הנקודה Fu Tu, הממוקמת במרכז הצוואר, ואשר, כפי שראינו ב-ling Shu chapter 21, מטפלת ב- qi geng- חסימת צ'י,מסייעת למעבר תקין של צ'י חיוני זה בשני הכיוונים (מהאף והפה אל הגוף, ומהידיים אל הראש).
ג. שם נוסף של Co-18 הינו Shui Xue- water hole.
ב- Ling Shu chapter 10 נאמר כי מרידיאן shou yang ming (Colon) שולט (zhu) במחלות של נוזלי הגוף (jin ye).
Co-18 הינה נקודת המפגש של מרידיאן shou yang ming עם המרידיאן המסתעף של FEI.
ל- FEI (ריאות) ישנם מספר תפקודים הקשורים בנוזלי הגוף, כמו לדוגמא עיבוי הנוזלים, והפצתם לכל הגוף.
תפקוד חשוב של המרידיאנים המסתעפים הינו להעלות yin qi אל הראש (yin qi זה גם נוזלים).
המרידיאן המסתעף של FEI מחבר בין FEI ובין DA CHNG (בין הריאות לבין המעי הגס), ואז, בדרכו אל C0-18, "יוצא" מהנקודה Gb-22 -Yuan Ye.
פירוש הסימנית Yuan הינו מעמקים אשר מהם מים צלולים עולים.
פירוש הסימנית Ye הינו בית שחי. חלקו הימני של הסימנית מציין לילה, כוח ייני, מעמקים וחשיכה. החלק השמאלי זה בשר. אם מחליפים את ה"בשר" ב"מים" (shui) אז מקבלים את הסימנית Ye– הנוזל הסמיך יותר (לעומת jin). זהו הנוזל אשר נמצא במוח ובאברי החישה!

המחבר:
אביחי וולצ'ק
מטפל בדיקור סיני
מורה לרפואה סינית עתיקה
avihayw@012.net.il

Total
0
Shares
כתיבת תגובה
Related Posts