שניים פיניים עם אגם גדול

מפגשים ארציים על נושאים שמימיים- על שבוע המורים של ה- ICA

הסתיים לו השבוע מהמרתקים שחוויתי בשנים האחרונות.
זו לא היתה ממש חופשה פראקסלאנס, כי מי יוצא לחופשה מצויד במחשב נייד ובספרים כבדים כמו ה- NAN JING, מילונים סיניים ועוד כתריסר מטפלים וקולגות מרחבי העולם? מצד שני, זו לא היתה ממש עבודה, כי מי יוצא לעבוד על גדות אגם מדהים בצפון פינלנד מצויד בבגד ים, פריסבי ושמן ארומאטי לסאונה?

נקרא לזה שבוע לימודים או השתלמות, אך איך שלא נקרא לזה- זו היתה חוויה יוצאת דופן.
לפני מספר שנים הגה פטר ואן קרבל את הרעיון שמטפלים ומורים מרחבי העולם ייפגשו על מנת להחליף מידע מקצועי, לעבור תהליך משותף של סיעור מוחות, לדבר על אופן הלימוד וההוראה ולדון במושגים של הרפואה הסינית. לפני כחמש שנים נפגשנו לראשונה במניל בצרפת, שנה לאחר מכן נפגשנו במצפה רמון והמפגש האחרון היה לפני שלוש שנים בנצרת. הקשר בינינו נשמר בין המפגשים באמצעות המיילים או מפגשים אישיים, אנשים אחדים מצטרפים וחלק פורשים, אבל הגרעין הקשה קיים. תמיד ניתן להחליף מידע, לשאול שאלות, לקבל ולתת חומר לימוד ומאמרים מקצועיים שימושיים או להיעזר זה בזה בהכנת שיעור, מחקר כלשהו או דופק משונה שנתקלנו בו.
אפשר לשאול על טיפולים ולהתעדכן על המתרחש בארצות אחרות, אך אולי החשוב מכל הוא להגיע לקליניקה של קולגה מפינלנד, שבדיה, הולנד או אנגליה, להרגיש דופק (מדהים לראות את השוני בדפקים של מטופלים מארצות שונות) ולהיות נוכח בטיפולים.

השנה החליטה הקבוצה הפינית, אשר מתפתחת עם השנים, לארח את שאר המורים והקולגות בלנטירה אשר נמצאת בצפון פינלנד. על גדות אגם מדהים (פינלנד נקראת "ארץ אלפי האגמים", מה שהתגלה כנכון, מעדות בנסיעה לאורך המדינה הירוקה והמימית-קרירה הזו), מוקפים בעצי מחטים וצפצפות- אנחנו מתקבלים בזרועות פתוחות. 2 טבחיות מקרוביוטיות, שהגיעו לכבודנו מדרום המדינה, אוכל משובח וחדר אוכל המוסב לכיתת לימוד לאחר הארוחות, סאונה משובחת ביותר (לדברי מביני דבר המדקדקים בסוגי הסאונות), מגרש לאימוני בוקר ומשחקי הפסקות ועוד.
ישנה הזדמנות יוצאת דופן במפגשים כאלו לקבל פידבק על חומר הלימוד, על אופן ההוראה, על המסגרת הלימודית, העבודה עם הדופק ועוד. מאוד קשה לתאר את השוני התרבותי בין האנשים שהגיעו ממדינות שונות ומרקעים שונים, אישיים ומקצועיים. מורה ומטפל פיני שכל חייו עבד עם סוסים וכך הגיע לטפל בהם באופן אינטואיטיבי ולבסוף החליט ללמוד מה הוא בעצם עושה ולטפל גם באנשים (אחד האנשים המרתקים שפגשנו), או מטפל אנגלי שהשורשים שלו יושבים בארצות מזרח בכלל, מטפל שמוצאו מגרמניה והיום מלמד ומטפל בפינלנד, מטפלות הולנדיות שסקרניות מאוד לגלות את הידע המתחדש, מטפל משבדיה, מורה בכיר מהולנד וסינולוג אחד נודד החוקר לעומק את הסימניות והטקסטים וכמובן כמה מורים ומטפלים מישראל המגלים את הסיבה שהביאה אותם לעסוק במקצוע כזה.

מפגשים אלו מדגישים את הקשר שלנו אל המקצוע ממקום שאינו מובן מאליו ועם זאת טבעי מאוד. נדמה לי כי הדבר המשותף בין כולנו הוא שכולנו מאמינים בחניכה. העובדה היא שכולנו עובדים לאחר שעברנו חניכה (צפיות קליניות בעיקר), וכולנו חונכים מטפלים מתחילים או אפילו זה את זה.
המפגשים נוצרים קודם כל על רקע מקצועי, סקרנות על השוני והזדהות עם הדומה. אך הקשרים נוצרים גם ברבדים אחרים: מתגלים פה כישרונות הוראה, ידע אדיר, מתודיקה משובחת אך גם ובעיקר חברות, הרבה הומור, כישרונות שירה, מוסיקה, צילום, משחק ועוד, עד כי לעיתים נדמה שהמקצוע הוא רק תירוץ להיפגש וליהנות ביחד.
הפעילות בבוקר החלה בצ'י קונג (יולנדה ההולנדית), טאי צ'י צ'ואן (אמיר משאל) או אייקידו (גדי מרקוס). לאחר מכן ארוחת בוקר המשלבת את התזונה הסינית עם הפינית. מי שרוצה לאכול דייסות מסוגים שונים (אני) יש בשפע והטעם משובח. מי שרוצה לאכול ביצים או גבינות משובחות (אני) או מוזלי עם חלב אורז (גם אני- זו באמת בעיה גיוון היתר הזה). לאחר ארוחת הבוקר עבדנו בעיקר עם הרמן אווינג ההולנדי- סינולוג המדקדק בפרטים על כל מושג וסימנית ונראה שהקדיש את חייו להבין כל פיפס בטקסטים.

אחרי ארוחת הצהריים (איזה סבל- 3 ארוחות ביום, אורגניות ומקרוביוטיות), כל אחד עבד על נושא אחר ולאחר ארוחת הערב מורים ומטפלים שונים העבירו הרצאות מרתקות. ראיתי יותר ויותר כי לא חשוב מי המורה ומה הוותק שלו ולא חשוב באמת הנושא, אלא אופן ההעברה והמפגש עם הקהל.
לארס מגרמניה ומלמד בפינלנד. הוא מעביר שיעור על הרגשות, NU 怒 (הפיקטוגרף-אישה מדוכאת והרגש המתלווה לכך, שהוא בעצם הכעס) והעץ. אנחנו מתנהגים כתלמידים לכל דבר ומשתפים פעולה. מרגישים במדיטציה מונחית מה קורה לגוף בכעס ומה קורה כשאנחנו משתחררים ממנו, הזרימה הרגשית הנעימה ומקבלת המציאות.
סם מאנגליה מעביר שיעור מדהים על טיפול פנים, מלווה במצגת מקצועית מאוד ומדגים טיפול לאנו?שקה ההולנדית. ארם מישראל מעביר הרצאה על טיפול פשוט ופרקטי לילדים במעט מחטים, החשיבות של הטיפול בכבד ודוגמאות מרתקות מהפרקטיקה שלו.
חתם את השבוע פטר ואן קרבל שעבד יחד עם ענת ארד על הספר( Bing shen jing AD 956) והסביר את הקשר המרתק בין 4 הנביעות לבלוטות חשובות ולמערכת ההורמונאלית ול-8 המרידיאנים המיוחדים.
בין לבין הלימודים בכיתה המאולתרת או עבודה על המחשב, משחקים כדורגל, שטים בקיאקים ביום הכי סוער באגם, עושים סיור בחוות צמחים ותבלינים מהמדהימות שפגשתי בחיי (אלפי סוגים של צמחים ופרחים שרובם למאכל), נחים בסאונה וטובלים באגם הקריר וחוזר חלילה.
בדרך חזרה להלסינקי הבירה, אנחנו במיניבוס השכור ועוד כמה מכוניות, עוצרים לשתות ולהתרוקן בחניון תחנת דלק. מישהו הגביר את הווליום של הרדיו שהשמיע שירים קצביים משנות ה- 70 וה- 80 ותוך כמה דקות הרחבה המאולתרת התמלאה ברקדנים בינלאומיים, שמה שמשותף ביניהם הוא לא רק הדיקור. זה היה אחד הריקודים הסוערים שראיתי מזה הרבה זמן, כולם נפתחו והשתחררו ואף אחד לא חשש להשתטות קצת.

לסיכום, זו היתה התכנסות לא הכי מעונבת וגם לא הכי דחוסה בחומרים מקצועיים יבשים, אך בהחלט חווייתית ומעגנת מאוד את התחושה הטובה שהמקצוע שבו אנחנו עוסקים חוצה אגמים ונהרות. זה בלבד מספיק בשביל להרגיש את התנועה של הרפואה הסינית בעולם ואת האדם מאחורי המחט.

המחבר:
אמיר משאל
מטפל ברפואה סינית עתיקה
amir@ellacenter.co.il

Total
0
Shares
כתיבת תגובה
Related Posts