שילובי נקודות

משנתו של ג'רמי רוס

הכמות והאיכות של ספרות הרפואה הסינית שמתקבלת מהוצאות ספרים מערביות הולכות וגדלות.
צ'רצ'יל ליווינגסטון (קישור), המוציאים לאור ספרי רפואה, מדפיסים ספרים הנכתבים ע"י מחברים סינים ואנגלים. למשל- סטודנטים ובוגרים ברפואה סינית וודאי מכירים את ספריו של ג'ובאני מצ'וצ'ה המכונים "כסף" ו"זהב" (חשוב לציין גם את הספר A Clinical Guide to Chinese Herbs Formulaes הנכתב ע"י Chen Son Yu ו- Li Fei).
כל ספרי ההוצאה ידידותיים למשתמש בהיותם קריאים וקוהרנטים. ספרים המופצים במערב הינם חשובים במיוחד למטפלים במערב, שכן הם מתמקדים בנושאים שסביר להניח שמטפלים במערב יתקלו בהם. הודות לספרים אלו ולפרסומים חשובים כמו אלו של Eastland ו- Blue Poppy Press, הספרות האנגלית בנושא רפואת המזרח גדלה בהתמדה- כמו גם ההתעניינות המערבית ברפואה זו.

הספר של רוס לוקח צעד אחד קדימה משאר הספרים בנושא שילובי נקודות.
בהקדמה, רוס כותב שהספר עוסק בטיפולים עמוקים המערבים את מערכות האיברים ונושאים קונסטיטואלים, ואינו עוסק בשילובי נקודות סימפטומטים. החלטה זו מצביעה על העומק של רוס כמטפל. במסגרת בת 400 עמודים, רוס מתאר שיטות טיפול שונות, כולל סגנונות של חמשת האלמנטים וטיפולים ב-8 המרידיאנים המיוחדים (שיטת הדיקור היפנית אינה מקבלת פה התייחסות).
רוס מקדיש חלק נרחב לדיון מעמיק לאפיון אנשים על פי האלמנטים. סוף סוף, כותב שיכול להציג את הרעיון הנ"ל באופן עקבי ויעיל!
הפרקים הנותרים מוקדשים למערכת האיברים ול- 45 סינדרומים שניתן להיתקל בהם בקליניקה.
הנכונות של רוס להתייחס לעניינים פסיכולוגים מוצגים בספר כולו.
כל פרק המתייחס לאיבר כולל גם את האנרגיה הרגשית, למשל- הצגתו את נקודות ה- LI כוללת לא רק בעיות במרידיאן, חום בדם וסטגנציות שונות, אלא גם שילובי נקודות להשקטת
ה- MIND. ניתן גם מקום לתפקוד הכליות ברמה הפסיכולוגית/רגשית.

ניתן לראות את הספר Acupuncture Point Combinations כהרחבה של האספקטים המעניינים יותר בספר The Foundations of Chinese Medicine של ג'ובאני.
בספרו The Practice of Chinese Medicine, מעלה ג'ובאני על הכתב תקצירים יפים בנושא הרעיונות של אישיויות והטיפול בהן, אך רוס הוא המקיים דיון מעמיק בהם.
רוס חולק את ניסיונו הקליני ודיעותיו לגבי מגוון שיטות טיפול. הוא כותב רבות על נקודות הפתיחה, הנקודות העתיקות (באר, מעיין, פלג, נהר, ים), חמשת האלמנטים וטיפול דרך שמונת המרידיאנים המיוחדים.
במקום לראותן כמערכות טיפוליות נפרדות, רוס מצליח לתאר בבהירות את הקשרים שבין המערכות ומתי טוב להשתמש בהן ומתי עדיף שלא.
כמו כן, הספר עורך סקירה מקיפה של מערכת האיברים. דיונים בנושא הטחול, למשל, כוללים את האיבר כמרכז אנרגיה וגם כאיבר עם תפקודים אחרים שונים. סינדרומים של הכליות המערבים Jing, Qi, Yin Yang מוצגים באופן שונה זה מזה בבירור.
יחסים בין איברים שונים מצוינים בגרפים, כפי שצוינו בספרו הקודם- Zang Fu.

הספר תואם את שמו. לדוגמא, אם ידוע לקורא שיש צורך לטפל באמצעות CV17, הספר מציע טבלה לאותו קורא, עם 24 נקודות נוספות כשילובים אפשריים ונפרדים.
הספר הוא טוב כרפרנס מיידי בקליניקה בעת הצורך, וטוב כספר קריאה בזמן החופשי.
מופיעים שילובים שהם ע"פ ההיגיון הפשוט, לצד שילובים שנולדו מרעיונות מורכבים יותר.
הספר יעזור למטפלים רבים להעשיר את טיפוליהם ואת ידיעתם בנושא שילובי הנקודות.

לאתר הבית של ג'רמי רוס לחצו כאן

לרכישת הספר באתר Amazon לחצו כאן.
את הביקורת חיבר דאג אייזנסטראק, ותורגמה לעברית ע"י יעל כהנא.

Total
0
Shares
כתיבת תגובה
Related Posts