שיאצו- ממגע אלים למגע מתקן

טיפול בנשים במקלט למניעת אלימות, מרכז גליקמן, באמצעות שיאצו

ד' הגיעה למקלט, אחרי שנים של אלימות פיזית מצד בעלה. בחורה צעירה, ללא ילדים, ידיים נהדרות "המסזיסטית של הבנות", מוכנה להעניק לכולם את מגע ידי הקסם שלה, ההיפך הגמור ממה שחוותה היא.
המטרה בעבודה עמה, היתה להעניק שעה של שקט ולאפשר לה לקבל מגע תומך ומרגיע. להכיר בעובדה שיש גם סוג כזה של מגע, אוהב ובוטח.
ד' החליטה יום בהיר אחד לקחת את תיקה ולחזור לבעלה, ללא הודעה מוקדמת, כך עזבה לה….
אני בטוחה, שאת המגע המתקן אותו חוותה בשיאצו, היא נושאת איתה לתמיד!

רקע
מגע– הוא החוש הראשון שמתפתח בכל יצור חי.
אנו חווים את המגע עוד ברחם אימנו, כאשר אנו נעים בתוך מי השפיר, כאשר אנו מתפתחים ונוגעים באיברים הפנימיים שבגוף הנושא אותנו וכאשר אנו יוצאים לאוויר העולם אנו ישר נעטפים במגע.

נקודות נוספות למחשבה על יכולותיו של הטיפול במגע:
מגע הוא שפה, תקשורת בלתי מילולית. בעזרתו אפשר לתקשר ביתר קלות ללא צורך לברור מילים.
מגע משפר בין רגע את ההרגשה- מרגיע, נעים.
מגע נותן הרגשת בטחון- כשנוגעים, "מקבלים אישור ש"הכל בסדר". מעלה את הבטחון העצמי וכן את הביטחון והאמון באחרים.
בעזרת המגע מרגישים נאהבים ורצויים, ומי לא רוצה להרגיש כך?
מגע מחבר אותנו להקשבה דרך הגוף, הקשבה עמוקה ואינטואיטיבית.
דרך המגע חווים רגעי שקט ורוגע בתוך הלחץ היומיומי.

מגע מרפא! המגע משחרר חומרים שונים לגוף כמו: אנדרופין, אדרנלין והאוקסיטוצין. במהלך הטיפול לחץ הדם בגופו של המטופל יורד, גלי המוח נרגעים ועוברים למצב של גלי אלפא. הרגשת השחרור בגוף מאפשרת לו לתפעל ביעילות רבה יותר את המערכת החיסונית.

מקלטי נשים:
בשנת 1977 הוקמה עמותת ל.א.- לחימה באלימות נגד נשים בישראל,שהחלה לעסוק בנושא אלימות נגד נשים.

מטרותיה של העמותה:
א. הסברה
ב. שינויי עמדות
ג. הקמת מקלטים לקורבנות אלימות וילדיהן
ד. שינויי החקיקה לבלימת התופעה
ה. קשרים עם גופים וארגונים בעלי מטרות דומות

כיום מצויים 13 מקלטים במדינה. מקלט נוסף לנשים ערביות בשלבי תכנון. בין מקלטים אלה קיים גם מקלט לנשים חרדיות ומקלט שהוקם ע"י ארגון יד- לאחים לנשים מוכות הבורחות מבין זוג שאינו יהודי.

מטרות המקלטים לנשים:
מקלטים לנשים מוכות הוקמו במטרה להעניק לאישה פגועה וילדיה הגנה, מחסה, תמיכה, חיזוקים, אסרטיביות ועזרה בתוכניות עתידיות.

מטרה נוספת היא יצירת מאגר מידע עצום על תופעת האלימות כלפי נשים. מאגר זה מתקבל במישרין מהנשים עצמן בתנאים של פתיחות ונכונות לחשיפה מירבית. המידע מגיע באמצעות עובדת סוציאלית, העובדת עם הנשים, באופן פרטני, בעבודה קבוצתית, בתרפיה באומנויות ובשיחות אישיות רבות המתקיימות במהלך היממה. שיחות אלה יכולות להיות שיחות פורמליות עם מנהלת המקלט או אשת צוות אחרת. לחילופין הן יכולות להיות שיחות המתקיימות בעת ארוחה, בשיחת חולין על ספסל, בעת שתיית כוס קפה, וכו'. חלקו הגדול של המידע אינו פורמלי, דבר המאפשר זרימה חופשית ותקשורת בינאישית. זאת, בשונה מכל מערכת של מטופל / מטפל או נחקר אנונימי ע"י חוקרים זרים.
במהלך שהותן במקלט מקבלות הנשים מידע רב בדבר זכויותיהן כאזרחיות במדינת ישראל. הן מופנות לסעד משפטי, לטיפול רפואי )לעיתים תכופות מצבן הגופני מוזנח), טיפול באמצעות רפואה משלימה וטיפוח אישי.

א) תהליך הטיפול המקצועי בנשים– אישה המגיעה למקלט (עם או בלי ילדים) מתקבלת ע"י אם הבית התורנית. במקום שוהה אם בית 24 שעות. אם הבית מכניסה את האישה למקלט, מנסה להרגיע אותה, להציע לה שתייה ואוכל. מאחר ויודעים מראש על בואן של הנשים, אם הבית מראה את החדר בו תגור ונותנת לה מצעים ומגבות ובמידת הצורך כלי רחצה. יש מקרים בהן מגיעות נשים עם ילדיהן ללא כל ואז יש לציידם מיד בכמה מערכות בגדים והנעלה, המצויים במחסני המקלט. אם הבית מציגה בפניה מספר חברות. האישה החדשה מסיירת בחצר המקלט ורואה היכן הילדים יכולים לשחק. לעיתים תכופות הילדים משתלבים כבר מהרגע הראשון בקרב הילדים המתגוררים במקלט ולאחר זמן קצר ביותר מוצאים את מקומם בחוג הילדים. במקרים אלה האם פנויה לסידורים ראשוניים או לשיחה עם עו"ס. אם הבית אף מציידת את הדיירת החדשה בדף של נוהלי הבית המאפשר לה להתאקלם במקום החדש. דף זה קיים במספר שפות. מאחר והמקום מופעל כקולקטיב, אם הבית אחראית לעריכת סידור עבודה יומי, לניקיון הבית, לסידור הבגדים והמצעים המתקבלים כתרומות וחלוקתם לנשים לפי הצורך.

ב) עובדת סוציאלית (עו"ס) במקלט– הדיירת החדשה נפגשת עם עו"ס, העורכת רישום ביום הגיעה או למחרתו. במידה ונותרו ילדים בבית או שהתעוררו בעיות מיוחדות דחופות, מנסה העו"סית לתאם ולבדוק מה קורה וכיצד ניתן להרגיע את האישה. תפקידה של עו"סית במקלט הוא עבודה עם האישה על עצמה, על יכולתה, העצמתה וכוונותיה. העו"סית היא זו המפנה את האישה לעו"ד לטיפול בענייניה ובקשר מתמשך עם עו"ד כל שהותה של האישה במקלט.

העו"ס נמצאת בקשר עם לשכת ישוב המוצא של האישה, לעיתים עם המשטרה ולעיתים עם ביהמ"ש.
העו"ס במקלט אחראית להנחיית קבוצות ולעיתים גם לקבוצות להורות.
בחלק מן המקרים, העו"ס מלווה את האישה לבתי דין בתי משפט וכו'.

החיים במסגרת המקלט, מאפשרים לנשים לעמוד בקשיים העומדים בפניהן, ללא עוינות ותיוג שאיפיינו את חייהן בחוץ. המסגרת במקלט, מייצגת סביבה טיפולית מובנית, עם דרישות וקריטריונים חברתיים, אך בעיקר מאפשרת גדילה באווירה חיובית. הגדילה והלמידה של היחיד- האשה, מתרחשת באמצעות האינטראקציה עם נשות הקבוצה ועם הצוות הטיפולי, כיון שסיטואציה זו מדמה את המציאות ומכינה את האישה לחיים בסביבה חברתית טבעית בעתיד.

שיאצו- תהליך מתקן

בתהליך העבודה באמצעות השיאצו במקלט אתייחס לשני אלמנטים:
1. הרצון למגע 2. פתולוגיה וטיפול.

1. הרצון למגע
כנראה שהאינסטינקט הראשוני למגע חבוי בכל אחד ואחת מאיתנו, אחרת איך אפשר להסביר את הכמיהה לטיפול במגע ללא רקע מוקדם וידיעה מי המטפלת ומהו השיאצו, מנשים שהגיעו מרקע אלים? כאשר אני מגיעה לטפל בנשים שחוו אלימות פיזית, המטרה העיקרית היא ללמד אותן שיש סוג אחר של מגע. רוב הנשים המגיעות חוות משבר של פוסט טראומה, הן מגיעות למקלט עקב המצאותן בסכנת חיים ממשית, חוויה של פחד וחרדה, השפלה, מוכות פיזית ונפשית.

א) פוסט טראומה: תסמונת פוסט טראומה (PTSD) נחשבת לתגובת הדחק החמורה ביותר. תסמונת זו, הנגרמת כתוצאה מאירוע טראומטי, עלולה לעורר אצל אלה שחוו אותה סממני מצוקה המפריעים להם בתפקוד חייהם.

סממני התסמונת:
עוררות יתר, כולל קשיים בהירדמות, ירידה בריכוז ואי שקט נפשי.
היזכרות בלתי נשלטת באירוע הכוללת הבזקי זיכרון, תגובות בהלה, ביעותי לילה ומחשבות טורדניות. גירויים שונים מזכירים את האירוע ומעוררים מצוקה קשה.
ירידה ברמת ההתעניינות בעיסוקים שונים ובפעילויות אחרות, תחושה של ניתוק והפחתת הרגש.

מעניין לחוות בכל מפגש ומפגש עם נשים שחוו אלימות את יחסן למגע ולטיפול, וכיצד בכל שלב בטיפול משתנה היכולת להביע מילולית את החוויה הטיפולית, היכולת ביצירת קשר עם הממסד, היכולת לתת אמון באדם, ההבנה שהממסד רוצה בטובתן והיכולת להעצים את הביטחון והדימוי העצמי (כמובן שהשינוי תלוי במשך השהייה במרכז).

יש להבדיל, השיאצו במרכז ניתן לנשים על-ידי אישה מטפלת וזו כבר הסרת חומה ראשונה. דבר נוסף, בטיפול, זו השעה היחידה שיש להן זמן לשקוע לעצמן, למחשבות, חלומות וקבלה מוחלטת ללא תנאי. אין להן שום חובה לספר את עברן, הן לא חייבות לשתף את המטפלת בהרגשותיהן במהלך הטיפול, אף אחד לא מפריע להן (ילדים,תורנויות, אחרים), הן במרכז!!! כל תשומת הלב מופנית אליהן למשך שעה אחת שלמה.

ב) נשים המגיעות לטיפול מרצונן מתחלקות גם הן לכמה קבוצות:
אלו ששמעו על השיאצו ומגיעות משוחררות, רפויות (וממש נרדמות).
אלו ששמעו על השיאצו , אך לא בטוחות בעצמן והן נוקשות מאוד בהתחלת הטיפול אך במהלכו הן נרגעות "ומתמכרות" למגע.
אלו ששמעו על השיאצו, שלא בטוחות בעצמן ונשארות קשוחות לאורך כל הטיפול (אלו לרוב יישארו עם עיניים פתוחות במהלך כל הטיפול).

ד' , הגיעה עם בתה למרכז: אישה גבוהה, רזה, מטופחת, מדברת ברהיטות, מרגישה "מורמת מעם". בתחילה לא רצתה להתנסות בטיפול במגע ורק לאחר שבתה סיפרה לה, כי התנסתה בכך, נענתה. כאשר נכנסה לחדר הטיפולים "הזהירה" אותי, שהיא לא שוכבת על המזרן, אלא רק יושבת וכך תקבל את המגע. אמרתי שאין בעיה, יש גם טכניקה של עבודה בישיבה. ציינתי שאם המגע לא נעים לה או כואב, שתגיד ומיד נשנה את סגנון העבודה. לאט לאט תוך כדי העבודה "גלש" גופה של ד' לשכיבה, היא עצמה את עיניה (ללא הוראה שלי),ונשימתה הפכה רגועה. כשהסתיים זמן הטיפול, היא התרגשה כל כך ממה שחוותה.
מאותו מפגש, ד' דאגה לפנות עצמה מעבודה ולהגיע לטיפולי השיאצו.

2. פתולוגיה וטיפול (מחזור , גב עליון, שינה).
קיימים סיפורים ומחקרים המתארים כיצד אנשים הגרים בקבוצה חווים את אותן חוויות, מרגישים את אותן הרגשות ונוצר ביניהם גם קשר פיזיולוגי. המצב בא לידי ביטוי בצורה מועצמת אצל נשים הגרות בצוותא- המחזור נעשה זהה, סדרי השינה, הכאבים דומים.

א) בעיות מחזור
מצב שבו המחזור אינו סדיר או שאינו מגיע כלל, או שהווסת מגיעה אך עם כאבים קשים, כלומר דיסמנוריאה (ולעיתים PMS?).

הסיבות לבעיות מנקודת ראות סינית הן:
1) בעיות בעבודה האנרגטית התקינה של הכבד– האחראי על זרימה ותנועה חופשית של הדם והאנרגיה בגוף.
2) חסימה של אנרגיה ודם בגוף– ולכן מגיעים הכאבים.
3) סימנים של חסר דם – סימנים לאנמיה מבחינה מערבית.
4) סערת רגשות – כעס, תסכול, פחד, הדחקה.

ר', אם לשני ילדים, נמלטה למרכז ללא ילדיה עקב איום על חייה. לאחר תקופת מה, החלה לראותם, בתיווך הממסד, אך הקשר היה קשה מאוד. תלונתה העיקרית היתה, נדודי שינה קשים, הן קושי להירדם עקב מחשבות רבות על הילדים והן חלומות מטרידים הקשורים לעברה. בנוסף התלוננה על כאבים קשים לפני ובזמן קבלת המחזור.

מכיוון שאנו לא עורכות תשאול מסודר לבנות המגיעות לטיפולים, איננו יכולות לבדוק את הסינדרומים המקושרים לתלונה, אך אין ספק, כי סעיף 4, המדבר על רגשות כגורם לשינויים, הוא גורם מכריע בתלונתן של הנשים הנמצאות במקלט.
ר' שהתה במקלט זמן רב ויכולתי לטפל בה בעקביות של כמה מחזורים וראינו הקלה משמעותית בתופעות שציינה.

מהלכי טיפול במקרים של תופעות PMS או כאבים בזמן הווסת:
כאשר ישנן תופעות הקשורות לגניקולוגיה אנו עובדים על פי "ארבעת השלבים", כאשר הכוונה היא להתייחס לכל שבוע במהלך המחזור של האשה ולבדוק איזה אופי טיפולי היא צריכה.

למשל:
אישה שעל פי תלונתה סובלת מחולשה רבה בזמן ובסוף הווסת וכמו כן מצטרפות תופעות כמו סחרחורות, נשירת שיער, כאבי ראש, עייפות, חיוורון, אלו תופעות שמסמלות לנו מצב של חסר דם. במהלך העבודה בשלושת השבועות הראשונים, נדאג לחזק ולמלא את הגוף ונעבוד על נקודות מחזקות כמו:SP6,ST36, LIV8, KID6 וקומבינציית "ששת הפרחים" שהן,UB17(דם), UB18(כבד), UB20(טחול). ניתן גם לעבוד על נקודות אלו עם מוקסה זעירה כדי לקבל אפקט רב יותר. כמו כן ניתן לעבוד עם מגנטים, ולהפעיל מרידיאן אקסטרה למשל את ה-REN/CHONG. בשבוע הרביעי נדאג להניע מעט את הגוף כדי לאפשר תנועה חלקה ורצופה של האנרגיה היאנגית ועבודה של מרידיאן הכבד.

במקרה של תלונה על כאבים חזקים לפני הווסת, שמלווים בכאבי ראש חדים באזור הרקות, עצירות ואגירת רגשות על סף התפוצצות, נדאג להניע יותר את המטופלת, עבודה שתדרוש רוטציות רבות, הזרמת תנועה לגוף כדי לפתוח את החסימה שאנו רואים כמאפיין את המצב (בראש, בבטן, בווסת, ברגשות). העבודה תהיה בדגש רוטציות ועבודה על מרידיאן הכבד ונקודתית LIV3, ועבודת בטן, אמפוקו.

ב) כאבי גב עליון
חגורת הגב העליונה, כוללת את אזור העורף ועד לחוליות T7-T8, אזור הכתפיים ועצם השכמה. אזור זה מקושר על פי הרפואה הסינית לאיברים:לב, ריאות, מעטפת הלב,כבד.(גם לפי מיקום האיברים בגוף). אזור זה, מקביל לאזור הגב התחתון והסאקרום מבחינת מבנה הגב והרבה פעמים כאשר התלונה תהיה על כאבים בגב עליון, יכאב גם הגב התחתון ולהיפך.

הסיבות לבעיות מנקודת ראות סינית הן:
1) רגשות– מתח נפשי יכול לגרום לחסימות בזרימת האנרגיה (צ'י), כלומר לחסימה (סטגנציה של צ'י). כמו כן, פחדים ממושכים מחלישים את האנרגיה של הכליות וכתוצאה מחולשת הכליות יכול להיגרם כאב גב תחתון. דאגה מחלישה את האנרגיה של הטחול, ואם הטחול חלש ייתכן מצב של חוסר דם, וכתוצאה מכך חוסר הזנה של השרירים והגידים אשר יגרום לשרירים להיות מתוחים ומכווצים או לחלופין רפויים כתוצאה מחוסר אנרגיה (צ'י).

2) טראומה– מאמץ גופני חריג תאונות, מכות, חבלות יגרמו לסטגנציה (חסימה) מקומית של אנרגיה (צ'י) ודם באזור.

3) מחלות כרוניות– רוב המחלות הכרוניות (לאורך זמן), מחלישות בסופו של דבר את האנרגיה של הכליות. בשלבים המאוחרים של המחלה הכרונית, כמעט תמיד תהיה פגיעה ביין או ביאנג של הכליות.(איזון).

4) חוסר שינה– גורם לחוסר באנרגיה (בצ'י).

5) תורשה– האנרגיה (הצ'י) המולד – הקונסטיטוציה המולדת של האדם תלויה באיכות ובחוזק של הג'ינג של ההורים (המקבילה ל-DNA). כשהג'ינג חלש תתכן, מההיבט הפיזי הרלבנטי לכאבי גב, בעיה בהתפתחות השלד (העצמות) וגב חלש.

6) גיל מתקדם– אחרי גיל 35 הפקת תמצית (גי'נג) מהמזון, הנוזלים והאוויר שנכנסים לגוף פוחתת. כתוצאה מכך האדם משתמש יותר בתמצית (בג'ינג) המולד ומכלה אותו, והכליות נחלשות. לכן כאבי גב כרוניים נפוצים אצל אנשים מבוגרים, בעיקר בעיות עמוד השדרה כגון התנוונות דיסקים, פריצת דיסק, אוסטאופורוזיס, אוסטאוארתריטיס וכו'.
הגב בכללו מקושר על פי הרפואה הסינית לשלד, לבסיס הגוף שלנו, וכאשר הגוף עובר טראומה, נפגע הבסיס.

במקרה של הנשים במרכז, רובן עברו טראומה נפשית ופיזית ומכאן שהבסיס, השלד (הבית), התמוטט והתלונה תהיה על הכאבים בגב העליון, ובאזורי הגוף הרגשיים (לב).

י' , דמות מעט יוצאת דופן לנשים במרכז. אישה נשואה עם ילדים בוגרים החיים מחוץ לבית, עובדת בחברה מכובדת. שנים סבלה מאלימות נפשית והחליטה לשים סוף לבעיה. תלונתה הייתה על כאבים ברצועת גב עליונה עם הקרנה ליד. יציבתה החלה להשתנות בחלק העליון מרוב כאבים והתכווצות.
בשבוע הראשון לבואה ולעבודה עמה, בקושי אפשר היה לגעת באזור, עבדתי מרחוק(דיסטאלי). לאט לאט, לאחר כמה טיפולים ועבודה אישית שלה, עם המלצות שלי להקלה על הכאבים בדרכים שונות, החלו הכאבים להתפוגג.
י' חזרה לביתה עם הסכם מסודר.

מהלכי טיפול בבעיות גב תחתון:
יש לציין מראש- במצב אקוטי, אנו עובדים דיסטלית לאזור הכאב.
המטופלת תשכב בהתאם ליכולתה, כלומר מנח העבודה יבחר על פי יכולת המטופל/ת, כשלרוב מנח הצד הוא המועדף.
העבודה תתבצע מהרגליים על נקודות שקשורות בכאב ובגב תחתון כמו:UB60, UB57, UB58, UB40, UB36,GB34, GB41. בהדרגה "נטפס", למוקד הכאב.
מכיוון ואנו עוסקות בעבודה עם נשים שביתן התמוטט, וכך גם הבסיס הגופני, עבודה עם מגנטים על מרידיאני האקסטרה (DU), היא עבודה מאוד טובה למטרה זו, ולצרף דמיון מודרך ולימוד טכניקת נשימה להרפיית המקום, מהניסיון שלי, עוזר מאוד!

ג) בעיות שינה

אינסומניה היא בעיה בעלת ואריאציות שונות: אי יכולת להירדם, קושי ביכולת להירדם, התעוררות מוקדמת ושינה המופסקת לעיתים קרובות. האינסומניה מלווה לעיתים בפלפיטציות.
הסיבות לבעיות מנקודת ראות סינית הן:
1) עבודת יתר המדאיגה את האדם (עבודה מתוך חשש לפיטורים או כישלון במשימה, ולא עבודה שנותנת סיפוק ליוצריה), חולשה מוקדמת של הטחול (כמו נטייה לנזלות וברונכיטיס בגיל צעיר שדוכאה בטיפול תרופתי) וחולשת הדם שבעקבות ה- Shen (הצד הנפשי) שבלב נפגע. כאן נבחין בקושי להירדם, חלומות מופרעים, פלפיטציות, זיכרון לקוי, חולשה, חוסר תיאבון, מבנה גוף חלש, חרדה, לשון חיוורת עם חיפוי דק ודופק חלש.

2) הפרעת שינה על רקע חלימה מוזרה ומפחידה (סיוטים) וכאבים באזור הצלעות.

3) תזונה לא מסודרת הפוגעת בטחול ובקיבה. הצטברות המזון הבלתי מעוכל הופכת לליחה במחמם האמצעי (אזור הקיבה). למטופל תהיה תחושת מחנק ונפיחות באזור האפיגסטרי (חלל בית צלעות עליון), גיהוקים, וקושי ביציאות. הלשון עם חיפוי דביק והדופק מתגלגל.

בעיות השינה עליהן הנשים מתלוננות הן מגוונות ומתארות היטב את מצבן הרגשי. כמובן שיש להתייחס לכך שהן ישנות שתיים- שלוש נשים באותו חדר עם ילדיהם ואיכות השינה היא תלוי מצב איכות השינה של הילדים.

ל', הגיעה למרכז עם שני ילדיה. אישה אינטיליגנטית בעלת תואר בלימודי כלכלה, ספורטאית לשעבר. ל' סובלת מכאבי ראש חזקים עד כדי ערפול ועילפון וכן, משינה לא "איכותית".
ההחלטה הייתה לעבוד מאוד בעדינות, "למלא מצברים", כיון שעוד לא היו תשובות רפואיות לתלונתה (כאבי הראש).
ל' נרדמה מיד בתחילת הטיפול וכשהערתי אותה בסיומו הייתה תגובתה:…" הו… איך ישנתי…. חלמתי על אמא….(אמה גרה בחו"ל)… חזרתי לבית שגדלתי בו….הרגשתי כאילו אמא ליטפה אותי..".
את ל' לימדתי לעסות נקודה מסוימת הנקראת:ANMIAN וטובה לבעיית שינה.

מהלכי עבודה בבעיות שינה- אינסומניה:
העיקרון הטיפולי במקרה של בעיות שינה יהיה להוריד את האנרגיה היאנגית, שנמצאת בחלק העליון של הגוף, כלפי מטה ולאפשר לגוף לנוח בזמן היין. העבודה תתבצע מהראש, עבודת ראש עם דגש על נקודות: GB21, ANMIAN, YIN TANG,GV20 עם התכוונות (מלשון כיוון) כלפי מטה. ניתן ללמד את המטופלת ללחוץ ולהפעיל את ANMIAN כאשר היא שוכבת במיטה. במקביל המשך הטיפול יהיה על "הקצוות", כפות הידיים וכפות הרגליים. בידיים נתמקד על מרידיאן הלב והפריקארד- PC8. ברגליים אחרי עבודה על כף הרגל ניתן לסיים את העבודה על KID1. באופן טיפול זה כאשר העבודה מתבצעת מהראש- החלק היאנגי, השמיים, לרגליים- החלק הייני, בסיס האדמה אנו גם מתכוונים להורדת האנרגיה.
ניתן לשלב עבודה רבה על הרגליים בכל צורה שהיא כדי "לטעת " את הרגליים באדמה.

סיכום
כבר בשנה השנייה ללימודי השיאצו, ניסיתי "להיכנס" למרכז למניעת אלימות ולהעביר שם התנסות במגע. כל ניסיונותיי עלו בתוהו ונענו בתשובה: "לא תודה, כרגע אין צורך". חיכיתי בסבלנות והיא השתלמה!
לפני כשלוש שנים, פנתה אלי חברה ללימודים בבקשה לערוך עמה ועם עוד כמה בנות ערב חוויתי בשיאצו לנשים במרכז למניעת אלימות. כמובן שקפצתי על ההזמנה, הרי חיכיתי בסבלנות, לא?

באותו ערב, הגענו שמונה מטפלות שיאצו למרכז, מצוידות במזרונים, שמיכות, נרות, מוזיקה והרבה הרבה רצון טוב לתת ולהעניק את המגע המיוחד הזה ששמו טיפול שיאצו. פרשנו את המזרונים אחד ליד השני, עמעמנו את האורות, הנעמנו את האווירה עם מוזיקה והתיישבנו כולנו, מטפלות ומטופלות סביב המזרונים. לאחר הסבר קצר מה זו המלה המוזרה הזו "שיאצו", ומה אנחנו הולכות לעשות, התחלקנו לזוגות וכל מטפלת עבדה עם מטופלת במשך כשעה.
האווירה ששרתה על כולנו הייתה מרגשת, לא היה סיכוי לסרב להמשך עבודה בשיאצו במרכז למניעת אלימות. עכשיו הרצון הגיע מהשטח!

מאז אותו יום, אנחנו שלוש מטפלות, המגיעות בקביעות לטיפול והשמועה אודותינו עוברת מאישה לאישה.
כל אישה, על פי השעה שנקבעה, מקבלת טיפול של כשעה, לבד, רק היא עם המטפלת. כל תשומת הלב מופנית אליה! הקשרים שנוצרים והשינוי שנראה לעין, קשים להסבר.
המטופלות "יוצאות", עם מטען חוויתי ולמידה רבה בעקבות ההתנסות בדרך טיפול זו.

ו', הגיעה למרכז עם בתה, לאחר שעברה יום שלם של מכות. היא הגיעה חבולה בעיקר בפניה. בחורה בשנות ה-30 לחייה, יפה, חכמה, עדינה, מוכשרת בציור.
במפגש הראשון בקושי דברה איתי, טענה שאינה מבינה את השפה. לא הוציאה חיוך ולא דיבור מפיה. נשכבה על המזרון כמו קרש, וכך העברנו את הטיפול, שום תגובה מצדה.
במפגש השני "זכיתי" לשלום בתחילת הטיפול ובסוף הטיפול ו' אמרה "שיש לי ידיים טובות"! מחוזקת מאוד הגעתי לטיפול השלישי וכאן חכתה לי הפתעה1 ו' חייכה לקראתי, והחלה לדבר ולספר כל מיני חוויות בכזה שטף! היא צחקה ודיברה לאורך כל הטיפול(לא סתמה את הפה לדקה ולא עצמה את עיניה לרגע!). גם כאן בסוף הטיפול זכיתי למחמאה שאני עושה יופי של מסג'….

כולי תקווה , כי מי שחוותה טיפולי שיאצו, לא תאפשר לאחר לגעת בה בצורה שונה!!

ביבליוגרפיה:
1. מאמר מאת איתן סלע (מ.א) : קהילות טיפוליות בישראל – הלכה ומעשה.
2. מגע צורך בסיסי וקיומי דפי קסיו, למאמר לחצו כאן.
3. אתר הפועל להפסקת האלימות נגד נשים.
4. אתר תמורות
5. האוהל האדום אניטה דיאמנט, הוצאת מטר.
6. אתר עמותת לחימה באלימות
7. למאמר בנושא פוסט טראומה לחצו כאן.

תודה:
בראש ובראשונה ברצוני להודות לדליה הררי, מטפלת בשיאצו, על שיזמה את המפגש הראשון ומכאן יצאנו לדרך.
לטלי קוריץ העו"סית הנמרצת האחראית על המתנדבים במרכז ואומץ ליבה לקלוט את השיאצו כחלק מהכלים הטיפוליים.
לעובדות ועובדי המרכז המעניקים בית חם.
לנשים המטופלות על האומץ והנכונות להתנסות בטיפולי השיאצו.

עריכה והגהה: מערכת סינית.

המחברת:
נעמה בירן בן נון
מטפלת ומורה לשיאצו
eitanbn@zahav.net.il

Total
0
Shares
1 comment
  1. מעניין מאוד ומעורר השראה!
    מדהים כמה אנחנו לומדים מהמורים שלנו עוד הרבה אחרי סוף הלימודים..

    תודה רבה מורות יקרות 🙂

כתיבת תגובה
Related Posts